Szárnyaszegett Skylark a Cord hagyatéka nyomán - 1939 Hupmobile Model R Skylark Corsair Convertible

A Hupmobile később végzetessé vált fordulópontja volt, amikor visszautasította az első kerék meghajtású Ruxton gyártását. A sors különös fintora, hogy utolsó modelljük épp egy fronthajtásos Cord átdolgozott kiadása, a szárnyaszegett Skylark piacra dobása volt.

1909-1940 A Hupmobile rövid története, út a bukás felé

Az amerikai Hupp Motor Car Company 1909 és 1940 között működött Michigan államban, az autógyártás fővárosában, Detroit-ban. A névadó, alapító Bobby Hupp volt. Társasága, olcsó, széles tömegek által elérhető autókat kínált, már a ’10-es években teljesen acélból készült karosszériával. A gond akkor kezdődött, amikor a cég felfele kezdett terjeszkedni.

1925-ben bemutattak egy 8 hengeres motorral hajtott modellt, majd ezzel egy időben, a keresett, megfizethető 4 hengeres gyártását megszűntették. Az addigi közepes árfekvésű gyártó megkísérelt sokféle piaci szegmens igényeit kielégíteni. A Hupmobile alacsony termelési volumene miatt viszont az eredmény az lett, hogy egyik modellt sem lehetett kellő mennyiségben gyártani a megfelelő profit érdekében. Ennek következtében a Hupmobile csillaga már a nagy, 1929-es gazdasági világválság begyűrűződése előtt hanyatlani kezdett.

Ekkor érkezett Archie M. Andrews, a Ruxton szellemi atyja, aki a Hupp-nál is igazgatósági tag volt. Andrews tulajdonképpen mentőövet kínált a tönk szélén lavírozó cégnek, azzal, hogy gyártatni kívánta fronthajtásos Ruxtonját a Hupp-pal. Az üzlet akár működhetett is volna, mivel a Hupp kiterjedt kereskedői hálózattal és gyártókapacitással is rendelkezett. Ha az a bizonyos ha nem lett volna... A megállapodás azonban nem jött létre, a Hupp vissza utasította Andrews ajánlatát.

Adrews és a Ruxton kapcsolatát a Hupp-pal bővebben lásd itt:

EGY TŐZSDECÁPA GRIFFMADARA - A RUXTON TÖRTÉNETE 1929-1930

Ezek után a cég még elbotorkált az 1930-as évtized végéig, de csillaga már leáldozóban volt. 1935-ben Adrews ismét megpróbált befolyást szerezni a Hupp-nál. 1936-ban már komoly gondok voltak, a társaság kénytelen volt eladni üzemét és felszereléseit. Ezt követően 18 hónapra felfüggesztették a gyártást. 1938-ban újraindultak egy 6 és 8 hengeres autóval, de addigra olyan kevés Hupp kereskedés maradt az Államokban, hogy az eladások kiábrándítóak voltak.

Szárnyaszegett Skylark a Cord hagyatéka nyomán

Utolsó reménysugárként gondolt Norman de Vaux a Hupp vezérigazgatója az 1937-ben megbukott front hajtású Cord 810/812-re, mint a Hupp egy olcsóbb változatára. Azt remélték, hogy a feltűnő, Gordon Buehrig tervezte Cord külsővel, de egy megbízható, hagyományos hátsó kerék meghajtással a Hupmobile visszatérhet a piacra. Annak érdekében, hogy talpon tudjon maradni, 1938. február 8-án 900.000 $-ért felvásárolták a Cord 810/812 karosszériájának présszerszámait és gyártósorait.

1939 Hupmobile Model R Skylark Corsair Phaeton, Auburn-Cord-Duesenberg Museum

A Hupp a 4 ajtós Cord Wetchester Sedan és a két ajtós, négyüléses Phaeton alapjára készített terveket. 1939-ben 4-5 prototípust építettek kézzel, melyeket különböző kiállításokon muatttak be. A Phaeton-ból csupán 1-2 példány épült, melyből egyetlen egy létezik. Még ugyan ebben az évben a présszerszámokat elszállították a Hayes Body Corporation-hoz. A Hayes karosszériaépítő cég 30 előszériás autót gyártott le.

Az ügylethez a Hupmobile az utolsó tartalékait mozgósította, ezért a gyártás beindításához már nem maradt elég tőkéje. Ekkor került a képbe a Graham, mely a 1938-1940 közötti Spirit of Motion sorozat bukása után újra fel akarta lendíteni a forgalmat. A Graham kontraktust kötött Hupp-pal, ennek értelmében legyártotta a Hupmobile Skylark-ot, cserébe megkapta a Cord présszerszámainak használati jogát. Ezen a ponton a Hayes kivonult a projektből. A Graham a Hupmobile-hoz képest igen hasonló külsővel mutatta be a Hollywood névre keresztelt modelljét, melyről többet az alábbi linken olvashatsz:

A GRAHAM FIVÉREK AUTÓI - A GRAHAM-PAIGE TÖRTÉNETE 1927-1941

1939 Hupmobile Model R Skylark Prototype Sedan

1940 májusa lett, mire sikerült elindítani a termelést, sajnos későnek bizonyult

Korabeli reklám a Hupmobile Skylark-ról

A nyitott tetejű modellek színes hirdetése

1940 Hupmobile Model R Skylark Sedan

Az egyetlen ismert vászontetős túlélő példány: 1939 Hupmobile Model R Skylark Corsair Phaeton a 2012-es St. John's Cooncours d'Elegance-on

A Skylark (pacsirta) és a Hollywood abban különbözött az eredeti Cord-tól, hogy a „koporsó orrú” motorháztetőt legömbölyítették, hűtőmaszkot alakítottak ki rajta, a rejtett bukó lámpák helyett az első sárvédők mellé hagyományos fényszórókat tettek. A Cord hosszú motorháztetejére nem volt szükség, mivel a Skylark/Hollywood páros hátsó kerék meghajtású volt. Eképpen a motorsátor megrövidült, a hátra költözött hajtáslánc miatt az autó padlólemezét ennek megfelelően kellett módosítani. Ennek következtében az alváz tengelytávja is rövidült 10 hüvelykkel az eredeti Cordhoz képest, mely így 115 hüvelyk (292 cm) lett. Az új, áttervezett front rész dizájnját a holland származású John Tjaarda mérnök (1897-1962) alkotta meg.

A Hollywood-énál nagyobb motorja volt a Skylark-nak, ebben egy soros 6 hengeres, 245.3 köb hüvelykes (4.020 cm3) egység dolgozott, 101 LE-s maximális teljesítménnyel.

A Cord présszerszámai extrém komplexitásúak voltak, csak a tetőpanel hét elemből állt, mely alapjaiban kérdőjelezte meg a nagy volumenű sorozatgyártást. Ezen problémákból fakadóan a Graham-nek kilenc hónapjába telt, mire 1940 májusában el tudta kezdeni a termelést. A Hupp a kiállítások, promóciók során mintegy 6 ezer előrendelést vett fel a Skylark-ra. Sajnos azonban a termelés beindítására ezek nagy részét a türelmetlen leendő vásárlók vissza vonták. 

Pedig a listaárak igen kedvezőek voltak: a négy ajtós szedán alapára 895 $-ról indult, a 2 ajtós, két üléses Sportster Convertible 1.145 $-ba, a 2 ajtós, 4 üléses Corsair (kalóz) Phaeton 1.175 $-ba került. 

1940 nyarának végére néhény hónapos termelés után a gyártósorok leálltak. Mindössze 319 Hupmobile Skylark épült. Nem sokkal később a Graham is befejezte a gyártást, alig két ezer példány után. A Cord 810 anno hasonlóan ígéretesnek mutatkozott, azonban a technikai problémák miatt, a gyártás késlekedése következtében a leadott megrendeléseket törölték. A párhuzam keserű tanulság lehetett a Hupp számára. 

A Skylark név 1953-ban bukkant fel ismét, ezúttal a Buick Coupé és Convertible modelljein.

Forrás, képek: eevamoritz.com, classiccarcatalogue.com, supercars.net

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések