Az I.
világháború után különc forma tervvel rukkoltak elő, ez volt az a kor, amikor
búvársisak szerű kis kabint aggattak egy autóra.
Az I. világháború utáni boldog békeidőkben szép lassan virágzásnak indult az autóipar, mely húzóágazat volt Franciaországban. A legtöbb luxusautógyár, mint a Hispano-Suiza, Delage, Panhard & Levassor gördülő, csupasz alvázakat gyártott. Voltak, akik kész kocsiszekrényeket is kínáltak, mint a Bugatti és a Renault, de puszta alvázként is meg lehetett rendelni őket. Ezekre a nemes márkákra megtiszteltetés volt dolgozni a karosszériaépítőknek, valóságos fém köntöst kreáltak rájuk.
 |
1923 Renault Type JVI Labourdette ''Scaphandrier'' Torpedo, Vichy Concours d'Elegance
 |
Hispano-Suiza H6B ''Scaphandrier'' Torpedo a '20-as évek elejéről. Az autót Stephen Grebel fényszórókkal és kereső lámpával szerelték fel
| |
 |
1923 Panhard & Levassor 20 CV Labourdette ''Scaphandrier'' Torpedo. Labourdette-re jellemző az úgynevezett ''Skiff''', az az csónak forma karosszéria, mely rendszerint a motorháztól hátra fele mahagóni fából készült, melyet réz szegecsek tartanak össze
|
 |
A nagy múltú francia Panhard & Levassor Knight féle motorokkal épült alvázára H. Labourdette műhelye készített ''Scaphandrier'' Torpedo-t. 1925. június 5. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance |
A ’20-as, ’30-as években dívott társadalmi berendezkedésnek
megfelelően sofőrös autók, az úgynevezett coupé de ville, vagy is városi coupé-k
voltak a jellemzőek. Ez a karosszéria nyitott volt a sofőr részen, csak vásznat
tudott kifeszíteni a feje fölé, hogy ne ázzon, míg az utasok zárt fülkében
kaptak helyet. Megszokott karosszéria volt a torpedo forma, 4 ajtós, 4 üléses
nyitott túrakocsi. Ennek is egyik speciális változata a Labourdette féle ''Skiff'' (csónak) mahagóni fából, illetve a „Scaphandrier”. Az elnevezéssel a korai búvárok réz szkafander
fejvédőjére utaltak. Ennek a karosszériafajtának a kialakítása valóban
hasonlított a mélybe merülők sisakjára. A hátsó utasfülke olykor három részből
álló szélvédője körbe ölelte a vászontetős fülkét.
 |
Szintén francia, 1925-ös Rochet-Schneider 20 CV Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo
|
 |
1926-os belga Minerva AC d'Ieteren & Fréres "Scaphandrier" Torpedo, Knight féle csúszó szelepes motorral
|
 |
1926 Hispano-Suiza H6B Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, Párizs Motor Show
|
 |
1928 Mercedes-Benz 630 K Saoutchik ''Scaphandrier'' Torpedo #35830 |
 |
Amerikai 1928-as Hupmobile Eight Kellner ''Scaphandrier'' Phaeton |
 |
1929 Citroen C6 Labourdette ''Scaphandrier'' Torpedo, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance |
 |
1930 Hispano-Suiza H6C Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo |
 |
1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo |
 |
1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, Jeanne Aubert francia színésznő autója, 1930. július 2. Párizs, Parc des Princes Concours d''Elegance |
 |
1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo
 | 1931 Renault Reinastella Million-Guiet ''Schaphandrier'' Toredo, Cannes Concours d'Elegance |
|
 |
1932 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, Bois de Boulogne Concours d'Elegance |
 |
1930 Renault Reinastella Kellner ''Scaphandrier'' Torpedo, ritka túlélő |
 |
Amerika ragyogó csillaga ez az 1929-es Duesenberg Model J-148 Kellner ''Scaphandrier'' Phaeton #2173. Motorja egy soros 8 hengeres, 420 köb hüvelykes (6.882 cm3) Lycoming, mely kompresszor nélkül 265 LE-s teljesítményre volt képes |
 |
A fenti Duesenberg J-148 belső tere. Az autó speciális, 135.4 hüvelyk tengelytávra rövidített alvázra épült, amit Párizsban adtak el. Eredetileg LeBaron Dual Cowl Phaeton karosszériát viselt. 1934-ben a svájci Hermann Graber épített rá egyedi roadster karosszériát. 1959-ben került vissza az USA-ba, ahol a ma is viselt Kellner féle ''búvársisak'' felépítménnyel látták el. A Graber féle roadster kocsiszekrény egy szintén amerikai Packard alvázra került |
 |
1938 Packard Twelve Model 1608 Kellner ''Scaphandrier'' Phaeton, Blackhawk Collection, a karosszéria egy korábbi autóról került a Packard-ra |
A műfaj nagy mestere a
párizsi Jacques Kellner műhelye volt, mely szabadalmaztatta a konstrukciót.
Általuk a legkorábbi dokumentált ''Scaphandrier'' karosszéria egy Renault Type
JV1 (40 CV) alvázára került, melyet 1923 októberében mutattak be a Párizsi
Autószalonon.
A dizájn hamarosan népszerűvé vált a Renault
vásárlók körében, mivel hosszú és alacsony vonalvezetés jellemezte.
Kellner-éknél előbb a hat hengeres 40 CV különféle típusai, majd a soros 8
hengeres Reinastella következett.
A '20-as évek elején átvette az irányzatot a Million-Guiet,
Jacques Saoutchik, valamint Henri Labourdette műhelye is. Utóbbi olykor ötvözte
a ''Skiff'''-re jellemző elemekkel, ezzel igen egyedi és méreg drága
automobilokat alkotott.
A nagy gazdasági világválság hatására a '30-as évek elejére a ''Scaphandrier'' stílusú karosszériáknak leáldozott.
Forrás, képek: Renault Archivum, coachbuild.com, gallica.bnf.fr, flickr.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése