Jean Andreau munkássága I - 1936 Peugeot 402 Labourdette Berline

A ’30-as évek második felében a gyártók kezdtek felfigyelni az aerodinamika fontosságára, mely által kedvezően lehetett befolyásolni az autó üzemanyag fogyasztását és végsebességét. Az egyik ilyen kiemelkedő aerodinamikai szakember Jean Édouard Andreau volt. Az I. részben a ritkaság számba menő egyik fenn maradt munkájáról, a Peugeot 402-ről lesz szó.

Jean Édouard Andreau 1890-ben született a francia Pireneusokban lévő Pontacq-ban. Tanulmányait a Saint-Cry katonai iskolában fejezte be, és kezdetben úgy tűnt, hogy fényes katonai karrier vár rá. Ám az I. világháborúban megsebesült és rokkant lett. Későbbi munkája során a francia hadsereg műszaki szolgálatánál tüzérségi lövedékeket és bombákat tervezett. Ekkor találkozott először az aerodinamikával, mivel a lövedékeket és bombákat Gustav Eiffel szélcsatornájában végzett tanulmányok sorával kikísérletezett formákkal próbálták növelni azok hatótávolságát.

A háború szörnyűségei számára is elég megrázóak lehettek és talán ezért, valamint az automobil egyre nagyobb térhódítása miatt Andreau figyelme 1918-tól fogva egyre inkább az autógyártás felé terelődött. A háború után Andreau saját mérnöki irodát alapított Bordeaux-ban. Cége az autók lengéscsillapító rendszerén és felfüggesztésén dolgozott. Kifejlesztett egy centrifugális hajtóművet is, melyet 1919. október 4-én szabadalmaztatott, majd egy évvel később, 1920. október 6-án hozta nyilvánosságra.

1924-ben változtatható löketű motort épített, mely felkeltette André Citroen figyelmét. Andreau négy és hat hengeres motorokat tervezett a Citroen részére. A későbbiekben a Chaussson cégnél helyezkedett el, mely karosszériák gyártásával foglalkozott. Andreau a Chausson-nál a Laboratoire részleg igazgatója volt, melynek saját szélcsatornája volt. Itt a karosszériák légellenállását vizsgálta. Az SA des Automobiles Donnet (1928-1934) autógyártó cégnél is alkalmazásban állt.

Andreau a ’30-as évek második felétől fogva az aerodinamika mellett kötelezte el magát. Ennek jegyében az 1932 és 1938 között működött Automobiles André Dubonnet vállalkozást is segítette. A céget a Dubonnet likőröket gyártó-alapító unokája, André Dubonnet (1897-1980) hozta létre. Dubonnet és Andreau közös tevékenységéről a későbbiekben olvashatsz.

Andreau egyik legismertebb, egyben ma is létező munkája a Peugeot 402 alapjára épült tanulmányautó volt. A középkategóriás Peugeot 402 modellcsaládot 1935 októberében mutatták be a Párizsi Autószalonon, melyet hagyományosan a Grand Palais-ban tartottak. Az alap 402 autót a Peugeot fő dizájnere Henri Thomas tervezte, mely szembeötlő hasonlóságot mutat az 1934-ben bemutatott amerikai Chrysler Airflow (Légáramlat) modellel.



1936 Peugeot 402 Labourdette Berline

Az áramvonal, vagyis az aerodinamika az autó maximális végsebességére és üzemanyag fogyasztására gyakorolt hatásának megértése érdekében indult kutatás, melynek vezetésére Jean Andreau mérnököt bízták meg. Feladata az volt, hogy javítsa a Peugeot 402 teljesítményét, miközben csökkentenie kellett az üzemanyag fogyasztását. Emellett Andreau munkájának hozzá kellett járulnia a 402 utódjának megalapozásához. Az új autót 1940-ben szándékoztak bemutatni. 1935-ben, mindjárt a 402 bemutatásával párhuzamosan elkezdődött a „Voiture 1940” (Jármű 1940) belső névre keresztelt projekt tervezése.

Andreau a Peugeot La Garenne-ben lévő fejlesztőműhelyében dolgozhatott, ahol előbb 1:1 méretarányban készült el a leendő autó modellje. Az Andreau féle Peugeot 402-őn technikailag semmit sem változtattak, annak érdekében, hogy szembe tűnőbb legyen a különbség a gyári kivitelhez képest. Maradt a 2 literes (1.991 cm3), soros 4 hengeres motor, 58 LE-vel. Az Andreau tervezte autó megkapta a négy fokozatú Cotal elektromechanikus rendszerű sebességváltót. Ez rendelhető opció volt a Peugeot-nál, a megszokott három fokozatú váltómű mellett.

Ám ennél lényegesebb a karosszéria kialakítása. Az autó orra a szériamodellhez képest szinte változatlan maradt, leszámítva, hogy a szabványos vízszintes oldalsó szellőzőnyílásokat felváltotta a függőleges. A sárhányók formája is attraktívabb lett. Látványosabb elem az A-oszlop mellőzése, a keret nélküli szélvédő a szabadalmaztatott Labourdette Vutotal rendszer alapján készült. Az első szélvédő laposabb szögben áll a szériamodellhez késest. Az Andreau 402 kb. 25 cm-rel hosszabb lett, mint a gyári szedán, ezzel meghaladta az 5 méteres hosszúságot. Az autó csapott tetőívéből kiemelkedő domináns farokuszony futurisztikus megjelenést kölcsönzött a Peugeot-nak. A fent eszközölt változtatások az autó aerodinamikáját kedvezően befolyásolták. A légellenállási együttható Cw értéke csak 0.38, miközben a széria modellé 0.68 volt. Andreau dizájnjának köszönhetően az üzemanyag fogyasztás 30%-kal csökkent, a végsebesség pedig az alap autó 115 km/órás tempójához képest 140 km/h-ra nőtt. A karosszériát a párizsi Henri Labaourdette műhelyében építették meg. A Vutotal rendszerről és a Labourdette műhelyről az alábbi linken olvashatsz:

Labourdette generációk 1896-1949

A Peugeot 1936 októberében a Párizsi Autószalonon mutatott be a közönségnek egy Andreau féle 402 autót, hagyományos szélvédővel, és A-oszloppal „La Voiture de 1940” szlogennel. Az autó hatalmas szenzációt keltett, melyet fokozott, hogy egy jövőbeni V8-as motort is bejelentettek.

1936 októberében a Párizsi Autszalonon nagy érdeklődés ksérte a Peugeot standját


A hatalmas uszony nagy sebességnél a menetstabilitás miatt kellett

Az Andreau féle Peugeot 402-ből összesen öt, más forrás szerint hat példány épült, ezek néhány részletükben különböztek egymástól. Valójában minden Andreau 402 négy hengeres motorral látott napvilágot, 402 N4X gyári kódnévvel. A leendő V8-as autó karosszéria dizájnja a tervezőasztalon maradt, mely a 402 N8X kódnevet viselte, és Peugeot 802 néven lett volna bemutatva. A beharangozott V8-as egység soha nem valósult meg a II. világháború kitörése miatt. Andreau vonalai viszont a kisebb Peugeot 302 számára rengeteg inspirációt adtak.


Nem mindegyik példány kapott uszonyt

1936 Peugeot 402 Labourdette Berline

1938 Peugeot 402 Labourdette Berline egy másik variációja

Amikor már nyilvánvalóvá vált, hogy a háború elkerülhetetlen, a Peugeot leállította a projektet. A háború kitörése körüli időkben a Peugeot minden prototípust eladott hűséges vásárlóinak. Talán ennek köszönhető, hogy három autó még ma is létezik. Az Andreau 402 két fenn maradt példánya a gyári Musée Peugeot-ban, Sochaux-ban található. Ráadásul az egyik autónak éppen a Cotal féle elektromechanikus váltója van. Egyik túlélő autó 1937 júliusi keletkezésű, melyet 1939 májusában a Reims-i Peugeot kereskedő vásárolt meg 90 ezer Frankért, miközben a széria Peugeot 402 Berline 35.000 Frankba került. A harmadik még létező autó egy dél-francia gyűjtő kezében van.


Cotal elektromechanikus váltóval




A fenti képsorozaton szereplő 1938-as Peugeot 402 a gyári Peugeot Múzeum tulajdona Sochaux-ban

A Peugeot N8X gyári brossúrája

Noha az N8X soha nem valósult meg, a Peugeot kiadott egy négy oldalas brossúrát, melyben a bemutatja a tudományos és aerodinamikus Andreau által tervezett karosszéria előnyeit. 

Jean Andreau további tevékenységéről a második részben az alábbi linken olvashatsz:

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések