Noha a Bugatti hivatalosan sosem használta a Royale nevet, az amerikai REO volt olyan merész, hogy ezt a kifejezést adta csúcsmodelljének. A limitált szériában épült autó francia névrokonához hasonlóan ma már szintén ritkaság.
A REO egy mozaikszó, mely az alapító nevére utal: Ranson Eli
Olds (1864-1950), aki az Oldsmobile márkát hozta létre 1897-ben. Ez idővel a
General Motors-ba olvadt, Olds otthagyta a céget, majd következett a REO, amely
1905-től működött a Michigan állambeli Lansing-ben. Az új társaságban Olds
birtokolta a részvények 52%-át, az elnöki és az ügyvezető igazgatói posztot is. A
REO automobilokat és teherautókat, később az utóbbi alapjára autóbuszokat is
gyártotott. 1907-re a REO-nak 4.5 millió S-os árbevétele volt, mely alapján az Államok negyedik autógyártója volt. 1908 után az Olds által továbbfejlesztett autók
bevezetése ellenére a REO piaci részesedése csökkent a Ford (Model T) és a GM
gyártmányainak megjelenése miatt.
1910-ben a REO elindította a teherautó gyártó részleget a
kanadai Ontario-ban, St. Catharines-ben. Két év múlva az Olds úgy hivatkozott gyártmányaira,
mint a legjobb építésű autó, amire képes. 1915-ben Olds átadta az ügyvezető
igazgatói címet protezsáltja, Richard H. Scott javára. Nyolc évvel később,
1923-ban a társaság elnöki poziciójáról is lemondott, csak az igazgatótanács elnöki
tisztségét tarotta meg.
1925-ben Scott ambiciózus bővítési programot indított el,
melynek célja az volt, hogy a REO versenyképes maradjon a piacon a többi
autógyártóval szemben. Ennek keretében különféle árkategóriájú autókat
kínáltak.
A márka két legemlékezetesebb modellje a Flying Cloud (Repülő Felhő), melyet 1927-ben vezettek be,
valamint a Reo Royale Eight volt 1931-ből. Érdekességképpen jegyzem meg, hogy a Rolls-Royce pár évtizeddel
később Flying Spur és Silver Cloud névvel mutatta be új modelljeit.
A Flying Cloud-ot Fabio Segradi tervezte stílusos vonalak
jellemezték. A 115 hüvelyk (292 cm) tengelytávú alvázba soros hat hengeres motort illesztettek. Mechanikailag pedig kiemelkedő volt a Lockheed féle hidraulikus
fékek miatt. Míg ma Ned Jordan-nek tulajdonítják a hirdetések megváltozását a
Jordan Playboy autóval, addig a REO a Flying Cloud-dal megváltoztatta a jövőbeni automobilok elnevezésének
módját. Ez a típús volt az egyik első amerikai kocsi, melynek neve megpróbált egy képet közvetíteni, puszta megjelölés helyett. A "Repülő Felhő" a könnyedség, kényelem és a sebesség érzetét sugalmazta a vásárló felé. Végül a Flying Cloud lett a REO utolsó modellje, mely egészen 1936-ig volt
gyártásban.
1927 áprilisában mutatták be a Flying Cloud testvérmodelljét
a Wolverine-t. Ezt Continental által gyártott soros 8 hengeres (3.260 cm3) motorral látták el, tűzérségi
stílusú fa kerekek, vízszintes motorház szellőzők voltak a megkülönböztető
jellemzői. Ez az autó 1928-ig készült.
 |
1927 Reo Wolverine Brougham Victoria Coupé
|
 |
1927 Reo Wolverine Limousine
|
 |
1928 Reo Flying Cloud Victoria Coupé
|
 |
1929 Reo Flying Cloud Master Limousine |
1931-re a nagy gazdasági világválság hatásai már erősen érezhetőek voltak. Ezért, hogy a cég talpon tudjon maradni, két új soros nyolc hengeres motort küldtek a piacra. Az egyiket a Royale-ba építették be, mely hosszabb tengelytávval rendelkezett. A kisebb 8 hengerest megkapta a hasonló kinézetű Flying Cloud Model 8-25, mely a rövidebb tengelytávra utalt. Ez 125 hüvelyk (317.5 cm) tengelytávú alvázat takart. Ugyan akkor a belépő modell a Flying Cloud hat hengeres, 268 köb hüvelykes (4.392 cm3) 85 LE-s változata volt. Ezt az elérhető, olcsóbb variánst Model 6-25 néven forgalmazták, szintén a 125 hüvelykes tengelytávú alvázon. Az árak a Flying Cloud esetében 995 $-tól 1.565 $-ig terjedtek motortól és karosszériától függően.
A REO csúcsmodellje a Royale volt, mely típusnévről inkább a
Bugatti T41 Royale jut elsőként az ember eszébe, bár a francia márka soha nem használta azt hivatalosan. Az autó alternatívát kínált a
Cadillac, Packard és Pierce-Arrow vásárlóinak körében. 1931-ben a Royale olyan
precedens divatteremtő dizájn elemeket vonultatott fel az amerikai autópiacon,
melynek hatására az áramvonal és a lekerekített formák jelentek meg a
karosszérián. A Royale stílusvezetővé vált abban az évben, mint az első
tömegtermelt autó, melynek új, esztétikus, áramvonalas idomai egyé váltak a
dizájnnal. Míg a karosszéria egész formája nem volt merőben eltérő a
versenytársaktól, azonban a V alakú hűtőrács, a lekerekített élek, a
megnyújtott sárhányók, a fényszórók foglalata mind szerepet játszott abban,
hogy a karosszéria formája felismerhető és forradalmi legyen. A dizájnt Amos
Northup tervezte a Murray Body Company részére, mely cég Detroitban a
kocsiszekrényeket gyártotta. A karosszériát Northup szélcsatornában
kísérletezte ki, melynek eredményeképpen az attraktív megjelenésű új formának
köszönhetően 12%-kal kisebb motorteljesítmény is elegendő volt ahhoz, hogy a REO Royale 80 mérföld/órás (130 km/h) sebességgel haladjon. Ezenfelül a gyár garantálta a 90
mérföld/órás (145 km/h) sebességet.
 |
1931-ben a Reo standja a San Franciso Auto Show-n
|
 |
1931 Reo Royale Model 8-35 Murray Victoria Coupé, Boston-i bemutatóteremben
|
 |
1931 Reo Royale Model 8-35 Murray Convertible, Párizs Nemzetközi Autószalon, Grand Palais
|
 |
1931 Reo Royale Model 8-35 Murray Victoria Convertible |
A Royale-t egy soros 8 hengeres, 358 köb hüvelykes (5.866 cm3),
L-hengerfejű motor hajtott 125 LE-s teljesítménnyel. A kilenc helyen
csapágyazott főtengely kifejezetten a tartós, hosszú élettartamot szolgálta. A
Royale motorházának hűtőzsaluit termosztát nyitotta, a jobb szellőzés
érdekében. Az erőt a hátsó tengelyre három fokozatú sebességváltó továbbította.
A lassításról nagy, 15 hüvelykes (38 cm) négy kerékre ható hidraulikus Lockheed
dobfékek gondoskodtak. Az alvázat egy lépcsős, kar-működtetésű kenőrendszer
tartotta rendben. A felfüggesztés elöl-hátul fél elliptikus laprugókon nyugodott.
A Royale-t különböző tengelytávú alvázakkal lehetett
megrendelni, mely visszaköszönt a modellek nevében is:
131 hüvelyk (333 cm) Model 8-31, alapára 2.145 $ volt.
135 hüvelyk (343 cm) Model 8-35, alapára 2.745 $ volt a hat
ablakos sedan-nak és 2.995 $ a convertible változaté. A Victoria Convertible ára 3.195 $ volt.
148 hüvelyk (376 cm) Model 8-48, 1931-ben három Royale autó épült
a Dietrichnél erre az alvázra: egy Sport Sedan, egy Convertible Sedan és egy Victoria
Convertible. Ez utóbbi ára 5.575 $ volt. A három autót a Chicago Auto Show-n mutatták be, melyről rövid cikket közölt 1931 júliusában az Autobody Trimmer and Painting újság. Sajnos a Victoria Convertible-ről és a négy ajtós, öt üléses Convertible Sedan-ról még fotó sem ismert. Napjainkban egyedül a Sport Sedan létezik, melynek karosszériája megegyezik az 1931-es Packard Deluxe Eight Model 845 Sport Sedan-nal, melyet szintén Dietrich műhelyében építettek.
152 hüvelyk (386 cm) Model 8-52, ezt az egyedi, extra
nyújtott alvázat csak 1932-ben hozták ki. Alapjára szintén a Murray épített limousine karosszériát.
 |
1931 Reo Royale Model 8-31 Murray Victoria Coupé, más motorház szellőzőt kapott, mint a Model 8-35
|
 |
A leggyakoribb kivitel: 1931 Reo Royale Model 8-35 Murray Limousine |
 |
1931 Reo Royale Model 8-35 Murray Victoria Coupé, 2019 St. John's Concours d'Elegance
|
 |
1931 Reo Royale Model 8-48 Dietrich Sedan, mely az egytelen túlélő a Dietrich műhelyétől
|
 |
1932 Reo Royal Model 8-52 Judkins Town Car, látványrajz, nem tudni, hogy valaha is megépült-e
|
 |
A leghosszabb tengelytáv, amit a Reo kínált 1932-ben: Royal Model 8-52 Murray Custom Limousine, alább az egyetlen fenn maradt példány
|
Létezett egy még hosszabb tengelytávú alváz is, igaz ez nem gyári kivitel volt. 1931 és 1934 között néhány különleges felépítmény épült a Reo alvázára, úgy mint halottaskocsi, vagy mentőautó. A Reo-tól az alvázat a National Casket Company vásárolta meg, melynek székhelye a Massachusetts államban, Bostonban volt. A National az alvázakat tovább küldte a Henney Motor Company-nak Illinois államba, Freeport-ba. A Henney cég építette az egyedi karosszériákat, majd illesztette azokat a Reo alvázára. Az elkészült autókat a Henney visszaküldte az eredeti megrendelést adó National cég regionális kirendeltségének.
A National ezeket a felépítményket 1931. május 1-én
jelentette be a különböző temetkezési vállalkozásoknak. Ezek a karosszériák
elérhetőek voltak a Royale-on kivül a Flying Cloud 8 és 6 hengeres változatához
egyaránt. A National, a Henney és a Reo együttműködése 1934-ben ért véget.
A halottaskocsi, vagy mentőautó változatokhoz az alvázakat a
Henney nyújtotta meg 162 hüvelyk (411.5 cm) hosszúságúra. 1931-1934 közötti
időszakban összesen 181 db Reo autó épült Henney által, melyek közül kb. 65
példány készülhetett a Royale alvázára és további 116 a Flying Cloud 6 és 8
hengeres alvázára. A Henney speciális karosszériái egyetlen, nagy hátsó ajtóval
épültek.
 |
1932 Reo Royale Model 8-62 Henney Halottaskocsi
|
 |
1931 Reo Royale Model 8-62 Henney Ambulance |
Az 1931-es modellpaletta kifejlesztésére 6 millió $-t költöttek, ami akkoriban irdatlan nagy összegnek számított. Az új autók megjelenése, kivitelezése jó volt, a sajtó szintén kedvezően fogadta őket, ennek ellenére az eladások csökkentek. A tendenciát megállítandó további változatokat kínáltak a Royale és a Flying Cloud számára, ami kisebb motorokat, rövidebb tengelytávokat és több karosszéria fajtát tartalmazott. Azonban a jelentős áttörés elmaradt.
A Scott által vizionált kibővített modellkínálat (Flying
Cloud, Wolverine, Royale) kudarca, valamint a nagy gazdasági világválság hatása
komoly veszteségeket okozott a REO számára. 1931-ben összesen csak 6.762 db autó talált gazdára, ezzel a cég 3 millió $-t vesztett.
Az 1932-es modellévre csak a nagyobbik 8 hengeres motort hagyták meg a Royale és a Flying Cloud-ban, miközben további 6 hengeres motorú Flying Cloud autókat mutattak be, különböző tengelytávval bővítve a kínálatot. Ebben az évben mindössze 3.900 db autót gyártottak, bár a Royale amúgy is limitált szériában
készült.
 |
1932 Reo Royale Model 8-35 Murray Convertible #35N3001, Floridában 2018-ban az RM aukciós cég által ez az autó 280.000 $-ért kelt el
|
 |
1932 Reo Royale Model 8-35 Murrray Coupé, kivételesen faküllős kerekekkel |
 |
Az 1933-as modellévre frissítették a hűtőt és a sárhányókat, Reo Royale Model 8-35 Murray Limousine |
Az 1933-as esztendőre ésszerűsítették a modellválasztékot, a 8 hengeres Flying Cloud gyártását megszüntették. Az árakat is csökkentették, ennek ellenére az eladások valamelyest továbbra is estek, 3.623 db-ra. Elkerülendő az összeomlást 1933-ban az alapító Ranson Eli Olds a
nyugdíjból visszatért a cég élére és vissza vette az irányítást, azonban
1934-ben lemondott. 1933-tól a REO bevezette az opcionálisan rendelhető fél automata sebességváltót, melynek a „Self-Shifter” elnevezést adták. A mechanizmusban a kuplungot vákuum működtette. Ennek hatására az eladási mutatók 4.460 db-ra emelkedtek, de a társaságnál az új erőátvitel kifejlesztésének költségei feszültséget okoztak.
 |
1934 Reo Royale Limousine |
1935-ben a 8 hengeres motorokat kivették a programból. A márkát kizárólag 6 hengeres motorokkal képviselte az áttervezett, új Flying Cloud, A6 kódnévvel és a Royale. Ez utóbbi ebben az évben volt kapható utoljára. Ekkor jelent meg a kínálatban a Speed Wagon névre hallgató pickup és a Suburban nevezetű kombi is. A széles modellválaszték ellenére az eladások továbbra is gyengék maradtak.
1936 volt a REO személyautók utolsó éve, a már említett
Flying Cloud modellel. Májusban hivatalosan is leállították a gyártást. Innentől fogva az addig is jól jövedelmező teherautók előállítására koncentráltak, melyek egészen 1975-ig épültek.
 |
1935 Reo Royale Limousine, katalógus fotó
|
 |
1935 Reo Suburban Wagon, katalógus
|
 |
1935 Reo Speed Wagon Model A6 Pickup
|
 |
A Reo utolsó éve: 1936 Reo Flying Cloud Sedan |
A REO Royale ma már ritka autónak számít. A Coupé-ból 3-4 példány, a Victoria Coupé-ból 2-3 maradt meg a Model 8-31, és 5-6 autó a Model 8-35 esetében. A Convertible változatból talán ha összesen 50 darab épült, melyből mára kb. egy tucat maradt fenn. A legnagyobb tengelytávú Model 8-52 Limousine-ból is csak egyetlen túlélő autóról tud a REO tulajdonosok klubja. A hat ablakos sedan adja ki az életben maradt Royale autók nagy részét, azonban köztük is, ami faküllős kerekeken gördül az kuriózumnak mondható, a maga 2-3 példányával.
A Chrysler szintén használta a Royal nevet ("e" betű nélkül írva), mely először az 1933-as Model CT-nél jelent meg. A Royal 1950-ig szerepelt a modellprogramban.
Forrás, képek: reoroyalefreeforums.net, RM-Sotheby's, supercars.net, flickr.com, Classic Car Club of America Museum
Megjegyzések
Megjegyzés küldése