André Dubonnet, a likőrgyáros autója - Hispano-Suiza H6C Nieuport Torpedo 1924

Bár minden Hispano-Suiza önmagában is különleges, ám ez kitűnik társai közül karosszériájával és versenymúltjával. Dubonnet, a likőrgyáros unokája nagy autórajongó volt, aki megengedhette magának az ilyen úri passziókat. 

A likőrgyáros unokája, André Dubonnet

A Dubonnet likőrök eredete 1846-ig nyúlik vissza, amikor Joseph Dubonnet az észak-afrikai francia idegenlégiósoknak adta el az italt, mely ellenállóbbá tette a szervezetet a malária betegséggel szemben. A kinint tartalmazó Dubonnet likőrök szépen fogytak és általuk a Dubonnet család komoly vagyonra tett szert. A likőrgyáros unokája, André Dubonnet (1897-1980) sokoldalú férfi volt, aki az I. világháború alatt a Francia Légierő ásza volt, hat légi győzelemmel. 

A háború után megnősült, majd a '20-as évek elején az olimpiai bobcsapat tagjaként versenyzett. Az autóversenyzést sem vetette meg, mint amatőr, és mint francia a kor legjobb autóival, Bugattival és Hispano-Suizával állt rajthoz. A Hispano-Suiza autókról bővebben az alábbi linken olvashatsz:

A SPANYOL-SVÁJCI LUXUS - HISPANO-SUIZA H6 SOROZAT 1919-1933 

Hispano-Suiza H6C Nieuport Torpedo 1924

Alváz szám: 11012

Motor szám: 320001

1924-es versenyidényre André Dubonnet-nak új versenyautóra volt szüksége. Korábbi pilótaként felismerte, hogy versenyautójának is a súly és a légellenállás a legnagyobb ellensége. Ezért fordult a francia Nieuport Astra Aviation társasághoz, akik tulipánfából, más néven sárga nyárfából építették meg ennek az egyedi Hispano-Suizának a könnyű karosszériáját. Az autót Henry Chasserio tervezte, a technológia, amit a karosszéria konstrukciójához használtak, hasonló volt, mint amit a repülőgéptörzseknél alkalmaztak ebben az időben. Egy könnyű bordával és kerettel dolgoztak, ezt fedték be a már említett három rétegű vékony faanyaggal. A felépítményt több ezer rézszegecs tartotta egyben. Az autó hatalmas mérete ellenére a karosszéria súlya csak 160 font volt (72.57 kg). Ezt egy speciális H6C alvázra szerelték, melynek alacsonyabb hűtője volt, mint a sztenderd, és egy 46 gallonos (209 literes) benzintankot kapott.

Dubonnet indult vele az 1924. április 27-én Szicíliában megrendezett Targa Florión, ahol összesítettben a hatodik helyezést érte el vele a 37 fős mezőnyből. Ugyancsak indult a szigeten ugyanabban az évben rendezett Coppa Florión, ahol hatodikként ért célba összesítettben és elsőként a 4.500 cmfeletti autók osztályában. 

A mára legendássá vált szicíliai Targa Florio versenyt 1906 és 1977 között. Hasonlóan a szintén olasz és legendás Mille Miglia-hoz, a szigeten is országúti megmérettetést rendeztek. 1924-ben, amikor Dubonnet indult, egy kör 108 km hosszú volt, a táv 432 km volt.                                                                

1924. április 27. a volánnál André Dubonnet a start előtt, Targa Florio 6. helyezés


A versenyek után az autót szabályos utcai használathoz módosították. 1924 végén az autót Angliába adták el, ahol Alex Keiller (más forrás szerint Keller, lekvár kereskedő) az új tulajdonosa részt vett vele az 1925 júniusában Brooklands pályán megrendezett BARC Whitsun Bank Ünnepi Találkozón. Kezdetben nagyon elegáns sárhányókkal volt ellátva később ezeket lecserélték sokkal jelentősebb sárhányókra, hasonló alakúakra, mint a torpedó karosszéria. Minden, ami rézből készült, az szintén későbbi kiegészítés. Az autó későbbi sorsárról keveset tudni, míg 1950-ben Londonban fel nem fedezték hátul a Hooper karosszériaépítő cég raktárában. Az áramvonalas sárhányók eltűntek, így egy készlet bicikli sárhányót készítettek hozzá és az autót walesi és skóciai túrákhoz használták. 1956-ban új tulajdonos vásárolta meg, aki belefogott az autó teljes restaurálásba. Mivel nem kedvelte a bicikli stílusú lökhárítókat, ezért megbízta a Thames hajóépítő céget, hogy alakítsa ki az eredeti kisebb helyett a jelenlegi sisak stílusú sárhányókat. A ’70-es évek végén, ’80-as évek elején Michel Poberejsky, alias Mike Sparken birtokolta.




Blackhawk Collection

Ez a kivételes autó évekig a Kalifornia államban lévő Danville-i Blackhawk Múzeumban volt kiállítva. A belső krémszínű bőr, minden darabka, vagy fém krómozott vagy rézzel fedtek be. A karosszéria alsó részét is rézből készült lemez fedi.

Az autóról legalább három igen igényes replika is készült Hispano-Suiza alvázon! Az eredetit 2022 augusztusában a kaliforniai Pebble Beach-en bocsájtotta árverésre az RM akciós cég. Ekkor a kivételes autó irdatlan nagy összegért, 9.245.000 $-ért kelt el.

André Dubonnet a szicíliai versenyek után is kapcsolatban maradt az autózással, a ’30-as években, mint konstruktőr jeleskedett. Méghozzá nem is akárhogyan! Dubonnet tevékenységéről az alábbi linken olvashatsz:

ANDRÉ DUBONNET MUNKÁSSÁGA

Műszaki adatok:

Motor 7983 cm3 soros hathengeres, alumínium öntvény és hengerfej. Furat x löket 110 x 140 mm, hengerenként két szeleppel és egy Solex ikerfojtású karburátor. Maximális teljesítmény 200 lóerő 3500 fordulat/percnél. Tengelytáv 3690 mm, nyomtáv elől, hátul 1450 mm.

Forrás, képek: ultimatecarpage.com, gallica.bnf.fr, RM-Sotheby’s

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések