Jean-Albert Grégoire munkássága II - Élet a Tracta után
Grégoire a Tracta megszűnése után továbbra is aktív, meghatározó alakja maradt az autóiparnak. Az elsőkerék-hajtás mellett másik fontos irányelve a súlycsökkentés volt. Ennek érdekében már az 1930-as években megkezdte kutatásait az alumínium autóiparban való felhasználását illetően.
A Trcata történetét az alábbi linkre kattintva olvashatod el:
Jean-Albert Grégoire mnkássága I - Fronthajtással a LeMans-on
Az „alumínium
autó”
Jean-Albert Grégoire a ’30-as évek elején egy könnyűfémből
öntött alváz megvalósításán dolgozott. 1934-ben a Société des Ingénieurs de
l’Automobile (SIA) által kiírt verseny 200.000 frankos jutalmat ajánlott fel
annak, aki a következő paraméterekkel rendelkező autót képes megtervezni: két
ülés, 80 km/órás sebesség, közúton 5 liter/100 km üzemanyag fogyasztás, és
8.000 frankos ár. A pályázathoz csatlakozott a L’Aluminium Francais cég, mely
további díjat ajánlott fel a projektben az alumínium legjobb felhasználásáért.
Grégoire addigi terve egybevágott a pályázattal és úgy határozott, hogy
felveszi a kapcsolatot a L’Aluminium Francais vezetőivel és közvetlenül nekik
mutatja meg elképzeléseit.
Tervében az alváz hat elemét csavarozással illesztették össze, melynek előnye, hogy karambol esetén, csak a sérült elemet kellett cserélni. Azonban az öntött alu alváz gyártása költségesebb volt, mint az acélé, mivel egyszer használatos homoköntő mintát alkalmaztak. Ennek ellenére a L’Aluminium Francais-t nagyon érdekelte a projekt, ezért Grégoire rendelkezésére bocsájtott egy 1932-es Adlert a prototípus elkészítéséhez. Ez az Adler már használta a Tracta csukló licencét. Grégoire a Hotchkiss igazgatójának, Henry Mann Ainsworth-nek mutata be az Adlert, aki nagy érdeklődést mutatott a könnyűfém alváz iránt. A könnyűfém alváz az Alpax néven ismert.
Egy 1932-es Adler Trumpf modellen alkalmazta először Grégoire a könnyűfém, úgynevezett Alpax rendszerű alvázat |
A nehéz helyzetben lévő Amilcar cég összeolvadt a Hotchkiss-szel, a fúzió eredményeképpen pedig 1937-ben kifejlesztették az Amilcar Compound modellt. Az új Compound műszakilag fejlett volt, könnyűfémből készült alvázzal, mind a négy keréken független felfüggesztéssel, elsőkerék-hajtással, 1.2 literes soros, 4 hengeres motorral. A gyártás csak 1937 októberében indult, és 1939-ig csak a 681 legyártott autóból 584 db 1938-as évjáratú volt. 1940 első hónapjaiban, Franciaország náci megszállásáig még további 64 Amilcar Compound készült.
1939 Amilcar Compoud Cabriolet sportos, lehajtható szélvédővel |
CGE Tudor elektromos kisautó
Grégoire-ral a II. világháború alatt lépett kapcsolatba a Compagnie
Générale d’Électricité (CGE), mely egy könnyűfémből épülő elektromos autó
kifejlesztésével bízta meg. A leendő jármű tulajdonképpen az Amilcar Compound
elektromos megfelelője lett volna. A CGE Grégoire-t találta alkalmasnak a
feladatra, mivel úttörő volt az alumínium autókban való felhasználásában. Ez
kedvezett egy elektromos autó építésében, mert az alumínium három előnyös
tulajdonságot is kínált: könnyű, szilárd, és az aluöntvény ellenáll az
akkumulátor savgőzei által okozott korróziónak.
Az új jármű alumínium alvázat kapott, mely rendkívül könnyű
volt (csak 40 kg), ugyanakkor rendkívül erős is. Könnyedén elbírta a 720 kg-os
akkumulátort, a 430 kg-os mechanikát és a karosszériát, valamint az utasokat.
1942-ben a CGE-Tudor névű elektromos autó a Párizs-Tours közötti 254 km-es
távot 42 km/órás átlagtempóval teljesítette akkumulátor csere nélkül. A
CGE-Tudor autóból 200 db épült a háború alatt, melyeket olyan kiváltságos
személyek között osztottak szét, mint a CGE vezetői, a Grégoire beszállítói,
alvállalkozói. Egy-egy autót kapott az Aluminium Pechiney vezetője, Raoul de
Vitry és a L’Aluminium Francais igazgatói Jean Dupin és Jean-Jacques Baron.
1942 CGE-Grégoire Tudor Électrique Cabriolet, 2015 Párizs, Retromobile |
Francia népautó
Jean-Albert Grégoire-t 1940 vége fele kérte fel Jean Dupin, a
L’Aluminium Francais elnöke, hogy tervezzen meg egy leendő népautót. A
Franciaország megszállásának sötét napjaiban Grégoire-t reménnyel töltötte el
ez az új lehetőség és elfogadta a felkérést. Az irányvonalat is hamar
meghatározta: a háború utáni időszakban nyersanyag hiány lesz, ezért az új
autónak minden szempontból takarékosnak kell lennie.
Az új kisautó neve Aluminium Francais Grégoire (AFG) lett, a
prototípus 1942-re készült el. A négyüléses autó könnyfém karosszéria-alváz
egységének össztömege mindössze 398 kg volt, 60 km/órás átlagtempó mellett a
fogyasztása 4 liter/100 km, maximális sebessége 90 km/h volt. Az AFG
kialakítása igen előremutató volt, a motort az első tengely elé helyezték,
módosítva a tengelykapcsoló elrendezését, ezzel nagyobb teret biztosítva az
utastérnek.
Grégoire az AFG prototpusát bemutatta a Citroen, a Renault, a
Peugeot és a Simca vezetőségének értékelésre. Bár az első három gyártó jó
véleménnyel volt az AFG-ről, mégis visszautasította azt, mivel már megvoltak a
saját kisautó terveik a háború utánra. Végül a Simca mutatott érdeklődést a
sorozatgyártást illetően. A Simca igazgatóját, Enrico Teodoro Pagozzit
kollaborációval vádolták, és 1944-ben elmenekült Franciaországból. Ezt követően
Grégoire-t nevezték ki a Simca általános műszaki igazgatójának, és az AFG-t kellett
szériaéretté tennie. Ám Pagozzi néhány hónap múlva visszatért a Simca élére és
a projektet törölték. Mikor már minden remény veszni látszott, a Panhard vette
át a terveket, melyből az 1946 októberében a Párizsi Autószalonon Dyna néven
bemutatott kisautó született meg.
1942 AFG-Grégoire Découvrable Cabriolet, Mulhouse, Musée National de l'Automobile |
Grégoire a háború után is tevékeny maradt az autóiparban, és elkötelezett híve maradt az elsőkerék-hajtás rendszerének és a könnyűfémből épült autóknak. Előbb a Hotchkiss-Grégoire, majd a Grégoire Sport került piacra, utóbbi Chapron féle karosszériával.
Később, az autóiparban eltöltött évtizedeiről írt olyan
könyveket, mint a Des
autos et des mots (1985), vagy a Vivre
sans pétrole (1992) és a Toutes mes automobiles (1993). Szerzői kötetei mellett irodalomkritikus, regényíró, esszéista is
volt egy személyben. Barátjának mondhatta Vlamink festőt, aki befolyásolta
irodalmi pályáját, valamint illusztrálta a L’aventure
automobile (1953) című könyvét. De Marcel Pagnol filmrendezőt és Sacha
Guitry színészt ugyancsak barátjának tudhatta.
Grégoire nem
csak autókat tervezett, de 1976-tól gyűjtötte is őket, főleg olyan autókat
melyek a Tracta csuklóval voltak összefüggésben. Gyűjteménye 1992-ig barátok és érdeklődők számára látogatható
volt, 2009 óta az Institute for the history of Aluminium szervezet tulajdonában
áll. Hosszú élete során az elsőkerék-hajtású autók úttörőjévé váló Jean-Albert
Grégoire 1992. augusztus 19-én hunyt el.
Forrás, képek: cairn.info matiéres á réflexion, 24h-lemans.com, citroenvie.com, flickr.com/photos
Megjegyzések
Megjegyzés küldése