A ’20-as,
’30-as évek egyik kiemelkedő luxusautója volt a Hispano-Suiza, mely felvette a versenyt a
Rolls-Royce-szal, Isotta-Fraschini-vel, de a tengerentúlon is megállta a
helyét. A márka első sikermodellje a H6 sorozat következik.
A Hispano-Suiza márkát 1904-ben alapította a svájci mérnök, Marc
Birkigt (1878-1953) Barcelonában. Innen ered az elnevezés, mely egyszerűen
spanyol-svájcit jelent.
A Hispano-Suiza első gyára Barcelonában működött 1904-től,
ahol a háború után az egyszerűbb modellek épültek. 1911-ben nyitották meg a Párizs
melletti Levallois-Perret-ben egy összeszerelő üzemet, majd 1914-ben ezt
átköltöztették a szintén Párizs melletti, Bois Colombes-ba, egy még nagyobb
helyiségbe, ahol később a H6-os széria és az azt leváltó J12-es is készült. A
háború alatt a Hispano-Suiza a hadi ipart szolgálta. Mark Birkigt egyik barátja,
Georges Guynemer, a francia légierő egyik kapitánya volt, aki 1917-ben egy légi
csatában vesztette életét. Az ő Hispano-Suiza motoros gépét díszítette a repülő
gólya. Guynemernek emléket állítva 1918-tól viseli magán minden Hispano-Suiza
eme nemes madár sziluettjét.
1919-1933
Hispano-Suiza H6 sorozat
A Hispano-Suiza legsikeresebb modellje a H6 sorozat volt,
melyet 1919 októberében a Párizsi Autószalonon mutattak be. A
H6-os motorját az I. világháborús
repülőgép motorból fejlesztették ki. A felül vezérelt motor blokkját
alumíniumból öntötték, fix acél hengerfejjel és acél hengerekkel. A soros 6 hengeres
hajtóműnek hengerenként 2 szelepe volt, a főtengelyt a kisebb rezonancia
érdekében 7 helyen csapágyazták, ezzel növelve az élettartamot. A H6-os
lökettérfogata 6.6 liter volt (6.597 cm3, vagy 403 köb hüvelyk), furata
100 mm, lökete 140 mm, kezdetben kb. 135 LE-vel. Maximális teljesítményét 3.000
fordulat/percnél adta le. A H6-ost már az elejétől fogva négy kerékre ható,
szervo rásegítéses dobfékekkel látták el, elsőként az autóiparban, jóval a
rivális Rolls-Royce előtt. A fékdobokat a lehető legjobb hűtés céljából
alumíniumból készítették, belül acél persellyel. A szervorásegítést egy külön
tengely hajtotta meg, ami a sebességváltótól indult. Amikor a járműt fékezte a
sofőr, az autó saját lendülete hajtotta meg a fékrásegítő berendezést, ezáltal
fejlesztve plusz fékerőt. Később ezt a technikai megoldást szabadalom útján
átvette több márka, köztük a fő rivális, a Rolls-Royce is.
Az alváz könnyű és merev volt, a motor erejét három fokozatú váltómű
továbbította a hátsó tengelyre. Az impozáns műszaki tartalommal bíró alvázra a kor
legjobbjai kreáltak karosszériákat, kihasználva a párizsi gyár közelségét. A
tengelytáv 366 cm volt. Kb. 350 db H6 épült.
 |
1919 október a H6 alváz bemutatása a Párizsi Autószalonon a Grand Palais-ban
|
 |
Egy nagyon korai példány 1919-ből Pingret & Breteau Limousine karosszériával #10131 |
1922-1932
Hispano-Suiza H6B
1921 októberében jelent meg a H6B, mely nem különbözött jelentősen elődjétől, mindössze a motor
erejét növelték meg kissé a sűrítési arányt változtatva. A típus francia
adólóerők szerinti besorolása 32 CV volt. 1922-ben a H6B alvázára öt
rövidített tengelytávú autót építettek, közel 7 literes soros hathengeres
motorral. Furata 102 mm, lökete 140 mm volt. Ezek az autók a Boulogne nevet kapták
mivel ezen a versenyen indultak vele és győzelemmel tértek haza. Woolf Barnato
egy Boulogne volánjánál nyolc nemzetközi sebességi rekordot állított fel.
Köztük volt a 300 mérföldön át tartott 148 km/órás átlagsebesség. Ezt a
rekordot Brooklands-ben érte el 1924-ben az Egyesült Királyságban. Spanyolországban
a H6B-t T49 néven forgalmazták. A H6B-ből adtak el a legtöbbet a H6 sorozaton
belül, kb. 1750 db-ot.
 |
1921 Hispano-Suiza H6B Labourdette Limousine de Ville #10257, Rubary autója |
 |
1922 Hispano-Suiza H6B Binder Limousine de Ville #10485, James de Rothschild autója, majd Radziwil hercegé, Monte-Carlo Concours d'Elegance |
 |
1922 Hispano-Suiza H6B Duvivier Transformable Cabriolet, Carlos Aramayo autója, 1922 június 10. Bois de Boulogne Concours d'Elegance |
 |
1923 Hispano-Suiza H6B Alin & Liautard Torpedo #10454, Armand Esders autója, 1923 június 3. Párizs, Tuilerie kert
 | 1922 Hispano-Suiza H6B Brunn Torpedo #10363. A T Modellről híres Henry Ford fiának, Edsel-nek volt az autója |
|
 |
Az amerikai Duesenberg egyik kedvenc karosszériaépítője, a LeBaron építette ezt a Torpedót 1923-ban, #10588 |
 |
1923 Hispano-Suiza H6B Saoutchik Transformable Cabriolet #10433, a kaliforniai Nethercutt Collection része |
 |
1924 Hispano-Suiza H6B Duvivier Torpedo #10721, XIII Alfonso spanyol király autójában |
 |
1924 Hispano-Suiza H6B, ritka német karosszériával, a berlini Erdmann & Rossi-tól, #10680 |
 |
1924 Hispano-Suiza H6B Kellner Coupé de Ville #11038, 2018-ban egy aukción 333.500 EUR-ért kelt el |
 |
1924 Hispano-Suiza H6B LeBaron Torpedo #10777, egykor Peggy Guggenheim autója volt |
 |
1924 Hispano-Suiza H6B Mitchell Limousine de Ville #10948 |
 |
1925 Hispano-Suiza H6B Million-Guiet Coupé #11057, második karosszériáját 1930-ban kapta |
 |
1926 Hispano-Suiza H6B Brewster Victoria Landau Cabriolet, Barbara Hutton Woolworth autója volt
 | 1926 Hispano-Suiza H6B Million-Guiet Cabriolet #11477 |
|
 |
1926 Hispano-Suiza H6B, amerikai Derham karosszériával |
 |
1927 Hispano-Suiza H6B Binder Victoria Torpedo |
 |
1928 Hispano-Suiza H6B Erdmann & Rossi Transformable Cabriolet #11918 |
 |
1928 Hispano-Suiza H6B, angol Freestone & Webb felépítménnyel #11888 |
 |
1928 Hispano-Suiza H6B Gallé Berline #11082
|
 |
1928 Hispano-Suiza H6B Hibbard & Darrin Cabriolet #12034 |
 |
1930 Hispano-Suiza H6B Saoutchik Limousine de Ville #12300, 1991 Oscar című film egyik jelenetében |
1924-1933
Hispano-Suiza H6C
1924-ben hozták ki a H6 sorozat csúcsát jelentő H6C-t, melynek francia adólóerők
szerinti besorolása 46 CV volt. Ennek a modellnek már 8 literes (7.982 cm3)
soros 6 hengeres motorja volt. A furatot 110 mm-re növelték, a löket változatlanul
140 mm maradt. Becsült teljesítménye kb. 145 és 195 LE között lehetett. Ezt a
teljesítményt 2.600 fordulat/percnél adta le. A H6C-ből épült egy rövid
tengelytávú sorozat is, mely ma Monza néven ismert.
1924-ben
André Dubonnet benevezett a szicíliai Targa Florio versenyre egy H6C-vel. Ennek
az autónak az érdekessége a speciális karosszéria volt, melyet a Nieuport-Astra
cég épített. A Nieuport repülőgépek gyártásával foglalkozott, az általa épített
karosszériát tulipánfából, más források szerint rózsafából, vagy mahagóniból
készítették el, sok ezer szegeccsel egymáshoz erősítve. A hegyes-dombos pályán
nehéz volt az autót kormányozni, és Dubonnet több mechanikai nehézséggel is
küzdött a verseny során. Végül hatodikként ért célba, majd a fárasztó küzdelmet
követően haza vezetett Nápolyba. Ez az autó ma is létezik, mely évekig a kaliforniai
Danville-ben, a Blackhawk Múzeumban volt látható. A kivételes autról az alábbi linken olvashatsz bővebben:
Spanyolországban a H6C-t T56 néven
forgalmazták. A H6C-ből kb. 250 db épült.
1931-ben a Hispano-Suiza bemutatta a V12-es motorral
megáldott J12-es típust, melyről az alábbi linken olvashatsz:
Ezzel párhuzamosan folyt tovább a H6 sorozat
gyártása, egészen 1933-ig. A H6B és H6C modelleket 1934-től váltotta le a K6 típus, mely szintén
soros 6 hengeres volt. A K6-ost 1938-ig építették, ahogyan a J12-t is. Összesen
kb. 2.350 db épült a H6 szériából.
 |
1928 Hispano-Suiza H6C Gurney Nutting Berline #12039 |
 |
1928 Hispano-Suiza H6C Hibbard & Darrin Cabriolet Berline #12036, 2013-ban ez autó 495.000 $-t ért meg valakinek egy aukción |
 |
1928 Hispano-Suiza H6C Hibbard & Darrin Cabriolet Berline #2089, Dr. Boucard autója |
 |
1928 Hispano-Suiza H6C Monza Roadster, a volánnál Weymann & Bloch, 1928 április 18. Indianapolis, Indy 500 mérföldes verseny alkalmával készült fotó |
 |
1930 Hispano-Suiza H6C Gaston Grümmer Sedanca Coupé #12398, 1934-ben kapta második karosszériáját Hirondelle stílusban |
 |
1930 Hispano-Suiza H6C Saoutchik Limousine de Ville #12416, 1931 március Cannes Concours d'Elegance |
 |
1930 Hispano-Suiza H6C Kellner Transformable Cabriolet #12401. A dán Fredriksen gyűjteményéből 2015-ben adták el 2.990.000 dán koronáért |
 |
1931 Hispano-Suiza H6C Fernandez & Darrin Coupé, Mademoiselle Roberte Cussey autójában |
 |
1931 Hispano-Suiza H6C Saoutchik Cabriolet #12422, Paul Derval pózol autójával. Ő volt a híres párizsi Folies Bergére mulató igazgatója |
 |
1932 Hispano-Suiza H6C Pinin Farina Coupé, Carlo Felice Trossi gróf autója |
 |
1932 Hispano-Suiza H6C Fernandez & Darrin Cabriolet, Bois de Boulogne Concourse d'Elegance |
Forrás, képek: Hispano-Suiza Society, ultimatecarpage.com, supercars.net, coachbuild.com, RM-Sotheby's, flickr.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése