A spanyol-svájci luxus - Hispano-Suiza H6 sorozat 1919-1933

A ’20-as, ’30-as évek egyik kiemelkedő luxusautója volt a Hispano-Suiza, mely felvette a versenyt a Rolls-Royce-szal, Isotta-Fraschini-vel, de a tengerentúlon is megállta a helyét. A márka első sikermodellje a H6 sorozat következik.

A Hispano-Suiza márkát 1904-ben alapította a svájci mérnök, Marc Birkigt (1878-1953) Barcelonában. Innen ered az elnevezés, mely egyszerűen spanyol-svájcit jelent.
A Hispano-Suiza első gyára Barcelonában működött 1904-től, ahol a háború után az egyszerűbb modellek épültek. 1911-ben nyitották meg a Párizs melletti Levallois-Perret-ben egy összeszerelő üzemet, majd 1914-ben ezt átköltöztették a szintén Párizs melletti, Bois Colombes-ba, egy még nagyobb helyiségbe, ahol később a H6-os széria és az azt leváltó J12-es is készült. A háború alatt a Hispano-Suiza a hadi ipart szolgálta. Mark Birkigt egyik barátja, Georges Guynemer, a francia légierő egyik kapitánya volt, aki 1917-ben egy légi csatában vesztette életét. Az ő Hispano-Suiza motoros gépét díszítette a repülő gólya. Guynemernek emléket állítva 1918-tól viseli magán minden Hispano-Suiza eme nemes madár sziluettjét.

1919-1933 Hispano-Suiza H6 sorozat

A Hispano-Suiza legsikeresebb modellje a H6 sorozat volt, melyet 1919 októberében a Párizsi Autószalonon mutattak be. A H6-os motorját az I. világháborús repülőgép motorból fejlesztették ki. A felül vezérelt motor blokkját alumíniumból öntötték, fix acél hengerfejjel és acél hengerekkel. A soros 6 hengeres hajtóműnek hengerenként 2 szelepe volt, a főtengelyt a kisebb rezonancia érdekében 7 helyen csapágyazták, ezzel növelve az élettartamot. A H6-os lökettérfogata 6.6 liter volt (6.597 cm3, vagy 403 köb hüvelyk), furata 100 mm, lökete 140 mm, kezdetben kb. 135 LE-vel. Maximális teljesítményét 3.000 fordulat/percnél adta le. A H6-ost már az elejétől fogva négy kerékre ható, szervo rásegítéses dobfékekkel látták el, elsőként az autóiparban, jóval a rivális Rolls-Royce előtt. A fékdobokat a lehető legjobb hűtés céljából alumíniumból készítették, belül acél persellyel. A szervorásegítést egy külön tengely hajtotta meg, ami a sebességváltótól indult. Amikor a járműt fékezte a sofőr, az autó saját lendülete hajtotta meg a fékrásegítő berendezést, ezáltal fejlesztve plusz fékerőt. Később ezt a technikai megoldást szabadalom útján átvette több márka, köztük a fő rivális, a Rolls-Royce is.                                                                    
Az alváz könnyű és merev volt, a motor erejét három fokozatú váltómű továbbította a hátsó tengelyre. Az impozáns műszaki tartalommal bíró alvázra a kor legjobbjai kreáltak karosszériákat, kihasználva a párizsi gyár közelségét. A tengelytáv 366 cm volt. Kb. 350 db H6 épült. 

1919 október a H6 alváz bemutatása a Párizsi Autószalonon a Grand Palais-ban

Egy nagyon korai példány 1919-ből Pingret & Breteau Limousine karosszériával #10131

1922-1932 Hispano-Suiza H6B

1921 októberében jelent meg a H6B, mely nem különbözött jelentősen elődjétől, mindössze a motor erejét növelték meg kissé a sűrítési arányt változtatva. A típus francia adólóerők szerinti besorolása 32 CV volt. 1922-ben a H6B alvázára öt rövidített tengelytávú autót építettek, közel 7 literes soros hathengeres motorral. Furata 102 mm, lökete 140 mm volt. Ezek az autók a Boulogne nevet kapták mivel ezen a versenyen indultak vele és győzelemmel tértek haza. Woolf Barnato egy Boulogne volánjánál nyolc nemzetközi sebességi rekordot állított fel. Köztük volt a 300 mérföldön át tartott 148 km/órás átlagsebesség. Ezt a rekordot Brooklands-ben érte el 1924-ben az Egyesült Királyságban. Spanyolországban a H6B-t T49 néven forgalmazták. A H6B-ből adtak el a legtöbbet a H6 sorozaton belül, kb. 1750 db-ot.

1921 Hispano-Suiza H6B Labourdette Limousine de Ville #10257, Rubary autója

1922 Hispano-Suiza H6B Binder Limousine de Ville #10485, James de Rothschild autója, majd Radziwil hercegé, Monte-Carlo Concours d'Elegance 

1922 Hispano-Suiza H6B Duvivier Transformable Cabriolet, Carlos Aramayo autója, 1922 június 10. Bois de Boulogne Concours d'Elegance 

1923 Hispano-Suiza H6B Alin & Liautard Torpedo #10454, Armand Esders autója, 1923 június 3. Párizs, Tuilerie kert 

1922 Hispano-Suiza H6B Brunn Torpedo #10363. A T Modellről híres Henry Ford fiának, Edsel-nek volt az autója

Az amerikai Duesenberg egyik kedvenc karosszériaépítője, a LeBaron építette ezt a Torpedót 1923-ban, #10588

1923 Hispano-Suiza H6B Saoutchik Transformable Cabriolet #10433, a kaliforniai Nethercutt Collection része

1924 Hispano-Suiza H6B Duvivier Torpedo #10721, XIII Alfonso spanyol király autójában

1924 Hispano-Suiza H6B, ritka német karosszériával, a berlini Erdmann & Rossi-tól, #10680

1924 Hispano-Suiza H6B Kellner Coupé de Ville #11038, 2018-ban egy aukción 333.500 EUR-ért kelt el

1924 Hispano-Suiza H6B LeBaron Torpedo #10777, egykor Peggy Guggenheim autója volt

1924 Hispano-Suiza H6B Mitchell Limousine de Ville #10948

1925 Hispano-Suiza H6B Million-Guiet Coupé #11057, második karosszériáját 1930-ban kapta

1926 Hispano-Suiza H6B Brewster Victoria Landau Cabriolet, Barbara Hutton Woolworth autója volt
 
1926 Hispano-Suiza H6B Million-Guiet Cabriolet #11477

1926 Hispano-Suiza H6B, amerikai Derham karosszériával

1927 Hispano-Suiza H6B Binder Victoria Torpedo

1928 Hispano-Suiza H6B Erdmann & Rossi Transformable Cabriolet #11918

1928 Hispano-Suiza H6B, angol Freestone & Webb felépítménnyel #11888

1928 Hispano-Suiza H6B Gallé Berline #11082

1928 Hispano-Suiza H6B Hibbard & Darrin Cabriolet #12034

1929 Hispano-Suiza H6B Proux Coupé de Ville #12180

1929 Hispano-Suiza H6B Gallé Torpedo #12161

1930 Hispano-Suiza H6B Binder Limousine #12293, 1953 Cote d'Azur, Vallauris, Pablo Picasso és fia, Paul. Az autó najainkban francia tulajdonban áll


1930 Hispano-Suiza H6B Saoutchik Limousine de Ville #12300, 1991 Oscar című film egyik jelenetében

1924-1933 Hispano-Suiza H6C

1924-ben hozták ki a H6 sorozat csúcsát jelentő H6C-t, melynek francia adólóerők szerinti besorolása 46 CV volt. Ennek a modellnek már 8 literes (7.982 cm3) soros 6 hengeres motorja volt. A furatot 110 mm-re növelték, a löket változatlanul 140 mm maradt. Becsült teljesítménye kb. 145 és 195 LE között lehetett. Ezt a teljesítményt 2.600 fordulat/percnél adta le. A H6C-ből épült egy rövid tengelytávú sorozat is, mely ma Monza néven ismert.                                                                                                                              
1924-ben André Dubonnet benevezett a szicíliai Targa Florio versenyre egy H6C-vel. Ennek az autónak az érdekessége a speciális karosszéria volt, melyet a Nieuport-Astra cég épített. A Nieuport repülőgépek gyártásával foglalkozott, az általa épített karosszériát tulipánfából, más források szerint rózsafából, vagy mahagóniból készítették el, sok ezer szegeccsel egymáshoz erősítve. A hegyes-dombos pályán nehéz volt az autót kormányozni, és Dubonnet több mechanikai nehézséggel is küzdött a verseny során. Végül hatodikként ért célba, majd a fárasztó küzdelmet követően haza vezetett Nápolyba. Ez az autó ma is létezik, mely évekig a kaliforniai Danville-ben, a Blackhawk Múzeumban volt látható. A kivételes autról az alábbi linken olvashatsz bővebben:


Spanyolországban a H6C-t T56 néven forgalmazták. A H6C-ből kb. 250 db épült.
1931-ben a Hispano-Suiza bemutatta a V12-es motorral megáldott J12-es típust, melyről az alábbi linken olvashatsz:


Ezzel párhuzamosan folyt tovább a H6 sorozat gyártása, egészen 1933-ig. A H6B és H6C modelleket 1934-től váltotta le a K6 típus, mely szintén soros 6 hengeres volt. A K6-ost 1938-ig építették, ahogyan a J12-t is. Összesen kb. 2.350 db épült a H6 szériából. 

1928 Hispano-Suiza H6C Gurney Nutting Berline #12039

1928 Hispano-Suiza H6C Hibbard & Darrin Cabriolet Berline #12036, 2013-ban ez autó 495.000 $-t ért meg valakinek egy aukción

1928 Hispano-Suiza H6C Hibbard & Darrin Cabriolet Berline #2089, Dr. Boucard autója

1928 Hispano-Suiza H6C Monza Roadster, a volánnál Weymann & Bloch, 1928 április 18. Indianapolis, Indy 500 mérföldes verseny alkalmával készült fotó

1930 Hispano-Suiza H6C Gaston Grümmer Sedanca Coupé #12398, 1934-ben kapta második karosszériáját Hirondelle stílusban

1930 Hispano-Suiza H6C Saoutchik Limousine de Ville #12416, 1931 március Cannes Concours d'Elegance 

1930 Hispano-Suiza H6C Kellner Transformable Cabriolet #12401. A dán Fredriksen gyűjteményéből 2015-ben adták el 2.990.000 dán koronáért

1931 Hispano-Suiza H6C Fernandez & Darrin Coupé, Mademoiselle Roberte Cussey autójában

1931 Hispano-Suiza H6C Saoutchik Cabriolet #12422, Paul Derval pózol autójával. Ő volt a híres párizsi Folies Bergére mulató igazgatója

1932 Hispano-Suiza H6C Pinin Farina Coupé, Carlo Felice Trossi gróf autója

1932 Hispano-Suiza H6C Fernandez & Darrin Cabriolet, Bois de Boulogne Concourse d'Elegance 

Forrás, képek: Hispano-Suiza Society, ultimatecarpage.com, supercars.net, coachbuild.com, RM-Sotheby's, flickr.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések