Fronthajtás V12-es motorral - 1931 Packard Twin Six FWD Prototype Limousine
Több amerikai gyártóhoz hasonlóan a Packard is
kísérletezett a fronthajtással. A végtermék azonban egészen más, a Twin Six
újra piacra dobása lett.
Az 1920-as években a fronthajtás még izgalmas, kiforratlan,
épp ezért költséges és kockázatos technológiának számított számos
autógyártónak. Mindeközben Amerika tradicionális versenypályáján
Indianapolisban, az Indy 500 mérföldes versenyen Harry Arminius Miller (1875-1943)
versenyautó építő és pilóta fronthajtású versenygépei domináltak. 1925-ben a
Miller Junior Eight elsőkerék-hajtású versenyautója a második helyen futott be
Dave Lewis pilótával. Miller 1926-ban, 1927-ben és 1928-ban is rajthoz állított
ilyen versenyautót.
Az Indy ovál pályáján bevált technikát kellett átűltetni a
közútra, ami azonban korántsem volt olyan egyszerű, sőt rengeteg kihívást
támasztott a mérnök gárda elé. Ilyen volt a kormányozhatóság és a rugózás
kérdése. Míg az Indy pályán ezek közül egyik sem volt kulcsfontosságú, mivel az
ovális alakú pálya kanyarja is elnyújtott volt, addig az utcai személyautóknál
ez épp az ellenkezője volt.
A Cord és a Ruxton elsőkerék-hajtású autói után a Packard
vezetősége is érdeklődést mutatott egy ilyen autó iránt. Kezdetben egy soros 8
hengeres motorral kísérleteztek, mely elé helyezték a bonyolult transaxle
tengelyt. Ez azonban jelentősen megnövelte az autó orrának a hosszát. Helyette
a megoldás a Packard saját fejlesztésű, új V12-es motorja lett, mely rövidebb
volt a már meglévő 8 hengeresnél.
A cég V12-es motorjának története azonban korábbi időkre
nyúlik vissza. A Packard még 1912-ben kezdte meg a fejlesztését, majd 1915-ben
mutatta be a világon elsőként a V12-es széria érett erőforrást, mely 60 fokos
szöget bezáró, 424 köb hüvelykes (6.821 cm3), 88 LE-s teljesítményű
volt. Ezt Twin Six néven forgalmazták, hivatalosan három szériában, egészen
1923-ig. A Packard luxus gépe ezt követően utód nélkül maradt.
![]() |
Érdekes módon elhagyták a Packard jellegzetes ökör-járom alakú hűtőrácsát |
![]() |
2008 Pebble Beach Concours d'Elegance |
![]() |
A V12-es motor |
A rövid életű Pathfinder 1916-1917 között gyártott egy V12-essel ellátott autót, melyhez a motort a Weidely Motors Company készítette. Ugyan ezt az egységet használta fel később a ’20-as évek elején mindössze öt példányban épült Heine-Velox is.
1923-ban a Twin Six közel egy évtizedre eltűnt a Packard
kínálatából. A lehető legrosszabb időzítéssel, a nagy gazdasági világválság
kezdetén, amikor különösen kiélezett volt a piaci verseny, ekkor kezdődött el a
sokhengeres motorok aranykora. 1930-ban a Cadillac kihozta a V16-ot majd a következő évben a V12-őt is. 1931 a gyártók sok
hengeres motorjainak viadala volt. A Marmon szintén debütált a maga V16-os
egységével. A Lincoln a K sorozatot már V12-essel küldte a vásárlók kegyeiért a
bemutatótermekbe. Szintén ebben az évben prezentálta az Auburn is tucatnyi
hengeres autóját. A Pierce-Arrow kissé lemaradva csak az 1932-es modellévtől
ajánlott V12-est a Twelve-ben. Ebben az esztendőben rukkolt ki a Peerless,
korábbi nagy nimbuszú gyártó egy V16-ossal, és a Cord is egy V16-ossal, de
válság hatására ezek csak kísérleti járművek maradtak.
Erre a Packardnak is lépnie kellett, még hozzá nem is akárhogyan. A cégvezetés egyszerre két legyet akart ütni egy csapásra. Az új projekt nagy horderejű volt, hiszen egy teljesen új V12-es motort alkottak, egy teljesen új, elsőkerék-hajtású mechanikával ötvözve. A motor, valamint a Packard elsőkerék-hajtású koncepciója Cornelius Willett Van Ranst (1892-1972) munkája volt.
Van Ranst egy amerikai autóversenyző volt, aki 1921-ben indult az
Indianapolis 500 mérföldes versenyen egy Frontenac versenyautóval, melyen a 16.
helyen futott be. Van Ranst mérnök is volt egy személyben, aki az OHV rendszerű
szelepeket fejlesztette ki a hengerfejben, melyet 1921-ben Louis Chevrolet
mutatott be a Ford-Frontenac motorhoz. Van Ranst 1927-ben Tommy Milton-nal
épített egy elsőkerék-hajtású versenyautót, melyet a Detroit Special névre
keresztelt. A későbbiekben az Auburn-Cord-Duesenberg birodalmon belül fontos
szerepet játszott a Cord L-29 kifejlesztésében, melyben közreműködött még Harry
Miller, Leon Duray és Leo Goossen. A Cord L-29 csupán pár hónappal előzte meg a
szintén amerikai fronthajtású Ruxton-t.
1930-ban Van Ranst a Packardnak dolgozott, akit Tommy Milton
unszolására szerződtettek. Thomas Willard „Tommy” Milton (1893-1962) amerikai
autóversenyző két alkalommal állt a dobogó legfelső fokán az Indy 500
mérföldes versenyen: 1921-ben és 1923-ban. 1930-ban a Packard konzultánsa
volt az új fronthajtású autó ügyében.
A Packard elsőkerék-hajtású új modellje 1931-re lett kész.
Kompakt 376 köb hüvelykes (6.157 cm3) V12-es motorja szokatlan módon
67 fokos szöget zárt be.
Az erőforrással nem volt gond, azonban a transaxle rendszer
felépítése összetett és megbízhatatlan volt. A gond ugyan az lehetett, mint a
Cord L-29 és a kezdetben a Ruxton esetében is, tapadási problémák, különösen
emelkedőnek menet. Megbízhatóvá tételének növekvő költségeit a Packard nem
fogadta el, így a fronthajtásos V12 csupán egyetlen példányban épült prototípus
maradt. A társaság döntését bizonyára befolyásolta a Cord L-29 viszonylagos
sikertelensége, melyet épp a ki nem küszöbölt technikai problémák okoztak. A
Ruxton noha mechanikailag fejlettebb és hegymenetben is megbízható volt, a
gyártás kapacitási gondok miatt korán megbukott.
Bár a Packard elvetette az FWD (Front Wheel Drive = elsőkerék-hajtás) rendszert, mely soha nem valósult meg, a projekt pozitív hozadéka, hogy a kifejlesztett V12 sima járású és erős volt. Ezen jó tulajdonságai arra ösztönözték a cégvezetést, hogy a konkurenciára reagálva sorozatgyártásúvá tegyék azt. Az új V12-es motort egy Deluxe Eight alvázba illesztették be, mely nehéznek bizonyult, a kocsi lomhán viselkedett, erőtlen és nyomaték szegény volt.
1932-ben újjáélesztették Twin Six modellt, mely januárban a
New York Motor Show-n debütált, immár hagyományos, hátsókerék-hajtású autóként.
A nagy gazdasági világválság elmélyülése miatt a Packard befagyasztotta a
fronthajtás projektjét, és 1931-ben 10.000 $-t fizetett Van Ranstnak és
Miltonnak a jogokért.
![]() |
Bob Bahre Collection |
A sorozatgyártású V12-es a Deluxe Eight alvázhoz igazítva, végül 445.5 köb hüvelyk (7.300 cm3) lett, 160 LE-s teljesítménnyel. Charlie Vincent a Packard mérnöke a furatot és a löketet is megnagyobbította az eredeti Packard FWD V12-eshez képest. További változtatás volt még, hogy a gyújtógyertyákat közelebb helyezte a félgömb égéstér közepéhez. A modell egyszerűen Twelve (jelentése 12) néven futott tovább 1933-tól egészen 1939-ig. A V12-es olyan motor volt, melyre a Packard-nak szüksége volt ahhoz, hogy lépést tudjon tartani a Cadillac-kel.
Az 1931-es elsőkerék-hajtású Packard prototípus fenn maradt
és 2008-ban a kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance-on volt látható. A
különleges Packard napjainkban a Maine állambeli Paris-ben lévő Bob Bahre
Collection része.
Forrás, képek: Denis Adler - Packard, automobilechronicles.com, supercars.net, ultimatecarpage.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése