A XX.
század első éveiben az automobil még gyerekcipőben járt. Sokan próbálkoztak a
legkülönfélébb technológiákkal, mint gőz meghajtással, elektromos autókkal és
persze belsőégésű motorokkal. A Franklin következetesen végig kitartott a belsőégésű léghűtéses motorok mellett, mellyel egyedülálló volt a piacon.
Herbert H. Franklin (1866-1956) újság kiadó volt, ingatlan
ügynök és a Columbia Bicycle üzlet tulajdonosa New York állambeli
Coxsackie-ben. Miután felhagyott a sajtóval, a New York állambeli Syracuse-ban
alapította meg a H. H. Franklin Manufacturing Company-t 1893-ban. Cége
fémöntvények készítésével foglalkozott. Franklin azonban hamarosan az
automobilok felé fordult.
 |
Hirdetés a '30-as évek elejéről, mely kiemeli a Franklin autók egyedi karosszéria részlegét |
John Wilkinson, a fiatal mérnök, aki a Cornell Egyetemen
tanult 1901-ben két prototípust épített a New York Automobile Company számára.
Ám a céget nem érdekelte és nem is fizették ki Wilkinson munkáját. Alexander T.
Brown befektető kapcsolatba hozta Wilkinsont Franklinnel, aki nagyon lelkes
volt a járművek iránt. Franklin átvette a két prototípust, majd Franklin Model
A néven gyártani kezdte, és Wilkinsont is alkalmazta. Az első autót 1902.
június 23-án adták el New York City-ben. Majd még 12 autó épült ebben az évben.
Az éves termelés folyamatosan nőtt, 1920-ban elérték az évi 10.000 feletti
darabszámot.
Az automobilok hőskorában sok gond adódott a motor megfelelő
hűtésével, a hűtővíz gyakran felforrt. Azonban ezt kiküszöbölendő a Franklin
autók a kezdetektől fogva a márka jellegzetességét adó léghűtéssel készültek és
OHV szelep vezérléssel. A Franklin volt az egyetlen, mely leghosszabb ideig és
legsikeresebb amerikai gyártóként ezt a technológiát alkalmazta. Az évek alatt
különféle modellekkel jelentkeztek, 4 és 6 hengeres léghűtéses motorokkal
egyaránt. 1913 volt a 4 hengeres motor utolsó éve.
1925-től megváltozott a Franklin hűtőrácsa és egyre
mutatósabb autókat gyártott. 1926-ban jelent meg az új, De Causse által
tervezett Model 11 A, mely 32 LE-s teljesítményű volt, ennek tengelytávja 302
cm volt. A Model 11 A alvázára a Willoughby karosszéria üzem épített egy különleges coupé-t, melynek
csónakfarka volt.
 |
1926 Franklin Model 11 A Willoughby Sport Coupé
|
 |
1927 Franklin Model 11 B Sedan, Charles Lindberg autójával. Háttérben a Spirit of St. Louis nevű gépe, mellyel átrepülte az Atlanti-óceánt |
1927-ben Charles Lindbergh elsőként repülte át az Atlanti
óceánt, aki maga is Franklin autót vezetett. Tiszteletére 1928-ban bemutatták
az Airman névre keresztelt új, 6 hengeres, 46 LE-s modellt, melynek
tengelytávja 302 cm volt. Az Airman-t két féle változatban gyártották, melyek a
karosszériában és az árban különböztek. Eddig a fa keretre rögzítették a fém
karosszéria elemeket, majd ettől az évtől kezdve már fém keretet alkalmaztak,
továbbá először volt elérhető a Franklin autókon a négykerékre ható fék. Az
Airman tucatnyi karosszéria változattal volt rendelhető. Sajnos ebben az évben
elhunyt a márka fő dizájnere, J. Frank de Causse (1879-1928), aki korábban a Locomobile alkalmazottja volt. Utódja Raymond
Dietrich lett, aki új lendületet adott a Franklinnek és új, innovatív
karosszériákat tervezett.
 |
1927 Franklin Model 11 B Sedan, 2015 Schwetzigen Concours d'Elegance |
 |
1928 Franklin Model 12 Airman Walker Convertible Sedan |
1929-ben kibővítették a modellpalettát. A Model 130
megtartotta a 46 LE-s motort és a 305 cm-es tengelytávot. A Model 135 és 137
már 60 LE-s motorral készült, de tengelytávjuk különböző volt. A Model 135-nek
318 cm, a Model 137 pedig 335 cm-es tengelytávú alvázzal bírt. Ebben az évben
mutattak be egy „Le Pirate” fantázianévre hallgató sedant. A formaterv a céghez
újonnan érkezett Dietrich keze nyomát dicsérte. Az autón az ajtók alsó fele
kifele ívelt, így elrejtették a küszöböt. Ezzel a rendkívüli dizájn elemmel a
küszöb tiszta maradt és az utas nem hordta be a koszt az utastérbe. Az 1929-es
év volt a Franklin legjobb éve egész fennállása alatt a 14.432 db eladott
autóval.
 |
1929 Franklin Model 135 Merrimac Convertible Coupé
 | 1929 Franklin Model 137 Dual Cowl Phaeton, René Lalique hűtődísz szoborral
|
|
 |
1929 Franklin Model 137 Holbrook Convertible
|
 |
1929 Franklin Model 135 Derham Town Car
|
 |
1929 Franklin ''Le Pirate'' Dietrich Sedan, izgalmas vonalvezetéssel |
1930-ban jött ki a 14. széria és a gyengébb 46 LE-s modell
gyártásával felhagytak. A Model 145 és 147 autók már 87 LE-s teljesítménnyel
rendelkeztek. Ezek motorja 4.490 cm3-es volt, a tengelytávjuk pedig
megegyezett az előző évivel, 318 és 335 cm. A Model 147 alapjára egy négy ajtós
nyitható tetejű autóként Dietrich a „Le Pirate” formaterv elemét ültette át.
Szintén a Model 147 alapjára Dietrich egy négy ajtós szedán és hasonló
vászontetős verziót is tervezett, mely a Speedster nevet kapta. Egy másik új
dizájn szintén Dietrich keze nyomán született, mely a La Manche csatorna
partján fekvő francia Deauville település után kapta nevét. Azonban minden
karosszéria változat és igyekezet ellenére is a nagy gazdasági világválság
hatására az eladások drasztikusan visszaestek az előző évhez képest, csak 6.043
autók adtak el.
 |
1930 Franklin Model 145 Pursuit Dual Cowl Phaeton
|
 |
1930 Franklin Model 147 Deauville Dietrich Sedan, Franklin Motor Car Museum |
 |
1930 Franklin Model 147 Speedster Dietrich Sedan, Gilmore Car Museum
|
 |
1930 Franklin Model 147 Speedster Dietrich Sedan, Charles Lindberg száll be az autóba a Newark-i reptéren
 | 1930 Franklin Model 147 Speedster Dietrich Convertible Sedan, a volánnál Charles Lindbergh, aki ezt az autót a márka promóciós munkájáért kata ajándékba. Az évek alatt több Franklin autója is volt, meg volt győződve a léghűtéses motor megbízhatóságában
|
|
 |
1930 Franklin Model 147 Speedster Dietrich Convertible Sedan
|
 |
1930 Franklin Model 147 Dietrich ''Le Pirate'' Phaeton, Franklin Motor Car Museum |
 |
1930 Franklin Model 147 Dietrich ''Le Pirate'' Convertible Sedan, a kép San Franciscoban, a Lafayette Parkban készült |
1931-ben mutatták be a 15. szériát, mely folytatta az Airman
sorozatot, ez két féle tengelytávval szerepelt a katalógusokban. Az alap Series
15 autó magába foglalta a Transcontinent fantázia nevű Model 151 és 152
autókat. Ezek 125 hüvelykes (317.5 cm), míg a Series 15 DeLuxe Model 153 már
132 hüvelykes (335 cm) tengelytávval épült. 1931-ben ugyanazt a 274.2 köb
hüvelykes (4.493 cm3) motort használták, mint előző évben, de a
teljesítményét 100 LE-re emelték. Egy Model 153 alapjára a Walker cég épített
egy elegáns, „Le Pirate” stílusú szedán-t, melyet ez évben a New York Motor
Show-n állítottak ki. Az autó ma is létezik. Szintén a Model 153 alapjára a
Derham készített egyetlen példányban egy szép coupé-t, melyet 1930 vége felé
Chicagóban a Drake Hotelben, majd decemberben a New York Motor Show-n is
szerepelt a Commodore Hotel halljában. Ez az autó is fenn maradt az utókornak.
A Dietrich tervezte Speedster karosszéria két változata továbbra is rendelhető
volt. 1931-ben a Franklin árai a következők voltak:
Coupé 2.345 $
Sedan 5 üléses 2.345 $
Oxford Sedan és Club Sedan 2.395 $
Convertible Coupé 2.390 $
Victoria Brougham 4 üléses 2.445 $
Sedan és Speedster 7 üléses 2.545 $
Limousine 2.695 $
A fenti árak csak alapárak voltak, mely kívánság szerint
rendelt extrákkal növekedett. Az eladások 2.851 db-ra zuhantak vissza.
 |
1931 Franklin Model 153 Derham Coupé, csak egyetlen példányban épült a Chicago Motor Show-ra
|
 |
1931 Franklin Model 153 Dietrich ''Le Pirate'' Convertible Sedan
|
 |
1931 Franklin Model 153 Speedster Dietrich Sedan
|
 |
1931 Franklin Model 153 Dietrich Town Car, a cégalapító Herbert H. Franklin hivatali autója volt, Franklin Motor Car Museum
|
 |
1931 Franklin Model 153 ''Le Pirate'' Walker Sedan, egyetlen példányban épült a New York Motor Show-ra, Gilmore Car Museum
|
 |
1931 Franklin Model 153 Merrimac Phaeton, Stillman Kelly amerikai zeneszerző, karmester autója volt, Franklin Motor Car Museum |
1932-ben küldték piacra a 16. szériát, melybe az Airman
tartozott. Az Airman Model 163-nak 335 cm-es tengelytávja és 100 LE-s
teljesítménye volt. Emellé bevezették a Series 17 A tagjaként a Twelve-t. Ez
egy teljesen új fejlesztésű V12-es léghűtéses motor, mely egyedülálló volt a
piacon. A motor 398.2 köb hüvelykes (6.525 cm3) volt, 150 LE-s
teljesítménnyel, tengelytávja 144 hüvelyk (366 cm) volt. A Twelve Model 173
alapára 4.000 $ volt. 1932 végén, mint alapmodellt, bemutatták az olcsóbb,
Olympic-et. Az Olympic Model 183, mint a Series 18 A tagja jelent meg. Ennek
118 hüvelykes (300 cm) alvázát és karosszériáját a Reo Motor Car Company
szállította, mely megfelelt a Reo Flying Cloud nevezetű modelljének. A Franklin
a Reo alvázba beillesztette a saját 100 LE-s motorját, majd a saját
motorháztetejével és emblémájával, kerékagy sapkájával látta el. A műszerfalon,
ahol a Reo vízhőfok mérője volt, oda szintén egy Franklin embléma került. Az
eladási mutatók még tovább esetek, ebben az éven 1.905 db autó talált gazdára.
 |
1932 Franklin Model 163 Airman Victoria Brougham Coupé |
 |
1933 Franklin Model 164 Airman Limousine |
1933-ban a modellpaletta a következőképpen alakult.
Belépőmodellnek a Series 18 A Model 183 Olympic maradt. Továbbra is gyártásban
volt a Series 16 B Model 164 Airman, illetve az előző évben debütált Series 17
B Model 174 Twelve a V12-es egységgel. 1933 végén jelent meg a ’34-es modellév
frissített belépőmodellje a Series 18 B Model 184 Olympic. A helyzet tovább
romlott 1.011 eladott autóval.
1934-es utolsó modellévre nem történt változás. Series 19 A
Model 193 néven árulták az Airman-t, illetve megjelent a Series 19 B Model 194
Airman. A zászlóshajó Twelve, a Series 17 B Model 174, illetve a Series 18 C
Model 185 Olympic szerepelt még a kínálatban.
 |
1934 Franklin Olympic Model 185 Limousine |
A Franklint a katasztrofális pénzügyi helyzetből a V12-es sem
tudta megmenteni. A cég gazdasági helyzete tovább gyengült, az utolsó évben
mindössze 360 autót tudtak értékesíteni, a Franklin áprilisban csődöt jelentett
és megszűnt. A luxus V12-ből összesen 200 darabnál is kevesebb készült, mára
pedig csak 18 túlélő példányról tudni. A márka fennállása alatt összesen
154.022 autót gyártott. Ezzel a legtovább voltak jelen a piacon, amely
kizárólag léghűtéses motorokat kínált.
A csődbe jutott Franklint megvásárolták, de az autók gyártása
befejeződött. Helyette léghűtéses repülőgép motorokat állítottak elő. A ’40-es
években a helikopter motorokat fejlesztették és az évtized vége fele
vízhűtésesre alakították azokat az 1948-ban megjelent és mindössze 51
példányban épült Tucker Torpedo számára. A repülőgép motorok gyártása
folytatódott a ’70-es években.
A Franklin Twelve-vel a II. részben részletesebben
foglalkozunk, mely az alábbi linken érhető el:
A Franklin Magyarországon
A Trianon utáni csonka Magyarországon a gazdasági fellendülés
a ’20-as években volt tapasztalható, mígnem az egészet derékbe nem törte a nagy
gazdasági világválság. Ebben a rövid időszakban, hazánkban gomba mód
szaporodtak az autós vállalkozások és az autó kereskedések, inkább kevesebb,
mint több sikerrel.
 |
1928 Budapest, Városliget, a Franklin standja, fotót az Autó c. lapból |
 |
Habsburg József főherceg autója nagy valószínűséggel egy 1930-as Franklin Model 147 Limousine volt |
Az
egykor nagy hírű Misura Mihály Kocsigyár az első világháború után a megváltozott
viszonyok között nem tudott újra kezdeni. A lófogatú járművekből már, az
autókarosszériákból még nem akadt elég megrendelés. Utolsó mentsvárként
megpróbálkoztak az autókereskedéssel. Dörfler Nándor, aki korábban a Városi
Villamosvasutak főműhelyfőnöke volt 1928-ban megszerezte a léghűtéses Franklin
márka képviseletét. A Midor cég (Misura-Dörfler) a lehető legrosszabb
pillanatban kezdte meg működését, hiszen a nagy gazdasági világválság előtt,
alig maradt ideje megvetni a lábát a hazai köztudatban. Hamarosan, 1931-ben
csődöt jelentettek. Csupán néhány Franklin talált vevőre, de a maroknyi
vásárlók között az autórajongásáról ismert Habsburg József főherceg is
szerepelt.
Forrás, képek: franklincar.org, theoldmotor.com,
classiccarcatalouge.com, coachbuild.com, flickr.com, shorpy.com, mecum.com, classicspeedsters.com, autoszektor.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése