Tropfenwagen II - Benz Tropfenwagen, és a Type RH Rennwagen, az első középmotoros versenyautó
Noha a Rumpler tervezte Tropfenwagen megbukott, koncepciójának öröksége a mai napig érvényes. Az áramvonalas cseppforma és a középmotoros elrendezés Rumpler-től eredeztethető, ennek alapján születt meg a Benz Type RH Tropfen Rennwagen, ami a modern versenyautó alapja lett. A későbbi Grand Prix autók, majd a Forma 1-es gépek is ezen elv evolúciójaként készültek.
Benz Tropfenwagen
Miután 1921 őszén Edmund Rumpler a Berlini Nemzetközi Autószalonon bemutatta a Rumpler Tropfenwagen-t (cseppautó), a Mannheim-i Benz & Cie. berlini ügynöke Willy Walb arra buzdította főnökeit, hogy a Rumpler ötleteit, mind a Grand Prix versenyautók, mind a sportkocsik terén alkalmazzák. A Benz főmérnöke, Hans Nibel nagy érdeklődést mutatott a forradalmi konstrukció iránt, melyről bővebben alább linkre kattintva olvashatsz:
Tropfenwagen I - Edmund Rumpler munkássága, és a Metropolis film jövőautója
1922-ben
a Benz licenc jogot szerzett Rumpler-től, az együttműködés eredményeképpen még
ebben az évben megépítették egy nyitott túraautó prototípusát, Benz erőforrással.
A 30 LE-s kocsi tulajdonképpen egy Rumpler Tropfenwagen volt, Benz emblémával
ellátva.
![]() |
| 1922 Rumpler-Benz 10-30 PS Tropfenwagen |
![]() |
| Torpedo forma, repülőgép szárnyhoz hasonló sárhányók, a hátsó kerekek feletti vezette a levegőt a motorhoz |
![]() |
| Csónakfarok tetején a szellőzőrostélyok a motor hűtését szolgálták |
Benz Tropfen Rennwagen
Nagy figyelem nem kísérte a Benz féle cseppautót,
ezért egyetlen kísérleti jármű után ejtették a projektet. Más források is
csupán néhány darabot említenek. Helyette a Benz Type RH Tropfen Rennwagen-t
fejlesztették. Az RH, a Rennwagen mit Heckmotor (versenyautó farmotorral) német
kifejezést jelölte, mely valójában ugyanúgy középmotoros elrendezésű volt, mint
az eredeti Rumpler féle jármű.
A Benz, Rumpler licence alapján maga fejlesztette ki a
világ első középmotoros versenyautóját, melyet az 1923-as versenyszezonban
kívánt pályára küldeni. Erre az évre négy példány készült el. Az első
versenygép, egy szerény, 4 hengeres motorral és merev első tengellyel
rendelkezett.
A második és harmadik változatba már komolyabb
erőforrást tettek a pilóta háta mögé dübörögni. Ezek motorja egy 2 literes
(furat x löket: 65 x 100 mm), soros 6 hengeres DOHC volt, hengerenként négy
szeleppel ellátva. Az egység maximális teljesítménye 80 és 90 LE között volt, két Zenit karburátorral. A
felfüggesztés elől szintén merev tengelyes volt, laprugókkal. Hátsó kerekeknél
a Rumpler által 1903-ban szabadalmaztatott lengőtengelyes megoldást
alkalmazták. Mind a négy kerékre mechanikus működtetésű dobfék hatott, azonban
a hátsó féket eleinte a differenciálműre, később a kerékre tették. A motor
erejét négy fokozatú váltó továbbította a hátsó kerekekre. Az alváz 2.780 mm-es
tengelytávú volt, melynek lyuggatott acélprofilja a súlycsökkentést szolgálta.
Ez később visszaköszönt a Mercedes-Benz SSKL versenyautón is. Az alvázra egy
nagyon alacsony (1.130 mm), áramvonalas karosszéria készült, mely leginkább egy
négy keréken guruló torpedóra, vagy szivarra hasonlított. Ennek köszönhetően a 750
kg-os autó végsebessége 185 km/h volt. Ez félelmetes tempónak számított a '20-as évek elején!
Lényeges különbség a második és a harmadik versenyautó
között a vízhűtő helyzetében volt. A másodikként épített kocsinál a hűtő
középen volt, a tank pedig elől, addig a harmadik autónál a hűtőt előre, a
benzintartályt hátra helyezték el. A tank különböző pozicionálásával a
tömegközéppont idealizálásával kísérleteztek a mérnökök. Ugyanis nem volt mindegy hogy
a tele, és a futam közben ürülő 130 literes tartály miként hatott a versenygép
kezelhetőségére.
![]() |
| A súlycsökkentés céljából lyugatott acél alváz, melyen jól megfigyelhető a középmotor és az első tengely feletti üzemanyagtartály elhelyezése. Ez a másodikként épült autó specifikációja volt |
![]() |
| A Benz Tropfen Rennwagen középmotorja és különleges hűtője |
![]() |
| Edmund Rumpler által szabadalmaztatott hátsó felfüggesztést kapott a versenygép, a fékeket a differenciálmű két oldalára helyezték |
![]() |
| The Motor magazinban megjelent röntgenrajz |
![]() |
| 1922 Berlini Nemzetközi Autószalon, a Type RH Tropfen Rennwagen bemutatója |
![]() |
| Ezen versenygépen az első tengely felett pótkerék található |
![]() |
| Hatalmas Benz babérkoszorús jelvény uralja a torpedó orrát |
![]() |
| Akár egy torpedó, vagy szivar, 1923-ben ez volt a lehető legáramvonalasabb forma |
![]() |
| A negyedik Benz Tropfen Rennwagen módosított karosszériát kapott, mellyel 1924-ben és 1925-ben hegyi felfutó versenyeken indultak |
Versenyeredmények
A Benz versenygépeit az Olasz GP-re Monzában nevezték be,
melyet 1923. szeptember 9-én tartottak. A táv 80 kör volt, egy kör 10 km volt,
így 800 km-t tett meg az első helyezett pilóta.
A három Benz Type RH autóból csak kettő ért célba. Az 1-es
rajtszámú kocsit az olasz Fernando Minoia vezette, 76 kört megtéve a negyedik
helyen futott be. A 7-es rajtszámú autóval a német Franz Hörner 71 kört
teljesítve az ötödik pozícióban végzett. A harmadik autót 13-as rajtszámmal Willy
Walb vezette, de csak 29 kört tudott abszolválni motor hiba miatt. A kocsik kiváló
kezelhetőségről tettek tanúbizonyságot, azonban hiányzott belőlük az első és
második helyen végzett kompresszoros Fiat-ok ereje.
A Benz Type RH Tropfen Rennwagen német futamokon is indult Willy
Walb, Adolf Rosenberger és Franz Hörner pilótákkal. A Solitude hegyiversenyt
1922-1965 között tartották Stuttgart mellett, melyre sport- és versenykocsik is
nevezhettek. 1924-ben Hörner az előkelő harmadik helyen ért célba a Benz-zel. A
következő évben a Solitude versenyt Stuttgart és Württemberg motorosklubjai
rendezték meg közösen a több mint 22 km-es pályán, melyet 15%-os emelkedő és 28
kanyar tarkított. A technikás pálya több külföldi gyártót és pilótát is
vonzott, a megmérettetés egyre nagyobb nemzetközi jelentőségűvé vált. Ezen az
1925-ös futamon a Benz kategóriagyőzelmet aratott, a Tropfenwagen-t Adolf
Rosenberger vezette. Még ebben az évben az ADAC által szervezett Schauinsland
versenyen Willy Wab az 5 liter alatti autók kategóriájában ért el elsőséget.
Szintén 1925-ben a Feldberg versenyen Walb a 3 liter alatti autók osztályában
első helyen futott be.
Ezen eredményekből kiviláglik a Benz Tropfen Rennwagen
erőssége. A jó kezelhetőségű könnyű autó nagy előny volt a kanyargós hegyi
utakon, ahol a motorerő kevésbé volt kulcsfontosságú. Sajnos napjainkra egy Benz
Type RH sem létezik, azonban az autók szellemisége tovább él.
![]() |
| Az 1923-as versenycsapat: balra Franz Hörner, az autó mögött Fernando Minoia, elől Willy Walb, mögötte pedig két szerelő áll |
![]() |
| 1923 Monza, Olasz Grand Prix, a Benz csapat: #7 Franz Hörner, #13 Willy Walb, #1 Fernando Minoia autói |
![]() |
| 1923 Olasz GP, Monza célegyenese, Fernando Minoia a Benz-zel a negyedik helyen, mellette Felice Nazzaro a Fiat 805 versenyautóval a második helyen futott be |
Rumpler öröksége
Az Edmund Rumpler által tervezett és gyártott Rumpler
Tropfenwagen ugyan megbukott, de a lincence alapján kifejlesztett Benz
Tropfenwagen, és a Benz Type RH Tropfen Rennwagen középmotoros versenyautó irányt
szolgált a későbbi Grand Prix autóknak.
Ezt az innovatív koncepciót vette át a német Auto Union,
melynek versenyautóit Ferdinand Porsche tervezte. Adolf Rosenberger 1932-től a Porsche
alapította mérnöki tervezőiroda kereskedelmi igazgatója volt, aki a Benz Type
RH-val szerezett tapasztalataival hozzájárult az Auto Union versenyautó létrehozásához.
Az 1934-ben bemutatott Auto Union Type A (V6-os motorral) némi hasonlóságot
mutatott a Benz Type RH-val. 1934 és 1939 között az Auto Union Type A, B, C és
D variánsok uralták a Grand Prix pályákat, de ez már egy másik történet. A Benz és az Auto Union versenysikerei igazolták a középmotoros elrendezés
létjogosultságát, melynek alapján a későbbi Forma 1-es autók is épültek.
A Mercedes-Benz 1934-ben bemutatta az ugyancsak Hans Nibel
tervezte 1.5 literes, 55 LE-s soros 4 hengeres középmotoros, sorozatban gyártott
utcai 150 H sport modellt. Bár túlzott népszerűséget ez az autó sem ért el a
vásárlók körében. Valódi sikert a ’60-as évektől könyvelhetett el a középmotor,
amikortól is egy egész sor, mára gyűjtők kedvenceivé vált olasz klasszikus
sportkocsi született, kiváló kezelhetőségüknek és vezetési élményüknek
köszönhetően.


















Megjegyzések
Megjegyzés küldése