A sportkocsik ős atyja - A Mercer története 1909-1931
A hányattatott sorsú Mercer szebb napjaiban egyike
volt azon gyártóknak, melyet az amerikai sportkocsi fogalmával azonosítottak.
Az ős speedster Raceabout néven tette ismerté a márkát a versenypályákon és a
bemutatótermekben egyaránt.
A Mercer Automobile Company-t 1909-ben alapították New Jersey
állambeli Trenton-ban, amely Mercer megyében találató. Innen jött az egyszerű
márkanévválasztás. A Mercer a korábbi Walter Automobile Company-ból jött létre,
melyet Walter és Roebling-Planche autókat gyártotta. Washington A. Roebling II
megegyezett William Walter-rel, hogy átveszi az autógyártó cégét, és egy üres
sörfőzdét használt, melyet New Jersey állambeli Hamiltonban volt a Kuser család
tulajdonában. Ferdinand Roebling, John A. Roebling fia volt az új társaság
elnöke, míg unokaöccse, Washington volt az vezérigazgató, John l. Kuser pedig a
titkári teendőket látta el.
Az első Mercer autók Model 30 néven 1910-ben kerültek a
bemutatótermekbe. Az típust A. R. Kingston, E. T. George és C. G. Roebling
tervezte. A hajtásról egy négy hengeres, L-hengerfejű Beaver motor
gondoskodott. A karosszéria választék mindjárt az elején két üléses sportos
Speedster-ből, Toy Tonneau és Phaeton (túrakocsi) állt.
![]() |
Ez korai, 1920-as gyártású Model 5 tovább örökítette a 1910-s évek Raceabout stílusát. Az #5111 motor számú autó 2014-ben egy aukción 308.000 $-ért kelt el |
![]() |
Szintén 1920-as Mercer Model 5 Raceabout, 2018 Pebble Beach Concours d'Elegance |
![]() |
1920 Mercer Model 5 Victoria Coupé, klasszikus '20-as évekbeli dob alakú fényszórókkal |
Az új T-fejű motorral szerelt Raceabout 1910 végén jelent
meg, mint 1911-es évjáratú modell. Az új autó Washington A. Roebling II ötlete
volt, és Finley Robertson Porter mérnök tervezte. 1914-ig ez a motor került be
minden Mercer autóba. Először 1911-ben a Model 35 R Raceabout pilótája
élvezhette az új 293 köb hüvelykes (4.801 cm3) erőforrás adta
száguldást. Az 55 LE-s teljesítmény ma már megmosolyogtató, de a ’10-es évek
elején több mint elegendő volt, melyet már alacsony, 1.650 percenkénti
fordulatnál rendelkezésre állt. Másrészt a teljesen nyitott karosszéria és a
több mint 90 mérföld/órás végsebesség (145 km/h) önmagában is versenyautós
érzetet adott.
És valóban a Mercer hozta ezt az érzést, hétfőtől péntekig
egy vagány utcai sportkocsi volt, de hétvégenként a versenypályán sem vallott
szégyent. 1911-ben a hat futamból ötöt megnyert a Model 35 R. Csak az első,
1911-es Indy 500 mérföldes versenyt veszítette el. Hughie Hughes pilóta a 12.
helyen futott be, 200 kört teljesítve.
1914 februárjában Eddie Pullen, aki a kezdetek kezdetétől
fogva a Mercer-nek dolgozott, megnyerte a kaliforniai Santa Monicában rendezett
Amerikai GP-t, 649 km-t autózva egy Mercer Raceabout-tal. Később, ugyanebben az
évben november 26-án Pullen a szintén kaliforniai Coronában tartott Corona
utcai versenyről is dicsőséggel távozott. A 300 mérföldes (482.8 km) verseny
megnyeréséért Pullen 4.000 $ jutalmat és további 2.000 $-t kapott, hogy
megszervezzen egy új országúti világ versenyt. Pullen az átlagsebessége 86.5
mérföld/óra (139.21 km/h) volt, mellyel megdöntötte a korábbi rekordot. Ezt még
Teddy Tetzlaff állította fel 1912-ben Santa Monicában 78.72 mérföldes (126.69
km/h) átlag tempóval.
Az 1914-es osrszágúti versenyen Illinoiss állambeli Elgin-ben
két Mercer Raceabout ütközött. Spencer Wihart, aki bajnok volt, mindig inget és
nyakkendőt viselt az overállja alatt, szerelőjével, John Jenter-rel együtt
szörnyethalt. Ez a kettős tragédia arra az elhatározásra késztette a
cégvezetést, hogy felhagyott a versenyzéssel.
Ettől független a Raceabout továbbra is gyártásban maradt,
mint a cég legismertebb, legsikeresebb modellje. Ám a Mercer utcai versenyautóit
meg is kellett fizetni. Viszonylag drága portékák voltak, 1914-ben átlagosan 2.500
$ volt, ami 2022-es árfolyamon 73.000 $-nak felel meg. Egy 1914-es hirdetésben
ez állt:
„A Mercer az autós világ Steinway-je” (zongora készítő cég),
mellyel a magas minőségre utaltak. A „60 mérföld/óra (96 km/h) sebességgel
utazva be lehet fűzni egy tűt” szlogen pedig a kifinomult járásra hívja fel a
figyelmet.
![]() |
1921 Mercer Model 5 Special Limousine, a kép 1921. február 13-án jelent meg The Hartford Courant-ban |
![]() |
1921 Mercer Model 5 Phaeton #13140, egy 2018-as árverésen 115.500 $-ért kelt el |
![]() |
1921 Mercer Model 5 Raceabout #15810, 2010-ben egy árverésen 308.000 $-ért cserélt tulajdonost |
A Mercer korai éveit egy tragédia árnyékolta be. 1912-ben Washington A. Roebling II a Titanic óceánjáró katasztrófájában vesztette életét. Két évvel később edig, 1914-ben Finley Robertson Porter mérnök távozott a Mercer-től. Helyét Eric H. Delling vette át, aki mindjárt egy új L-hengerfejű motort tervezett az 1915-ös modellévre. Az az autó lett ismertebb nevén a Model 22-70, melynek alváza két féle tengelytávval és négy karosszéria kivitellel volt rendelhető. A T-fejűhöhz hasonlóan az új konstrukció is négy hengeres volt, és minimum 70 LE-s teljesítményre volt képes.
Eközben Delling a dizájnt is frissítette, még a sportos
Mercer autók is szélvédőt kaptak. A karosszéria választékot egy zárt kivitellel
gazdagította, a kényelemről pedig Houdaile lengéscsillapítók gondoskodtak.
A Mercer-t újabb sorscsapások sújtották. Sajnos Delling
mérnök sem sokáig maradt a Mercer kötelékében, 1916-ban elhunyt. Egy évre rá F.
W. Roebling távozott az élők sorából, a következő évben, 1918-ban pedig C. G.
Roebling halt meg. Gyakorlatilag a Mercer vezetői testülete összeomlott, a
társaság irányt vesztett. 1918-ban összesen 1.213 autó hagyta el a gyárat,
köztük a Model 4, mely egy L-hengerfejű, soros 4 hengeres, 70 LE-s Raceabout
volt. Ennek ára borsos 3.600 $ volt.
![]() |
1922 Mercer Model 5 Raceabout #15150 |
![]() |
1922 Mercer Model 5 Raceabout, 2015 Pebble Beach Concours d'Elegance |
![]() |
1923 Mercer Model 5 customizált Raceabout karosszériával, mely az 1924-es Girl Shy című filmben tűnt fel |
1919 októberében egy Wall Street-i szindikátus, mely magát Mercer Motors Company névvel illette, megszerezte az ellenőrzést a cég felett. A Packard korábbi alelnöke, Emlen S. Hare lett az elnök. A Hare Motors egy keleti parti GM konkurens kívánt lenni, melyben egykori Mercer alkalmazottak, köztük John L. Kuser is tag volt. Kuser a Mercer otthonának számító Trenton egyik gazdakg családjának sarja. Ez az új Mercer formáció jelentős érdekeltséget szerzett a Locomobile és a Simplex-Crane márkákban is. A Hare Motors azonban nem volt hosszú életű, 1921 augusztusára meg is szűnt. A Mercer ezen a ponton visszakerült a még élő eredeti alapító, John L. Kuser kezébe. A Mercer a ’20-as években a nagy elismertségnek örvendő, egykor jól csengő Raceabout hírnevéből próbált megélni. Ennek szellemében született meg a Model 5, mely alapvetően a Raceabout örökségét vitte tovább ’20-as évekbeli köntösben.
Az átmeneti idősszak alatt készült a Mercer Model 5, mely
1919-től egészen 1923-ig maradt a palettán. A Model 5 motorja soros négy
hengeres volt, L-hengerfejű 298.2 köb hüvelyk (4.886,6 cm3) össz.
lökettérfogattal, melyet egyetlen feláramló Zenith karburátor táplált. A 72
LE-s maximális teljesítményt már roppant alacsony, 2.000-es főtengely fordulatnál
leadta a motor. Az erőt négy fokozatú váltó továbbította a hátsó kerekekhez. A
lassításról két mechanikus dobfék gondoskodott, plusz a kardántengelyre ható
rögzítőfék. Az alváz tengelytávja 132 hüvelyk (335 cm) volt, a felfüggesztés
elől merev tengelyből, hátul úgynevezett „élő” tengelyből állt, fél elliptikus
laprugókkal és dörzs lengéscsillapítókkal kiegészítve. A zűrzavaros 1919-es
esztendőben 857 autót állítottak elő. 1920 már egy sokkal jobb év volt: 1.117
legyártott példánnyal. 1921-ben ismét kicsit visszább esett a termelés, 937
autó lelt gazdára. 1922-ben már jelentős visszaesés volt tapasztalható,
mindössze 336 Mercer-t sikerült eladni.
Ezzel lezárult egy korszak, az L-hengerfejű motort még
Delling tervezte és egészen 1923-ig maradt a programban. Ez alatt mintegy 4
ezer ilyen motorral szerelt jármű hagyta el a gyárat. Sajnos ebből napjainkra már
csak 60 autó létezik.
![]() |
1923 Mercer Model 6 Phaeton #20239. Ez az autó 1986-ig a híres Harrah Collection tagja volt |
![]() |
1923 Mercer Model 6 Raceabout #1011, az egyetlen fenn maradt Model 6 ezzel a karosszériával |
![]() |
A fenti #1011-es autó hátulnézetből, a Raceabout kivitelek jellegzetessége volt a hordó formájú benzintartály, 2012 Pebble Beach Concours d'Elegance |
Az 1922-es gyatra év után egy új modellel próbáltak életet lehelni a kimúlóban lévő márkába. 1923-ban egy OHV-vezérlésű, soros hat hengeres Rochester motort vezettek be, három fokozatú Brown & Lipe manuális váltóval. Ez lett a Model 6, a Mercer hattyúdala, utolsó sorozatban gyártott, egyben első hat hengeres motorú autója. A Model 6 gyártását 1923 júliusában kezdték meg, de 1924 márciusára már abba is hagyták. Újdonságként hatott, hogy 1924-től az első kerekeket is felszerelték fékekkel. A Model 6 autókat Mercer logóval ellátott Boyce motometerrel szállították ki, és szintén Mercer jelölésű Rudge-Whitworth drótküllős kerekeken gördültek.
A Mercer motors Company, melyet a korábbi Mercer Automobile
Company egyik alapítója, John L. Kuser irányított, 1925-ben eladta a gyárat a
Roller Bearing Co. of America-nak. Az összes többi eszközt a Curran-McDevitt, a
philadelphiai Mercer márkakereskedés vásárolta fel. Az 1924 tavaszán leállított
gyártást 1925 elején újraindították, bár az autókat többnyire a készleten lévő
alkatrészekből állították össze. Az utolsó Mercer 1925 júniusában készült el, és
csupán 153 db Model 6 épült, ebből csekély három példány maradt fenn. A sok
nehézség ellenére, a viszontagságos évek alatt összesen 12.893 db Mercer
automobil gördült ki a gyárból.
![]() |
A Mercer harmadik, egyben utolsó utáni próbálkozása a nagy gazdasági világ válság közepén: 1931-ben debütált New York City-ben, a lehető legrosszabbkor |
1928-ban a szunnyadó Mercer Motors Company márkanevének tulajdonjogát eladták a Harry M. Wahl által vezetett csoportnak. Wahl szerződést kötött az Elcar Motor Company-val és annak mérnökével, Mike Griffith-szel, hogy az új Mercer prototípusokat készítsék el.
A Mercer Motor Corporation-t 1929. november 1-én jegyezték be
a cégbíróságon. Ám az utolsó utáni erőfeszítésből csak egyetlen egy Mercer
készült. Ezt az autót 1931 januárjában a New York-i Autószalonon mutatták be,
mely ma is létezik, és 2012-ben a kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance-on
volt látható.
A Wahl féle harmadik próbálkozást és a hányattatott sorsú Mercer-t a nagy gazdasági
világválság hatása végleg elsöpörte. Whal sem tudta életben tartani az egykor
dicsőbb napokat látott Mercer márkát, az amerikai sportkocsik egyik ős atyját.
Forrás, képek: RM-Sotheby's, Gooding & Co., barrett-jackson.com, conceptcarz.com, ultimatearpage.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése