Az évek alatt különféle karosszériákat illesztettek
a végtelenül egyszerű vázra, repülőgép szerű futóművel. A hátsó tengelyre
függőleges lengéscsillapító került a nagyobb kényelem érdekében. A zárt kivitelű
karosszéria a Helica, illetve Eolia néven szerepelt reklámban. Utóbbi karosszériáját Archer mérnök tervezte. Érdemes egy
pillantást vetni a hirdetésre, mely kiemeli, hogy a 8 CV adólóerős, 2 hengeres
motor 80 km/órás sebesség mellett, alacsony, 4-5 literes fogyasztással
abszolválta a 100 km-es távot. A motor, noha nem volt egy erőgép, mégis a
rétegelt falemezből készült pehelykönnyű karosszériás járművet (kb. 225 kg)
veszélyesen gyorssá tette.
Az ABC egysége mellett egy 982 cm3-es, 30 LE-s
olasz Anzani V2-es motor is bekerült a kínálatba. Egy ilyen erőforrás lapul
abban az eredeti nyitott Sport változatban is, mely 2013-ban a párizsi
Rétromobile kiállításon volt vendég, eredeti, illetve több replika Leyat Helica
társaságában. Ekkor ünnepelték Leyat munkásságának centenáriumát. Majd ez az
autó 2019. november 29. és 2020. március 20. között az Oise megyében található
Chateau Compiégne-ban, rendezett Concept Car Beauté Pure tárlaton is szerepelt.
XV. Lajos egykori barokk rezidenciájában helyezték el a privát gyűjteményben
lévő Leyat Helica-t, különböző koncepcióautókkal karöltve, a francia Nemzeti
Autómúzeum jóvoltából.
1921 volt a Leyat Automobiles legjobb éve, a Hélica-ból 23
példány kelt el. Azonban a kezdeti mérsékelt sikert csőd követte. 1922-ben
Marcel Leyat elhagyta Párizst, és Burgundia régióban, Cote d’Or megyében lévő
Meursault-ba költözött. Azért ide, mert a város közjegyzőjének, Carmagnole
úrnak volt egy Hélicája. Nem mellesleg a város kitűnő borairól volt ismert. Leyat
Meursault-ban is alapított egy műhelyt és az 1921-ben eladott autóinak nagy
részét a következő évben itt szerelték össze. 1922 folyamán egy Helica 10.500 francia Frankba került.
 |
1921 Leyat Helica Sport az Eiffel torony lábánál, hátul Robert Leyat űl |
 |
Az 1921-es hirdetés 110 km/órás sebesséet és 7 literes fogyasztást ígért |
 |
Üzem a párizsi Quai de Grenelle 27. szám alatt |
 |
A Helica formája akár egy esőcsepp |
 |
Leyat Helica |
 |
1921 Leyat Eolia és tervezője Archer mérnök |
 |
1921 Leyat Eolia |
 |
1921 Leyat Eolia egyedi festéssel |
 |
1921-es reklám a Helica és az Eolia karosszéria változatokkal
|
Hélica a
sínen
1924-ben Leyat kifejlesztett egy vasútra alkalmazott
Hélica-t, melyet Thigs névre kereszteltek. A szerkezet kerekein megtartották a
gumiabroncsokat, melyek a sín felett pár centivel voltak. A jármű első és hátsó
tengelye, ahogy a képen is látszik, egy segédkereten nyugodott. Ennek
segítségével a kocsi közúton érkezhetett és az acélkerekeken, a vasúton
gördülhetett tovább. Ahogy a korábbiakban, ennél a Hélicá-nál sem voltak a
kerekek direkt módon meghajtva, ezt a légcsavar végezte el. A járművet a 60
cm-es, keskeny nyomtávú Decauville vasútnak tervezték, majd 1925-ben a
Pithiviers és Toury közötti vasúti szakaszon tesztelték. A tesztről a Gaumont
szintén rövidfilmet forgatott. A Thigs-t eladták a francia-kongói Compagnie
Miniére du Congo Francais bányavállalatnak, melynek igazgatója Francia-Kongó
fővárosában, Brazzaville-ben használta munkája során.
 |
1924 Leyat Thigs, mely a francia-kongói bányavállalathoz került |
1926-ban némileg módosult a karosszéria, illetve új
felfüggesztést és kipufogót kapott a Hélica. A motorteret sem kerülte el a
változás, ahová három hengeres, 2 literes Anzani csillagmotor került be.
Hélica a
Montlhéry versenypályán
Leyat 1927-ben egy különlegesen áramvonalas, szivar alakú gépet
állított kerékre. Ennek karosszériája sokkal hosszabb, keskenyebb, és
alacsonyabb volt, mint a normál Hélica-é. Az autónak csak három kereke volt,
melyeket áramvonalas, a repülőgépek hátsó vezérsíkjához hasonlatos burkolattal
láttak el. A 8 LE-s ABC motorral a Hélica, a francia Montlhéry versenyályán 170
km/órás sebességrekordot állított fel, miközben 100 km-ként 6 literes
fogyasztást produkált. Leyat célja ezzel a rekordautóval az volt, hogy
reprezentálja propelleres meghajtású autójának fontosságát.
 |
Leyat Helica rekordautó 1927-ben a Montlhéry versenypályán |
Mindez azonban kevés volt az üdvösséghez, ez volt az
utolsóként gyártott autó. Leyat 1913 és 1927 között csak kb. 30 légcsavaros
járművet készített, melyből mindössze három eredeti példány marat fenn. Ezek
egyike, egy nyitott változat Párizsban a Musée des Arts & Métiers-ben
található. Ezt a kocsit a márka szakértőjének számító Gustave Courau 1935-ben adományozta
a múzeumnak. Courau barátságot kötött Leyat-tal, majd 1969-ben egy harminc
oldalas monográfiát jelentetett meg munkásságáról „Les automobiles a Hélice -
La voiture a Hélice Leyat 1921 címen. 1979-ben pedig a „Mon Helice au pays des
mervilles címmel publikált könyvet. A múzeum példánya eredeti, azonban a
motorja nem működik, illetve néhány alkatrésze hiányzik. A légcsavar átmérője
1.4 m, a Scorpion bokszer motor két hengerének egy-egy karburátora van, mely
1.400 és 1.800-as fordulatszám között üzemelt. A karosszéria oldalán az alábbi
felirat olvasható: „La Gellicyne pour les mains pour le visage” (A Gellicyne
kezek számára, az arc számára). Ez a Hélica ugyanis mielőtt a múzeumba került
volna, reklámautóként is funkcionált. Az biztos, hogy a feltűnő propelleres
jármű kozmetikai hirdetése vonzotta a tekinteteket.
 |
1921 Leyat Helica Sport, 1935 óta a párizsi Musée des Arts & Métiers tulajdona |
 |
Puritán pilótafülke, repülőgép szerű pedálok |
 |
A Gellicyne reklámfelirata ma is olvasható a karosszérián |
A másik egy csukott változat, melyet felújítottak és 1994-ben
ismét üzembe helyeztek. Azóta több rendezvényen is megjelent, mint például 2000-ben,
majd 2003-ban az angliai Goodwood versenypályán futott. Ez a kocsi Jean-Francois
Bouzanquet tulajdonában áll. Érdekessége, hogy a meghökkentő gépet még nagyapja,
Jean-Jacques Peugeot rendelte meg 5.900 Frankért, mely végig a család tulajdonában
maradt. Mint Bouzanquet úrtól kiderült, az autó kiszállítása késett, ezért
nagyapja kérésére Leyat végül saját, 4-es alváz számú Hélica-ját adta neki. Erről
az autóról 2011-ben Hans-Jörg Götzl is cikkezett a német Auto Motor und Sport
lapban, ahol vezetési élményeit is megosztotta. Bouzanquet azt is elmesélte,
hogy nagyanyja, Jacquline nem kedvelte a Leyat Hélica-t, ezért sürgette férjét,
vegyen egy rendes automobilt, például Amilcart. Tulajdonképpen a nagymamának
hálás lehet az utókor, amiért a Hélicát a fészerbe száműzte, mert így túlélte
az elmúlt száz évet. Igaz a II. világháború alatt a német katonák ki akarták
próbálni a furcsa szerzeményt, de a hátsó kormányzott kerekeket nehezen tudták
kordában tartani. A Hélica-t egy fa állította meg, a légcsavarja összetört,
majd ismét a fészerbe került. Ennek köszönhetően az autó teljesen eredeti, még
a fényezése is! Vezetése megszokást igényel, olyan, mintha nagy sebességgel
hátramenetben haladnánk, miközben ugyanabban az irányba tartunk.
 |
Egyetlen család tulajdonában áll 1922 óta, 2013 Párizs, Retromobile |
 |
Bouzanquet úr autójának belseje |
 |
Repülgépeket idéző pedálok, középen fenn a karburátor |
 |
A keverék dúsítását állító kar és a gyujtáskapcsoló |
 |
Rugós felfüggesztésű nyugágy |
A harmadik túlélő szintén egy nyitott Sport verzió, mely a
már említett, 2019-ben rendezett Concept Car Beauté Pure kiállításon jelent
meg. Ez az autó Alberto Bonizzoli birtokában van, mely ugyan eredeti, de a fa
karosszériát újjá kellett építeni.
 |
Alberto Bonizzoli autója a harmadik túlélő a 2019-es Concept Car Beauté Pure kiállításon |
Felbecsülhetetlen
értékű felfedezés
2004-ben alapult meg a francia Les amis de l’hélica (a
légcsavaros barátai) társaság, mely Marcel Leyat munkásságát kutatja és
tanulmányozza. Összegyűjtötték szabadalmait, a fellelhető dokumentumokat, a kor
autós és repülős magazinjait. Leyat 1945-ig élt Meursault-ban, a Chateau
Citeaux-ban. Az egyesület átkutatta az itteni volt műhelyét, lakhelyét,
mindent, gondolták.
2005-ben kapta a hírt a Les amis de l’hélica társaság a
Roulot családtól, mely a Chateau Citeaux jelenlegi tulajdonosa, hogy egy
feltáratlan padlásra akadtak. Claude Guéniffey, a Les amis de l’hélica elnöke
így emlékezik vissza.
„Ott, ezen a poros padláson találjuk a Hélica eredeti terveit,
de sok korabeli darabot is. Alkatrészeket 1913-ból, és Marcel összes
archívumát… Számunkra ez felbecsülhetetlen értékű felfedezés. Szenvedélyes
életemben örültem volna, ha felfedezek egy csavart, rajzot… De ez… ez egy
tündérmese, egy csodálónak.” A helyiségben több ezer oldal tervrajzot és
dokumentációt fedeztek fel. A szenzációnak számító, elfeledett értékes leletre,
több mint 60 év után akadtak rá, elképesztően jó állapotban. A padlástérben még
az 1913-as Helicocycle egyes alkatrészeit is megtalálták.
Replikák
Noha csak három eredeti példányról tudni, egyre több a korhű
Hélica replika. Les amis de l’hélica egyik tagja, az amerikai Jeff Lane a
megtalált tervek alapján kezdett el építeni egy 1919-es verziójú replikát. Az
elkészült másolat 2009-ben került bemutatásra Meursault-ban, majd saját
gyűjteményében, a Lane Motor Museum-ban került elhelyezésre. Ugyan ebben az
időben épült még egy 1919-es változat a megtalált eredeti tervek szerint, mely
szintén megtekinthető volt a 2013-as Rétromobile alkalmával. Ezt az autót Jean-Luc
Chanel építette, mely kékre lett fényezve.
Egy zárt karosszériás replika ma az angliai Hampshire-ben
található Beaulieu National Motor Museum része. Az autót Mr. Smith építette, aki 2020-ban hunyt el. Ez a kocsi is bemutatásra került
a 2013-as Rétromobile-on, majd 2020-ban a Hampton Court Concours d'Elegance-on
volt látható.
 |
Jeff Lane a 2010-es floridai Amelia Island Concours d'Elegance-on |
 |
Jean-Luc Chanel replikája a 2013-as Retromobile alkalmával |
 |
Az angol Beaulieu National Motor Museum autója a 2020-as Hampton Court Concours d'Elegance-on |
 |
1885-1986 Marcel Leyat |
ElfeledveMarcel Leyat a Hélica kudarca után folytatta munkáját az
aviatika területén, a II. világháború kitöréséig repülőgépeket gyártott. 1945-ben
elhagyta Meursault városát és a Párizstól délre fekvő Thiais-ba költözött. Soha
többé nem épített repülőgépeket és automobilokat. Helyette meglepő módon a
zenével kezdett el foglalkozni. Feltalált egy zeneelméleti (szolfézs) módszert,
a MALLER (Méthode Analytique Logique Leyat d’Éducation Rationelle) metódust.
Valamint különféle zongora billentyűket dolgozott ki.
A sokoldalú Leyat szép kort megérve, 1986-ban, 101 évesen hunyt el teljesen
elfeledve. Gustave Courau publikációinak és a Les amis de l’hélica tagjai
tevékenységének hála többet tudhat meg az utókor Leyat egyedülálló
munkásságáról.
Forrás, képek: www.helica.info, külön köszönöm a Les amis de l’hélica társaság elnökének, Claude Gueniffey szíves segítségét. Wikipédia, ultimatecarpage.com, flickr.com, leblogauto.com, gallica.bnf.fr
Megjegyzések
Megjegyzés küldése