Búvársisakos autók - A Schaphandrier stílus 1923-1932

Az I. világháború után különc forma tervvel rukkoltak elő, ez volt az a kor, amikor búvársisak szerű kis kabint aggattak egy autóra.

Az I. világháború utáni boldog békeidőkben szép lassan virágzásnak indult az autóipar, mely húzóágazat volt Franciaországban. A legtöbb luxusautógyár, mint a Hispano-Suiza, Delage, Panhard & Levassor gördülő, csupasz alvázakat gyártott. Voltak, akik kész kocsiszekrényeket is kínáltak, mint a Bugatti és a Renault, de puszta alvázként is meg lehetett rendelni őket. Ezekre a nemes márkákra megtiszteltetés volt dolgozni a karosszériaépítőknek, valóságos fém köntöst kreáltak rájuk. 

1923 Renault Type JVI Labourdette ''Scaphandrier'' Torpedo, Vichy Concours d'Elegance

Hispano-Suiza H6B ''Scaphandrier'' Torpedo a '20-as évek elejéről. Az autót Stephen Grebel fényszórókkal és kereső lámpával szerelték fel

1923 Panhard & Levassor 20 CV Labourdette ''Scaphandrier'' Torpedo. Labourdette-re jellemző az úgynevezett ''Skiff''', az az csónak forma karosszéria, mely rendszerint a motorháztól hátra fele mahagóni fából készült, melyet réz szegecsek tartanak össze

A nagy múltú francia Panhard & Levassor Knight féle motorokkal épült alvázára H. Labourdette műhelye készített ''Scaphandrier'' Torpedo-t. 1925. június 5. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

A ’20-as, ’30-as években dívott társadalmi berendezkedésnek megfelelően sofőrös autók, az úgynevezett coupé de ville, vagy is városi coupé-k voltak a jellemzőek. Ez a karosszéria nyitott volt a sofőr részen, csak vásznat tudott kifeszíteni a feje fölé, hogy ne ázzon, míg az utasok zárt fülkében kaptak helyet. Megszokott karosszéria volt a torpedo forma, 4 ajtós, 4 üléses nyitott túrakocsi. Ennek is egyik speciális változata a Labourdette féle ''Skiff'' (csónak) mahagóni fából, illetve a „Scaphandrier”. Az elnevezéssel a korai búvárok réz szkafander fejvédőjére utaltak. Ennek a karosszériafajtának a kialakítása valóban hasonlított a mélybe merülők sisakjára. A hátsó utasfülke olykor három részből álló szélvédője körbe ölelte a vászontetős fülkét. 

Szintén francia, 1925-ös Rochet-Schneider 20 CV Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo

1926-os belga Minerva AC d'Ieteren & Fréres "Scaphandrier" Torpedo, Knight féle csúszó szelepes motorral

1926 Hispano-Suiza H6B Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, Párizs Motor Show

1928 Mercedes-Benz 630 K Saoutchik ''Scaphandrier'' Torpedo #35830

Amerikai 1928-as Hupmobile Eight Kellner ''Scaphandrier'' Phaeton

1929 Citroen C6 Labourdette ''Scaphandrier'' Torpedo, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

1930 Hispano-Suiza H6C Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo

1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo

1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, Jeanne Aubert francia színésznő autója, 1930. július 2. Párizs, Parc des Princes Concours d''Elegance

1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo

1931 Renault Reinastella Million-Guiet ''Schaphandrier'' Toredo, Cannes Concours d'Elegance

1932 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, Bois de Boulogne Concours d'Elegance

1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, ritka túlélő

Amerika ragyogó csillaga ez az 1929-es Duesenberg Model J-148 Kellner ''Scaphandrier'' Phaeton #2173. Motorja egy soros 8 hengeres, 420 köb hüvelykes (6.882 cm3) Lycoming, mely kompresszor nélkül 265 LE-s teljesítményre volt képes

A fenti Duesenberg J-148 belső tere. Az autó speciális, 135.4 hüvelyk tengelytávra rövidített alvázra épült, amit Párizsban adtak el. Eredetileg LeBaron Dual Cowl Phaeton karosszériát viselt. 1934-ben a svájci Hermann Graber épített rá egyedi roadster karosszériát. 1959-ben került vissza az USA-ba, ahol a ma is viselt Kellner féle ''búvársisak'' felépítménnyel látták el. A Graber féle roadster kocsiszekrény egy szintén amerikai Packard alvázra került

1938 Packard Twelve Model 1608 Kellner ''Scaphandrier'' Phaeton, Blackhawk Collection, a karosszéria egy korábbi autóról került a Packard-ra

A műfaj nagy mestere a párizsi Jacques Kellner műhelye volt, mely szabadalmaztatta a konstrukciót. Általuk a legkorábbi dokumentált ''Scaphandrier'' karosszéria egy Renault Type JV1 (40 CV) alvázára került, melyet 1923 októberében mutattak be a Párizsi Autószalonon. 

A dizájn hamarosan népszerűvé vált a Renault vásárlók körében, mivel hosszú és alacsony vonalvezetés jellemezte. Kellner-éknél előbb a hat hengeres 40 CV különféle típusai, majd a soros 8 hengeres Reinastella következett.

A '20-as évek elején átvette az irányzatot a Million-Guiet, Jacques Saoutchik, valamint Henri Labourdette műhelye is. Utóbbi olykor ötvözte a ''Skiff'''-re jellemző elemekkel, ezzel igen egyedi és méreg drága automobilokat alkotott. 

A nagy gazdasági világválság hatására a '30-as évek elejére a ''Scaphandrier'' stílusú karosszériáknak leáldozott.

Forrás, képek: Renault Archivum, coachbuild.com, gallica.bnf.fr, flickr.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések