Carrosserie Gaston Grümmer 1924-1935

A markáns francia karosszéria ipar egyik kevéssé ismert, ám jellegzetes, kimagasló alakja, Gaston Grümmer munkássága következik.

Establissements Grümmer 1919-1933

Gaston Grümmer (1892-1965) a testvéreivel dolgozott az Establissements Grümmer cégnél Párizsban, melyet 1919-ben alapítottak. A Grümmer fivérek a Morel társaságot vették át, mely több mint fél évszázadon át hevedereket gyártott. Gaston 1924-ben önálló vállalkozást nyitott és az Establissements Grümmer három éven keresztül átmeneti állapotban működött. 1927-ben L. Willach, a Lorraine-Dietrich autógyár kereskedelmi igazgatója átvette a vezetést. A társaság két figyelemreméltó karosszéria stílust, a Gloriosa-t és az Aurora-t gyárotta kis sorozatban a Lorraine-Dietrich alvázára. A nagy gazdasági világválság hatására 1933-ban befejezték tevékenységüket. 

Carrosserie Gaston Grümmer, kezdetek Baehr és Weymann szabadalom alapján

A Carrosserie Gaston Grümmer céget 1924. július 30-án alapította a névadó, Gaston Grümmer Párizs északnyugati részében, Clichy-ben, egy korábbi fűrésztelepen, a 39 bis Rue Martre-nál. 1924 decemberére az első karosszéria el is hagyta a műhelyt. Az üzlet beindult és az 1927 áprilisáig eltelt 28 hónapban száz karosszériát készítettek.

Grümmer a kezdeti években három igen jelentős autóipari szabadalom jogait szerezte meg és alkalmazta saját kreációin. Ezek közül az első a Baehr rendszerű, úgynevezett "Transformable" karosszéria volt. Ennek lényege, hogy az ajtóban kialakított rekeszben tárolták az oldal üveget, amit szükség esetén pár retesszel könnyedén fel lehetett illeszteni a helyére. (A letekerhető oldal ablak csak később jelent meg.) A felhajtott vászontetővel és a rögzített oldalüvegekkel máris teljesen zárt autóvá lehetett alakítani az addig nyitott túrakocsit. A Baehr féle Transformbale karosszériák nagy sikert arattak a '20-as évek elején, melynek Grümmer volt a kizárólagos értékesitési ügynöke az egész világon. Grümmer a Baehr rendszert Aldi néven mutatta be a műhelyében karosszált autókon. 

A Transformable Aldi karosszéria reklámja 1924-ből

A második fontos szabadalom a Weymann rendszerű, feszített, impregnált bőrrel bevont karosszériák építésére vonatkozó jog megszerzése volt. A '20-as években ezek a könnyű, fakeretre felerősített bőr karosszériás autók szintén népszerűek voltak. 
Mindeközben Grümmer csodálta az alacsony karosszériákat, és próbálta megnyerni az autógyárakat, hogy alacsony súlypontú alvázakat készítsenek. Óhaja azonban nem mindig vált valóra, ezért ennek érdekében maga kezdett el ilyen kocsiszekrényeket tervezni. 1925-től előszeretettel használta az Étienne Bunau-Varilla (E.B.V.) formatervezési iroda által kiadott szabadalmat, mely a süllyesztett karosszéria (surbaissée) kivitelezésére vonatkozott. Jellegzetes Grümmer vonás, hogy a Weymann és az E. B. V. surbaissée licensze egyszerre valósult meg egy járművön. A kettő ötvzetéből sportosan elegáns, csinos coupé-k és cabriolet-k születtek meg Hispano-Suiza, Bugatti, Panhard & Levassor, Talbot és Voisin alvázakon.
A korai évek érdekes kitérője volt, hogy egy PL-7T repülőgép utaskabinját Gaston Grümmer tervezte, melyet az 1926-os Párizsi Aéronautique kiállításon mutattak be.

Az első sikerek

A '20-as évektől szerte Franciaországban rendeztek autós szépségersenyeket, melyek remek alkalmat adtak a legújabb karosszériatervezési irányzatok bemutatására. Gaston Grümmer 1925 márciusában a Nizza Concours d’Elegance-on egy Omega Six roadster felépítménnyel az első helyet szerezte meg. Ez hatalmas elismerés volt a frissen alakult vállalkozásnak. Néhány hónappal később, júliusban a L’Auto magazin rendezett Concours d’Elegance-ot, melyet Párizsban a Parc des Princes-ben tartottak. Ekkor egy Omega Six Torpedo karosszériás autó, melynek tulajdonosa Elie Volterra volt, Grand Prix d’Honneur serleget kapott.

1925 Omega Six Type A Gaston Grümmer Torpedo, Madame Elie Volterra autója,1925. június 5. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

1926 Bugatti T40 Gaston Grümmer Cabriolet, Weymann rendszerű, impregnált bőrrel bevont süllyesztett E.B.V. karosszéria, 1926. június 3. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

1926 Voisin C5 Gaston Grümmer Cabriolet, szintén impregnált bőrrel bevont E.B.V. karosszéria. 1926. június 3. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance, Gaston Grümmer az autó mellett

1926 Hispano-Suiza H6C Gaston Grümmer Faux Cabriolet #11745, De la Fressange márki autója ugyancsak a Weymann és E.B.V. lincensz alapján, 1927 Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

1926 Bugatti T23 Brescia Gaston Grümmer Cabriolet #2862, Nethercutt Collection. Egykor ez az autó is részt vett Párizsban, a Parc des Princes Concours d'Elegance-on

Concours sikerek, Grand Prix d'Honneur serlegek

1927 kiemelkedő év volt a Carrosserie Gaston Grümmer életében. A L'Auto francia lap védnöksége alatt rendezett Concours d’Elegance-on, melyet hagyományosan a párizsi bicikli versenypályán, a Parc des Princes-ben tartottak, a legnagyobb karosszériaépítő mesterekkel közel 200 autó vett részt. A rangos eseményt június 8. és 14. között tartották, melyen Grümmer külnböző kategóriákban nem kevesebb, mint 17 autót nevezett be. A zsűri összesen nyolc díjat ítélt meg a Grümmer féle alkotásoknak. Ebből hat autó volt az úgynevezett surbaissée E.B.V. karosszéria, egy a Weymann licensz alapján épült szedán. Ez utóbbi Pierre Lapointe autója volt, mely a Grand Prix serleget szerezte meg a négyajtós berline osztályban. 
Grümmer mindenkit meglepett azzal, hogy egy hatalmas, 8 hengeres Panhard & Levassor 35 CV Coupé-nak hüllő bőréből készítette a kárpitozását és az enteriőr dekorációját. Az autót a kor ünnepelt francia sztárja, Nadine Picard színésznő mutatta be, mely tiszteletbeli első díjat nyert az enteriőrrel. 
A díjazottak között volt egy Talbot TL Coupé is, melyet királykék Zapon festékkel vontak be, miközben a sárhányókat és a tetőt feketére fényezték. Cathelin úr Talbot-ja polírozott alumínium dísztárcsás kerekekkel és fehér oldalfalu gumikkal vonult a nagyérdemű elé. A nyolc értékelt autó között volt a Bugatti T38 Roadster (#38191) is, mely Robert Josse bankárnak épült, Grümmertől addig szokatlan stílusban. Szerencsére ez az autó ma is létezik. 

1927 Talbot M67 Gaston Grümmer Coupé, De la Fosse autója, Monte-Carlo Concours d'Elegance

1927 Panhard & Levassor 35 CV Gaston Grümmer Coupé, Nadine Picard francia színésznő a kocsihoz teljesen illeszkedő hüllőbőr öltözékben mutatta be az autót a közönségnek és a zsűrinek. A Coupé különleges belső kialakításával hívta fel magára a figyelmet, mellyel tiszteletbeli első helyezést ért el. 1927. június 14. Párizs, L'Auto Parc des Princes Concours d'Elegance

