Custom Made - Meisenhelder Model 6-55 Speedster 1919

Az autók egyedivé tétele nagyjából egyidős az automobillal. Ma már egy külön iparág megannyi műhelye foglalkozik ezekkel az egyedi járművekkel. Ennek a műfajnak egy nagyon korai példánya a Meisenhelder.

Roy Mitzel Misenhelder volt az alapítója és tulajdonosa a Meisenhelder’s Sheet Metal, Auto & Body Works Company-nak, amely Yorkban működött Pennsylvania államban 1918-tól, majd Meisenhelder Body & Fender Shop néven 1956-ig. A cég autók javításával és egyedivé tételével foglalkozott. Az USA-ban ezek az egyedi autók customized (mint folyamat), illetve custom car néven ismertek.



A polírozott elemekkel minden szögből feltűnő jelenség 

Meisenhelder német származású szölők gyermeke volt, aki 1886-ban született Pennsylvania államban, Columbia városában. York város nyílvántartása szerint Meisenhelder foglalkozása fémmunkás volt. Az I. világháború alatt a Pullman Motor Car Co-nál dolgozott, mint fémlemez megmunkáló. A Pullman helyben, Yorkban működött és a kényelmes Pullman vasúti kocsik gyártásáról voltak ismertek. Ám 1905 és 1917 között automobilok építésével is foglalkoztak. Ezen időszakban mintegy 12.000 jármű hagyta el a gyárat. Azonban a Pullman csődje után Meisenheldernek is új lehetőség után kellett néznie.

Fémmegmunkálásban szerzett tapasztalatait felhasználva megalapította 1918 elején saját autó hűtő javító és lemez megmunkáló műhelyét. 1919-ben pedig megnősült. Noha cégének fő profilja a fent említettek voltak, a ’20-as évek elején kis számban használt autók alvázának alapjára egyedi, custom járműveket épített. Egy 1921-es reklám tanúsága szerint egy Stern Six alvázát is felhasználta erre a célra.

1921-es reklám, Stern Six Meisenhelder átiratban

A források szerint négy egyedi autó épült a Paige-Detroit alvázára a Meisenhelder műhelyében. A fotókon szereplő kék speedster egy 1919-es Paige Model 6-55 alapjaira épült. Bár más források 1924-es Model 6-40-nek titulálják ezt az autót. A Paige a ’20-as években a száguldás szerelmeseinek épített sportos autóival szerzett elismerést magának. Később a cég a Graham fivérekkel fúzionált, és a márka Graham-Paige néven működött tovább. A Paige Model 6-55 tengelytávja 117 hüvelyk (297 cm) volt. A Meisenhelder műhelyében a karosszériát eltávolították, majd az alvázat félbevágva 2 láb hosszúsággal megnyújtották. Így a tengelytáv 141 hüvelyk (358 cm) lett. A Meisenhelder egyedülállóvá tette az autó külsejét, saját maguk készítette alumínium tartozékokkal látták el a sportkocsit. Ezek közé tartoztak a polírozott keréktárcsák, az enteriőr kialakítása és a lökhárítók. A V-alakú hűtőrács szintén egyedi volt, ahogy a benne foglalt lövedék formájú jelzőfények is. A gyári szélvédőt szintén lecserélték, a fellépő egyedi alumínium öntvény volt, melyre egy-egy felhajtható pütülést is tettek. Ezek mai szemmel nézve teljesen abszurdak, életveszélyesek voltak, főként a korabeli utak minőségét nézve. A műszerfalat egy gazométerrel szerelték fel, a műszer öt jelzőfénnyel mutatta, ha a tank tele volt, majd ahogy csökkent egyre kevesebb világított. Az autót jól felszerelten, három pótkerékkel látták el.

Motorját a Continental gyártotta, ami egy soros 6 hengeres, L-hengerfejű volt, oldalt elhelyezett karburátorral, gyújtáselosztóval. Össz. lökettérfogata 301.6 köb hüvelyk (4.942 cm3) volt. A motorblokkot egy darabból öntötték, alumíniumból. A teljesítmény  kb. 80 LE volt. 

A négy gyártott példányból, mára ez az egyetlen túlélő, mely napjainkban az Indiana állambeli Ted Stahl által alapított Stahls Auto Museum része. Az autót több rangos eseményen, mint például 2010-ben a kaliforniai Pebble Beach Concours d'Elegance-on lehetett látni.

A féktelen '20-as évekre jellemző életveszélyes pótülés a karosszérián kívül, 2010 Pebble Beach Concours d'Elegance

Állítható kormány a könyebb beszállásért

Egyedi féklámpák a hátsó pótkeréken: Stop és Slow (lassíts)

1925-ben York város nyílvántartása a Meisenheldert autójavító és lemez megmunkáló műhelyként említi. Noha az egyedi autók építése ekkorra már véget ért, az autójavító műhelyét tovább vitte és hirdette a II. világháború évei alatt. Ezt igazolja egy 1942-es bejegyzés a Meisenhelder Body & Fender Shop működéséről. Roy M. Meisenhelder 1954-ben hunyt el, 68 éves korában. Vállalkozása 1956-ig élt tovább.

Forrás, képek: stahlsauto.com, coachbuilt.com, theoldmotor.com, flickr.com, supercars.net

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések