Német áramvonal - 1932 Röhr 8 Type F Autenrieth Stromlinien Sedan

Ez az áramvonalas német Röhr autó, soros 8 hengeres motorral készült, mely hasonlít az amerikai Cord 810-re, pedig ez néhány évvel megelőzte hasonmását. Különlegességét csak fokozza, hogy úgy tudni ez az egyetlen túlélő példány.

1927-1934 Röhr 8 típustörténet

A Röhr 8 a felsőközép osztály autója volt, melyet 1927-től gyártottak 1934-ig. Kezdetben 2 literes soros 8 hengeres motorja volt, OHV vezérléssel. Hátsókerék hajtás és 3 fokozatú sebességváltó jellemezte a hajtásláncot. Maximális teljesítménye 40 LE volt, ami csalódást keltett a vásárlókban. 1928-ig mindössze 100 példányban épült, és az eladásokat az sem növelte, hogy a motor sokat fogyasztott, az olajat is ette, és bizonyos sebességnél rezonanciára volt hajlamos. Ennek típusjele Type R 8-40 PS volt.

1928-tól már az átdolgozott, 2,3 literes motorral kínálták, a teljesítmény pedig 50 LE-re növekedett. Típusjele Type R 9-50 PS lett. Az eredmény kissé jobb lett, de a döntő áttörést a piacon nem tudta ez a modell sem megvalósítani. 1930-ig kb. 1.000 jármű épült belőle.

1930-ban az egész autót korszerűsítették. Nagyobb, 2,5 literes lett a motor, a teljesítmény 55 LE-re nőtt, a hengereket 10 fokos szögben tolták el V alakban (VR motor). Ez a nagyobb furat ellenére nem eredményezett nagyobb motor hosszúságot. Ugyanakkor a karosszéria jelentősen meghosszabbodott és kiszélesedett. Az új modell a Röhr 8 Type RA 10-55 PS lett.

Sajnos ez a modell sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a gazdasági helyzet sem kedvezett a 8 hengeres autóknak. Ezért Gustav Röhr-nek csődöt kellett jelentenie 1931-ben. A céget később Joos Andreas Heintz, a Röhr svájci főképviselője vette át és vitte tovább, Neue Röhr AG néven. 1933-ig tovább folyt a termelés, de mindössze 350 db autót gyártottak.

Az új tulajdonos megbízta Ferdinand Porschét, hogy tervezzen egy teljesen új autót. A Wanderer megbízásából már elkészítette a terveket, de ott nem használták fel. 1933-ban megjelent a Röhr 8 Type F 13-75 PS. A karosszéria ismét megnövekedett, a motor 3.3 literes soros 8 hengeres volt, 75 LE-s teljesítménnyel. Ez végül elérte a 8 hengeres autóktól várt vezetési élményt. 1934-ig azonban ebből is csak 250 db autó készült el. Azoknak a vásárlóknak, akik még nagyobb teljesítményre vágytak, 1934-ben bemutatták a Röhr 8 Type FK (K, mint kompresszor) 13-75-100 PS Olympier változatot. Ezt ugyanazzal a 3,3 literes motorral látták, el, csupán egy kapcsolható Zoller kompresszort is szereltek bele. A Type F-ben az első kerekeket mindkét oldalon két billenőkarral látták el, a felfüggesztést két keresztirányú torziós rudazat vette át. Ezt az elvet ebben a modellben alkalmazták elsőként a világon. A bonyolult konstrukció miatt az autó nagyon drága lett. A normál kivitel 14.500 Birodalmi Márkába, míg a kompresszoros 16.500 Márkába került. Összesen kb. 20 db Röhr 8 Type F és FK épült, majd 1934-ben abba hagyták gyártását.

1932 Röhr 8 Type F Autenrieth Stromlinien Sedan

Ezt a feltűnő, áramvonalas karosszériával ellátott autót a német Autenrieth karosszéria műhely építette. Eredeti színe sötét barna volt, és 1932-ben az IAA Berlin Autószalonon mutatták be (IAA-International Auto Ausstellung). Majd ebben az évben a Párizsi Autószalonon is megjelent októberben, majd 1933 tavaszán Genfben.
A karosszéria rendkívül áramvonalas, a pillangó ajtók keret nélküliek, hátul kis perec ablak található. A műszerfal szintén art déco hangulatú.

1932 Röhr 8 Type F Autenrieth Stromlinien Sedan, 1932 IAA Berlin Motor Show

Valahol a náci Németországban egy Concours d'Elegance-on






A műszaki alapot a Röhr 8 Type F adta, melynek kompresszoros változata is létezett Type FK Olympier néven. Nem tudni biztosan, hogy mennyi épült ezekből, de általában a szakirodalom négyet említ és úgy tudni ez az egyetlen túlélő példány. A Stromlinien (jelentése áramvonalas németül) sedan orrával az Autenrieth épített egy Röhr 8 Type F sport cabriolet-t is.
A krém színű sedan évekig az USA-ban volt, majd 1998-ban visszakerült Németországba, Darmstadt mellé. Később átfényezték eredeti színére. 2015-ben a német Schwetzigen Concours d’Elegance-on volt látható, ahol a Best of Show díjat nyerte el. 

1932 Röhr 8 Type F Autenrieth Stromlinien Sedan, 2015 Schwetzigen Concours d'Elegance

Forrás, képek: wikipedia, coachbuild.com, flickr.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések