Non plus ultra - A Hispano-Suiza J12 története 1931-1938
A
Hispano-Suiza H6 sorozatáról már esett szó, de nem ez volt a non plus ultra,
hanem a gigászi V12-es motorral megáldott luxusautó, a J12.
Az angol Daimler 1926-1937 között gyártott különböző
hengerűrtartalommal 12 hengeres motorokat. 1936-ig csúszó szelepes megoldással,
3.7 litertől egészen 7.1 literig.
A német Maybach
luxusautó gyár 1929-ben bemutatta a V12-es motorú 12 Zeppelin típusát. Ezzel
komoly kihívóként lépett fel a gazdag, tehetős vásárlóként. A 12 Zeppelint a DS
7 és DS 8 követte. A DS doppel sechs-t, vagy is dupla hatost jelent, 7 és 8
literes lökettérfogattal.
Az angol Lagonda cég szintén
kínált V12-est a ’30-as évek második felében, melyet már W. O. Bentley
tervezett a cégnek, miután saját cége csődbe ment és azt átvette a
Rolls-Royce.
A
Hispano-Suiza az I. világháború alatt már szerzett tapasztalatokat a V8-as
repülőgépmotorokkal. Ezért Mark Birkigt úgy gondolta, hogy tervez egy nagyobb
V12-es motort. Az eredmény a J12-es lett, melyet 1931 októberében a Párizsi
Autószalonon mutattak be a nagyközönségnek.
![]() |
1931
októberében a Párizsi Autószalonon ezzel a Saoutchik karosszériás
modellel mutatkozott be a J12 típus. A kiállítás után a perzsa sah vette
meg a #13010 alváz számú autót |
![]() |
A svájci Langenthal építette ezt a négyajtós cabriót 1933-ban, #13015 |
![]() |
1933 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Cabriolet Berline #13021, Franco tábornok autójában |
1931-1938 Hispano-Suiza J12
A J12-es, vagy más néven T68-as típus volt a Hispano-Suiza
legnagyobb és legdrágább modellje, amit valaha épített. A francia adólóerők
szerinti besorolása 54 CV volt. A J12-est egy 60 fokos hengerszöget bezáró
V12-es motor hajtotta, amit elől, hosszában építettek be. A felül vezérelt
szelepeket nyomórúd működtette, ezáltal halkabb lett a motor. A főtengelyt hét
helyen csapágyazták, így simább járású és tartósabb lett. A furat és a löket
egyaránt 100 mm volt, az össz. lökettérfogat 9.425 cm3 volt (574 köb
inch), mellyel a Bugatti T41 után a leg-nagyobb közúti motor volt, amit addig
valaha személyautóba építettek. A kompresszió viszony 5:1-hez volt, mely 220
LE-s teljesítményre volt elegendő, amit 3.000 fordulat/percnél adott le. A
motort nyomás alatt égetett festékréteggel vonták be, így a motortér is
luxusautóhoz mérten pompásan nézett ki. A hajtást a hátsó tengelyre egy három
fokozatú manuális sebességváltó vitte át. A maximális nyomaték, kb. 550 Nm már
1.700 fordulat/ percnél rendelkezésre állt. A végsebesség 160 km/óra körül
alakult.
1935-től a J12-eshez egy opcionálisan választható nagyobb
motort is ajánlottak. Ennek a nagyobb motornak a furata maradt 100 mm, de
löketét 120 mm-re növelték. Így a lökettérfogata hatalmas, 11.310 cm3-re
(690 köb inch) nőtt. Ez a modell T68 BIS-ként ismert. Ezt a motort azzal a
szándékkal alkották meg, hogy mint a Bugatti T41 Royale mintájára, akár vasúti
motorkocsikba is be lehetett építeni.
Ezzel az európai márkák közül ekkor 1931-ben a már említett Daimler és Maybach
mellett csak a Hispano-Suiza kínált V12-es egységet. A Voisin csak rövid időn
keresztül tartott V12-es motort a modellpalettáján. Ezen kívül még az amerikai
Packard, a Cadillac és a Pierce-Arrow büszkélkedhetett 12 cilinderes motorral. A
szintén amerikai Lincoln 1932-ben mutatta be a V12-es KB modellt. A Rolls-Royce
pedig kissé késve, 1936-tól kínálta a V12-es motorú új Phantom III-ast. Ezzel
megkezdődött a 12 hengeres autók versengése a piacon a vásárlók kegyeiért. Az
USA-ban a V12 mellett, a V16 volt a non plus ultra, a Cadillac és a Marmon
ajánlatában.
![]() |
1933 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Cabriolet #14017, 1955-1957 között a mester fia, Paulo Picasso autója volt |
![]() |
1933 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Coupé #14015 |
![]() |
1933 Hispano-Suiza J12 Van Vooren Faux Cabriolet #14501 |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Million-Guiet Coupé, Barcelona Concours d'Elegance |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Labourdette Cabriolet de Ville #13029, 1970 Borsalino c. film szereplője volt |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Million-Guiet Cabriolet #14503, 2018 Balatonfüred Concours d'Elegance |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Fernandez & Darrin Sedanca Coupé #14036, Anthony Gustav de Rothschild báró autója volt |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Cabriolet #14502 |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Pillarless Berline #14034 |
![]() |
1934 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Pillarless Berline #14034, jellegzetes öngyilkos ajtókkal |
![]() |
1935 Hispano-Suiza J12 Rippon Transformable Cabriolet #13506, 2014-ben egy aukción 1.045.000 $-ért kelt el |
![]() |
1936 Hispano-Suiza J12 Fernandez & Darrin Berline #13041 |
Természetesen a Hispano-Suiza még a ’30-as években is a luxus fogalmának számított. 1933-ban egy J12-es csupasz alváz ára 2.750 angol Font volt, amihez még hozzá járult a karosszéria költsége. Az új nagyobb motor 250 LE-s volt, maximális teljesítményét 3.000 fordulat/percnél adta le. Maximális nyomatéka szédítő 770 Nm volt, mely már alacsony, 1.700 fordulat/percnél kiváló vonó erőt adott. Végsebessége 170 km/óra volt.
A Hispano-Suiza J12-nek az évek során különböző tengelytávú
alváza volt.
3.430 mm - 135 hüvelyk
3.710 mm - 146 hüvelyk
3.810 mm - 150 hüvelyk
4.010 mm - 158 hüvelyk
A fejedelmi tengelytáv ellenére a hatalmas terjedelmű hajtómű
miatt meglepően kevés hely maradt az utasoknak. Sok J12-es épült Kellner, vagy
Van Vooren féle pillarless berline karosszériával. A Saoutchik szintén kreált
néhány varázslatos felépítményt a gigászi J12 alvázra. Az autó csodás teljesítménnyel bírt,
ugyanakkor ehhez mérten a hatalmas V12-es sokat is fogyasztott. További
hátránya a 3 fokozatú váltó volt, mellyel sűrű városi forgalomban nehézkesen
lehetett haladni. Önsúlya kb. 2 tonna lehetett, a hatalmas súlyú autót a H6-os
sorozatból már ismert szervo rásegítéses négy kerékre ható dobfékekkel
lehetett megállítani. Igazán elemében a V12-es a nyílt országutakon volt. A
legenda szerint az autós újságírás korabeli hírmondója, Charles Faroux be
akarta bizonyítani, hogy a Hispano-Suiza kivitelezését egyetlen autó sem
szárnyalja túl, még a Rolls-Royce sem. Ezen állítását bizonyítandó Faroux egy
J12-vel megállás nélkül tette meg a Párizs-Nizza-Párizs utat nem sokkal az 1931
októberi bemutató után. Majd a Champs-Elysées-n lévő bemutatóteremben áthajtott
egy fehér papírlap felett, és az egybegyűltek kíváncsian lesték vajon
kicseppen egyetlen csepp olaj is a motorból. De mindhiába! A V12-es a gondos
mérnöki munkának, a precíz összeszerelésnek és minőségnek köszönhetően egy
tökéletes autót eredményezett.
Sajnos
a J12 és egyáltalában a Hispano-Suizák gyártását 1938-ban befejezték a Párizs
melletti Bois Colombes-ban. A spanyol polgárháború már 1936-ban kitört és a II.
világháború fellegei is csak egyre gyűltek Európa felett. 1939-ben a francia
gyár már csak repülőgép motorokat termelt, ahol nem is készült luxus
személyautó többé. A II. világháború után még volt egy kísérlet a
visszatérésre, eredménytelenül. A Barcelonában lévő gyár falai között az ’50-es
évek elején indult meg a Pagaso, a spanyol szupersportkocsi gyártása, melyet
Franco tábornok nacionalizmusa hívott életre. Ugyan itt épültek a Pegaso
teherautók is. De ez már egy másik történet.
A Hispano-Suiza megszűnt, összesen
1931 és 1938 között kb. 120 db J12 épült. Ebből mindössze 40 autó maradt fenn, ezeknek ma már mindegyike vagyont ér.
Forrás, képek: ultimatecarpage.com, supercars.net, RM-Sotheby's, coachbuild.com
Forrás, képek: ultimatecarpage.com, supercars.net, RM-Sotheby's, coachbuild.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése