A ponton sárvédők mestere - Guillaume Busson munkássága 1926-1935

Guillaume Busson volt talán az egyik legeredetibb francia karosszéria építő mester. Jellegzetes stílust képviselt, rövid pályafutása alatt kiemelkedőt alkotott, akit méltán nevezhetünk a ponton sárvédők mesterének. Csak néhány autót öltöztetett fel és sajnos még kevesebb maradt fent.

Guillaume Busson (1885-1958) olyan családból származott, melyben apáról fiúra szállt a festés művészete. Ennek ellenére vonzotta a még gyerekcipőben járó aviatika, és 1909-ben úgy határoz, hogy pilótának áll. Emellett a Deperdussin pilóta iskola igazgatója Pau-ban. 1910-ben megszerezte a 121. számú pilóta engedélyt. Ebben a körben néhány év alatt elismerésre tett szert. Különösen azzal, hogy 1910 júliusában a negyedik repülőgép száll Párizs egén a Párizs-Juvisy távon. Ez kb. 25 km-res távnak fel meg. Számos repülős eseményen vett részt, valamint tevékenyen részt vett az Witzig-Liore Dutilleul által tervezett „Deperdussin” névre hallgató repülőgép fejlesztésében is. Ezzel a biplane-nel 1911-ben két távolsági rekordot is felállított, három, illetve négy utassal a fedélzeten március 11-én Champagne-ban. Részt vett a Pommery Kupán és repülés úttörői között továbbra is jelentős szerepet játszott. Úgy tűnt, hogy páratlan pilóta karriert fog befutni, azonban 1912-ben repülőgép balesetet szenvedett és súlyosan megsérült.
Hosszú felépülését követően pilóta karrierjével szemben elsőbbséget élvezett mérnöki pályája. Repülőgépek fejlesztésén dolgozott, és élénken érdeklődött az aerodinamika iránt.

Guillaume Busson egy Dutilleul F-13 biplane-ben ül, melyet Witzig-Liore Dutilleul tervezett 1909-ben

1914-ben kitört az első világháború, bár Busson mentesült minden katonai szolgálat alól, mégis vállalta, és vadászpilótának állt. Valószínűleg repülés iránti szenvedélye kerekedett felül rajta. 1921-ben kilépett a hadseregből, egy ideig a Morane-Saulniernél helyezkedett el, majd a másik kedvtelése, az automobilok felé fordult. Sok aviátorhoz hasonlóan (pl. Gabriel Voisin, Farman testvérek) a repüléstől a gépjárművekig való áttérést karosszériaépítőkként is megvalósították. Ezt a tevékenységét 1926-ban kezdte, más forrás szerint 1924-ben.

Busson eredetileg cégét Levalllois-Perrret-ben alapította (Párizstól észak-nyugatra a Szajna partján), majd 1928-ban a Auto-Carrosserie Guillaume Busson Nanterre-be költözött (szintén Szajna régióban) a Rue Fontalles-be.

Nanterre-ben található székhellyel rendelkező társaságával Busson a repülésben szerzett tapasztalatait alkalmazza az autóiparban. Autó karosszériákat tervez, az aerodinamika jegyében eltávolít mindent, ami akadályozza a levegő áramlását. Eltávolította a különféle szerelvényeket, apránként, lassan a karosszériák simábbá váltak. Franciaországban az autóipar már akkoriban is húzó ágazat volt, rengeteg kisebb nagyobb karosszéria építő küzdött a vásárlók kegyeiért, azonban Busson a többiekkel homlokegyenest, eltérő stílussal dolgozott. 

1927-ben két Citroen B14 autót mutatott be. Az elsőt Párizsban, a L'Auto magazin által júniusban a Parc des Princes-ben rendezett Concours d'Elegance-on. A második néhány héttel később Deauville-ben debütált. A két Citroen egy első helyezést, illetve a Grand Prix d'Honneur harmadik fokát szerezték meg. Ez év októberében a Párizsi Autószalonon mutatták be Busson talán legjelentősebb munkáját. A francia Chenard & Walcker 1923-ban megnyerte a 24 órás LeMans versenyt. Négy évvel később szintén nagyot léptek, egy teljes egészében ponton karosszériás autó, az Y8 modell bemutatásával. A "Tank" gúnynéven is ismert autót Busson szabadúszóként tervezte. A négy hengeres 1.5 literes motorú kocsit az S.P.C.A (Société Parisienne de Carrosserie Automobile) gyártotta Busson tervei alapján.

1927 Citroen B14 Busson Coach Copé, Madame Gérard díjnyertes autója

1927 Citroen B14 Busson Berline

1927 Chenard & Walcker 1500 Y8 ''Tank'' SPCA Roadster, Párizsi Autószalon

1927 Chenard & Walcker 1500 Y8 Tank Guillaume Busson Roadster

1928 Renault Guillaume Busson Coupé, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

1928 Sizaire-Fréres 4RI Guillaume Busson Coupé, 1928. június 8. Saint-Didier Concours d'Elegance

1928 Citroen AC4 Guillaume Busson Cabriolet, Bois de Boulogne Concours d'Elegance

Busson, sima, ponton megjelenésű autóival hírneve egyre növekedett, és egyre több, tehetős autótulajdonos fordult hozzá. Így került a prémium márkák alvázaira, mint Delage, Talbot, Bugatti és a Rolls-Royce is Guillaume Busson féle karosszéria. A Rolls-Royce Silver Ghost kora egyik legelismertebb luxus autója volt, halk, sima járású soros 6 hengeres motorjával. A Silver Ghost-ot elnökök, királyok és indiai maharadzsák választották. A szóban forgó Busson féle átiratra Dr. Pierre Boucard adta a megbízást 1928-ban. Az 1920-as gyártású (#45CW) alváz eredetileg egy francia Labourdette Torpedo karosszériát viselt. 

1920 Rolls-Royce Silver Ghost Guillaume Busson Coupé #45CW, eredetileg Labourdette Tourer volt és Dr. Pierre Boucard autója volt, 1928-ban Busson átépítette

A '20-as évek végére az autók elülső része kerek lett, a fényszórókat a sárvédőkhöz integrálták. Elkészült egy olyan autó melynek karosszériáját Guillame Busson-nak tulajdonították, az alak minden szempontból hasonló, mint a Chenard & Walcker "Tank". A kocsit Marquez roadsterként említik, a tulajdonosra hivatkozva. Ismertetőjegye az elnyújtott motorháztető. A Busson autók fokozatosan személyiséget öltöttek, ponton alakjuk, modern megjelenésű járművé tették őket. 

Citroen alvázra több Busson féle alkotás is született, 1929-ben egy C6 Coach Coupé Madame Antoinette Gérard megrendelésére épült. Ez az autó Párizsban a L'Auto magazin által rendezett Concours d'Elegance-on, amit a Parc des Princes-ben tartottak, megnyerte a "Le Carosserie" díjat.

1929 Citroen C6 Guillaume Busson Coupé

1929 Citroen C6 Guillaume Busson Coach Coupé, Madame Antoinette Gérard autója, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

1929 Rosengart LR 2 Guillaume Busson Roadster, Párizsi Autószalon, Grand Palais

1929 Chenard & Walcker Y6 Guillaume Busson Cabriolet

A nagy gazdasági világválság következtében Busson 1930-ban csődöt jelentett. Nanterre-ben lévő műhelyét 1931. augusztus 5-én eladta. Ekkoriban csatlakozott a francia Kelsch karosszériaépítő céghez, mely Levallois-Perret-ben működött. 1930-ban egy Delage D8 alvázára épített Coach Coupé-t a párizsi Parc des Princes-ben rendezett Concours d'Elegance-on mutattak be. Ennek karosszériáját már a Kelsch építette, természetesen Busson közreműködésével. 

1930 Delage D8 Kelsch Coach Coupé, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance. G. Busson tervei alapján a Kelsch építette meg

1930/31 körül épülhetett Kelsch műhelyében ez a Bugatti T46 Berline, természetesen Busson terve alapján. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance

Az 1930-as évek voltak igazán az áramvonalas autók kora, Busson folytatta kutatásait, kísérletezéseit az aerodinamika terén. Általa tervezett autók egyre gömbölyűbekké, karcsúbbakká és sportosabbá váltak.
1933-ban csatlakozott Gaston Grümmer karosszériaépítő cégéhez, hogy együtt koncentrálhassanak az aerodinamikai vonal létrehozására. Ezt „l’Hirondelle”-nek (fecske) nevezték el, és ezzel együtt az Aéroprofil kifejezést is használták ezen karosszériák forgalomba hozatalakor. Szabadalmukat 1935-ben az Egyesült Államokban is bejegyeztették.

A Gaston Grümmer műhelyében épített Aéroprofil és a Hirondelle autókról az alábbi linken olvashatsz bővebben:


1933-ban Busson részt vett a Delahaye Type 138 karosszériájának kialakításában, melyet sebességi világrekordok megdöntésére használtak. A Delahaye a francia Montlhéry pályán 500 km-t tett meg 158,6 km/h átlagsebességgel. Ez szerény eredménynek számított, de előkészítette a terepet egy valódi világrekord autóhoz, melyet 1934-ben a Figoni műhely karosszált.

1933 Delahaye Type 138 Guillaume Busson Prototype Torpedo Roadster a Montlhéry pályán

Úgy tűnik, hogy Busson karosszéria építő tevékenysége a ’30-as évek második felére nehézségekbe ütközött, a Carrosserie Gaston Grümmer 1935-ben bezárta kapuit.
1938-ban a Tubeauto társaság mérnökeként dolgozott, és szabadalmat is nyújtott be a társaság nevében.

A II. világháború fellegei gyülekeztek és Busson leállította tevékenységét és ismét a hadsereg szolgálatába állt. Különösen a brit hadseregnél dolgozott, majd belépett az ellenállásba. A háború végén megpróbált csatlakozni a Francia Légierőhöz, de életkoránál fogva (ekkor 59 éves) ezt elutasították. Azonban a Sport Repülési Szolgálatban továbbra is szerepelt, ahol nagyon érdeklődött a helikopter iránt, melynek egyik fő szószólója volt. Guillaume Busson 1958. március 17-én hunyt el 73 éves korában.

Egyetlen túlélő?

A francia Osenat aukciós cég 2018. június 16-án bocsájtotta árverésre Fontainebleau-ben az 1927-es Citroen B14 Busson Coupé-t, melynek alváz száma 304623. Eredeti, fellelési állapotban került az aukcióra. A Busson karosszéria ritkasága ellenére szerény összegért, csupán 9.000  EUR-ért kelt el. 

Ritka túlélő: 1927 Citroen B14 Guillaume Busson Coupé #304623

Forrás, képek: coachbuild.com, gallicia.bnf.fr, gettyimages.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések