Jean Andreau munkássága I - 1936 Peugeot 402 Labourdette Berline
A ’30-as évek második felében a gyártók kezdtek felfigyelni az aerodinamika fontosságára, mely által kedvezően lehetett befolyásolni az autó üzemanyag fogyasztását és végsebességét. Az egyik ilyen kiemelkedő aerodinamikai szakember Jean Édouard Andreau volt. Az I. részben a ritkaság számba menő egyik fenn maradt munkájáról, a Peugeot 402-ről lesz szó.
Jean Édouard Andreau 1890-ben született a francia
Pireneusokban lévő Pontacq-ban. Tanulmányait a Saint-Cry katonai iskolában
fejezte be, és kezdetben úgy tűnt, hogy fényes katonai karrier vár rá. Ám az I.
világháborúban megsebesült és rokkant lett. Későbbi munkája során a francia
hadsereg műszaki szolgálatánál tüzérségi lövedékeket és bombákat tervezett. Ekkor
találkozott először az aerodinamikával, mivel a lövedékeket és bombákat Gustav
Eiffel szélcsatornájában végzett tanulmányok sorával kikísérletezett formákkal
próbálták növelni azok hatótávolságát.
A háború szörnyűségei számára is elég megrázóak lehettek és
talán ezért, valamint az automobil egyre nagyobb térhódítása miatt Andreau
figyelme 1918-tól fogva egyre inkább az autógyártás felé terelődött. A háború
után Andreau saját mérnöki irodát alapított Bordeaux-ban. Cége az autók
lengéscsillapító rendszerén és felfüggesztésén dolgozott. Kifejlesztett egy
centrifugális hajtóművet is, melyet 1919. október 4-én szabadalmaztatott, majd
egy évvel később, 1920. október 6-án hozta nyilvánosságra.
1924-ben változtatható löketű motort épített, mely
felkeltette André Citroen figyelmét. Andreau négy és hat hengeres motorokat
tervezett a Citroen részére. A későbbiekben a Chaussson cégnél helyezkedett el,
mely karosszériák gyártásával foglalkozott. Andreau a Chausson-nál a
Laboratoire részleg igazgatója volt, melynek saját szélcsatornája volt. Itt a
karosszériák légellenállását vizsgálta. Az SA des Automobiles Donnet
(1928-1934) autógyártó cégnél is alkalmazásban állt.
Andreau a ’30-as évek második felétől fogva az aerodinamika
mellett kötelezte el magát. Ennek jegyében az 1932 és 1938 között működött
Automobiles André Dubonnet vállalkozást is segítette. A céget a Dubonnet likőröket
gyártó-alapító unokája, André Dubonnet (1897-1980) hozta létre. Dubonnet és
Andreau közös tevékenységéről a későbbiekben olvashatsz.
Andreau egyik legismertebb, egyben ma is létező munkája a
Peugeot 402 alapjára épült tanulmányautó volt. A középkategóriás Peugeot 402
modellcsaládot 1935 októberében mutatták be a Párizsi Autószalonon, melyet
hagyományosan a Grand Palais-ban tartottak. Az alap 402 autót a Peugeot fő
dizájnere Henri Thomas tervezte, mely szembeötlő hasonlóságot mutat az 1934-ben
bemutatott amerikai Chrysler Airflow (Légáramlat) modellel.
![]() |
1936 Peugeot 402 Labourdette Berline |
Az áramvonal, vagyis az aerodinamika az autó maximális végsebességére és üzemanyag fogyasztására gyakorolt hatásának megértése érdekében indult kutatás, melynek vezetésére Jean Andreau mérnököt bízták meg. Feladata az volt, hogy javítsa a Peugeot 402 teljesítményét, miközben csökkentenie kellett az üzemanyag fogyasztását. Emellett Andreau munkájának hozzá kellett járulnia a 402 utódjának megalapozásához. Az új autót 1940-ben szándékoztak bemutatni. 1935-ben, mindjárt a 402 bemutatásával párhuzamosan elkezdődött a „Voiture 1940” (Jármű 1940) belső névre keresztelt projekt tervezése.
Andreau a Peugeot La Garenne-ben lévő fejlesztőműhelyében
dolgozhatott, ahol előbb 1:1 méretarányban készült el a leendő autó modellje. Az
Andreau féle Peugeot 402-őn technikailag semmit sem változtattak, annak
érdekében, hogy szembe tűnőbb legyen a különbség a gyári kivitelhez képest.
Maradt a 2 literes (1.991 cm3), soros 4 hengeres motor, 58 LE-vel.
Az Andreau tervezte autó megkapta a négy fokozatú Cotal elektromechanikus
rendszerű sebességváltót. Ez rendelhető opció volt a Peugeot-nál, a megszokott
három fokozatú váltómű mellett.
Ám ennél lényegesebb a karosszéria kialakítása. Az autó orra
a szériamodellhez képest szinte változatlan maradt, leszámítva, hogy a
szabványos vízszintes oldalsó szellőzőnyílásokat felváltotta a függőleges. A
sárhányók formája is attraktívabb lett. Látványosabb elem az A-oszlop mellőzése,
a keret nélküli szélvédő a szabadalmaztatott Labourdette Vutotal rendszer alapján készült. Az első szélvédő
laposabb szögben áll a szériamodellhez késest. Az Andreau 402 kb. 25 cm-rel
hosszabb lett, mint a gyári szedán, ezzel meghaladta az 5 méteres hosszúságot.
Az autó csapott tetőívéből kiemelkedő domináns farokuszony futurisztikus
megjelenést kölcsönzött a Peugeot-nak. A fent eszközölt változtatások az autó aerodinamikáját
kedvezően befolyásolták. A légellenállási együttható Cw értéke csak 0.38,
miközben a széria modellé 0.68 volt. Andreau dizájnjának köszönhetően az
üzemanyag fogyasztás 30%-kal csökkent, a végsebesség pedig az alap autó 115
km/órás tempójához képest 140 km/h-ra nőtt. A karosszériát a párizsi Henri
Labaourdette műhelyében építették meg. A Vutotal rendszerről és a Labourdette műhelyről az alábbi linken olvashatsz:
Labourdette generációk 1896-1949
A Peugeot 1936 októberében a Párizsi Autószalonon mutatott be
a közönségnek egy Andreau féle 402 autót, hagyományos szélvédővel, és
A-oszloppal „La Voiture de 1940” szlogennel. Az autó hatalmas szenzációt
keltett, melyet fokozott, hogy egy jövőbeni V8-as motort is bejelentettek.
![]() |
1936 októberében a Párizsi Autszalonon nagy érdeklődés ksérte a Peugeot standját |
![]() |
A hatalmas uszony nagy sebességnél a menetstabilitás miatt kellett |
Az Andreau féle Peugeot 402-ből összesen öt, más forrás szerint hat példány épült, ezek néhány részletükben különböztek egymástól. Valójában minden Andreau 402 négy hengeres motorral látott napvilágot, 402 N4X gyári kódnévvel. A leendő V8-as autó karosszéria dizájnja a tervezőasztalon maradt, mely a 402 N8X kódnevet viselte, és Peugeot 802 néven lett volna bemutatva. A beharangozott V8-as egység soha nem valósult meg a II. világháború kitörése miatt. Andreau vonalai viszont a kisebb Peugeot 302 számára rengeteg inspirációt adtak.
![]() | ||
Nem mindegyik példány kapott uszonyt
|
![]() |
1938 Peugeot 402 Labourdette Berline egy másik variációja |
Amikor már nyilvánvalóvá vált, hogy a háború elkerülhetetlen, a Peugeot leállította a projektet. A háború kitörése körüli időkben a Peugeot minden prototípust eladott hűséges vásárlóinak. Talán ennek köszönhető, hogy három autó még ma is létezik. Az Andreau 402 két fenn maradt példánya a gyári Musée Peugeot-ban, Sochaux-ban található. Ráadásul az egyik autónak éppen a Cotal féle elektromechanikus váltója van. Egyik túlélő autó 1937 júliusi keletkezésű, melyet 1939 májusában a Reims-i Peugeot kereskedő vásárolt meg 90 ezer Frankért, miközben a széria Peugeot 402 Berline 35.000 Frankba került. A harmadik még létező autó egy dél-francia gyűjtő kezében van.
![]() |
Cotal elektromechanikus váltóval |
![]() |
A fenti képsorozaton szereplő 1938-as Peugeot 402 a gyári Peugeot Múzeum tulajdona Sochaux-ban |
![]() |
A Peugeot N8X gyári brossúrája |
Forrás, képek: vorkriegs-peugeot.de, Peter Larsen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése