A hibrid hajtás és az Owen Magnetic története 1915-1922

Az automobil korai szakaszában a benzinmotoros belsőégésű, a gőz- és elektromos meghajtású autók mellett kísérletezés folyt a hibrid technológiával is. Kezdetben úgy tűnt, hogy majd mindegyiknek van létjogosultsága. Az amerikai Owen Magnetic márka luxussal ötvözve próbálkozott hibrid meghajtású autókat gyártani több, kevesebb sikerrel.

A napjainkban népszerű hibrid meghajtású autók eredete, több mint 120 évre tekint vissza. A Philadelphiában élő Justus Bulkley Entz (1867-1947) kidolgozott egy rendszert, melynek lényege, hogy a belsőégésű benzinmotor egy generátort hajt meg, és az ebből nyert elektromos energiával hajtják meg a kerekeket. Ezzel a rendszerrel kívánta egyesíteni a benzinmotor hatótávolságát és teljesítményét az elektromotor sima járásával és egyszerűségével, csendességével. Entz mindössze húsz évesen kezdett el dolgozni az Edison Machine Works-nél New York-ban, egészen 1890-ig. Entz számos szabadalmi megállapodást kötött Edisonnal, és jogdíjakat kapott bizonyos szabadalmak jövőbeni felhasználásáért. Az 1890-es években Enzt Philadelphiában élt és az Electric Storage Battery Company-nél dolgozott, mint főmérnök. A társaság akkumulátorok gyártásával foglalkozott, de 1897-ben bemutattak egy elektromos taxit Philadelphia és New York városának. Entz-et lenyűgözte az automobil, aki a taxi projekttel párhuzamosan maga is egy saját fejlesztésű járművön dolgozott. A benzinmotoros autó elektromos hajtásláncot kapott, amely mint a Columbia Mark IX prototípusaként épült meg a Pope Manufacturing Company-nél. A Hiram Percy Maxim által vezetett próbaüzem során egy elektromos szikra lángra lobbantotta az üzemanyagot a benzintartályban, melynek következtében az autó megsemmisült. Ennek ellenére Enzt a konstrukciót jónak találta és azt szabadalommal védette le, U. S. Patent #1.207.732 számon, azonban a gyártókat elképzelése különösebben nem érdekelte. 1902-ben Enzt az elektromagnetikus erőátviteli rendszerét tökéletesítette. Az elkészült mechanizmus mágneses terét kihasználva hajtott meg egy propellert, vagy egy meghajtótengelyt. Az elektromágneses mező intenzitásától függően a jármű gyorsabban, vagy lassabban haladt, tengelykapcsoló használata nélkül.

Ugyan ebben az időszakban Enzt-tel ellentétben Ferdinand Porsche más elvet követett hibrid járműve kifejlesztésében. A Lohner-Porsche néven ismert autóban két 2.5 LE-s Daimler benzinmotor hajtott meg egy-egy generátort, majd azok a négy kerékre szerelt, egyenként 1500 W-os elektromos agymotorhoz továbbították az energiát. A Lohner-Porschéban az energiát 1.800 kg-os akkumulátorban tárolták, mely tulajdonképpen állandó négy kerékmeghajtású volt. Különböző változatokban 1900 és 1905 között gyártották őket Jacob Lohner üzemében Bécsben.

1912-ben az Ohio állambeli Cleveland-ben élő Walter C. Baker megvásárolta Entz szabadalmát, majd a New York-i Raymond és Ralph Owen fivéreknek engedélyezve elkezdtek kísérletezni a hibrid hajtási rendszerrel. Eközben, 1914-ben Entz saját autóját mutatta be, mely gyártásba soha nem került, helyette  néhány évnyi fejlesztőmunka eredményeképpen 1915-ben alakult meg az R. M. Owen & Company cég New York City-ben. Első autójukat Entz szabadalma alapján szintén a városban, az 1915-ös autószalonon mutatták be. A társaság Owen Magnetic márkanév alatt gyártotta a hibrid meghajtású luxusautóit, mely több, mint száz évvel ezelőtt pionír volt a maga nemében.

Hirdetés az 1920 áprilisi House & Garden magazinból

Az Owen Magnetic emblája. A villámok az elektromagnetikus erőátviteli rendszerre utalnak

Az Owen Magnetic manufakturális módszerekkel, működése alatt több államban készült. A gyártás elindításához R. M. Owen biztosította a helyszínt, a New York-i Fifth Avenue (Ötödik sugárút) és a 142. utca sarkán álló, nagy, új, három emeletes, tűzbiztos épületet adta bérbe. Itt 1915 decemberéig 250 jármű épült meg. Az egykori Owen üzem a mai napig létezik, mely raktárként él tovább.

1916-ban Ohio államban lévő Cleveland lett a cég központja, ahol a ritka autók előállítása 1919-ig folytatódott. A költözés oka, hogy a Cleveland-ben 1899 óta működő Baker Motor Vehicle céggel egyesültek. Az elektromos autókat gyártó Baker Motor-t ugyan az, a fent már említett ember alapította, aki Entz szabadalmát birtokolta. Mivel korábban, 1914-ben a Baker fuzionált a másik Cleveland-i elektromos autókat gyártó Rauch & Lang-gal, az Owen Magnetic a kontraktus értelmében egyszerre két gyártóegységet is megszerzett. A Baker, Rauch & Lang névre keresztelt új cég alelnöke Raymond M. Owen lett. A Baker állította elő az Owen Magnetic elektromos hajtásláncát, a Rauch & Lang pedig a karosszériát szállította.

A cég összevonásoknak köszönhetően az Owen Magnetic az elektromos autók piacán kiiktatta egy ellenlábasát, a Baker épp az összeolvadás évében, 1916-ban hozta ki utolsó saját autóját, ahogy az Argo Electric is. De vetélytárs akadt még így is, a Rauch & Lang 1920-ig működött, a Detroit Electric pedig egészen 1939-ig létezett. Igaz, az Owen Magnetic szinte egyedülálló volt hibrid hajtásával, a kereslet élénkítése érdekében az 1916-os modellévre több típust is bemutattak. Ezek két féle tengelytávú alvázzal épültek: a Model M-25 125 hüvelyk (317.5 cm), a Model O-36 pedig 136 hüvelyk (345.5 cm) volt. A legolcsóbb az M-25 ötszemélyes túrakocsija volt 3.300 $-ért, míg a kínálat csúcsán az O-36 állt a hét személyes landaulet karosszériával 5.200 $-ért.

A magas ár fekvésű autókat „The car of a thousand speeds” szlognnel hirdették, mely „Az ezres fordulatú autó”-ként tolmácsolható. Ennek lényeg, hogy a belsőégésű motor 1.000 fordulat/perc főtengely fordulaton működött, majd kiegyenlített, miközben a járű tovább gyorsult. A gyorsulást a generátor intenzitásának fokozásával érték el. A fenn maradt korabeli reklámok szövege kiemeli az Owen Magnetic könnyű kezelhetőségét: „a sofőr kontrollálhatta az ezres fordulatot egy úja érintésével, melyet a kormányról érhetett el. A motor alacsony fordulatszámának köszönhetően az autó halk és sima járású volt. A magazinok oldalain, mint az ideális városi és túra autó mutatkozott be. Zsúfolt városi és kényelmes országúti autózásra a különleges technikai megoldása, a hibrid hajtásrendszere miatt vált.

Az Owen Magnetic erőforrása, működési elve

Az Owen Magnetic autókat két féle hat hengeres motor hajtotta, az M-25 modell esetében a furat, löket 3.5 x 5.25 hüvelyk, össz. lökettérfogat 303 köb hüvelyk (4.966 cm3) volt, 29 LE-s teljesítménnyel. A hosszabb tengelytávú O-36 modellnél a motor is nagyobb volt. Furata 3.75, lökete 5.5 hüvelyk volt, össz. lökettérfogata 364.5 köb hüvelyk (5.973 cm3) volt, 36 LE-s teljesítménnyel. Ezeket a motorokat a Continental gyártotta, L-alaku hengerfejjel, melyet egy Zenith karburátor táplált a Stewart féle vákuum működtetésű benzinpumpán keresztül. A gyújtásról Bosch rendszer gondoskodott. A rugózást fél elliptikus laprugók biztosították.

Az akkor még gyerekcipőben járó innovatív és költséges hibrid meghajtás működési elvét az amerikai autóipari publicista, Henry B. Lent magyarázza el.                                                                                   

A hajtáslánc mechanizmusának nincs direkt kapcsolata a belsőégésű motor és a hátsó kerekek között. Ehelyett egy lendkerék, egy generátor és egy lópatkó alakú mágnes kapcsolódott a motor hátsó részén kimenő főtengelyhez. Az autó hajtótengelyének elülső végén egy villanymotor volt, armatúrával, mely váltakozó áramot vezet. Ezt az armatúrát az örvénylő mágnes belsejében lévő légtérbe szerelték be. A motor generátora és az elektromotor armatúrájához kapcsolt mágnes biztosította az energiát, az elektromos áramot, mely által a meghajtótengely elfordult, ami végső soron meghajtotta a hátsó kerekeket. Az autó haladását a reosztát szabályozta, melyet a kormányon lévő kis karral kilenc pozícióban lehetett beállítani. Alább zárójelben a kormányon lévő jelölés látható.

1, Töltés (C=Charging), ezt az akkumulátor alacsony töltöttsége esetén használták üresjáratban

2, Indítás (S=Start), az akkumulátor áramát jutatta a generátorhoz

3, Semleges (N=Neutral), mely a generátor áramkörét tartotta működésben

4, Első fokozat (1), a motor fordulatszáma és az autó sebessége közötti maximális különbséggel biztostotta az áramot és a nyomatékot

5-8, Másodiktól az ötödik fokozatig (2-5), a generátor szinte maximális kapacitással működött. 

9, Magas fokozat (H=High), ekkor a generátor áramcirkulációja szinte teljesen zárt volt, a motor nem adott le nyomatékot a hajtásláncra, de az "generátor üzemmód"-ban maradt a töltéshez

Az Owen Magnetic alvázának séma rajza: A=belsőégésű benzinmotor, B=mágnes, C=armatúra, D=elektromágneses erőátviteli rendszer háza, E=generátor

A rajzon balra a reosztát és a kormányról kapcsolható fokozatok működése látható

Az Owen Magnetic-nek kifinomult 24 V-os akkumulátoros rendszere volt, mely biztosította az autó indítását, a világítást és a kiegészítő áramellátást is. Külön érdekesség még, hogy 20 fokos lejtőn az autó fékezhető volt mechanikus fékek nélkül is, megfelelő hátramenetbe kacsolva. Az autó végsebessége 60 mérföld/óra (96 km/h) körül alakult. 

Hasonló hibrid rendszer dolgozott az USS Új-Mexikó nevű amerikai csatahajóban is, mely 1918-tól állt szolgálatban az Amerikai Haditengerészetnél.

Ahogy a fenti leírásból látszik, a belsőégésű benzinmotor és a meghajtott hátsó tengely kerekei között nem volt fizikai kapcsolat. A benzinmotor csak a generátor áramfejlesztésére volt hivatott, önálló haladásra ez által az autó nem volt képes. 

A holland Louwman Múzeum egy 1916-os példánya

1916-os Owen Magnetic az amerikai showman, Jay Leno gyűjteményéből

1916 Owen Magnetic Model O36 Deluxe Victoria Phaeton, Crawford Auto-Aviation Museum

A fenti Crawford Auto-Aviation Museum Owen-Magnetic autója mindig ritka látványt jelent, még a Pebble Beach-en is, 2022 Concors d'Elegance

Csúcstechnológia 1916-ból, a Crawford Auto-Aviation Museum autójának hibrid erőforrása, 2022 Pebble Beach Concours d'Elegance

1917 Owen Magnetic Model M25 Phaeton, az amerikai Hyman kereskedésből

A fenti autó 6 hengeres Continantal motorja, jobbra lent a reosztát

1917 Owen Magnetic Model M25 Phaeton, az alaszkai Fountainhead Antique Auto Museum-ban

1917 Owen Magnetic Model O36 Phaeton, Holbrook karosszériával

Ritkán volt ennyi Owen Magneti egyszerre látható

Hibrid konkurens - Woods Dual Power autók

A Woods Motor Vehicle Company szintén amerikai cég volt, melyet Illinois államban, Chicagóban Clinton Edgar Woods alapított és elektromos autókat gyártott 1899 és 1916 között. 1904-ben hozták ki a Stanhope névre keresztelt modelljüket, melynek a hátsó részében egyenként 2.5 LE-s elektromotor volt beépítve. Az autó 1.200 kg volt, 40 cellás akkumulátorral. Míg a Stanhope csak két személyes volt, addig a Victoria modell már négy üléses, megegyező mechanikával, 29 km/órás végsebességgel.

Az Owen Magnetic indulásával egy időben, tehát 1915-ben a Woods társaság Dual Power (Dupla energia, erő) néven mutatott be egy igen előremutató járművet. Ennek érdekessége, a technikai megoldása volt, melyet U. S. Patent #1.244.045 számon szabadalmaztattak. Az autó lényege, hogy az Owen Magnetic-kal ellentétben tisztán elektromos és belsőégésű benzinmotorral külön-külön is képes volt közlekedni. A Model 44-nek négy hengeres benzinmotorja volt, valamint egy villanymotorja. 15 mérföldes sebesség (24 km/h) alatt elektromos hajtású volt, felette pedig a benzinmotor hajtotta az autót, maximum 35 mérföld/órás tempóval (56 km/h). A Woods Dual Power hajtáslánca az amerikai Roland S. Fend #1.303.870 számú szabadalmán alapult. E szerint a benzinmotor és az elektromotor között tengelykapcsoló volt, mely lehetővé tette, hogy az autó elektromos armatúrájának tengelyén át legyen hajtva, mely szintén a meghajtótengelyhez kapcsolódott. A Dual Power másik innovatív érdekessége a fékje volt. Lehetett fékezni csak elektromosan is, regeneratív módon, mely a fékerőt visszatöltötte az akkumulátorba. Ugyanakkor hagyományos lábfék is rendelkezése állt. Ekkor nyomásra nem csak a mechanikus fék működött, hanem automatikusan elvette a gázt a benzinmotortól. Eközben oldott a hátsó kerekeket összekapcsoló elektromágneses kuplung és maximális teljesítményű regeneratív fékezés működött. A Dual Power autó ára 2.700 $ volt, ami nem számított olcsónak. További vásárlókat tántoríthatott el az alacsony végsebesség, mely inkább csak városi közlekedésre tette alkalmassá. Gyártásuk csupán 1918-ig folyt, ennek ellenére lefektették a mai hibrid autók alapját.

1916 Woods Dual Power Model 44 Hybrid Coupé, egy ritka túlélő Dearborn-ban, a Henry Ford Múzeumban

Deering Magnetic

Az Owen Magnetic egy hasonló, Entz szabadalmán alapuló hibrid hajtású konkurens márkával, a Deering Magnetic autókkal osztozott a piacon. Igaz nem sokáig, mivel az Illinois állambeli Chicagoban Raymond S. Deering által alapított márka csak 1918 és 1919 között létezett. A gyártás azonban a Missouri állambeli St. Louis-ban, a Dorris Motor Car Co. szerelősorait felhasználva folyt. A kínálat az egyetlen Six modellből állt, soros 6 hengeres OHV motorral, melynek 6.2 literes erőforrása 38 LE-t termelt. A különféle karosszériákat a tehetséges, független dizájner, Karl H. Martin tervezte, melyeket a Collins Body Co. épített meg a 335 cm tengelytávú alvázra. A Deering Magnetic tulajdonképpen a drága Dorris autók fejlettebb, elektromagnetikus hajtáslánccal bővített kiadása volt. Sajnos nem ismert, hogy mennyi Deering Magnetic autót sikerült eladni.

Újabb költözés 

Az Owen Magnetic autóknak híres ügyfélköre volt, mint Enrico Caruso operaénekes, vagy az ír születésű John F. McCormack tenor. Azonban a prominens vásárló személyiségek sem tudták a márkát az újabb költözéstől és a pénzügyi nehézségektől megóvni. Az USA 1917-ben belépett az I. világháborúba és az Owen Magnetic autókat gyártó Baker a hadiipar szolgálatába állt. A békeidők beköszöntével az Owen Magnetic Company központja a Pannsylania államban lévő Wilkes-Barre városa lett. Az újonnan felszerelt üzem a régi Matheson műhelyben építette az autókat, a település közelében lévő Forty Fort-ban. A Wilkes-Barre Times közölt egy cikket, miszerint 1920. január 1-vel az Owen Magnetic folytatja a gyártást, abban az évben 750 autó előállítása volt a cél.

Az egyik utolsó, 1921-es Owen Magnetic Model 60 Phaeton a kaliforniai Pebble Beach Concours d'Elegance-on 2004-ben. Motorja 414.7 köb hüvelykes hat hengeres, 80 LE-s teljesítménnyel. Új ára csillagászati 5.800 $ volt. Napjainkban a Nethercutt Collection része

A fenti autó kormánya, rajta a reosztát állítókarja

1921-es Owen Magnetic Model 60 Phaeton, 2004 Pebble Beach Concours d'Elegance

Crown Magnetic - Az angol kapcsolat

A társaság 500 autó legyártására kapott megrendelést az angol Crown Limited cégtől, melynek vezetője J. L. Crown volt. A megállapodás értelmében az autók Crown Magnetic néven kerültek volna forgalomba. Azonban 1920 augusztusában mielőtt a megrendelést teljesíthették volna, az Owen Magnetic vagyongondnokság alá került. A márkát hivatalosan 1920 őszén, a londoni autószalonon mutatták be. Crown egy 38 LE-s túraautóval érkezett a szigetországba és az anyacég nehézségei miatt nekilátott a gyártási jogok eladásának Crown Magnetic néven. Az autó azonban 2.5 tonna volt még alumínium karosszériával is, mely hosszú meredek emelkedőn azt eredményezte, hogy a gravitáció legyőzte az elektromágneses erőt. A sajnálatos eset épp egy Wales-i üzletemberekből álló befektetői csoportnak tartott bemutatón történt, akiktől Crown azt remélte, hogy finanszírozni fogják a gyártást Nagy-Britanniában.

W. Harold Johnson, a Conuest magazin újságírója tesztveztetésre kapott egy Owen Magnetic autót, melyet 6.864 cm3-es OHV vezérlés soros hat hengeres motor mozgatott. Johnson az üzletemberekhez hasonlóan, szintén küszködött az emelkedőkön.

Crown a későbbiekben a belga Minerva alvázakba illesztette az Owen Magnetic különleges erőátviteli rendszerét. Ezeket a Minervákat Crown megrendelésre építette a Leeds-ben lévő Geenwood & Barley nevű cég.

Crown Magnetic az angliai Surrey-ben lévő Brookalnds pályán

British Ensing

1921-ben az amerikai márkát Owen Magnetic Motor Car Corporation néven szervezték újjá, azonban ez is vagyongondnokság alá került és 1922 márciusában végleg bezárta kapuit. Ettől függetlenül Crown nem adta fel az európai projektet. Összefogott az Edward Gillett által vezetett British Ensing Company-val, mely Willesden-ben működött. Crown a társaság főmérnökével 1923 júliusában, T. E. B. James-szel egy amerikai gyártású Owen Magnetic autót európai promóciós körútra vittek el. A V-alakú hűtőmaszkkal felszerelt kocsinak felforrt a hűtővize a Mont Cenis hágón való átkelésnél, a szintén francia Modane településen pedig közlekedési bonyodalmakba keveredett. Összességében a körút csak pénz és időpocsékolás volt. Sem a Fiat, sem a szintén olasz, luxusautókat gyártó Isotta-Fraschini nem volt érdekelt abban, hogy megszerezze a gyártási jogokat. A British Ensing már épített egy Ensing Magnetic autót, mely meglévő, jó minőségű alvázat használt. Motorja egy 6.105 cm3-es, OHV vezérlésű, 100 LE-s egység volt. A British Ensing egy második autót is készített az egyik igazgatójuknak, a Wales-i Rees-nek, aki Llanelly-ben lévő Glanmore Foundry-nek szintén igazgatója volt. Rees egy öntödében bekövetkezett balesete során elvesztette egyik lábát. Úgy gondolta, hogy az Ensing Magnetic a kormánykeréken lévő kezelőszerveivel és két pedáljával neki való autó. De amikor a munkálatok megkezdődtek, Crown úgy határozott, hogy az elektromagnetikus erőátviteli rendszernek nincs jövője és tőkéjét kivonta a British Ensing cégből. T. E. B. James mérnök komor hangulatban építette meg Rees autóját, majd a British Ensing megtört és alkalmazottainak nagy részét elbocsájtotta. Gyakorlatilag ilyen komplex luxusautónak nem volt piaca, 2.000 Fontos alváz árával borsos volt, a leendő vevők pedig óvakodtak attól, hogy autójukhoz egy szakképzett villamosmérnököt alkalmazzanak sofőrnek. Igaz az erőátviteli rendszer általánosságban megbízható volt, kivéve a meghajtó tengely végén lévő kiégő golyóscsapágyat.

A British Ensing után Crown a pénzét Németországba menekítette át, ahol vagyonokat keresett elbukott márkákkal, számos ingatlant is felvásárolt, köztük egy nagy hotelt. Ekkorra az amerikai Owen Magnetic már rég kimúlt, Crown nem sokkal az után, hogy Európába érkezett a Wilkes-Barre-ban lévő gyárat bezárták és a Willesden-i British Ensing cég is csődbe ment.

A rövid, 1915 és 1922 közötti fennállása alatt mintegy 975 db Owen Magnetic autó épült, ebből nagyjából egy tucatnyi maradt fenn. Mára a márka teljesen elfeledett, a néhány túlélő múzeumokban, illetve privát gyűjtőknél található, mint Jay Leno amerikai showman, komikus. Hozzánk legközelebb eső példánya a holland Louwman Múzeumban csodálható meg. Az elektromagnetikus erőátviteli rendszert kifejlesztő Enzt összesen 75 különféle szabadalmat nyújtott be az autóiparban eltöltött évek során. 1947-ben hunyt el, nem sokkal 80. születésnapja előtt.

Forrás, képek: uniquecarsandparts.com, hemings.com, wikipedia, supercars.net, northeastwheelsevents.com, hymanltd.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések