V8 manufaktúra - A Cunningham története 1908-1931
Amerikában
a Cunningham márkanév alatt két alkalommal is épültek autók manufakturális
módszerekkel. Előbb az 1908-1931 közötti luxusautók, majd Briggs Cunningham
sportoló és üzletember keze alatt az ’50-es években sportkocsik. A két
Cunningham márka között nincs kapcsolat, csak névrokonok, az előbbi története
következik.
![]() |
| 1929 Cunningham Series V7 Town Car #V5423 hűtődísze |
1911-től építettek komplett autókat, mellyel első
katalógusukat illusztrálták. Ezekek az autók manufakturális módszerrel épültek,
lassú ütemben gürdültek ki a műhelyből. A társaságnak 450 alkalmazotttja volt,
mely munkásonként évi másfél autó kapacitást jelentett. A legidőigényesebb a
fa- és a fémmunka volt, melyet kézzel hajtottak végre. Első egyik ilyen
modelljük a J volt, egy nagy soros, saját gyártású 4 hengeres motorral, mely 40
LE-s teljesítményre volt képes. A Model J alvázának tengelytávja 124 hüvelyk
(315 cm) volt. A kézműves módszerrel készült autókhoz mért árakkal dolgoztak:
egy hét üléses túrakocsi 3.500 $-ba, egy runabout 3.250 $-ba, a limousine és a
landaulet már 4.500 $-ba került. 1912-től a J modellt jelentős változtatás
nélkül folytatták, további három új karosszéria választék megjelenésével: ezek
az öt üléses phaeton, a négy üléses torpedo és a négy üléses toy tonneau
voltak, egyenként 3.500 $-os áron. A többi karosszéria variáns ára változatlan
maradt.
1913-ban a J-t felváltotta a kissé csökkentett
teljesítményű (36 LE) Model M. Ennek alvázának tengelytávja megegyezett a
J-ével. A phaeton és torpedo ekkortól már öt üléses lett. A toy tonneau-t
kivették a modellpalettáról, helyette egy új, hét üléses „berline limousine”
karosszéria kivitel került a választékba. Az árak nem emelkedtek, kivéve a
berline limousine és a limousine, melyekért 4.600 $-t kértek.
1914-ben mutatták be a Model R-t, melynek már 129
hüvelyk (327.6 cm) tengelytávolságú alváza volt. A karosszéria választékot
hatra csökkentették, a berline limousine-t ejtették. Három új túrakocsit (4, 5
és 7 üléses) kínáltak. Az árak tovább emelkedtek, a runabout immár 3.500 $-ba,
a tourer-ek 3.750 $-ba, a limousine és a landaulet pedig már 5.000 $-ba
kerültek.
A Model S-t 1915 és 1916 között gyártották, mely az
autolsó nagy 4 hengeres autójuk volt. Mechanikailag az S eléggé hasonló volt az
előd M-hez képest. Az árakat változatlanul hagyták, az öt üléses
túra kocsit kivették a katalógusból.
A Cunningham V8
A Cadillac 1914-ben mutatta be a világon elsőként a
nagy sorozatban gyártott V8-as motort, mely mérföldkőnek számított az autóipar
történetében. Azóta pedig amerikai léptékkel mérve, sztenderdé vált. A
Cunningham nem sokkal később, 1916-tól gyártotta a saját V8-asát, melyről az új
sorozat a Series V nevet kapta. A két konstrukció nagyban hasonlított egymásra
-90 fokos V8-as, L-hengerfej- de a Cadillac kisebb lökettérfogattal, 314 köb
hüvelyk (5.145,5 cm3) gyártotta erőforrását, mely 70 LE-s
teljesítményt adott le. A Cunningham aggregátja volt a legnagyobb a piacon.
A Series V első tagja a V1 volt, a 441.7 köb hüvelykes
(7.238 cm3) motor a National Automobile Chamber of Commerce (NACC,
Nemzeti Autóipari Kereskedelmi Kamara) besorolása szerint 45 LE-s volt. A
motort Volney Lacey tervezte, a blokk öntött alumíniumból készült, a V8-as hengsorai
90 fokos szöget zártak be, L-alakú hengerfejjel, oldalt elhelyezett
szelepekkel. A főtengelyt három helyen csapágyazták. A motor hűtéséről nagy
sejtes hűtő gondoskodott, nagy nyomású vízpumpával. A hűtőmaszkot ezüst-nikkel
bevonattal látták el. Az elektromos önindító sztenderd felszereltség volt, mely
az 1910-es évek elején, közepén még ritkaság számba ment. A több tárcsás száraz
tengelykapcsolót a Brown-Lipe cég szállította, a hajtást kardántengely vitte a
hátsó kerekekre. A 132 hüvelyk (335 cm) tengelytávú alváz felfüggesztése elől
fél elliptikus, hátul háromnegyed elliptikus laprugókon nyugodott. A mechanikus
dobfékek a hátsó tengelyre hatottak normál üzem esetén, melyet lábbal lehetett
működtetni. Viszont vészhelyzetben a fékeket kézzel lehetett használni. A
fékberendezést a Timken-Detroit cég szállította. A dugattyúkat a Lynite, az
elektromos rendszert a Westinghouse. Az autó kiegészítő felszerelése volt a
kerékpumpa, mivel a korabeli utak rossz minősége miatt erre szükség volt.
Az első évben tucatnyi karosszériatípus állt
rendelkezésre, a nyitott változatok 3.750 $-ért, a csukott variánsok 4.500
$-ért listázták, és további négy karosszéria változat (öt üléses túra szedán,
hat üléses town car, nyolc üléses limousine és egy berline) volt kapható 5.000
$-ért.
A különböző karosszériák személyre szabása hozzá
adódott az alapárhoz. A Cunningham bevonta vásárlóit autójuk karosszériájának
megrendelésébe, segítséget nyújtott a tervezésben és a kivitelezésben, egyedivé
tételében. Ez az ügyfélorientált szemléletmód folytán végül az elkészült egyedi
autócsoda könnyedén kétszer annyiba kerülhetett mint a listázott katalógus ár.
A Cunningham-nek nem volt kiterjedt szervizhálózata az
Államokban. Viszont a drága autóikat a tulajdonosok nem akarták javítattni, holmi
útszéli műhelyben, ezért a Cunningham saját szerelőt küldött ki ügyfeleihez. A
márka magas árfekvése ismeretében ez a szolgáltatás még a prémium kategóriában
is különlegesnek számított.
A fentiek hűen kifejezik a Cunningham filozófiáját, az
első perctől fogva, ahogy a vásárló belépett a bemutatóterembe, az autó
megalkotásán át, a karbantartás színvonalán keresztül, mindenből a lehető
legjobbat adták. Mindezek által a vásárló joggal érezhette, hogy sokat kap a
pénzéért. Nem véletlenül emlegették úgy, mint az amerikai Rolls-Royce.
A Cunningham autók vásárlói prominens személyek
voltak, sokan kerültek ki a film és művész világból, mint Roscoe ''Fatty''
Arbuckle hollywoodi némafilm csillag, Cecil B. De Mille producer, Douglas
Fairbanks Sr. színész, Mary Pickford színésznő, Harold Lloyd komikus, burleszk
némafilm sztár, Lewis Shepard Stone színész, Blanche Sweet némafilm színésznő,
Samuel Roxy Rothafel impresszárió. George Eastman a Kodak egyik alapítója,
William Randolph Hearst sajtómágnás szintén a márkát választotta. Marshall
Field Jr. chicagói üzletlánc örökös, Amelita Galli-Curci olasz származású
szoprán operaénekesnő, Edmund Richard „Hoot” Gibson rodeó bajnok, valamint a
rágógumi király Philip & William Wrigley, Cornelius Vanderbilt dédunokája,
Ruth Vanderbilt Twombly mindegyikük az elegáns, hivalkodástól mentes Cunningham
nimbuszát emelte.
1918-tól volt kapható a V2, mely nem sokban
különbözött az előd modelltől. A karosszéria választékot a korábbi tucatról
nyolcra csökkentették, ugyanakkor az árakat emelték. A nyitott autók lista ára
4.250 $-ról indult, kivétel a landaulet volt, melyet 3.750 $-ért kínáltak. A
csukott kivitelek ára 5.500 $-tól kezdődtek.
![]() |
| 1920 Cunningham Series V3 Limousine, Nethercutt Collection |
![]() |
| 1920 Cunningham Series V3 Phaeton, Reno, National Automobile Museum |
![]() |
| 1920 Cunningham Series V3 Speedster, Jay Leno amerikai showman autója |
![]() |
| 1920 Cunningham Series V3 Speedster #2911, 2018 Pebble Beach Concours d'Elegance |
1919-ben három karosszéria fajtát vettek ki a katalógusból (berline, town car és coupé), Ralph De Palma pilóta (1882-1956), aki 1915-ben megnyerte a legendás Indy 500 mérföldes versenyt, 1919. november 17-én rajthoz állt egy speciál karosszériás, de mechanikailag gyári kivitelű Cunningham Speedster-rel. A versenyt Brooklyn-ban rendezték meg a Sheepshead Bay deszkapályán, ahol a 10 mérföldes szakaszt 6 perc 35 sec alatt tette meg 98 mérföld/órás (157.72 km/h) sebességgel. Leggyorsabb körében három világrekordott döntött meg. Ennek tiszteletére 1920-tól egy hasonló speedster karosszériát kínált a gyár.
1920-ban mutatták be a V3-at, számos fejlesztéssel.
Legjelentősebb az új motor volt, mely megtartotta a korábbi lökettérfogatot,
maradt 441,7 köb hüvelyk. Az alumínium forgattyúsházat két részből öntötték, a
főtengelyt kiegyensúlyozták, a főtengelyt három helyen csapágyazták, a
dugattyúkat öntöttvasból készültek, az olajpumpát tengely hajtotta meg. A
sebességváltot ismét a Brown-Lipe szállította, de már négy fokozattal és
overdrive-val. Az alap 132 hüvelykes tengelytávú alváz mellett rendelhető volt
egy nyújtott, 142 hüvelykes (360.7 cm) kivitel is. A V3-on vezették be a dob
alakú fényszórókat. A kisebb tengelytávra három karosszéria félét ajánlottak, a
speedster (De Palma autója nyomán), a négy üléses túrakocsi 6.200 $-ba, a
szedán 7.600 $-ba került. A hossszabb alvázhoz hat üléses túrakocsi volt
elérhető 6.700 $-ért. További három „formal style” felépítmény volt kapható
8.100 $-ért.
1921-es modellévre kevés módosítást hajtottak végre. A
kisebb alváz induló ára kerek 6.000 $ lett. Érdekes változás, hogy 1922-től nem
listázták az árakat, a katalógusban csak ennyi szerepelt „Prices Upon
Application” (Árak kérésre). Ettől az évtől a sorozatot V4-nek hívták, bár ez
nem kínált semmi újdonságot, inkább csak marketingfogás lehetett, hogy a széria
már a negydik tagnál tart.
![]() |
| 1920 Cunningham Series V3 Phaeton, Harold Lloyd burleszk színész (hátul, középen) autójában |
![]() |
| A fenti autó az 1921-es I do című film egyik jelenetében, Harold Lloyd tolja a babakocsit saját Cunningham autója előtt |
![]() |
| 1920 Cunningham Series V3 Model 91 A Victoria Phaeton |
![]() |
| 1921 Cunningham Series V4 Model 109 A Victoria Phaeton |
![]() |
| 1922 Cunningham Series V4 Model 82 A Town Car #V4627, a hosszabb 142 hüvelykes tenggelytávú alvázon épült. 2012-ben a Bonham's cég aukcióján 128.000 $-ért kelt el |
1923-ban a teljesítményt a motorfék alapján az NACC 90 LE-ben szabályozta, ez a V5 sajátossága volt.
1925-ben mutatták be a V6-ot, melynél a motor
változatlan maradt, viszont a korábbi dobfékeket Lockheed féle hidraulikusra
cserélték le, mely már mind a négy kerékre hatott. Az autók továbbra is 132,
illetve 142 hüvelyk tengelytávval voltak rendelhetőek.
![]() |
| 1925 Cuningham Series V6 Phaeton #V4661, a Simeone Automotive Museum része volt, majd 2014-ben a Bonham's cég 162.250 $-ért adott túl rajta |
![]() |
| 1925 Cunningham Series V6 Phaeton, Nethercutt Collection |
![]() |
| Ezt az elegáns Cunningham Series V6 Sedant, 1925. november 15-21. között a New York Motor Show-n, a Commodore Hotel dísztermében mutatták be |
![]() |
| A fa fedél alatt a rádió rejtőzik. Az őrnagy nagy szivaros volt, autóját négy szivarkészlettel, és a többi utasra gondolva két ventillátorral is ellátták |
![]() |
| 1925-ben ritkaság volt, ha egy autóban rádió található. Az öt csöves készüléket a Stromberg-Carlson készítette. Az antenna a tetőn volt |
![]() |
| 1928 Cunningham Series V7 Model 227 A Town Car, Laura La Plante hollywoodi színésznő és férje, William Seiter filmredező autójukkal |
![]() |
| 1928 Cunningham Series V6 Phaeton #V5331, 2020 Amelia Island Concours d'Elegance |
![]() |
| 1928 Cunningham Series V7 Limousine #V5234 |
![]() |
| 1929 Cunningham Series V7 Town Car #V5423, 2006 Pebble Beach, Blackhawk Museum kiállítása. Ugyanezen a gyepen 1984-ben Best of Show díjat nyert |
![]() |
| Utólag színesített kép: 1930 Cunningham Series V9 Town Car |
![]() |
| Az egyik utolsó: 1931 Cunningham Series V9 Limousine, Ruth Vanderbilt Twombly autója volt, Nethercutt Collection |
1928-ban dobták piacra a V7-et. A sorozat tovább futott jelentős változtatás nélkül. A motort egyetlen Stromberg karburátor táplálta, teljesítménye 106 LE volt.
1930 és 1931 között gyártották a széria utolsó tagját
a V9-et. A V8, mint típusnév kimaradt. Az 1929-es nagy gazdasági világválság
után a Cunningham a mentőautók és halottaskocsik gyártására fókuszált. Ezt a
tevékenységet saját márkanév alatt más gyártók alvázaira egészen 1936-ig
folytatták. A recessziót követően már csak elvétve rendeltek luxus
személyautót, melynek gyártását 1931-ben befejezték.
![]() |
| 1931 után már csak mentőautókat és halottaskocsikat építettek, ez a példány 1934-ben készült |
![]() |
| A Cunningham egyik utolsó alkotása Ford V8 alapon: 1935-ös Town Car, a sofőr feletti panel eltávolítható volt |
A Cunningham 1936-ban megszűnt, a Cadillac folytatta a V8-as motorokkal szerelt autók gyártását, mely az amerikai álom egyik megtestesítője.
Napjainkra ezekből az exklúzív Cunningham autókból
alig 30 példány létezik. Legtöbbjük privát gyűjteményben van, a kaliforniai
Nethercutt Collection például hármat is birtokol, nyílt aukciókon csak ritkán
kerülnek eladásra.
Forrás, képek: wikipedia, conceptccarz.com, revsinstitute.org, bonhams.com lblimited.com, digitalcollections.detroitpubliclibrary.org, freelibrary.org, flickr.com/photos




























Megjegyzések
Megjegyzés küldése