Szárnyaszegett Skylark a Cord hagyatéka nyomán - 1939 Hupmobile Model R Skylark Corsair Convertible
A Hupmobile később végzetessé vált fordulópontja
volt, amikor visszautasította az első kerék meghajtású Ruxton gyártását. A sors
különös fintora, hogy utolsó modelljük épp egy fronthajtásos Cord átdolgozott
kiadása, a szárnyaszegett Skylark piacra dobása volt.
1909-1940 A
Hupmobile rövid története, út a bukás felé
Az amerikai Hupp Motor Car Company 1909 és 1940 között
működött Michigan államban, az autógyártás fővárosában, Detroit-ban. A névadó,
alapító Bobby Hupp volt. Társasága, olcsó, széles tömegek által elérhető
autókat kínált, már a ’10-es években teljesen acélból készült karosszériával. A
gond akkor kezdődött, amikor a cég felfele kezdett terjeszkedni.
1925-ben bemutattak egy 8 hengeres motorral hajtott modellt,
majd ezzel egy időben, a keresett, megfizethető 4 hengeres gyártását
megszűntették. Az addigi közepes árfekvésű gyártó megkísérelt sokféle piaci
szegmens igényeit kielégíteni. A Hupmobile alacsony termelési volumene miatt
viszont az eredmény az lett, hogy egyik modellt sem lehetett kellő mennyiségben
gyártani a megfelelő profit érdekében. Ennek következtében a Hupmobile csillaga
már a nagy, 1929-es gazdasági világválság begyűrűződése előtt hanyatlani
kezdett.
Ekkor érkezett Archie M. Andrews, a Ruxton szellemi atyja,
aki a Hupp-nál is igazgatósági tag volt. Andrews tulajdonképpen mentőövet
kínált a tönk szélén lavírozó cégnek, azzal, hogy gyártatni kívánta
fronthajtásos Ruxtonját a Hupp-pal. Az üzlet akár működhetett is volna, mivel a
Hupp kiterjedt kereskedői hálózattal és gyártókapacitással is rendelkezett. Ha
az a bizonyos ha nem lett volna... A megállapodás azonban nem jött létre, a
Hupp vissza utasította Andrews ajánlatát.
Adrews és a Ruxton kapcsolatát a Hupp-pal bővebben lásd itt:
Ezek után a cég még elbotorkált az 1930-as évtized végéig, de
csillaga már leáldozóban volt. 1935-ben Adrews ismét megpróbált befolyást
szerezni a Hupp-nál. 1936-ban már komoly gondok voltak, a társaság kénytelen
volt eladni üzemét és felszereléseit. Ezt követően 18 hónapra felfüggesztették
a gyártást. 1938-ban újraindultak egy 6 és 8 hengeres autóval, de addigra olyan
kevés Hupp kereskedés maradt az Államokban, hogy az eladások kiábrándítóak
voltak.
Szárnyaszegett
Skylark a Cord hagyatéka nyomán
Utolsó reménysugárként gondolt Norman de Vaux a Hupp
vezérigazgatója az 1937-ben megbukott front hajtású Cord 810/812-re, mint a
Hupp egy olcsóbb változatára. Azt remélték, hogy a feltűnő, Gordon Buehrig
tervezte Cord külsővel, de egy megbízható, hagyományos hátsó kerék meghajtással
a Hupmobile visszatérhet a piacra. Annak érdekében,
hogy talpon tudjon maradni, 1938. február 8-án 900.000 $-ért felvásárolták a
Cord 810/812 karosszériájának présszerszámait és gyártósorait.
![]() |
| 1939 Hupmobile Model R Skylark Corsair Phaeton, Auburn-Cord-Duesenberg Museum |
A Hupp a 4 ajtós Cord Wetchester Sedan és a két ajtós, négyüléses Phaeton alapjára készített terveket. 1939-ben 4-5 prototípust építettek kézzel, melyeket különböző kiállításokon muatttak be. A Phaeton-ból csupán 1-2 példány épült, melyből egyetlen egy létezik. Még ugyan ebben az évben a présszerszámokat elszállították a Hayes Body Corporation-hoz. A Hayes karosszériaépítő cég 30 előszériás autót gyártott le.
Az ügylethez a Hupmobile az utolsó tartalékait
mozgósította, ezért a gyártás beindításához már nem maradt elég tőkéje. Ekkor
került a képbe a Graham, mely a 1938-1940 közötti Spirit of Motion sorozat bukása
után újra fel akarta lendíteni a forgalmat. A Graham kontraktust kötött
Hupp-pal, ennek értelmében legyártotta a Hupmobile Skylark-ot, cserébe megkapta
a Cord présszerszámainak használati jogát. Ezen a ponton a Hayes kivonult a
projektből. A Graham a Hupmobile-hoz képest igen hasonló külsővel mutatta be a
Hollywood névre keresztelt modelljét, melyről többet az alábbi linken olvashatsz:
A GRAHAM FIVÉREK AUTÓI - A GRAHAM-PAIGE TÖRTÉNETE 1927-1941
![]() |
| 1939 Hupmobile Model R Skylark Prototype Sedan |
![]() |
| 1940 májusa lett, mire sikerült elindítani a termelést, sajnos későnek bizonyult |
![]() |
| Korabeli reklám a Hupmobile Skylark-ról |
![]() |
| A nyitott tetejű modellek színes hirdetése |
![]() |
| 1940 Hupmobile Model R Skylark Sedan |
![]() |
| Az egyetlen ismert vászontetős túlélő példány: 1939 Hupmobile Model R Skylark Corsair Phaeton a 2012-es St. John's Cooncours d'Elegance-on |
A Skylark (pacsirta) és a Hollywood abban különbözött az eredeti Cord-tól, hogy a „koporsó orrú” motorháztetőt legömbölyítették, hűtőmaszkot alakítottak ki rajta, a rejtett bukó lámpák helyett az első sárvédők mellé hagyományos fényszórókat tettek. A Cord hosszú motorháztetejére nem volt szükség, mivel a Skylark/Hollywood páros hátsó kerék meghajtású volt. Eképpen a motorsátor megrövidült, a hátra költözött hajtáslánc miatt az autó padlólemezét ennek megfelelően kellett módosítani. Ennek következtében az alváz tengelytávja is rövidült 10 hüvelykkel az eredeti Cordhoz képest, mely így 115 hüvelyk (292 cm) lett. Az új, áttervezett front rész dizájnját a holland származású John Tjaarda mérnök (1897-1962) alkotta meg.
A Hollywood-énál nagyobb motorja volt a Skylark-nak,
ebben egy soros 6 hengeres, 245.3 köb hüvelykes (4.020 cm3) egység
dolgozott, 101 LE-s maximális teljesítménnyel.
A Cord présszerszámai extrém komplexitásúak voltak,
csak a tetőpanel hét elemből állt, mely alapjaiban kérdőjelezte meg a nagy
volumenű sorozatgyártást. Ezen problémákból fakadóan a Graham-nek kilenc
hónapjába telt, mire 1940 májusában el tudta kezdeni a termelést. A Hupp a
kiállítások, promóciók során mintegy 6 ezer előrendelést vett fel a Skylark-ra.
Sajnos azonban a termelés beindítására ezek nagy részét a türelmetlen leendő
vásárlók vissza vonták.
Pedig a listaárak igen kedvezőek voltak: a négy ajtós
szedán alapára 895 $-ról indult, a 2 ajtós, két üléses Sportster Convertible
1.145 $-ba, a 2 ajtós, 4 üléses Corsair (kalóz) Phaeton 1.175 $-ba
került.
1940 nyarának végére néhény hónapos termelés után a
gyártósorok leálltak. Mindössze 319 Hupmobile Skylark épült. Nem sokkal később
a Graham is befejezte a gyártást, alig két ezer példány után. A Cord 810
anno hasonlóan ígéretesnek mutatkozott, azonban a technikai problémák miatt, a
gyártás késlekedése következtében a leadott megrendeléseket törölték. A
párhuzam keserű tanulság lehetett a Hupp számára.
A Skylark név 1953-ban bukkant fel ismét, ezúttal a Buick Coupé és Convertible modelljein.
Forrás, képek: eevamoritz.com, classiccarcatalogue.com, supercars.net









Megjegyzések
Megjegyzés küldése