A ponton sárvédők mestere - Guillaume Busson munkássága 1926-1935
Guillaume
Busson volt talán az egyik legeredetibb francia karosszéria építő mester.
Jellegzetes stílust képviselt, rövid pályafutása alatt kiemelkedőt alkotott, akit méltán nevezhetünk a ponton sárvédők mesterének. Csak néhány autót öltöztetett fel és sajnos még kevesebb maradt fent.
Guillaume Busson (1885-1958) olyan családból származott, melyben apáról fiúra szállt a festés művészete. Ennek ellenére vonzotta a még gyerekcipőben járó aviatika, és 1909-ben úgy határoz, hogy pilótának áll. Emellett a Deperdussin pilóta iskola igazgatója Pau-ban. 1910-ben megszerezte a 121. számú pilóta engedélyt. Ebben a körben néhány év alatt elismerésre tett szert. Különösen azzal, hogy 1910 júliusában a negyedik repülőgép száll Párizs egén a Párizs-Juvisy távon. Ez kb. 25 km-res távnak fel meg. Számos repülős eseményen vett részt, valamint tevékenyen részt vett az Witzig-Liore Dutilleul által tervezett „Deperdussin” névre hallgató repülőgép fejlesztésében is. Ezzel a biplane-nel 1911-ben két távolsági rekordot is felállított, három, illetve négy utassal a fedélzeten március 11-én Champagne-ban. Részt vett a Pommery Kupán és repülés úttörői között továbbra is jelentős szerepet játszott. Úgy tűnt, hogy páratlan pilóta karriert fog befutni, azonban 1912-ben repülőgép balesetet szenvedett és súlyosan megsérült.
Hosszú felépülését követően pilóta karrierjével szemben
elsőbbséget élvezett mérnöki pályája. Repülőgépek fejlesztésén dolgozott, és
élénken érdeklődött az aerodinamika iránt.
![]() |
Guillaume Busson egy Dutilleul F-13 biplane-ben ül, melyet Witzig-Liore Dutilleul tervezett 1909-ben |
1914-ben kitört az első világháború, bár Busson mentesült minden katonai szolgálat alól, mégis vállalta, és vadászpilótának állt. Valószínűleg repülés iránti szenvedélye kerekedett felül rajta. 1921-ben kilépett a hadseregből, egy ideig a Morane-Saulniernél helyezkedett el, majd a másik kedvtelése, az automobilok felé fordult. Sok aviátorhoz hasonlóan (pl. Gabriel Voisin, Farman testvérek) a repüléstől a gépjárművekig való áttérést karosszériaépítőkként is megvalósították. Ezt a tevékenységét 1926-ban kezdte, más forrás szerint 1924-ben.
Busson eredetileg cégét Levalllois-Perrret-ben alapította
(Párizstól észak-nyugatra a Szajna partján), majd 1928-ban a Auto-Carrosserie
Guillaume Busson Nanterre-be költözött (szintén Szajna régióban) a Rue
Fontalles-be.
Nanterre-ben található székhellyel rendelkező társaságával
Busson a repülésben szerzett tapasztalatait alkalmazza az autóiparban. Autó
karosszériákat tervez, az aerodinamika jegyében eltávolít mindent, ami
akadályozza a levegő áramlását. Eltávolította a különféle szerelvényeket,
apránként, lassan a karosszériák simábbá váltak. Franciaországban az autóipar
már akkoriban is húzó ágazat volt, rengeteg kisebb nagyobb karosszéria építő
küzdött a vásárlók kegyeiért, azonban Busson a többiekkel homlokegyenest,
eltérő stílussal dolgozott.
1927-ben két Citroen B14 autót mutatott be. Az elsőt Párizsban, a L'Auto magazin által júniusban a Parc des Princes-ben rendezett Concours d'Elegance-on. A második néhány héttel később Deauville-ben debütált. A két Citroen egy első helyezést, illetve a Grand Prix d'Honneur harmadik fokát szerezték meg. Ez év októberében a Párizsi Autószalonon mutatták be Busson talán legjelentősebb munkáját. A francia Chenard & Walcker 1923-ban megnyerte a 24 órás LeMans versenyt. Négy évvel később szintén nagyot léptek, egy teljes egészében ponton karosszériás autó, az Y8 modell bemutatásával. A "Tank" gúnynéven is ismert autót Busson szabadúszóként tervezte. A négy hengeres 1.5 literes motorú kocsit az S.P.C.A (Société Parisienne de Carrosserie Automobile) gyártotta Busson tervei alapján.
![]() |
1927 Citroen B14 Busson Coach Copé, Madame Gérard díjnyertes autója |
![]() |
1927 Citroen B14 Busson Berline |
![]() |
1927 Chenard & Walcker 1500 Y8 ''Tank'' SPCA Roadster, Párizsi Autószalon |
![]() |
1927 Chenard & Walcker 1500 Y8 Tank Guillaume Busson Roadster |
![]() |
1928 Renault Guillaume Busson Coupé, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance |
![]() |
1928 Sizaire-Fréres 4RI Guillaume Busson Coupé, 1928. június 8. Saint-Didier Concours d'Elegance |
![]() |
1928 Citroen AC4 Guillaume Busson Cabriolet, Bois de Boulogne Concours d'Elegance |
Busson, sima, ponton megjelenésű autóival hírneve egyre növekedett, és egyre több, tehetős autótulajdonos fordult hozzá. Így került a prémium márkák alvázaira, mint Delage, Talbot, Bugatti és a Rolls-Royce is Guillaume Busson féle karosszéria. A Rolls-Royce Silver Ghost kora egyik legelismertebb luxus autója volt, halk, sima járású soros 6 hengeres motorjával. A Silver Ghost-ot elnökök, királyok és indiai maharadzsák választották. A szóban forgó Busson féle átiratra Dr. Pierre Boucard adta a megbízást 1928-ban. Az 1920-as gyártású (#45CW) alváz eredetileg egy francia Labourdette Torpedo karosszériát viselt.
![]() |
1920 Rolls-Royce Silver Ghost Guillaume Busson Coupé #45CW, eredetileg Labourdette Tourer volt és Dr. Pierre Boucard autója volt, 1928-ban Busson átépítette |
Citroen alvázra több Busson féle alkotás is született, 1929-ben egy C6 Coach Coupé Madame Antoinette Gérard megrendelésére épült. Ez az autó Párizsban a L'Auto magazin által rendezett Concours d'Elegance-on, amit a Parc des Princes-ben tartottak, megnyerte a "Le Carosserie" díjat.
![]() |
1929 Citroen C6 Guillaume Busson Coach Coupé, Madame Antoinette Gérard autója, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance |
![]() |
1929 Rosengart LR 2 Guillaume Busson Roadster, Párizsi Autószalon, Grand Palais |
![]() |
1929 Chenard & Walcker Y6 Guillaume Busson Cabriolet |
A nagy gazdasági világválság következtében Busson 1930-ban csődöt jelentett. Nanterre-ben lévő műhelyét 1931. augusztus 5-én eladta. Ekkoriban csatlakozott a francia Kelsch karosszériaépítő céghez, mely Levallois-Perret-ben működött. 1930-ban egy Delage D8 alvázára épített Coach Coupé-t a párizsi Parc des Princes-ben rendezett Concours d'Elegance-on mutattak be. Ennek karosszériáját már a Kelsch építette, természetesen Busson közreműködésével.
![]() |
1930 Delage D8 Kelsch Coach Coupé, Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance. G. Busson tervei alapján a Kelsch építette meg |
![]() |
1930/31 körül épülhetett Kelsch műhelyében ez a Bugatti T46 Berline, természetesen Busson terve alapján. Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance |
Az 1930-as évek voltak igazán az áramvonalas autók kora, Busson folytatta kutatásait, kísérletezéseit az aerodinamika terén. Általa tervezett autók egyre gömbölyűbekké, karcsúbbakká és sportosabbá váltak.
1933-ban csatlakozott Gaston Grümmer karosszériaépítő
cégéhez, hogy együtt koncentrálhassanak az
aerodinamikai vonal létrehozására. Ezt „l’Hirondelle”-nek (fecske) nevezték el,
és ezzel együtt az Aéroprofil kifejezést is használták ezen karosszériák
forgalomba hozatalakor. Szabadalmukat 1935-ben az Egyesült Államokban is
bejegyeztették.
A Gaston Grümmer műhelyében épített Aéroprofil és a Hirondelle autókról az alábbi linken olvashatsz bővebben:
1933-ban Busson részt vett a Delahaye Type 138
karosszériájának kialakításában, melyet sebességi világrekordok megdöntésére
használtak. A Delahaye a francia Montlhéry pályán 500 km-t tett meg 158,6 km/h
átlagsebességgel. Ez szerény eredménynek számított, de előkészítette a terepet
egy valódi világrekord autóhoz, melyet 1934-ben a Figoni műhely karosszált.
![]() |
1933 Delahaye Type 138 Guillaume Busson Prototype Torpedo Roadster a Montlhéry pályán |
Úgy tűnik, hogy Busson karosszéria építő tevékenysége a ’30-as évek második felére nehézségekbe ütközött, a Carrosserie Gaston Grümmer 1935-ben bezárta kapuit.
1938-ban a Tubeauto
társaság mérnökeként dolgozott, és szabadalmat is nyújtott be a társaság
nevében.
A II. világháború fellegei gyülekeztek és Busson leállította
tevékenységét és ismét a hadsereg szolgálatába állt. Különösen a brit
hadseregnél dolgozott, majd belépett az ellenállásba. A háború végén megpróbált
csatlakozni a Francia Légierőhöz, de életkoránál fogva (ekkor 59 éves) ezt
elutasították. Azonban a Sport Repülési Szolgálatban továbbra is szerepelt,
ahol nagyon érdeklődött a helikopter iránt, melynek egyik fő szószólója volt.
Guillaume Busson 1958. március 17-én hunyt el 73 éves korában.
Egyetlen túlélő?
A francia Osenat aukciós cég 2018. június 16-án bocsájtotta
árverésre Fontainebleau-ben az 1927-es Citroen B14 Busson Coupé-t, melynek
alváz száma 304623. Eredeti, fellelési állapotban került az aukcióra. A Busson karosszéria ritkasága ellenére szerény összegért, csupán 9.000 EUR-ért kelt el.
Forrás, képek: coachbuild.com, gallicia.bnf.fr, gettyimages.com
![]() |
Ritka túlélő: 1927 Citroen B14 Guillaume Busson Coupé #304623 |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése