A Bugatti ékköve, a T57 sorozat III - "Jean" Roadster 1936
A '30-as évek közepe az aerodinamika jegyében telt, mely nagy hatást gyakorolt az autóiparra is. Egy meghökkentő stílustanulmány következik az Art Déco jegyében, mely a Bugatti T57 alapjára készült.
Ezt a feltűnő, meghökkentő Bugattit Jean Bugatti tervezte és a
T57 S alvázán (#57385) építették meg. Az elkészült autót 1936 októberében a
Párizsi Autószalonon mutatták be a Grand Palais-ban. Az autóra ma csak úgy hivatkoznak, mint Jean Roadster. Hivalkodó dizájnt
kapott, teljesen burkolt kerekeket, a sárhányók együtt fordultak a kerékkel. Az
autó egyfajta válasz volt az elől, hátul burkolt kerekű Figoni & Falaschi
karosszériás autókra. A következő évben, 1937 tavaszán, a Genfi Autószalonon is
kiállították.
A kiállítást követően Gérard Constantin vette meg. Majd a
híres festő, André Derain vásárolta meg 1938-ban, de hamarosan arra jutott,
hogy az autó a burkolt kerekekkel nem praktikus. Ennek eredményeképpen sokkal
hagyományosabb sárhányókat kapott. Nála 1952-ig maradt a Bugatti.
1952-ben Roger Tunesi szerezte meg, aki egy modern sportkocsit épített belőle. Más forrás szerint a karosszériát az olasz Ghia készítette. A Tunesi
féle felépítmény már a második volt az alvázon. A kocsit ellopták és nem is
került elő többet, 1959-ben nyoma veszett. Pletyka szinten kering, hogy az autó
valahol Franciaországban továbbra is fenn maradt.
![]() |
1936 Bugatti T57 S ''Jean'' Roadster eredeti formájában, #57385, Párizsi Autószalon, Grand Palais |
![]() |
Sokkal konvencionálisabb sárhányókkal |
![]() |
Második karosszériáját 1952-ben kapta, amit Tunesi tervezett, később Svájcba került, 1959-ben nyoma veszett |
Az eredeti autó vonalai olyan hatással voltak, hogy
megépítették annak replikáját egy Bugatti alvázon. A replikát egy 1937-es
alvázra, az #57555-re készítette el Jean de Dobbeleer (1918-1974) gyűjtő és kereskedő 1971-ben. De Dobbeleer
belga volt, brüsszeli bemutatóteremmel és szervizzel, ahol a II. világháború
után több száz Bugatti volt. Az egész autót összevetette a NOS alkatrészekkel,
melyeket közvetlenül a gyárból gyűjtött össze. Míg a háború utáni időszak a
Bugatti gyár számára már csak sikertelen küzdelem volt a túlélésért, De Dobbeleer
egész Európából vásárolt Bugattikat. Majd azokat restaurálta és eladta
világszerte. Vevői között volt az amerikai Gene Cesari, Lyman Greenlee is.
De Dobbeleer replikáját 1976-ban a Pebble Beach Concours
d’Elegance-on láthatta a közönség. A ’70-es években vajszínű volt az autó,
napjainkban metál felhőkékre fényezték.
![]() |
A De Dobbeleer féle replika az 1976-os Pebble Beach Concours d'Elegance-on... |
![]() |
...és napjainkban |
Replika II
Szintén eredeti Bugatti T57 alvázra épült épült meg a Jean Roadster hű mása. Az alváz 1935-ös gyártásaú, #57229 a száma. Az autó a kaliforniai Blackhawk Collection része.
![]() |
Bugatti T57 S "Jean" Roadster az #57229-es alvázon, mely az '50-es években épült, Blackhawk Collection |
Replika III
A közel múltban a második karosszériaváltozat replikáját is megépítették Nagy-Britanniában, Eric Koux megbízásából. A munkálatokat Rod Jolly végezte el. A kocsi a BC116 alváz
azonosítót viseli, a replika grafit metál színt kapott. A kocsit 2009. január
11-én láthatta a közönség Nimes-ben, a Salon Auto Moto-n.
![]() |
Bugatti T57 S ''Jean'' Roadster #BC116, 2009 Nimes, Salon Auto Moto |
Forrás, képek: bugattipage.com, bugattirevue.com, auta5p.eu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése