Az újoncok eltökéltségével és lendületességével
robbant be a piacra a Chrysler, melyet hamarosan a GM-mel és a Forddal együtt a
detroiti nagy hármasként kezdtek el emlegetni. Nem ok nélkül, melyhez sokat
hozzá tett a friss márka zászlóshajója, az Imperial modell is.
 |
Az Imperial hűtődísz szobra 1931-ből |
Saját neve alatt 1924-ben mutatta be első autóját Walter
Percy Chrysler, mely hamar az Államok legdinamikusabban fejlődő márkájává vált.
1925-ben alakult meg a Chrysler Corporation, mely a Maxwell Motor Company-t
felvásárolva jött létre. A Chrysler kezdetektől fogva jó minőségű autókat
gyártott és hamar a prémiumkategóriában is bemutatkozott.
A Chrysler még fiatal cégnek számított az amerikai
autópiacon, de Walter Percy Chrysler hihetetlen üzleti éleslátásának
köszönhetően az ország egyik legsikeresebb autógyártójává nőtte ki magát.
1929-re a Chrysler Corporation része volt Plymouth, a DeSoto és a Dodge márkák is,
melyekkel az alacsony és középkategóriás árú autók iránti keresletet igyekezett
kielégíteni. Míg a saját magáról elnevezett Chrysler márkával a magasabb
igényeket látták el. Ezen belül is az Imperial nevet a legjobb kivitelezésű,
luxus kivitelek kapták meg. 1926-ban vezették be a piacra az Imperial első
szériáját, immár önálló modellként, mely végül hat generáción keresztül,
egészen 1954-ig volt gyártásban.
Az Imperial riválisa főként a Lincoln, a Packard, a
Pierce-Arrow és a Cadillac volt, melyeknek mind V12-es motorja volt. Fokozva a
rivalizálást a Cadillac a sokhengeres autók ringjébe a tucat hengeren felül még
a non plusz ultrának számító V16-os modellel is beszállt. Azonban a Chrysler hű
maradt az L-hengerfejes soros 8 hengeres erőforrásához. Ez egy megbízható és
erős konstrukció volt, még ha nem is volt oly egzotikus, mint egy V12, vagy
V16.
Ez az új motor elsőként 1931-ben mutatkozott be az Imperial
CG modellel a masszív 145 inch-es alvázon (368 cm). A soros 8 hengeres 384.8 köb
inch-es (6.306 cm3) merész és szellemes motor volt, melyet a
tartósság érdekében kilenc helyen csapágyaztak. Az erőforrás az Imperialnak
szuperlatívuszi 125 LE-s egyenletes teljesítményt adott, mindezt ár 3.200-as
fordulaton. Még a sokhengeres V12-es, V16-os versenyben is megállta a helyét. A
motorhoz 4 fokozatú sebességváltó kapcsolódott, és 4 kerékre ható hidraulikus
dobfékek gondoskodtak a lassításról. A 2.5 t önsúly ellenére a végsebesség
közel 100 mérföld/óra (160 km/h) volt. Az Imperial jól kezelhető autó volt, a
kor legjobbjai közé tartoztak.
Az Imperial CG-re a detroiti Briggs Manufacturing Company
építette a limousine és a sedan karosszériákat. A sedan kezdő ára 2.745 $ volt.
A ritkább coupé, convertible, roadster és dual cowl phaeton karosszériákat a
LeBaron szállította. 1931-ben 85 darab LeBaron féle dual cowl phaeton készült,
ebből mindössze 11 maradt fenn. Ennek alapára 3.575 $-tól indult. 1931-ben csak
339 db LeBaron karosszériás Imperial épült és 909 db sedan/limousine a
Briggs-nél.
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Convertible, Anita Paige hollywoodi színésznő az autóval |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Briggs Limousine, Bécs, Schönbrunn Concours d'Elegance |
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Roadster, a kép Detroit-ban készült |
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Roadster, egyedi igény szerint, küszöb nélkül |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Briggs Sedan #7802231 |
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Coupé #7802358, mára mindössze két Coupé maradt fenn a '31-es évjáratból |
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Dual Cowl Phaeton #7802580, 2012-ben Monterey-ben az RM aukcióján 363.000 $-ért kelt el. Egyike a túlélő 11 példánynak |
 |
#7802580 dupla utaskabinja, a szeparációra a hosszú alváz merevítése miatt volt szükség |
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Dual Cowl Phaeton, 2015 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Waterhouse Victoria Convertible, motor szám CG3843, 2012 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Waterhouse Victoria Convertible #7801063. 2010-ben az Amelia Island-en tartott árverést az RM cég, melyen 522.000 $-ért kelt el |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Derham Roadster, 1932-ben egyetlen példányban épült egy philadelphiai üzletembernek. Igazán sportosra sikeredett |
1932-ben az Imperial széria két modellre oszlott: CH és CL.
Mindkettőt ugyan azzal a soros 8 hengeres motorral látták el, mint korábban a
CG-t, de a CH 135 inches (343 cm) alvázon gördült, míg a CL 145 inches (368 cm)
alvázat kapott. A CH induló ára 2.195 $ volt. A stílus felfrissült és
kifinomult volt, még is megtartotta a modell jellegzetességét, a hosszú,
alacsony megjelenést. Ez erősen hasonlított az elsőkerékmeghajtású Cord L-29-es
autóéhoz, melyet Walter P. Chrysler nagyon csodált.
Körülbelül 200 CL Imperialt gyártottak ebben az évben, a
legtöbbet félegyedi karosszériával láttak el, melyet a LeBaron szállított. A Chrysler
50 db Dual Cowl Phaeton-t rendelt a LeBaron-tól 1932-ben. Ebből csak 14 épült
meg ebben az évben, a maradék a következő évben, de úgy tudni, hogy pár
visszatért a gyárba, ahol az 1933-as évre jellemző díszítőelemekkel látták el. A
LeBaron CL Convertible-ből kb. 28 db készült.
 |
1932 Chrysler Imperial CH LeBaron Coupé, Errol Flynn hollywoodi sztár autójával |
 |
1932 Chrysler Imperial CH Roadster #7900825, a karosszériát a frissen alapult kaliforniai Bohman & Schwartz építette. Úgy vélik, hogy az autó első tulajdonosa az első afro-amerikai filmsztár, művésznevén Stepin Fetchit volt. 2013-ban a Monterey-ben az RM aukcióján 660.000 $-ért kelt el |
 |
1932 Chrysler Imperial CH LeBaron Convertible Sedan, motor szám CH1959 |
 |
1932 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible Sedan, 2007 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
1932 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible #7803368 |
Alapvetően az Imperial karosszériáját a Briggs és a LeBaron
szállította. Néhány szép példányt viszont épített külsős cég is, mint a
kaliforniai Bohman & Schwartz, a Derham, és legalább két Victoria
Convertible a Waterhouse műhelyében látott napvilágot. 1931-1935 között
működött a Chrysler égisze alatt a Custom Body Shop, mely többek között az
alapító W. P. Chryslernek és fiának is készített egy-egy egyedi karosszériás
autót.
 |
1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Town Car, Mrs. Chrysler autója |
 |
1932 Chrysler Imperial CH Custom Body Roadster, az alapító fiának, Walter P. Chrysler Juniornak épült sportkocsi |
 |
1932 Chrysler Imperial CH Custom Body Roadster, ma a Walter P. Chrysler Museum-ban található |
 |
1932 Chrysler Imperial CL Custom Body Sedan, Walter P. Chrysler autója volt |
Csak egy maréknyi Imperial alvázat küldtek ki európai karosszéria
építőkhöz. Ilyen volt a német Drauz, a Buhne, a berlini Alexis Kellner, Ambi-Budd,
a francia De Villars, a spanyol Capella, a cseh Petera. Egy alváz karosszálásra
került Nagy Géza műhelyében is. Ez az autó Almássy Imre gróf tulajdona lett,
mely a Budapest Concours d’Elegance-on, a Városligetben került bemutatásra.
 |
Swiss Made: 1931 Chrysler Imperial CL Convertible, a karosszériát a svájci Hermann Graber műhelye építette |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Drauz Convertible, a német Drauz műhely Heilbronn-ban működött |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Ambi-Budd Sedan, szintén német karosszériával a Berlin melletti Johannisthal-ból |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Petera Convertible Sedan, cseh karosszériával |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Convertible Sedan, egy másik variáció a cseh Petera műhelyéből |
 |
1932 Chrysler Imperial CH Convertible, a motorház hosszúságát csak hangúlyozzák a berlini Buhne műhely által alkalmazott vízszintes szellőzők |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Phaeton, II. Károly román király autójával, 1932 július Chrysler's Overseas Graphic Magazine. A sportos Phaeton karosszériát a berlini Alexis Kellner műhelye készítette |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Drauz Convertible, II. Károly román királynak a korabeli publikációk több autót is tulajdonítanak, 1932 július Chrysler's Overseas Graphic Magazine |
 |
1932 Chrysler Imperial CH Drauz Victoria Convertible, II. Károly román király autójában |
 |
1931 Chrysler Imperial CG Convertible, a Carrocerias Capella műhelye Barcelonában működött |
 |
1933 Chrysler CQ Capella Coupé |
 |
1933 Chrysler Imperial CL De Villars Victoria Convertible #7803694, a francia műhely főként hazai gyártók alvázára dolgozott. Ezt az egyetlen példányban épült autót 2018-ban az amerikai Hyman Ltd. 650.000 $-ért kínálta eladásra |
1933-ban az Imperial autók a CL és a CQ modellekkel
folytatódtak. Utóbbinak kisebb motorja volt, mely 298.65 inc3-es (4.849
cm3) L-hengerfejes soros 8 hengerest kapott, a tengelytávot 126 inch-re
(320 cm) kurtították. A kisebb 8 hengeres motor teljesítménye 108 LE volt. A CL
ebben az évben is kínálatban volt, a legfényűzőbb LeBaron Dual Cowl Phaeton-ból
ekkor mindössze 36 példány épült, melyből csak 17 maradt fenn.
 |
1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible #7803565, 2013-ban Hershey-ben az RM árverésén 704.000 $-ért kelt el |
 |
1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Phaeton, 2005-ben az Amelia Island-en tartott RM aukción 396.000 $-ért kelt el |
 |
1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Phaeton #7803597, az operaénekes James Melton autója volt. 2014-ben Scottsdale-ben a Barret-Jackson aukcióján 341.000 $-ért adták el |
 |
1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Sedan, 2017 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Custom Phaeton #7803657, 2014 Pebble Beach Concours d'Elegance. Ezt az egyedi, egyetlen példányban épült autót Ralph Roberts tervezte a LeBaron-nál, majd felesége kapta meg ajándékba. 2017-ben Arizónában az RM cég 1.300.000 $-ért adta el |
 |
1933 Chrysler Imperial CQ Convertible Sedan |
Előszőr 1926-ban, majd másodjára, 1933-ban ismét a Chrysler
adta az Indianapolis-ban rendezett rangos és kihívásokkal teli Indy 500
mérföldes versenyre a Pace Car-t. Remek marketingfogás volt ez a széles
nyilvánosság előtt. Figyelemre méltó, hogy végül 1941-ben harmadszor is a
márkát választották erre a szerepre.
 |
1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible, Indianapolis, Indy 500 Pace Car |
1934-ben az Imperial az újonnan bevezetett áramvonalas és
innovatívnak számító Airflow karosszériáját kapta meg.
Forrás,
képek: imperialclub.com, ultimatecarpage.com, RM-Sotheby’s,
coachbuild.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése