16 cilinderes automobilok I - 1930-1940 Cadillac V16 története I

Amerika a lehetőségek és az álmok földje. Hol másutt készülhetett volna a világon elsőként sorozatban gyártott V16-os motor személyautóba, ha nem az USA-ban? A Cadillac Sixteen több mint 90 éve sokkolta az autóipart.

1930-as Cadillac V16 emblémája
A Cadillac az 1950-es évek óta az amerikai álom megtestesítője, a jólét mércéje. Ám amíg idáig eljutott, olyan események zajlottak le, mint a nagy gazdasági világválság és a II. világháború pusztítása. Amit ma a Cadillac név képvisel, a króm, az erő és a luxus egyvelegét hosszú évtizedek óta, abban nagy szerepet játszott a Cadillac V16-os motorral hajtott modellje. Azonban a Cadillac nem volt mindig luxusjármű, hanem eleinte a jó mérnöki tervezésnek köszönhetően, egy jó minőségű automobil.

A Cadillac rövid története

A Cadillac Motor Car Company tulajdonképpen Henry Ford első autós vállalkozásának (Detroit Automotive Company) maradványaiból nőtte ki magát. 1902 márciusában Ford és befektetői között vita alakult ki, mivel Ford figyelmét az autóversenyzés kötötte le. Majd Ford számos kulcsfontosságú partnerével együtt elhagyta a vállalatot és új céget alapított. Akik maradtak, William Murphy és Lemuel W. Bowen felkérték Henry Martin Leland (1843-1932) gépészmérnököt, hogy becsülje fel gyárukat eladás céljából. 

Leland ekkor a Faulconer Manufacturing Company-nál dolgozott, mely kifejlesztett egy motort, melyből két ezer darabot szándékotak gyártani az Olds Motor works részére. De Olds elállt az üzlettől mondván az új erőforrás gyártása túl költséges. Az 59 éves Leland azonban nem esett kétségbe, hanem tárgyalt Murphy-vel és Bowen-nel, és az új motort Ford régi üzemében kezdték el gyártani. Ezzel 1902. augusztus 22-én megalakult a Cadillac, melyben a negyedik partner Robert C. Faulconer volt. A márkanév Detroit francia alapítójától, Antoine de la Mothe Cadillac-től származott, akinek családi címere feltűnik a márka jelvényében is. 

A Cadillac lett a „világ mértéktartó autója”, miután az angol Motor magazin 1908-ban publikálta az autó alkatrészeinek csereszabatossági tesztjéről szóló cikket. A próbát a márka angol ügynöke szorgalmazta, mely során három Cadillac autót szétszereltek, azok alkatrészeit összekeverték, illetve elvettek belőle és tartalék alkatrészekkel pótolva újból összerakták a három autót. Majd a Királyi Automobil Klub a három kocsit a legendássá vált Brooklands pályán 800 kilóméteren át hajtotta minden gond nélkül. A cserélhető alkatrészek meghonosításáért a Cadillac elnyerte az igen rangos Dewart-díjat.

A precíziós mérnöki munkának járó elismerés felkeltette William Crapo „Billy” Durant figyelmét, aki 1909-ben felvásárolta a Cadillac-et. Durant irányítása alatt az Olds, Oakland és a Buick autómárkákat egy szervezetbe tömörítve 1908-ban megalapította a General Motors (GM) vállalatot. Ehhez az új szerzemény, a Cadillac is csatlakozott az alapító Leland vezetésével. 

A Cadillac 1912-ben bevezette az önindítót, a forradalmi elektromos szerkezet kurbli nélküli motorindítást tett lehetővé. A kényelmi felszerelést ismét Dewart-díjjal honorálták. További mérföldkő volt a világ első sorozatban gyártott V8-as motorjának 1914-es piacra dobása, mely szintén mérceként szolgált az autóiparban az elkövetkező évekre. V8-as motort alkalmazott 1915-től a Peerless és 1916-tól a Cunningham.

Időközben az USA belépett az I. világháborúba és Leland a Liberty repülőgépmotorok gyártásával kívánta szolgálni a hadiipart. Ez a GM vezér Durant nem tetszését váltotta ki, aki megvált Leland-től. Ennek következtében 1917-ben Leland, immár 74 évesen gyorsan megalapította a Lincoln Motor Company-t, mely a háború után a Lincoln autókat gyártotta a tőle megszokott kiváló minőségben.

Leland távozása után a Cadillac-nél eluralkodott a zűrzavar, és a bajokat tovább fokozta, hogy 1921-ben Durant is távozott a GM éléről. A Cadillac a ’20-as évek közepére egy jó hírnévvel rendelkező autógyártó volt a jómódú vevők számára, azonban már mechanikailag és esztétikailag sem tűnt ki vetélytársai közül. A változást az új vezetőség hozta Alfred P. Sloan (1875-1966) személyében, aki 1923-tól volt a GM elnöke. Sloan átszervezte a GM-et, melyet több különálló egységre bontott, melyek egységes gazdasági rendszer alapján működtek. Irányítása alatt árstruktúrát vezetett be a GM által gyártott autómárkák között, melynek értelmében a legolcsóbbtól a legdrágábbig terjedt a skála a Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick és a Cadillac márkákkal. Sloan jelmondata volt a „minden rétegnek mindenféle árakon” automobilt kínálni. Sloan ezzel elérte, hogy azt adta a vásárlóknak, amire azok vágytak. A fentiek értelmében a Cadillac-ből alakították ki a GM zászlóshajóját és legfényűzőbb termékét.

A GM-en belül a Cadillac helyzete akkor stabilizálódott, amikor 1925-től Lawrence „Larry” P. Fisher (1888-1961) lett a cég elnöke, aki nyomban új távlatokat nyitott meg.

A V16 születése

A ’20-as évek közepén, Fisher elnökletének kezdetén a luxusautó gyártók piacát még mindig a Packard, a Pierce-Arrow, és a Peerless uralta. A Packard már 1915 óta a világon elsőként sorozatban gyártotta a V12-es motorral hajtott, Twin Six névre keresztelt modelljét, mely 1923-ig maradt gyártásban.

Fisher nem csak a Leland féle V8-ast terveztette újra, hanem a Sloan által kijelölt új irányelvek alapján célba vette a már említett „három P” autógyártókat is. A Packard Twin Six modelljét is túl kívánták szárnyalni, mellyel a Cadillac egycsapásra a luxus kategóriába léphetett, és új vásárlóközönséget vonzhatott.

Sloan keresztül-kasul utazta az Államok kereskedőit, meghallgatva javaslataikat, ötleteiket. A vásárlói kívánalmak egy olyan autót írtak le, melyet egy olyan motor hajt meg, ami erőteljesebb és simább járású bármelyiknél. Ezeknek a célkitűzéseknek a hatására a Cadillac elkezdett fejleszteni két különböző sokhengeres motort: a V12-est, és az addigi autóiparban példa nélkül álló V16-ost.

Az új motorok fejlesztését nagy titokban kezdték meg 1926-ban. Annak érdekében, hogy a V16-os terve ne szivárogjon ki a GM alacsonyabb szintű mérnöki részlegeiről, vagy az alkatrész beszállítókon keresztül, egy jól koordinált félretájékoztatási kampányt dolgoztak ki. Fedősztorikat találtak ki, tervrajzokkal, megjegyzésekkel alátámasztva, miszerint a projekt a Cadillac hozzájárulása a GM új busz tervéhez. Az évek során számos V16-os prototípust építettek és teszteltek. A munkálatok eredményét 1930. január 4-én mutatták be a New York-i Autószalonon, melyet a Grand Central Palace-ban tartottak.

1930-1937 Cadillac V16 első generáció

A Cadillac Sixteen néven is ismert modell lelke a világ első sorozatban gyártott V16-os motorja, melynek hengerszöge 45 fok volt, OHV vezérléssel, lökettérfogata 452 köb hüvelyk (7.412 cm3) volt. A furat x löket 3 x 4 hüvelyk (76.2 x 101.6 mm) volt, hengerenként két szeleppel, a sűrítés 5.5:1. A motort két Stromberg karburátorral táplálták, így maximális teljesítménye 175 LE volt, melyet 3.400 fordulat/percnél adott le. A maximális forgatónyomatéka 432 Nm volt, mely már roppant alacsonyt fordulaton, 1.700-nál rendelkezésre állt. A motorblokkot és a hengerfejet öntöttvasból készítették és elől, hosszában építették be. Az impozáns járműhöz mérten a motortér kialakítása is a kiemelkedő minőséget és a luxust sugallta. A motorblokkon polírozott alumíniumot, krómot, zománcfestéket alkalmaztak. A szálcsiszolt alumínium szelepfedélen a Cadillac emblémája díszelgett. A V16-os motor olyan szép volt, hogy a Cadillac ugyanezt a kialakítást alkalmazta kisebb V12-es és V8-as motorjainál is. A V16-os motor főtengelyét öt helyen csapágyazták. Mindezt kezdetben, 1930-ban és 1931-ben egy 148 hüvelyk (376 cm) tengelytávú alvázba építették be. A felfüggesztés elől-hátul fél elliptikus laprugókon nyugodott, hidraulikus dörzs lengéscsillapítókkal. A lassításról négy kerékre ható vákuum rásegítéses mechanikus dobfékek gondoskodtak. Az erőt egy három fokozatú sebességváltó továbbította a hátsó tengelyre. A 452 köb hüvelykes erőforrás visszaköszönt az autó nevében is, Cadillac V16 Model 452-ként.

A V16-os premierje hatalmas szenzációt keltett az autóipar berkeiben, és a sajtó is elismerően adózott a Cadillac előtt. A közönséget pedig valósággal sokkolta az új autó, hiszen a hétköznapi ember számára ez egy elérhetetlen álomnak tűnt. A Cadillac Sixteen kedvező fogadtatása minden bizonnyal sok bosszúságot okozott a rivális Marmon-nak. Ők ugyanis le voltak maradva a fejlesztéssel, miközben ex-mérnökük, Owen Milton Nacker a Cadillac-hez pártolt. A Marmon csak 1931 tavaszán tudta a bemutatótermekben kiállítani saját V16-os autóját.

1930-as Cadillac V16-os motorja mestermű a maga nemében

Harley J. Earl és az Art & Colour Részleg

A Cadillac Sixteen első rangú mechanikája mellé kiváló dizájn párosult. A Cadillac a ’20-as évek közepéig higgadt konzervatizmust képviselt a dizájn terén is. Azonban mindez megváltozott Harley Jarvis Earl (1893-1969) érkezésével. A Kaliforniában született Earl apjától tanulta a karosszériaépítő mesterséget, aki 1908-ban alapította meg az Earl Automobile Works (E. A. W.) céget. Earl a Stanford egyetemre járt, de tanulmányait nem fejezte be, inkább apja műhelyében dolgozott, hogy tanuljon tőle. Az E. A. W-t felvásárolta a szintén kaliforniai Don Lee, akinek Cadillac kereskedése volt. Earl tehetségére felfigyelt Don Lee, aki megtartotta műhelyében Ealr-t, mint az egyedi karosszériákért felelős műhely igazgatóját. A korai ’20-as években már a hollywoodi sztárok, mint Roscoe „Fatty” Arbuckle és a western filmek hőse, Tom Mix számára, vagy Mary Pickford-nak tervezett Earl egyedi autókat. Itt találkozott vele Fisher, a Cadillac elnöke, akit lenyűgöztek Earl tervei és munkamódszerei. Earl ugyanis minden egyes egyedi karosszériához előbb kézzel formázott agyag modellt készített. 1926-ban Fisher az autógyártás fővárosába, Detroit-ba hívta Earl-t és megbízta a Cadillac társmárkájának, a LaSalle-nak a dizájnjával. A LaSalle 1927-ben mutatkozott be, és sikere meggyőzte a GM főnökét, Sloan-t, hogy hozza létre az Art & Colour Section”-t (Művészet és Szín Részleg). Az Art & Colour volt felelős a GM különböző árkategóriájú autóinak arculatáért, dizájnjáért, melynek élén Earl állt. Mivel a GM termékpalettájának csúcsán a Cadillac állt, különösen nagy gondot fordítottak a karosszériákra.

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Club Sedan, dizájn 4361 S, melyből 258 db épült 1931-ig. Ára 1930. január 1-i bevezetésekor 5.950 $ volt

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Convertible Sedan, dizájn 4380, ezvolt az egyik legnépszerűbb választás, 1930-ban és '31-ben összesen 250 db épült belőle a V16 alapjára. Ugyanez a karoszéria rendelhető volt a kisebb V12-es és V8-as autókhoz is. Ára 1930 januárjában 6.650 $ volt, melyhez további 200 $-ért a hátsó üléssorhoz extra szélvédőt lehetett rendelni. 1930 októberében a listaárát 5.750 $-ra csökkentették

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Imperial Armored Limousine #701617, dizájn 4375. A Sebhelyesarcú becenévvel illetett, hírhedt chicagói gengszter, Al Capone (1899-1947) páncélozott autója volt. Az ajtók 1/4 hüvelyk (0.64 cm) acélpáncéllal vannak megerősítve, melyekbe öt rétegű golyóálló laminált üveget tettek. A hátsó ajtók üvegén kör alakú lőrés található, melyen át a Thomson dobtáras géppuskákat lehetett használni. Jobb oldalon a műszerfal alá rendőrségi rádiót szereltek be. Morris „Red” Rudensky (1898-1988) megerősítette, aki még 1932-ben Atlantában űlt együtt Caponéval, hogy ez Cadillac Al Capone-é volt, szerinte a páncélozás 30.000 $-ba került. De ez aprópénz volt a Capone-birodalom 100 millió $-os éves forgalmához képest. Azonban sokáig nem élvezhette autóját... Egy gyilkosságot, sem más köztörvényes bűnt nem tudtak rábizonyítani, végül adócsalás vádja miatt ítélték el 1931-ben. Egykori Cadillac-je 2009-ben egy aukción 309.500 $-t ért meg egy gyűjtőnek

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Imperial Limousine, dizájn 4375, Herbert C. Hoover (1874-1964) amerikai elnök hét üléses autója, hivatalát 1929 és 1933 között töltötte be. A 4375 S hét üléses limousine alapára 6.225 $ volt, melyből 501 db épült, míg ugyanez a sofőr mögötti üveg elválasztó fallal már 6.525 $-ba került. Ebből 438 példány hagyta el a gyárat
1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Limousine, az öt üléses 4330 S dizájn számú autóból 394 db épült. Az S-betű mindig az elválasztófal hiányát jelölte, ennek a kivitelnek az ára 5.950 $ volt

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Town Car, dizájn 4220. Csak 9 db épült belőle, ára 8.750 $ volt 

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Town Car #702029, Dizájn 4225, melyből mindössze 6 példány épült. Ára 8.750 $ volt. A képen az egyik legbefolyásosabb hollywoodi rendező, producer Cecil B. de Mille (1881-1959) autója látható a 2008-as Pebble Beach Concours d'Elegance-on. Ma a kaliforniai Nethercutt Collection tagja

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Town Car #700492. A 4325 dizájn számú járműből csupán 35 készült, ára 1930 januárjában 7.150 $ volt.  Ez év októberére ezt 6.525 $-ra csökkentették

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Convertible #701777, dizájn 4335, melyből csak 100 db épült, és csak 1930 októberéig szerepelt a gyári katalógusban Ára 5.900 $ volt. 2015-ben egy árverésen 456.500 $-ért cserélt gazdát

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Phaeton, dizájn 4260. A hátsó üléssor előtti másdik szélvédőt kézzel lehetett fel-le tekerni. A 82 éldányban épült phaeton ma ugyancsak az egyik legkedvetebb gyűjtői autó. Ára 1930 januárjában 6.150 $ volt, amit ez év októberére 6.500 $-ra emelktek. A képen a #702478-as autó Richard Arlen (1899-1976) színészé volt, mely 2019-ben egy árverésen 1.221.000 $-ért kelt el

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Phaeton, dizájn 4260, Joan Crawford színésznő autójával

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Victoria Coupé, dizájn 4381. Az öt üléses coupé-ból 98 példány készült

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Roadster, Dizájn 4302, Constance Bennett (1904-1965) színésznő autójával. Számos korai autót -mint a képen- opcionnálisan rendelhető krómozott motorház szellőzőnylással láttak el

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Roadster, dizájn 4302. A #702604 autó 2017-ben egy aukción csillagászati összegért 1.100.000 $-ért kelt el. Az árat alátámasztja, hogy az autó megegyezik a gyári nyilvántartás szerinti eredeti alváz-, motor- és karosszéria számmal. Egykori 5.350 $-os árával az egyik legolcsóbb volt a Cadillac V16-os kínálatában, ma a legkeresetebb gyűjtői darab. Csupán 105 db épült. 2021 Amelia Island Concours d'Elegance

Egyetlen Cadillac V16 épült a kaliforniai Pasadena-ban lévő Walter M. Murphy műhelyében. Az 1930-as #700991 autó a nyugati parti Buick kereskedő fiának, Charles S. Howard Jr.-nak készült. Az aranyifjú Howard Jr. Seabiscuit nevű telivér lovával legendás lovasversenyző volt. Cadillac-jének dizájnját a tehetséges Franklin Q. Hershey rajzolta. Az autó eredetileg szabályos, 4302 dizájn számú Fleetwood Roadster volt. 2015-ben az amerikai Andrews Collection-ból árverezték el, ekkor 1.925.000 $-ért kelt el

1930 Cadillac V16 Model 452 Roadster, karosszériáját a new yorki Rollston építette egyetlen példányban. Az autó klasszikus Rollston jegyekkel bír, mint az alacsony szélvédő és a szinte a karosszériába simuló vászontető. A "szoknyás" sárhányó későbbi frissítés. 2018 Pebble Beach Concours d'Elegance

1930 Cadillac V16 Model 452 Landau Town Car, egyetlen példányban épült a Masssachusetts állambeli Webster-ben lévő Waterhouse műhelyében

Fleetwood, Madame X

A Cadillac Sixteen esetében a gyári katalógusban több tucat karosszéria közül választhatott a vásárló. Az Earl által tervezett karosszériákat a Fisher és a Fletwood építette meg. A Detroit-ban működő Fisher Body Company-t 1908-ban alapították a Fisher testvérek, akik közül Lawrence „Larry” P. Fisher később a Cadillac elnöke lett. 1919-ben, még Durant irányítása alatt a GM felvásárolta a Fisher Body 60%-át, majd 1926-ban a maradék 40%-ot is.

A Cadillac V16 másik beszállítóját, a Fleetwood Metal Body Company-t 1909-ben alapították a Pennsylvania állambeli Fleetwood-ban, melyet 1925-ben vásárolt fel az imént említett Fisher Body. Az adás-vételt a Cadillac elnök, Fisher unszolására ütötték nyélbe. Eltérően számos luxusautó gyártótól, amelyek csupasz alvázat készítettek, melyeket a külsős karosszériaépítő cégekkel öltöztettek fel, a GM mindent házon belül tartott. Fisher megértette, hogy a Cadillac jövőbeli sikere valószínűleg az alacsony költségű, de jó minőségű egyedi karosszériák elérhetőségétől függ. Fisher számítása beigazolódott. A Cadillac V16 alapjára a legszebb karosszériákat a Fleetwood szállította, 1930-ban és 1931-ben 11 alapstílus létezett, a katalógusból pedig további 62 variáció volt rendelhető. Az első két évben összesen 32 csupasz, gördülőképes alvázat küldtek ki külsős karosszériaépítő műhelyekbe.

A Fleetwood sorozaton belül is különlegességnek számítottak a Madame X fantázianévre keresztelt kocsiszekrények. Earl a legdrágább és legexklúzívabb karosszériáknak a Madame X című, 1929-es film után adta a nevet. Jellemzőjük a döntött, sík szélvédő, vagy a függőlegesen álló V-alakú, osztott szélvédő. További sajátosságuk volt a karcsú tető oszlopok és a krómozott ablakkeretek. Ezek a kivitelek rendkívül limitált darabszámban készültek.

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Club Sedan #702232, dizájn 4161 S, amiből csak 43 db épült, ára 6.950 $ volt. 2020 Greenbrier Concours d'Elegance

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Landau Sedan, dizájn 4108 C. Jellemzője a szinte függőleges V-alakú szélvédő és a landau vászontető. Ára 8.150 $ volt. Ebből csak négy autó készült, a képen látható #700821-es autó volt a harmadik. Későbbiekben a dizájn számot 4155-re változtatták

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Sedan, dizájn 4155 S, #702054. A stílus hasonló mint az korábbi 4108 C esetében, csak a szélvédő sík és 18 fokban döntött, a tető fix. Ebből a karosszéria stílusból is létezett a hátsó üléssor feletti lehajtható vászontetős, landau kivitel, mely a 4155 SC dizájn számot kapta. A 4155 S alapára 7.350 $ volt, de plusz 800 $-ért az utasok élvezhették a napfényt, melyből csak kettő épült

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Limousine, dizájn 4130 S. Az öt üléses limousine-ból 39-et építettek, ára 6.950 $ volt. A képen látható #702103 alváz számú autó 2007-ben 93.500 $-ért kelt el egy aukción

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Coupé. Dizájn 4376, melyből csak 98 db épült, ára 5.950 $ volt. 2013 Pebble Beach Concours d'Elegance

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Coupé, dizájn 4276. A kicsiny utaskabin mögött a felhajtható anyósülésen további két ember foglalhatott helyet. Új ára 6.850 $ volt, csak 70 ilyen ató épült. 2005 Pebble Beach Concours d'Elegance

1931 Cadillac V16 Model 452 A Fleetwood Madame X Coupé, dizájn 4476, ebből csak 11 készült, ára 5.800 $ volt. Kanyarkövető fényszóró, színrefújt pótkerékburkolat és csomagtérláda mind opcionálisan választható extra volt. A '30-as években mást értettek anyósülés alatt, mint najainkban, sokkal zordabb volt ott utazni...

A Sixteen Európában

A Cadillac Sixteen termelését 1930 elején indították be, ekkor csak pár autó készült naponta. Később ez napi 20-22 járműre emelkedett. Áprilisra elkészült az ezredik V16-os és júniusra a kétezredeik autó is. Kezdetben úgy tűnt, hogy a számok dinamikusan növekednek és az új típus nagyon sikeres lesz. A sikert látva a vezetőség öt Cadillac V16-ost küldött promóciós körútra Európa főbb nagyvárosaiba: Párizs, Antwerpen, Brüsszel, Amsterdam, Utrecht, Koppenhága, Stockholm, Berlin, Köln, Drezda, Frankfurt, Hamburg, München, Nürnberg, Bécs (itt díjat is nyert a Concours-on), Bern, Genf, Lusanne, Zürich, Madrid, San Sebastian, La Baule és Angers. Spanyolországi útjáról visszatérve a V16-os karaván megállt Cadillac városban, Dél-nyugat Franciaországban is. Noha a település nevét viseli, a márkának nincs kapcsolata vele. Az európai turné hatására készült néhány egyedi karosszéria a Sixteen alapjára olyan prominens műhelyekben, mint a francia Jacques Saoutchik és a Duviviér, a brüsszeli Van den Plas, vagy a svéd Nordberg és a berlini Alexis Kellner, Voll & Ruhrbeck. Egy indiai maharadzsa pedig az olasz Pinin Farinától rendelt egy sportos karosszériát.

1930 Cadillac V16 Model 452 Duviviér Transformable Convertible, De Faucigny herceg autója, Párizs, Bois de Boulogne Concours d'Elegance

1931 Cadillac V16 Model 452 A Saoutchik Victoria Convertible, Mademoiselle Lulu Watier mutatja be az autót a zsűrinek, 1932 június Párizs, Bois de Boulogne Concours d'Elegance
1931 Cadillac V16 Model 452 A Saoutchik Convertible, Jacqueline Francel az autóval, 1932 június Párizs, Bois de Boulogne Concours d'Elegance

1930 Cadillac V16 Model 452 Saoutchik Berline #700979, a francia elegáns berline karosszéria különlegessége az elhúzható vászontető és a válaszfalból kihajtható pótülések. A világítótesteket a párizsi Stephen Grebel szállította. 2011-ben az olasz Villa d'Este parkjában rendezett aukción 307.500 EUR-ért cserélt gazdát

1930 Cadillac V16 Model 452 Van den Plas Landau Limouisne #702297. Ez az autó ritka jobb kormányosként készült el, és a londoni kereskedő muatta be az Olympia Motor Show-n. A karosszériát a brüsszeli Van den Plas műhelyében építették. Ma a holland Louwman Collection része

Északi kiadás: az 1930-as Landau Town Car karosszériáját a svéd Gustaf Nordberg készítette Stockholmban, az autó ma is létezik, #702042. A kép a Nordberg elegáns bemutatótermében készült

1930 Cadillac V16 Model 452 Voll & Ruhrbeck Convertible, IAA Berlin Motor Show

1931 Cadillac V16 Model 452 A Alexis Kellner Victoria Convertible, IAA Berlin Motor Show

1930 Cadillac V16 Model 452 Sedan #702298. Karosszériáját a brüsszeli Van den Plas építette a londoni Lendrum & Hartman Cadillac kereskedés megbízásából az indiai Bahawalpur nawabjának. A jobb kormányos autó ma is létezik Pakisztánban és restaurálás alatt áll

1931 Cadillac V16 Model 452 A Pinin Farina Phaeton, az indiai Orcha maharadzsája rendelte, az autó jobb kormányos és ma is létezik. A '60-as években az indiai Bollywood filmsztárja, Sheikh Mukhtar birtokolta, majd az USA-ba került. Több alkalommal is szerepelt a Pebble Beach Concours d'Elegance-on: 2005-ben, 2018-ban és végül 2021-ben. A kép a Pinin Farina torinói műhelyénél készült, eredeti fényezése krémszínű, világoskék sárhányókkal

Az európai kampány út ideje alatt az Államokban az egyik legrangosabb hazai verseny folyt. 1930. május 30-án rendezték Indianapolis-ban az Indy 500 mérföldes versenyt, melynek hivatalos autója a Cadillac V16 lett. Ez nem keverendő össze a Pace Car-ral, bár ez így is jó reklámmal bírt az új típus számára. A Cadillac volánjánál Willard "Big Boy" Rader (1890-1962) autóversenyző ült, aki ekkoriban a Cadillac alkalmazásában állt, mint tesztpilóta. 

1930 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Phaeton. Dizájn 4260 A, melyből egyetlen példány épült. Ez abban különbözik a normál 4260-tól, hogy a motorház két oldalán ívben fut le a krómszegély, mely lehetővé tette a kéttónusú fényezést. Másik különbség, hogy ezen nincs krómdísz az övvonal mentén, ugyanakkor nyitott autóhoz képest szokatlan a szövetkárpit. 1930-ban a Cadillac biztosította a hivatalos autót az Indy 500 mérföldes versenyhez, a volánnál "Big Boy" Rader autóversenyző

1929. október 24-én, a „fekete csütörtök”-ön omlott össze a New Yorki-i tőzsde, minek következtében kialakult a nagy gazdasági világválság. Ennek hatása egy évvel később már erősen érezhető volt, és 1930 második felében az eladások hirtelen zuhanni kezdtek. Októberben csak 54 Sixteen épült, az eladások serkentése érdekében néhány V16-os karosszéria kivitel arát csökkentették. Az első évben összesen 2.500 darab Sixteen hagyta el a detroiti gyárat.

1931-ben nem történt változás a karosszériák dizájnját illetően, a gyári katalógusban is ugyanazzal a dizájn számmal szerepeltek, mint az előző évben. 1930-1931-ben összesen 3.251 db Cadillac V16 épült, ebből csupán 363 példány talált gazdára ’31-ben. Ezzel szemben 1931-ben, a V12-es első évében 5.733 db autó gürdült ki a gyárból, míg a biztos pénzt a V8-as autók hozták a Cadillac-nek a maga 10.717 eladott példányával. A számokból jól látható, hogy a kereslet erősen megtorpant a prémium Sixteen iránt. A gazdasági válság mellett az eladások drasztikus zuhanását az is okozhatta, hogy a V12-es és V8-as autók is elérhetőek voltak ugyanazzal a karosszériával, mint a fényűző Sixteen. Külsőre a különbség csak a két fényszóró közötti V16-os emblémában és az alváz tengelytávjának hosszúságában mutatkozott meg. 1931-ben az autó neve Cadillac V16 Model 452 A lett. Az elnevezés összhangban állt az ebben az évben megjelent Cadillac V12 Model 370 A-éval. A következő években a sorozat az ABC betűit követte, valamint mindig új karosszéria stílus, úgymond új modell jelent meg. Ezzel Sloan, a GM elnöke megteremtette a mesterséges elavulás folyamatát, melyet hamarosan átvett a többi gyártó is. Az amerikai piacra oly jellemző "mindig újat" jelenség megvetette a fogyasztói társadalom magvát.

1931 Cadillac V16 Model 452 A Fleetwood Phaeton, dizájn 4260, Douglas Fairbanks Jr. (1909-2000) színész autójával. Fairbaanks rövid ideig Joan Crawford színésznő férje volt, a pár szerette a Cadillac-eket
1931 Cadillac V16 Model 452 A Fleetwood Town Car #703000, dizájn 4291, ez az autó Thaiföld hercegének épült. A hét üléses autót a sofőr fölé kihajtható fényezett fém panel óvta az időjárás viszontagságaitól a szokásos impregnált bőr elem helyett. 8.750 $-os árával az egyik legdrágább autó volt a Cadillac kínálatában, nem meglepő, hogy csak 14 épült

A Cadillac számtalan variációjú sofőrös Town Car-ral kedveskedett tehetős vásárlóinak, mint ez a 4264 B dizájn számú 1931-es Cadillac V16 Model 452 A Fleetwood Panel Brougham Town Car, #703164. Az autó listaára 1930 januárjában 9.700 $ volt, plusz kb. 500 $-ért volt rendelhető rattan dekoráció az utaskabin külsejére. Ez volt a teljes GM termékpaletta legdrágább autója, miközben egy Ford Model A Roadster már 385 $-tól elvihető volt a kereskedésből. Ennek tükrében talán kisebb csoda, hogy hármat el tudtak adni 

1931 Cadillac V16 Model 452 A Fleetwood Convertible, dizájn 4235, melyből csak 94 épült. Ára 1930 januárjában húzós 6.900 $ volt

1931 Cadillac V16 Model 452 A Victoria Convertible #702873, a londoni Lancefield műhely építette egyetlen példányban ezt a jobb kormányos kivitelt, melyet Londonban, az Olympia Motor Show-n mutattak be

1931 Cadillac V16 Model 452 A Fleetwood Dual Cowl Phaeton #702677. Mindössze három ilyen autó épült a 4260 B dizájn számon, mely abban különbözik a normál 4260 phaeton-tól, hogy a hátsó üléssort szinte teljesen befedte egy a beszállást segtő felhajtható panel, melyre egy lehajtható szélvédőt helyeztek. Ezt az autót 2012-ben 465.000 $-ért árverezték el

1932 Cadillac V16 Model 452 B Fisher Dual Cowl Phaeton #1400219, az egyetlen példányban épült autót 2021-ben az RM aukciós cég 940.000 $-ért árverezte el. Érdekessége a hátsó ajtó feletti burkolat,  melyre a második, lehajtható szélvédőt rögzítették

1932 Cadillac Model 452 B Fleetwood Victoria Coupé, dizájn 5181

1932 Cadillac V16 Model 452 B Fleetwood Madame X Landaulet Sedan #1400110. Az 5155 C dizájnszámú autóból csak négy épült, az első ülések mögötti leereszthető üvegfallal. A válaszfalat kihajtható pótülésekkel, idő órával és sebességmérvel is ellátták, a hátsó üléssor felett pedig lehajtható vászonteteje volt. Első tulajdonosa az Indanapolis-i. Mr. Rudolf C. Block volt, akinek apja a Block áruházak alapítója volt. 2014-ben ezt az autót 264.000 $-ért árverezték el

1932 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Madame X Limousine #1400056, dizájn 5131. Ez az autó a GM-Kanada elnökének, R. S. McLaughlin-nak épült

1932-ben a Sixteen Model 452 B tengelytávja karosszéria kiviteltől függően 143 hüvelyk (363 cm) és 149 hüvelyk (378 cm) volt. Ez évben az eladási mutatók tovább romlottak, csupán 299 db Cadillac V16 lelt vevőre. A folyamat megállítása érdekében elszánt lépést tettek: a GM 1933-ban mutatta be első álomautóját, a Cadillac V16 Model 452 C Aerodynamic Coupé-t. Az autóról bővebben az alábbi linken olvashatsz:

A GM ÁLOMAUTÓJA - 1933 CADILLAC V16 MODEL 452 C FLEETWOOD AERODYNAMIC COUPÉ

A célját azonban ez a mutatós Coupé sem érte el, mindössze 126 embert tudott a bemutatótermekbe csalni, hogy megrendelje új autóját. A tengelytáv változatlan maradt az előző évhez képest. Ez volt az utolsó év, hogy a Cadillac V16-hoz Fisher féle karosszéria is rendelhető volt.

1933 Cadillac V16 Model 452 C Fleetwood Madame X Limousine, Philadelphia Motor Show

1933 Cadillac V16 Model 452 C Fleetwood Victoria Convertible, Robert Mongomery (1904-1981) színész autójával. Dizájn 5585, #5000043 alváz számú autó ma is létezik

1933 Cadillac V16 Model 452 C Fleetwood Town Car, Dizájn 5525, az #5000045 autó Joan Crawford (1908-1977) színésznőé volt, mely 2018-ban egy aukción 362.500 $-ért kelt el. Csak három ilyen sofőrös Town Car épült, ez volt az első, a másik Marlene Dietrich színésznőjé lett, ami szintén létezik, a harmadikról nincs információ

1933 Cadillac V16 Model 452 C Fleetwood Convertible Sedan, Dizájn 5579, az #5000056 autó Al Jolson (1886-1950) hollyoodi színészé volt, aki a "The jazz singer" című 1927-ben bemutatott első hangosfilm sztárja volt. Jolson 8.000 $-t fizetett autójáért, ami irdatlan magas összeg volt akkoriban. Mindössze nyolc ilyen autó épült, ebből négy marat fenn. Jolson egykori Cadillac-je a Nevada állambeli Reno-ban lévő National Automobile Museum része. 2008-ban a Pebble Beach Concours d'Elegance-on volt látható

1934-re a Model 452 D alvázának tengelytávját 154 hüvelykre (391 cm) növelték. Az első tengelyen bevezették az úgynevezett "Knee-Action" független felfüggesztést, de ezzel az újítással is csupán 60 autó kelt el. Az előző évben bemutatott Aerodynamic Coupé bekerült a Fleetwood katalógusba, csillagászati 8.000 $-os áron. Ebben az évben Fisher, a Cadillac elnöke más megbízást kapott a GM-en belül. Az új elnök, Nicholas Dreystadt pedig a racionalizációt és a költségcsökkentést tűzte ki zászlajára. Ennek értelmében a limitált, exklúzív Madame X sorozatot megszűntették, továbbá a V16-os modellekhez kizárólagosan Fleetwood karosszériát lehetett rendelni a gyári katalógusból.

1934 Cadillac V16 Model 452 D Fleetwood Victoria Convertible #5100044. Dizájn 5785, melyből ebben az évben csak két autó épült, 2002 Pebble Beach Concours d'Elegance

1934 Cadillac V16 Model 452 D Fleetwood Stationary Coupé #5100050. Ebben az évben csak öt 5776 dizájn számú coupé épült. Ebből napjainkra ez az egyetlen létező példány. 2012-ben egy aukción 396.000 $-ért kelt el

1934 Cadillac V16 Model 452 D Fleetwood Roadster #510037. Ez az autó a gyári katalógusban az 5802 dizájn számon szerepelt, de soha nem épült meg. A karosszéria érdekessége az asszimetria, jobb oldalán két ajtó látható, míg a bal oldalon egy golfzsák rekeszt alakítottak ki. A '90-es évek elején egy eredeti Cadillac V16 alvázon született meg Fran Roxas, Strother MacMinn és David Holls jóvoltából. A Milhous Collection-ból 2012-ben árverezték el 1.001.000 $-ért

1934 Cadillac V16 Model 452 Fleetwood Roadster, dizájn hasonló a fenti 5802-höz, de még sem azonos. Ez az autó szintén rendelhető volt a gyári katalógusból, de soha nem épült meg. Az autó Sam Mann által valósult meg egy eredeti V16-os alvázon. A munkálatok öt év után, 1998-ban fejeződtek be Angliában. 2012 Amelia Island Concours d'Elegance

A Kék angyal sztárja, Marlene Dietrich (1901-1992) német származású színésznő 1934-es Cadillac V16 Model 452 D Fleetwood Town Car sofőrös autójával. Dizájn 5825 LB, az #5100031-es autó ma is létezik Új-Zélandon, a Southward Motor Museum-ban látható

1935-ben mindössze 50 Cadillac V16 került új tulajdonosához. Ebből egyetlen alvázat rendeltek meg külsős karosszériaépítő általi felöltöztetésre. Ez pedig a New York állambeli Buffalo-ban lévő Brunn műhelyébe jutott, ahol egy elegáns Landau Sedan karosszériát kapott.

1935 Cadillac V16 Model 452 E Fleetwood Convertible Sedan, New York City, a Waldorf Astoria Hotel báltermében kiállítva

Költségcsökkentés miatt 1936-ban a Sixteen megkapta a V8-as Cadillac Model 90 karosszériáját. Az értékesítés továbbra is vérszegény maradt az 52 legyártott autóval. Ebből három csupasz alváz jutott külsős karosszériaépítő cégekhez. Az egyik Brunn műhelyébe, a másik két autóról nincs információ.

1936 Cadillac V16 Model 90 Brunn Panel Town Car, egyetlen példányban épült

1936 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Club Sedan, dizájn 5833 S, #5110221. Ebben az évben csak három épült belőle, ára 7.250 $ volt

1937-ben négy kerékre ható hidraulikus dobfékeket kapott az autó, de ezzel a mechanikai frissítéssel is csak 50 kocsit tudtak eladni. Ebből kettő jutott külsős karosszériaépítő céghez. Sajnos csak az egyikről van információ. Ez az alváz Svájcba került, ahol a Lusanne-ban lévő Willy Hartmann műhelye épített rá egy extravagáns, a francia Figoni & Falaschi stílusát utánzó két üléses cabriolet karosszériát. Ez az autó még ma is létezik.

Talán nehéz elhinni, hogy ez egy Cadillac és nem valamelyik francia márka. 1937-ben épült ez a Cadillac V16 Model 90 a svájci Hartmann műhelyében. Az #5130328 autó kisebb csoda, hogy túlélte a II. világháborút. 2018 Pebble Beach Concours d'Elegance

1937 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Dual Cowl Phaeton #5130311, dizájn 5859, mely ugyan szerepelt a gyári '37-es Fleetwood katalógusban, de soha nem épült meg. Fran Roxas elimsert restaurátor azonban az 1980-as évek elején életre keltette az attraktív karosszériát egy eredeti V16-os alvázon. Az autót a Milhous Collection-ból 2012-ben árverezték el meglepően magas, 962.500 $-ért

1937 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Imperial Sedan, dizájn 5875 FL, a hét üléses autóból ebben az évben csak kettő épült 7.850 $-os áron.

A Sixteen gyártása egy teljesen új V16-os motorral folytatódott az évtized végéig, melyről a második részben olvashatsz:

16 CILINDERES AUTOMOBILOK I - 1930-1940 CADILLAC V16 TÖRTÉNETE II

Forrás, képek: newcadillacdatabase.org, rmsothebys.com, supercars.net, digitalcollections.detroitpubliclibrary.org, joancrawfordbest.com, bibliotheques-specialisees.paris.fr

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések