Kezdő lépés a ponton karosszériák felé - 1932 Bergholt Streamline Prototype Coupé

Az amerikai Bergholt egy kezdő lépés volt az áramvonalas, ponton karosszériák felé, mégha nem is túl elegáns próbálkozás...

Fred Bergholt akárcsak a francia Gabriel Voisin, vagy a Farman testvérek a repülőgép iparról váltottak az autóiparra. Bergholt testvérével együtt a múlt század ’20-as éveiben siklórepülőket és repülőgépeket épített. Fred egész életében élénken érdeklődött a mechanika iránt, így nem csoda, amikor a saját neve alatt futó autóval kezdett kísérletezni, visszanyúlt a repülésben szerzett tapasztalataihoz. Autóipari inspirációit a repülésből merítette, aki felismerte az aerodinamika fontosságát és jövőjét.

1932 Bergholt Streamline Prototype Coupé #134761

Az utastér a karosszéria teljes széltében terül el, csupán a kerekek lógnak be a lábtérbe

Furcsán előrenyúló első kerékjárati ív, magas övvonal, kicsi ballonos kerekek alkotják az autó nem túl harmonikus sziluettjét

Az autó nagyon minimális díszítésű, az uszony alig emelkedik ki a karosszéria síkjából

A Bergholt autó 1932 végére készült el. Alapja a Ford V8-as, új modelljének alváza és annak hajtáslánca. A Ford 1932 márciusában mutatta be a lapos fejű égéstérrel rendelkező 221 köb hüvelykes (3.621,5 cm3) V8-asát, mely 65 LE-s teljesítményre volt képes. Az alváz tengelytávja 103 hüvelyk (261 cm) volt. A megbízható technika jó kiindulópont volt Bergholt számára, aki Amerikában egy addig nem látott, radikális karosszériát tervezett.

Az autó orra, a hűtőmaszk meredeken meg volt döntve. Az első sárhányók teljesen belesimultak a ponton karosszériába és ívelten futottak fel az övvonalig. Az osztott szélvédő elég keskeny kilátást biztosított az útra, bár az oldalablakok sem voltak éppen panoráma üvegek. A fényszórókat még nem integrálták a sárvédőkbe, ettől független a karosszéria áramvonalas és igen előremutató volt. Az egyik sárvédő alá a pótkereket rejtették. A hátsó szélvédőt egy krómozott gerinc osztotta ketté, mely egy art déco Bergholt emblémában végződött. A csupán két ajtós kocsiszekrény, süllyesztett kilinccsel, a lendületes, csapott hátsóval, kifejezetten aerodinamikusnak számított. A magasan futó övvonalat szintén hangsúlyos krómozás díszítette, melytől az összhatás nem sikeredett túl harmónikusra. Bizonyos szögből pedig az autó sajnos meglehetősen otrombának hatott.

Bergholt azt tervezte, hogy a meghökkentő dizájnt eladja különböző autógyártóknak, de nem járt szerencsével. Talán jobb lett volna némi közvélemény kutatást végezni a karosszéria szépségét illetően, mely minden bizonnyal nagyban befolyásolta a sikert.

Korabeli fotó a '30-as évekből, eredetileg ívelt lökhárítóval készült

Az uszony krómozása már a tetőn is végig fut

2010 Meadow Brook Concours d'Elegance

Az uszony ebben az Art Déco lámpában végződik. A női arcot formázó B-betű visszaköszön az ajtókárpitozáson is

A kudarcot követően Bergholt megtartotta a kocsit, és napi szinten furikázott vele éveken át. Ahol megjelent biztos nagy feltűnést keltett vele. 1978-ban hunyt el Fred Bergholt, autóját egy régi barátja szerezte meg, mely így fenn maradt az utókor számára. Évekkel később restaurálták, a munkálatok 1993-ban fejeződtek be.

Akárhogy is, az autó túl korán jött, az amerikai márkák körében addig sosem gyártott, extrém ponton karosszéria megelőzte korát és nem nyerte el az autógyártók vezetőségének tetszését. A Bergholt áramvonalas karosszériája azonban nem maradt el hatás nélkül, a kísérletezés elindult. 1932 őszén a Párizsi Nemzetközi Autószalonon leplezték le a Maybach DS Zeppelint, 1933 januárjában a Pierce-Arrow Silver Arrow (Ezüst Nyíl) néven mutatott be ponton karosszériás autót. Mindkettőt a sárvédő alá rejtett pótkerékkel építették. Még ebben az évben debütált a világ első tanulmányautója, a ponton karosszériás Volvo Venus Bilo. 1934-ben a Chrysler Airflow (Légáramlat) névre keresztelt autó volt az első nagyobb szériában gyártott áramvonalas amerikai gép. A csehek Tatra T77 kocsija szintén forradalmi volt, mely 1934 őszén debütált. 

A fentiek tükrében a Bergholt Streamline Coupé mérföldkőként is tekinthető az autóipar történetében. Ennek ellenére 2010-ben Hershey-ben rendezett RM aukción "csak" 82.500 $-ért kelt el.

Forrás, képek: conceptcarz.com, rmsothebys.com, customrodder.forumactif.org

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések