A Chrysler luxusa, az Imperial története 1931-1933

Az újoncok eltökéltségével és lendületességével robbant be a piacra a Chrysler, melyet hamarosan a GM-mel és a Forddal együtt a detroiti nagy hármasként kezdtek el emlegetni. Nem ok nélkül, melyhez sokat hozzá tett a friss márka zászlóshajója, az Imperial modell is.

Az Imperial hűtődísz szobra 1931-ből
Saját neve alatt 1924-ben mutatta be első autóját Walter Percy Chrysler, mely hamar az Államok legdinamikusabban fejlődő márkájává vált. 1925-ben alakult meg a Chrysler Corporation, mely a Maxwell Motor Company-t felvásárolva jött létre. A Chrysler kezdetektől fogva jó minőségű autókat gyártott és hamar a prémiumkategóriában is bemutatkozott.

A Chrysler még fiatal cégnek számított az amerikai autópiacon, de Walter Percy Chrysler hihetetlen üzleti éleslátásának köszönhetően az ország egyik legsikeresebb autógyártójává nőtte ki magát. 1929-re a Chrysler Corporation része volt Plymouth, a DeSoto és a Dodge márkák is, melyekkel az alacsony és középkategóriás árú autók iránti keresletet igyekezett kielégíteni. Míg a saját magáról elnevezett Chrysler márkával a magasabb igényeket látták el. Ezen belül is az Imperial nevet a legjobb kivitelezésű, luxus kivitelek kapták meg. 1926-ban vezették be a piacra az Imperial első szériáját, immár önálló modellként, mely végül hat generáción keresztül, egészen 1954-ig volt gyártásban.                                                                                                                                               

Az Imperial riválisa főként a Lincoln, a Packard, a Pierce-Arrow és a Cadillac volt, melyeknek mind V12-es motorja volt. Fokozva a rivalizálást a Cadillac a sokhengeres autók ringjébe a tucat hengeren felül még a non plusz ultrának számító V16-os modellel is beszállt. Azonban a Chrysler hű maradt az L-hengerfejes soros 8 hengeres erőforrásához. Ez egy megbízható és erős konstrukció volt, még ha nem is volt oly egzotikus, mint egy V12, vagy V16.

Ez az új motor elsőként 1931-ben mutatkozott be az Imperial CG modellel a masszív 145 inch-es alvázon (368 cm). A soros 8 hengeres 384.8 köb inch-es (6.306 cm3) merész és szellemes motor volt, melyet a tartósság érdekében kilenc helyen csapágyaztak. Az erőforrás az Imperialnak szuperlatívuszi 125 LE-s egyenletes teljesítményt adott, mindezt ár 3.200-as fordulaton. Még a sokhengeres V12-es, V16-os versenyben is megállta a helyét. A motorhoz 4 fokozatú sebességváltó kapcsolódott, és 4 kerékre ható hidraulikus dobfékek gondoskodtak a lassításról. A 2.5 t önsúly ellenére a végsebesség közel 100 mérföld/óra (160 km/h) volt. Az Imperial jól kezelhető autó volt, a kor legjobbjai közé tartoztak.

Az Imperial CG-re a detroiti Briggs Manufacturing Company építette a limousine és a sedan karosszériákat. A sedan kezdő ára 2.745 $ volt. A ritkább coupé, convertible, roadster és dual cowl phaeton karosszériákat a LeBaron szállította. 1931-ben 85 darab LeBaron féle dual cowl phaeton készült, ebből mindössze 11 maradt fenn. Ennek alapára 3.575 $-tól indult. 1931-ben csak 339 db LeBaron karosszériás Imperial épült és 909 db sedan/limousine a Briggs-nél.

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Convertible, Anita Paige hollywoodi színésznő az autóval

1931 Chrysler Imperial CG Briggs Limousine, Bécs, Schönbrunn Concours d'Elegance

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Roadster, a kép Detroit-ban készült

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Roadster, egyedi igény szerint, küszöb nélkül

1931 Chrysler Imperial CG Briggs Sedan #7802231

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Coupé #7802358, mára mindössze két Coupé maradt fenn a '31-es évjáratból

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Dual Cowl Phaeton #7802580, 2012-ben Monterey-ben az RM aukcióján 363.000 $-ért kelt el. Egyike a túlélő 11 példánynak

#7802580 dupla utaskabinja, a szeparációra a hosszú alváz merevítése miatt volt szükség

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Dual Cowl Phaeton, 2015 Pebble Beach Concours d'Elegance

1931 Chrysler Imperial CG Waterhouse Victoria Convertible, motor szám CG3843, 2012 Pebble Beach Concours d'Elegance

1931 Chrysler Imperial CG Waterhouse Victoria Convertible #7801063. 2010-ben az Amelia Island-en tartott árverést az RM cég, melyen 522.000 $-ért kelt el

1931 Chrysler Imperial CG Derham Roadster, 1932-ben egyetlen példányban épült egy philadelphiai üzletembernek. Igazán sportosra sikeredett

1932-ben az Imperial széria két modellre oszlott: CH és CL. Mindkettőt ugyan azzal a soros 8 hengeres motorral látták el, mint korábban a CG-t, de a CH 135 inches (343 cm) alvázon gördült, míg a CL 145 inches (368 cm) alvázat kapott. A CH induló ára 2.195 $ volt. A stílus felfrissült és kifinomult volt, még is megtartotta a modell jellegzetességét, a hosszú, alacsony megjelenést. Ez erősen hasonlított az elsőkerékmeghajtású Cord L-29-es autóéhoz, melyet Walter P. Chrysler nagyon csodált.

Körülbelül 200 CL Imperialt gyártottak ebben az évben, a legtöbbet félegyedi karosszériával láttak el, melyet a LeBaron szállított. A Chrysler 50 db Dual Cowl Phaeton-t rendelt a LeBaron-tól 1932-ben. Ebből csak 14 épült meg ebben az évben, a maradék a következő évben, de úgy tudni, hogy pár visszatért a gyárba, ahol az 1933-as évre jellemző díszítőelemekkel látták el. A LeBaron CL Convertible-ből kb. 28 db készült.

1932 Chrysler Imperial CH LeBaron Coupé, Errol Flynn hollywoodi sztár autójával

1932 Chrysler Imperial CH Roadster #7900825, a karosszériát a frissen alapult kaliforniai Bohman & Schwartz építette. Úgy vélik, hogy az autó első tulajdonosa az első afro-amerikai filmsztár, művésznevén Stepin Fetchit volt. 2013-ban a Monterey-ben az RM aukcióján 660.000 $-ért kelt el

1932 Chrysler Imperial CH LeBaron Convertible Sedan, motor szám CH1959

1932 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible Sedan, 2007 Pebble Beach Concours d'Elegance

1932 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible #7803368

Alapvetően az Imperial karosszériáját a Briggs és a LeBaron szállította. Néhány szép példányt viszont épített külsős cég is, mint a kaliforniai Bohman & Schwartz, a Derham, és legalább két Victoria Convertible a Waterhouse műhelyében látott napvilágot. 1931-1935 között működött a Chrysler égisze alatt a Custom Body Shop, mely többek között az alapító W. P. Chryslernek és fiának is készített egy-egy egyedi karosszériás autót.

1931 Chrysler Imperial CG LeBaron Town Car, Mrs. Chrysler autója

1932 Chrysler Imperial CH Custom Body Roadster, az alapító fiának, Walter P. Chrysler Juniornak épült sportkocsi

1932 Chrysler Imperial CH Custom Body Roadster, ma a Walter P. Chrysler Museum-ban található

1932 Chrysler Imperial CL Custom Body Sedan, Walter P. Chrysler autója volt

Csak egy maréknyi Imperial alvázat küldtek ki európai karosszéria építőkhöz. Ilyen volt a német Drauz, a Buhne, a berlini Alexis Kellner, Ambi-Budd, a francia De Villars, a spanyol Capella, a cseh Petera. Egy alváz karosszálásra került Nagy Géza műhelyében is. Ez az autó Almássy Imre gróf tulajdona lett, mely a Budapest Concours d’Elegance-on, a Városligetben került bemutatásra.

Swiss Made: 1931 Chrysler Imperial CL Convertible, a karosszériát a svájci Hermann Graber műhelye építette

1931 Chrysler Imperial CG Drauz Convertible, a német Drauz műhely Heilbronn-ban működött

1931 Chrysler Imperial CG Ambi-Budd Sedan, szintén német karosszériával a Berlin melletti Johannisthal-ból

1931 Chrysler Imperial CG Petera Convertible Sedan, cseh karosszériával

1931 Chrysler Imperial CG Convertible Sedan, egy másik variáció a cseh Petera műhelyéből

1932 Chrysler Imperial CH Convertible, a motorház hosszúságát csak hangúlyozzák a berlini Buhne műhely által alkalmazott vízszintes szellőzők

1931 Chrysler Imperial CG Phaeton, II. Károly román király autójával, 1932 július Chrysler's Overseas Graphic Magazine. A sportos Phaeton karosszériát a berlini Alexis Kellner műhelye készítette

1931 Chrysler Imperial CG Drauz Convertible, II. Károly román királynak a korabeli publikációk több autót is tulajdonítanak, 1932 július Chrysler's Overseas Graphic Magazine

1932 Chrysler Imperial CH Drauz Victoria Convertible, II. Károly román király autójában

1931 Chrysler Imperial CG Convertible, a Carrocerias Capella műhelye Barcelonában működött

1933 Chrysler CQ Capella Coupé

1933 Chrysler Imperial CL De Villars Victoria Convertible #7803694, a francia műhely főként hazai gyártók alvázára dolgozott. Ezt az egyetlen példányban épült autót 2018-ban az amerikai Hyman Ltd. 650.000 $-ért kínálta eladásra

1933-ban az Imperial autók a CL és a CQ modellekkel folytatódtak. Utóbbinak kisebb motorja volt, mely 298.65 inc3-es (4.849 cm3) L-hengerfejes soros 8 hengerest kapott, a tengelytávot 126 inch-re (320 cm) kurtították. A kisebb 8 hengeres motor teljesítménye 108 LE volt. A CL ebben az évben is kínálatban volt, a legfényűzőbb LeBaron Dual Cowl Phaeton-ból ekkor mindössze 36 példány épült, melyből csak 17 maradt fenn.

1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible #7803565, 2013-ban Hershey-ben az RM árverésén 704.000 $-ért kelt el

1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Phaeton, 2005-ben az Amelia Island-en tartott RM aukción 396.000 $-ért kelt el

1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Phaeton #7803597, az operaénekes James Melton autója volt. 2014-ben Scottsdale-ben a Barret-Jackson aukcióján 341.000 $-ért adták el

1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Sedan, 2017 Pebble Beach Concours d'Elegance

1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Custom Phaeton #7803657, 2014 Pebble Beach Concours d'Elegance. Ezt az egyedi, egyetlen példányban épült autót Ralph Roberts tervezte a LeBaron-nál, majd felesége kapta meg ajándékba. 2017-ben Arizónában az RM cég 1.300.000 $-ért adta el

1933 Chrysler Imperial CQ Convertible Sedan

Előszőr 1926-ban, majd másodjára, 1933-ban ismét a Chrysler adta az Indianapolis-ban rendezett rangos és kihívásokkal teli Indy 500 mérföldes versenyre a Pace Car-t. Remek marketingfogás volt ez a széles nyilvánosság előtt. Figyelemre méltó, hogy végül 1941-ben harmadszor is a márkát választották erre a szerepre.

1933 Chrysler Imperial CL LeBaron Convertible, Indianapolis, Indy 500 Pace Car

1934-ben az Imperial az újonnan bevezetett áramvonalas és innovatívnak számító Airflow karosszériáját kapta meg.

Forrás, képek: imperialclub.com, ultimatecarpage.com, RM-Sotheby’s, coachbuild.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések