A McFarlan hatalmas méretű 6 hengeres
motorjairól és legalább ennyire magas árcéduláiról volt ismert. A ’20-as
években manufakturális módszerekkel gyártottak luxusautókat az USA, Indiana államában.
 |
''Fatty'' Arbuckle autójának hűtődísze
|
A McFarlan
gyökerei a 19. század közepéig nyúlnak vissza. A McFarlan Carriage
Company-t 1856-ban alapította az angol születésű John B. McFarlan (1822-1909). A
társaság lovaskocsik gyártásával foglalkozott az Indiana állambeli
Connersville-ben.
J. B.
McFarlan unokája, Alfred Harry McFarlan (1881-1937) váltott üzletprofilt és az
automobilok irányába terelte a céget. A McFarlan Motor Company 1909-ben
alapult, melynek első modelléve 1910-re esett, de ezt már nagyapja nem érhette
meg. Ahogyan azt sem, hogy ebben az esztendőben, szeptemberben két
versenyautóval neki vágtak a helyi, Indianapolis Motor Speedway-nek. Ám ekkor
ez még csak 200 mérföldes futam volt, melyen harmadik és ötödik helyezést értek
el. Nem is rossz eredmény egy újonctól. A pályát jól ismerték, hiszen
automobiljaikat itt tesztelték.
1911-ben
rendezték meg az első Indy 500 mérföldes versenyt, melyen a friss márka szintén
rajthoz állt. Az egyik autót Mel Marquette vezette, aki a 20. helyről indult,
Al Adams szerelővel. A páros 142 kört teljesítve a 25. helyezést érte el. A
másik McFarlan autó a 19. helyen futott be. 1912-ben ismét indultak az Iny
500-on, de Marquette autója a negyedik körben balesetet szenvedett és az autó
jobb oldalán mindkét kerekét elveszítette.
1911-ben két
modellel voltak jelen a piacon a McFarlan 35-40 és az 50-60 típusokkal, melyek
ára 2.100 és 2.500 $ volt. 1913-ban a cég abba hagyta a teherautók gyártását és
nevüket McFarlan Motor Car Company-ra változtatták. Hat hengeres motorokat építettek 57, 63 és 66 LE-s kivitelekben.
1915-ben
mutatkozott be a 38 LE-s T sorozat, mely a következő évig folytatódott. Az árak
nem haladták meg a 3.300 $-t, kivéve a Limousine esetében, mely 4.000 $-ba
fájt. A tekintélyesebb X sorozat már 48 LE-s volt, karosszériával együtt ára
2.900 és 4.300 $ között mozgott. 1916-tól épült a Model 127, 135 és 138.
1920-ban a McFarlan Model 90 Convertible autó árcédulája már 6.000 $-ra rúgott. A tendenciából látható, hogy a márka egyre magasabb árfekvésű autókat kínált.
Azonban a nagy dobás, a csúcsmodell még csak ezután következett.
 |
1919 McFarlan Model 125 Phaeton, 1924 Sherlock's home című film egyik jelenetében
|
 |
| 1919 McFarlan Model 125 Phaeton #19133, Wallace Reid hollywoodi színész autója volt, 2012 Pebble Beach Concours d'Elegance |
Twin Valve
Six
Az új 6
hengeres autót 1921-ben mutatták be, mely a Twin Valve Six lett. A T hengerfejű
motor gigantikus, 572.5 köb hüvelyk (9.382 cm3) volt, melynek
furata x lökete 4.5 x 6 hüvelyk (11.43 x 15.24 cm) volt. Az erőforrás mérete
mellett érdekesség volt a hengerenként két szívó és két kipufogó
szelep. Emellett hengerenként három gyújtógyertyával szerelték fel, ebből kettő
Berling elektromágneses gyertya volt az égéstér egyik oldalán és egy
akkumulátorról működtetett gyújtásrendszer kezelte a szóló gyertyát minden
üzemanyag befuvó szelep zárásakor. A teljes rendszer működését részletesen
közölte az Automobile Journal 1921. októberi száma. Motor maximális
teljesítménye 120 LE volt, végsebessége 75 mérföld/óra (120 km/h). Ez a
teljesítmény figyelemre méltó volt és a legmagasabb abban a korban a hazai
gyártók körében. A McFarlan Twin Six-et 142 és 161 hüvelyk (360 és 409 cm)
tengelytávú alvázzal kínálták. Mindkét alvázzal tiszteletet parancsoló autó volt, melyhez
11 különböző karosszéria közül lehetett választani. A Town Car a
„Knickerbocker” nevet kapta. A Twin Valve Six ára 6.300 $-tól 9.000 $-ig
terjedt, ami hatalmas összeg volt a ’20-as évek elején. Korabeli beszámoló
maradt fenn, mely szerint az 1923-as Chicago Motor Show-ra egy 24 karátos arany
tartozékokkal díszített autót mutattak be. Az autó egy hölgy tulajdonába került
Oklahoma államba, akinek a családja az olaj üzletben volt érdekelt. A
McFarlanért addig hallatlanul magas summát, 25.000 $-t fizetett. Összehasonlításképen a szintén Chicagóban, 1933-ban kiállított Duesenberg
SJ-513 Rollston Arlington „Twenty Grand” Sedan 20.000 $-ba került.
A '20-as években a McFarlan autók vetélytársa kivitelezésben, presztizsben és persze árban is a hozzá hasonlóan mára szintén ritkaság számba menő honfitárs, a Cunningham volt.
 |
1921 McFarlan Twin Valve Six Victoria Phaeton, Ben Turpin komikus és színész autójával
|
 |
1922 McFarlan Twin Valve Six Phaeton
|
 |
1924 McFarlan Twin Valve Six Roadster, a volánnál Jack Dempsey nehézsúlyú boksz világbajnok
|
 |
1921 McFarlan Twin Valve Six Phaeton
|
 |
1923 McFarlan Twin Valve Six ''Knickerbocker'' Town Car #23016, Roscoe ''Fatty'' Arbuckle némafilm színész, komikus autója volt. Eredetileg ezt is Wallace Reid rendelte, de drogproblémái miatt elhunyt, az autót özvegye adta el ''Fatty'' Arbuckle-nak. 2012 Amelia Island Concours d'Elegance
|
 |
#23016, hatalmas autó a '20-as évek jellegzetes stílusában
 | | 1923 McFarlan Twin Valve Six Phaeton, 2022 Pebble Beach Concours d'Elegance |
|
 |
| 1924 McFarlan Twin Valve Six Roadster, 2022 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
| 1924 McFarlan Twin Valve Six Suburban Limousine #23293, ezt a kocsit egykor a hollywoodi Warner Bros. filmstúdió használta különféle film forgatásokoz |
 |
| 1924 McFarlan Twin Valve Six ''Knickerbocker'' Town Car, a márka egykori szülőhelyén, Indiana államban, Connersville-ben a Fayette County Historical Museum őrzi ezt kivételes autót. 2022 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
| 1925 McFarlan Twin Valve Six ''Knickerbocker'' Town Car, ez a kocsi Nevada állambeli Reno-ban, a National Automobile Museum található. 2017 Ironstone Concours d'Elegance |
 |
| 1925 McFarlan Twin Valve Six Limousine |
 |
| Ez az 1925-ös McFarlan Twin Valve Six Phaeton #23407 szintén Jack Dempsey nehézsúlyú ökölvívó autója vol, 2022 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
| 1925 McFarlan Twin Valve Six Roadster #23403, Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame Museum |
 |
| 1925 McFarlan Twin Valve Six Suburban Limousine, a pótkerék mellett bal oldalon Jack Dempsey (1895-1983) ül, aki hosszú élete során a '20-as évektől fogva néhány filmet is forgatott |
 |
| 1926 McFarlan Twin Valve Six Town Car, a kép az 1926-os Handbook of Automobiles kiadványból származik |
 |
| 1926 McFarlan Twin Valve Six Roadster, 2022 Pebble Beach Conours d'Elegance |
Single Valve Six
1924-ben
Harry McFarlan a cég vezérigazgatója rossz egészségi állapotba került és távol
maradt a cégvezetéstől. Ennek ellenére ebben az évben dobták piacra az olcsóbb
SV sorozatot, a Single Valve-t a költségek csökkentése érdekében. Ennek is
soros 6 hengeres, 268 köb hüvelykes (4.397 cm3) 75 LE-s motorja
volt, de hengerenként csak egy-egy szeleppel, melyet a Wisconsin cég szállított. A Single
Valve tucatnyi különböző karosszéria változattal volt kapható, 2.600-4.600 $
közötti áron. Sajnos azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és sikertelensége
miatt 1927-re leállították gyártását. Ugyan ebben az időben (más forrás szerint
1926-ban) viszont jött helyette egy soros 8 hengeres motorú új modell. Ezt az
erőforrást a Lycoming cég állította elő, mely 298.6 köb hüvelykes (4.893
cm3) és 70 LE-s volt. Ez is számos karosszéria fajtával épült
2.650-től 4.600 $-ig. A nyolc hengeres modell 1928-ig szerepelt a gyár
kínálatában.
 |
| 1927 McFarlan Eight Speedster, Petersen Automotive Museum |
A márka
vevőköre tele volt ismert személyiségekkel, közéjük tartozott Wallace Reid
filmszínész és Indy 500 pilóta, William Desmond Taylor hollywoodi filmrendező
és színész, Paul Whiteman zeneszerző, karmester, és Virginia állam kormányzója,
E. Lee Trinkle is. A Warner Bros. filmstúdiónak két limousine-ja is volt filmes
célokra. A hírhedt chicagói gengszter, Al Capone is vásárolt egyet 1924-ben feleségének,
Mae-nek, majd még egyet 1926-ban. A komikus Ben Turpin is emelte a márka presztízsét,
nemkülönben a hollywoodi némafilm korszak egyik kiemelkedő alakja, Roscoe
Conkling „Fatty” (zsíros) Arbuckle. Autója egy ''Knickerbocker'' Town Car volt,
mely vetekedett gazdája méreteivel. „Fatty” Arbuckle mindössze 46 éves volt,
amikor szívroham következtében elhunyt. Egykori utóját ma a kaliforniai
Nethercutt Collection őrzi. További prominens személy, a bokszoló Jack Dempsey
is vásárolt két McFarlant. Dempsey 1919-1926 között volt a nehézsúlyú ökölvívás
világbajnoka, valamint a ’20-as évek ikonja. Három McFarlan autója közül az egyik ma is
létezik.
A Twin Valve
Six szintén 1928-ig maradt gyártásban, azonban a manufakturális termelést jól
jellemzi, hogy a legjobb év 1924 volt, a 278 db eladott autóval. Miután Harry
McFarlan visszavonult, Burt Barrows-t nevezte ki ügyvezető igazgatónak, aki
azonban 1928-ban hirtelen elhunyt. McFarlan még mindig betegállományban volt,
de döntéskényszer előtt állt. McFarlan úgy határozott, hogy eladja a gyárát
Erret L. Cord-nak, aki az Auburn-Cord-Duesenberg cégcsoport fejeként vált ismerté. A
McFarlan márka 1928. augusztus 8-án megszűnt. Miután E. L. Cord átszervezte az Auburn-t, a Connersville-i majd 140 ezer négyzetméternyi területű gyár napi 400 karosszéria és 250 autó előállítására volt képes. Az első Auburn 1929-ben gördült le a szerelősorról. 1936 februárjától indult meg az egykori McFarlan csarnokokban a Cord 810 gyártása. 1937 augusztusában az Auburn-Cord-Duesenberg birodalom bedőlt, majd a II. világháború alatt az American Central ontotta Connersville-ben a legendás Willys-Overland és Ford Jeep-eket.
Összesen 3.639 McFarlan autót építettek,
melynek csak igen kis töredéke maradt fenn. 2022 augusztusában a kaliforniai Pebble Beach Concours d'Elegance-on nyolc működőképes McFarlan autót mutattak be. Az egyik fenn maradt példányt, "Fatty" Arbuckle autóját Jay Leno amerikai showman mutatta be a Jay Leno's Garage msorában. A kocsi a kaliforniai Nethercutt Collection-ból érkezett a forgatásra. A videót az alábbi linken lehet megtekinteni:
A túlélők között van pár
McFarlan által karosszált autó is, például egy Auburn, és egy Duesenberg is. Ez a II. részben lesz
olvasható, mely az alábbi linken érhető el:
Forrás,
képek: theoldmotor.com, trombinoscar.com, Hyman Ltd., imcdb.com, flickr.com,
hemmings.com, conceptcarz.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése