A Duesenberget hollywoodi és európai filmcsillagok, iparmágnások, arisztokraták vásárolták. Utóbbi közé tartozott Miklós román herceg is, akinek az amerikai márkától két autója is volt.
Korának legfényűzőbb, leghivalkodóbb márkája volt a
Duesenberg, nem csak a tengeren túlon, hanem az egész világon. A márka a J modellel ért a csúcsra, melynek puszta alvázának ára 1928 decemberi bevezetésekor 8.500 $-ba került. Elsőrangú mechanikája
az erőt, megjelenése és kivitelezése a luxust kínálta annak az 500-nál is
kevesebb vásárlónak, aki hozzájuthatott egy ilyen autóhoz. Hiszen
ebből a kivételes autócsodából, és annak különféle
variánsaiból (SJ, JN, SJN, SSJ) összesen csak 481 db épült 1937-ig.
Ennek a csekély darabszámnak az egyik példánya, a mára még
mindig azonosítatlan alváz- és motor számú autónak a tulajdonosa a román herceg, Miklós
lett.
A Duesenberget a párizsi importőr, Edmond Z. Sadovich forgalmazta
Európában a Garage Motor de Luxe cégen keresztül, a Cord és az Auburn márkákkal együtt. A Duesey J-ből mintegy 30 alváz került a vén kontinensre, ahol főként francia
műhelyek, mint a Franay, J. Saoutchik, Hibbard & Darrin, Fernandez &
Darrin, Figoni és a Letourneur & Marchand öltöztették fel. De
a belga d’Ieteren & Fréres, Van den Plas, az angol Baker, a svájci Hermann Graber, sőt még az olasz Isotta-Fraschini felépítményeiről elhíresült Carrozzeria Castagna Milano is készített
egy-egy remekbe szabott kocsiszekrényt a Duesenberg J-re.
 |
1930 Duesenberg Model J Letourneur & Marchand Convertible, Paris Motor Show, Grand Palais
|
 |
Bois de Boulogne Concours d'Elegance, Miklós román herceg autója mellett
|
 |
1931 tavasza, Budapest Concours d'Elegance |
Ezt az autót a francia Letourneur & Marchand műhelye
építette. Az elkészült négy üléses, két ajtós cabriolet magán viselte a karosszériaépítő
cég egyik jellegzetességét, a középre helyezett ajtó nyitó kilincset. Az
impozáns, egyetlen példányban épült kocsit 1930 októberében, a Párizsi Nemzetközi Autószalonon mutatták
be, melyet hagyományosan a Grand Palais-ban tartottak. A kiállításon az autó elkelt,
melynek szélvédőjére kitették a „vendu”, eladva táblát. A vevő a már említett
román királyi herceg, Nicolae, vagy ha jobban tetszik, Miklós volt.
Az autójával 1931 áprilisában megjelent a Budapest Concours
d’Elegance-on, mely eseményről a korabeli filmhiradó is beszámolt. A felvételt
lásd az alábbi linken:
Minden év júniusában rendezték meg a Párizs melletti Bois de
Boulogne és Bagatelle útvonalon a Concours d’Elegance-ot, melyen a herceg
szintén részt vett.
Miklós herceg, az autóversenyző
A herceg kedvelte a mechanikát, az automobilokat és több külföldi megmérettetésen is indult. A LeMans 24 órás embert és gépet egyaránt próbará tevő versenyre három alalommal is nevezést adott le, mint privát induló.
1933. június 17-én tartották meg 11. alkalommal a 24 órás
LeMans versenyt. A rangos és kimerítő futamra Miklós is benevezett. A #2-es
rajtszámú Duesenberget a LeMans archív feljegyzései szerint kompresszorral is
ellátták. Olykor jellemző volt, hogy néhány Duesey tulajdonos utólagosan kért autójára kompresszort. A Model SJ-t (Supercharger J) 1932-ben mutatták be és gyárilag csak 36 ilyen kivitel létezett. A 6.9 literes, soros 8 hengeres motor
alapteljesítménye a 265 LE-ről 320 LE-re emelkedett a feltöltésnek
köszönhetően. A versenyre az olasz Joseph Cattaneo pilótával álltak rajthoz.
A herceg ugyan azzal a kocsival indult,
amit 1930 októberében Párizsi autószalonon megvásárolt. Azonban az alkalomra erősen módosított, sportos karosszériával jelent meg.
A verseny feljegyzéséből nem derül ki, hogy hány kört tettek
meg, de az bizonyos, hogy a 14. előkelőnek számító helyen futottak, majd diszkvalifikálták őket a túl korai üzemanyag utántöltés miatt.
 |
1933 LeMans 24 órás verseny, balra Joseph Cattaneo, jobbra Miklós román herceg
|
 |
A start pillanatában a herceg
|
 |
Általában az oldalt kivezetett krómozott kipufogócsövek az SJ modell sajátosságai voltak
|
 |
A volánnál Miklós román herceg |
A herceg 1934-ben is indulni szándékozott a LeMans-on, Whitney Staright pilótával alkottak volna párost. Duesenberg autója ekkor is az #1-es rajtszámot viselte magán. A feljegyzések szerint azonban az autó motorját lefoglalták. A verseny hivatalos eredménylistáján nem szerepeltek, illetve nem résztvevő csapatként említették őket.
 |
1934 LeMans, a volánnál a herceg. A képen jól megfigyelhetők a hatalmas, leömlő kipufogócsövek |
1935-ben harmadszor is neveztek a fent említett derbire, #1-es rajtszámmal, ezúttal a francia Emile Beghin volt a váltó pilóta társa. 38 kört tettek meg, mely összesítettben az 56. helyre volt elegendő.
 |
1935 LeMans 24 órás verseny |
Miklós hercegnek tulajdonítanak egy állítólag 1930-ban készült Duesenberg versenyautót is. A Straight Eight Speedster-t az Indy 500-as versenyre készítették 4.5 literes, soros 8 hengeres motorral, mely 1934-ben került Romániába. Más forrás szerint 1926-ban épült az autó mindössze 8 példányban, verseny célokra.
A herceget 1937-ben
morganatikus házassága miatt kitagadták a román királyi családból és száműzetésbe kényszerült, aki előbb Svájcba, majd Spanyolországban telepedett le. A Duesy versenyautót a kommunista hatalomátvétel alatt és után rejtegették, majd az '50-es évek elején a hadsereg akadt a nyomára egy pajtában ponyvával letakarva Bucarest Tineretului negyedében. Az ügyben nyomozást folytattak, mely alapján kiderült, hogy Miklós herceg egykori autójáról van szó. A kocsit a Steagu Rosu Sport Klubba vitték, majd 1977-ben a herceg halála előtt nem sokkal az államvezetés megpróbálta eladni 15.000 $-ért. Az üzlet azonban meghiúsult. Román források azt is említik, hogy az autót szétszerelt állapotban akarta valaki külfödön eladni. Ekkor veszhetett nyoma az eredeti hűtőmaszknak és sok más szintén eredeti alkatrésznek is. A dugába dőlt eladási kísérlet(ek) után az autó a bukaresti Dimitrie Leonida mérnökről elkeresztelt Muzeul National Tehnic-be került, ahol ma is található, sajnos igen szegényes állapotban.
 |
Duesenberg Straight Eight Speedster, Bukarest, Muzeul National Tehnic |
A Letourneur & Marcand még egy cabriolet (#2219 J-201 Jérome Medrano cirkuszi hírességnek), illetve egy faux cabriolet karosszériát (#2484 J-466 De Portago gróf részére) épített a Duesenberg J alapjára. Sajnos a román herceg páratlan autójáról több információ nem maradt fenn. Valószínűleg a II. világháború tombolása alatt nyoma veszett, illetve megsemmisült. Miklós román herceget morganatikus házassága miatt kitagadták a román királyi családból és száműzték hazájából. 1978. június 9-én hunyt el Madridban.
Forrás, képek: Dominique Pagneux - Letourneur & Marchand, Autobineau, coachbuild.com, lemans.sqwib.org, filmhiradokonline.hu, adevarul.ro
Megjegyzések
Megjegyzés küldése