1927 Bugatti T38 Gaston Grümmer Roadster #38191, 2003 Pebble Beach Concours d'Elegance

1928 Panhard & Levassor 35 CV Coupé, Marcelle Rahna autója, az első kerék mögötti piknikes dobozzal, Gaston Grümmer büszkén pózol, autója megnyerte a Grand Prix serleget

1928-ban Mlle Marcelle Rahna egy ugyancsak 8 hengeres Panhard & Levassor 35 CV autóval mutatkozott be a párizsi Parc des Princes Concours-on.  Az autó különlegessége, hogy az utasfülkét kígyóbőrrel vonták be. Továbbá az első üléseket annyira hátra lehetett hajtani, hogy ezáltal fekvő felületet lehetett kialakítani. A Coupé-t mini bárral is felszerelték, amit a műszefalra helyeztek el. A sárhányóra pedig egy piknikes dobozt erősítettek. A Rahna kisasszonynak épített Panhard igazi Grand Routier, az az túraautó volt ezekkel a felszerelésekkel, mely nem maradt elismerés nélkül. Párizsban a Grand Prix d'Honneaur serleget szerezte meg. A '20-as évektől fogva a Gaston Grümmer karosszériák egyre elegánsabbá váltak, számos díjat szereztek különféle Concours d'Elegance eseményeken, a Parc des Princes-ben, a Montlhéry versenypályán és Casablancában. A díjazottak leginkább Bugatti, Delage. Hispano-Suiza, Miberva, Panhard & Levassor, Lorraine-Dietrich és Talbot autók voltak.

1929 Lorraine-Dietrich B3-6 Gaston Grümmer Berline #127569

1929 Lorraine-Dietrich B3-6 Gaston Grümmer Roadster, LaBaule Concours d'Elegance

1929 Lorraine-Dietrich B3-6 Gaston Grümmer Coupé

1929 Bugatti T44 Gaston Grümmer Victoria Torpedo

1930-ban Grümmer a belga Théophile Sprengers szabadalmát alkalmazva alkotta meg az "Extensible" (bővíthető) karosszériát. Ennek első példányát egy Delage D8 alvázon építette meg. Az alap esetben két üléses karosszériát néhány perc alatt 2+2 ülésessé lehetett alakítani. A karosszéria hátsó negyed panelje egy sínen hátracsúszott, majd a karosszéria tetejébe rejtett panel zárta a rést, ahova hajtókar segítségével oldalablakokat lehetett feltekerni. A hátsó üléssor, melynek fedele tulajdonképpen a karosszéria hátulját képezte, egy vízszintes tengelyen fordult a helyére. Nagy valószínűséggel a karosszéria bonyolultsága és sok mozgó része miatt csupán ez az egyetlen autó épült meg.

1930 Delage D8 Gaston Grümmer Extensible Coupé "nyújtás" nélkül, alap helyzetben...

... és négy férőhely számára alakítva

1930 Bugatti T46 Gaston Grümmer Coupé

1930 Hispano-Suiza H6C Gaston Grümmer Berline

1930 Hispano-Suiza H6C Gaston Grümmer Berline, robosztus Goliath fantázianevű lökhárítóval, melyet a francia Cromos cég gyártott. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

A Renault valamikor igazi luxusautókat is gyártott, mint ez az 1930-as, soros 8 hengeres Reinastella Coupé
1930 Rolls-Royce Phantom II Gaston Grümmer Faux Convertible #202GY, Jack Hylton, brit zeneszerző autójával

     A Rolls-ot filigrán Cromos lökhárítóval látták el

1931 Delage D8 Gaston Grümmer Faux Cabriolet, Lionel de la Fontaine bárónő autójával, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

A nagy gazdasági világválság már több éve tombolt, minek következtében több luxus karosszériépítő műhely kénytelen volt bezárni. Gaston Grümmer próbált talpon maradni, és új utakat keresett vállalkozása számára. 1931-ben megállapodást kötött a Ford franciaországi forgalmazójával, melynek keretében Model A és az új V8-as alapjára készíthetett különféle felépítményeket. A recesssziót jól érzékelteti, hogy Grümmer az 1932-es Párizsi Autószalonon csak két autóval jelent meg. Ezek egyike a #10285 alváz számú Hispano-Suiza, mely eredetileg XIII Alfonso spanyol királyé volt, Duvivier karosszériával. Később Grümmer közeli barátjához, Gaston Roche d'Estrez-hez került, aki a Francia Légierő tisztje és több lap, magazin tulajdonosa volt. A másik kiállított autó a Ford kompakt V8-as motorjával szerelt cabriolet volt. Mindeközben Grümmer lázasan dolgozott új karosszériatervein.

1921 Hispano-Suiza H6 Gaston Grümmer Coupé #10285, második karosszériáját 1932-ben kapta. Az egyik autó abból kettőből, mely az 1932-es Párizsi Autószalonon a Grümmer standon volt látható. Az autót méregdrága Stephen Grebel lámpatestekkel és Cromos "Goliath" lökhárítókkal látták el

1932 Ford V8 Cabriolet, az 1932-es Párizsi Autószalonon mutatkozott be

1933 Delage D8 Gaston Grümmer Roadster, Madame Silvera autója az egyik legszebb GG alkotás. Gaston Grümmer látható az autó mellett

1933 Alfa Romeo 6C 1750 Gaston Grümmer Coupé, LeMans 24 órás verseny, Rousseau & Paco, 8. helyezés

A Hirondelle stílus

1933-ban Grümmer bemutatott egy új, attraktív karosszéria stílust, melyet Hirondelle-nek neveztek el, ami fecskét jelent. A Hirondelle stílus, a fecske nyújtott szárnyát és faroktollát ültette át autó karosszériára alkalmazva. A természettől kölcsönzött dizájnelem jegyében az első és hátsó sárvédők meghosszabbodtak, mely egy repülő fecske sziluettjét idézte. A légiesség fokozása érdekében a sofőr és az utas feje feletti fém tetőpanelt el lehetett távolítani, vagy rögzíteni, rossz idő esetén. Csupán két-két emlékezetes Delage és Hispano-Suiza, valamint egy Rolls-Royce kapott ilyen Sedanca Coupé Hirondelle karosszériát.

1930 Hispano-Suiza H6C Gaston Grümmer Hirondelle Sedanca Coupé #12368, második karosszériáját 1934-ben kapta, a parfüm gyáros fiának, Roland Coty-nak az autója

1933 Delage D8 Gaston Grümmer Hirondelle Sedanca Coupé, Mademoiselle Nadine Picard színésznőt gyakran kérték fel a különféle karosszéria építő műhelyek reprezentatív céllal alkotásaik bemutatására. Bois de Boulogne Concours d'Elegance

1933 Delage D8 Gaston Grümmer Hirondelle Sedanca Coupé

1928 Rolls-Royce Phantom I Gaston Grümmer Hirondelle Sedan de Ville #4FH, 1934 Bois de Boulogne Concours d'Elegance. Eredetileg Faucigny-Lucinge hercegnő autója volt Kellner karosszériával. Majd a Párizsban élő indiai származású Abbas úr építette át

Guillame Busson és az Aéroprofile sorozat

1933-ban csatlakozott a céghez Guillaume Busson, mint társ és közösen fejlesztettek ki egy új, áramvonalas karosszéria stílust. Az aerodinamika a '30-as évektől kezdve egyre nagyobb mértékben foglalkoztatta a karosszéria építőket is. Ennek eredményeképpen született meg az Aéroprofile névre keresztelt sorozat. A felépítmény egy nagyon modern, áramvonalas kétajtós coupé lett, amelynek panoráma szélvédője felfelé emelkedett, ráhajlott a kocsi tetővonalára. Sík üvegfelületeket alkalmaztak, a sárhányókat integrálták a karosszériába, ami előre vetítette a ’40-es évek ponton karosszériáit. Bár Busson, mint a ponton sárvédők mestere, már a '20-as években kiterjedten foglalkozott ennek alkalmazásával. Munkásságáról, és autóiról az alábbi linkre kattintva olvashatsz bővebben:


Az Aéroprofil sorozat megelőzte korát, iránymutató innovatív autók voltak, melyből különböző gyártók alvázára kb. 10 példány épült. Köztük volt a Citroen, Delage, Peugeot, Renault, Hotchkiss, de nem csak francia gyártók részesültek ebben, hanem az Alfa Romeo is. Ezek az alkotások a francia Concours d'Elegance-okon mutatkoztak be, egy Delage-t pedig a New York-i Autószalonon is kiállítottak. Az Aroprofile karosszériára Franciaországban 1933. szeptember 30-án szabadalmat nyújtottak be, majd 1935-ben az USA-ban is bejegyeztették.

1933 Alfa Romeo 6C 1750 Gaston Grümmer Aéroprofile Coupé, 1934 Bois de Boulogne Concours d'Elegance

1934 Delage D8-115 Gaston Grümmer Aéroprofile Coupé, New York Motor Show-n volt kiállítva

A fenti Delage, 1937. március 19. The Autocar angol magazinban megjelent hirdetése

1934 Peugeot 601 Gaston Grümmer Aéroprofile Berline. Az 1933-as Miss France, Josette Cortez mutatta be az autót a Párizs melletti Bois de Boulogne-ban rendezett Concours d'Elegance-on

1934 Renault Nervasport Gaston Grümmer Aéroprofile Coupé, Párizsi Autószalonon volt kiállítva

1934 Hotchkiss 620 Gaston Grümmer Aéroprofile Berline, 1934 december Brüsszel Autószalon

1935 Hotchkiss 615 Gaston Grümmer Aéroprofile Berline, ez év áprilisában André Falck indult vele a Párizs-Nizza rallin 

1935 Renault Nervasport Gaston Grümmer Aéroprofile Coupé a Renault párizsi bemutatótermében, a Champs-Elysées Avenue 51. szám alatt

1935 júniusában a Párizs melletti Bois de Boulogne-ban, a Gaston Grümmer utolsó évében ez az autó kapta az utolsó díjakat: első helyezés az Aérodynamique karosszériák osztályában, és második hely a kétajtós, zárt karosszériák kategóriájában

A vég

A töretlen, sikerekben gazdag, nagyívű fejlődést azonban a nagy gazdasági világválság törte meg, és az egyedi karosszériákra érkező megrendelések 1934 második felétől csökkentek. Úgy tűnik az Aéroprofile megjelenésével a megrendelők elfordultak Grümmer-től. A cég tőkehiányban szenvedett. A helyzetet nehezítette, hogy Grümmer az első feleségétől való válás után tulajdona felét elvesztette. Ezért kölcsönt vett fel, de híjján volt készpénznek. 
Grümmer megrendelést kapott a Francia Hadseregtől egy könnyű pácélos autóra, melyet a Hotchkiss 20 CV alapjára építettek meg. Mindössze 13 db készült belőle 1935-ben, melyeket Szíriában és Libanonban használtak. 1935 elején Grümmer második felesége (1931-től Yvonne) saját vagyonából invesztált a társaságba, de ez csak pár hónapra volt elegendő. Az Aéroprofile sorozat túl modern volt a közönségnek, és drága is. Sajnos nem tudta megmenteni a céget. 1935. augusztus 27-én a Carrosserie Gaston Grümmer csődöt jelentett, kb. 850 karosszéria elkészítése után bezárta kapuit, és a műhely megszűnt. Gaston Grümmer 1965-ben hunyt el.

A maroknyi fenn maradt GG öltözet egyike: 1934 Panhard & Levassor Type X72 Cabriolet. Ezt az autót a cégalapító fia, Philippe Grümmer birtokolta 2022 februári haláláig

A Gaston Grümmer karosszériás autókból csak egy maroknyi maradt fenn az utókornak. Napjainkra a remekbe szabott Hirondelle és Aéroprofile autókból sajnos hírmondó sincs, csupán néhány modellautó készítő örökítette meg a témát.

Forrás, képek: Philippe-Gaston Grümmer & Laurent Friry: Gaston Grümmer - The art of carrosserie, coachbuild.com, gallicia.bnf.fr, Renault Archív, bugattirevue.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések