A vegyipari óriás autómárkája - A Du Pont története 1919-1932
A Du Pont
egy nagy amerikai vegyipari cég, mely ma is létezik. Rövid ideig azonban
autógyártással is próbálkoztak a legkiválóbb minőségben. Erőfeszítésükből még a
LeMans 24 órás versenyre is futotta, bár nem nagy dicsőséggel.
![]() |
| A #G967 alváz számú Model G Speedster hűtődísz figurája. Az ágyú a Du Pont család kapcsolatát szimbolizálja a puskaporral |
E. Paul Du Pont közvetlen az I. világháború befejeztével kezdett el automobilokat építeni. Az 1919-ben alapított Du Pont Motors Inc. székhelye Delaware állam legnagyobb városában Wilmington-ban volt. Du Pont-nak nem voltak túlzott ambíciói a tömeggyártást illetően, nehogy kihívja maga ellen a nagy hármast (GM, Ford, Chrysler), helyette Amerika egyik legjobb luxus autóját kívánta megépíteni, mely versenyre kelhetett a Packard-dal, a Locomobile-lal és a Cunningham-mel.
Ennek érdekében kiváló szakember gárdát csábított a Du
Pont-hoz. Az alelnöki és vezérigazgatói posztot a philadelphiai Biddle
Company-tól érkező Arthur M. Maris töltötte be. John A. Pierson korábban a
Wright-Martin Aircraft főmérnöke volt, William A. Smith pedig az értékesítési
igazgató lett, aki korábban a Mercer Motors vezérigazgatója volt. Szintén a Du
Pont főhadiszállásától csupán 50 mérföldnyire lévő Mercer-től érkezett L. F.
Hosley mérnök is.
Az első Du Pont kocsit egyszerűen csak A Model-nek
nevezték el, ami az exkluzív New York International Hotel szalonjában került
bemutatásra 1919-ben, három különféle karosszériával. Házon belül fejlesztett
motorja soros 4 hengeres 4.1 literes volt, melyet egy meglehetősen szokványos
alvázba építettek be. A Du Pont kocsik nem a széles tömegeknek épültek,
átlagáruk ehhez mérten 4- és 6.000 $ között mozgott, ami nem volt kevés.
![]() |
| 1919 Du Pont Model A Phaeton, a volánnál E. Paul Du Pont és a cég vezérigazgatója Arthur M. Maris az első elkészült autóval |
![]() |
| 1921 Du Pont Model B Speedster |
![]() |
| Előtérben a Du Pont motorja, háttérben egy 1923-as Model C Roadster |
![]() |
| 1926 Du Pont Model D Phaeton |
![]() |
| 1928 Du Pont Model E Convertible Coupé |
Röviddel az A Model bevezetése után, 1921 elején felváltották azt az átfésült Model B-vel. A két típusból mindössze 188 db készült. A csekély darabszám az egyik legritkább, legexkluzívabb márkává tette az Államokban. 1922 és 1925 között a Pennsylvania állam Moore városában működött a manufaktúra.
A Model C-t 1923 júliusában vezették piacra, melyet
egy soros 6 hengeres Continental motor hajtott, amelyet már egy külsős cég
szállított be. E. Paul arra a következtetésre jutott, hogy a házon belül
tervezett, fejlesztett és gyártott motor költsége túl magas ahhoz képest,
mintha egy külsős, erre szakosodott cég szállítaná a motorokat. Eleinte
választása a Herschell-Spillman cégre esett, mely Merry-Go-Round
körhintáiról volt ismert. A Model C-ből csak 48 épült.
![]() |
| 1928 Du Pont Model E Woonsocket Convertible Sedan |
![]() |
| A rövid életű, mindössze két példányban épült Model F az 1928. május 1-i The Spur magazinban. A hirdetés a Du Pont New York-i kereskedőjét, A. J. Miranda szalonját reklámozza |
A következő években új Du Pont modellek következtek gyors egymásutánjában. A soron következő Model D-t 1925-ben dobták piacra, mely szintén soros 6 hengeres motorral rendelkezett, de ezt már a Wisconsin szállította, 268.3 köb hüvelykes (4.396 cm3) lökettérfogattal, OHV vezérléssel. A fő különbség az erőforrás szállítóján túl a Model C és D között az alváz mérete volt, mely a vásárlók igényeihez nőtt. A Model D-ből 28 autó készült. 1927-ben jelent meg a Model E, az elődmodell motorjával, melynél kísérleteztek a kompresszorral, de nem érték el a kívánt eredményt. Ebből csak 83 autót gyártottak. Majd 1928-ban mutatkozott be a Model F, de ebből csupán kettő épült a 136 hüvelykes (345 cm) tengelytávú alvázon. 1928 végén a luxusautók szegmensét felrázta a Duesenberg Model J megjelenése. A masszív alváz és az erőteljes soros 8 hengeres motor elvakított mindent, ami korábban létezett. E. Paul gyorsan megtette a megfelelő válaszlépést.
A legsikeresebb Du Pont
Ez pedig nem volt más, mint az 1929 januárjában a New
York-i Autószalonon bemutatott Model G. Ezt a Continental K12 kódjelű soros 8
hengeres, L-hengerfejű 321.9 köb hüvelykes (5.275 cm3) motorja
hajtotta, melynek furat x löket: 3.3 x 4.5 hüvelyk (82.7 x 114.3 mm) volt.
A hengerenkénti két szelepet, oldalt helyezték el. Érdekesség, hogy a Du
Pont pótlólagos szelepfedelet használt, mellyel úgy tűnt, mintha a motor modern
felső szelepes kialakítású lett volna. A Du Pont mérnökeinek hangolásától
függően ez 115-140 LE-s teljesítményre volt képes. A létra alváz még mindig
nagyon hagyományos elveket követett, különféle tengelytávval: 125 hüvelyk (315
cm), 141 hüvelyk (358 cm), és 151.6 hüvelyk (385 cm). A Model G-nél már
előremutató, Lockheed féle hidraulikus dobfékekkel látták el mind a négy
kereket. A motor erejét három fokozatú Warner sebességváltó továbbította a
hátsó kerekekre. Opcionálisan lehetett négy fokozatú váltót is rendelni. A
futómű felfüggesztése elől-hátul félelliptikus laprugókon nyugodott, dörzs
lengéscsillapítókkal kiegészülve. A Model G ugyan mechanikailag nem kelt
versenyre a Duesenberg J-vel, ennek ellenére a legsikeresebb Du Pont autó lett,
a két éven belül eladott 273 példányával. E. Paul magas minőségi elvárásainak
csak két kiválasztott karosszériaépítő felelt meg, mint a Merrimac, és a
Waterhouse. A Model G alapjára a katalógusból tizenkét különféle karosszéria
kivitelből választhatott a megrendelő. Az autókat a gyorsan száradó, a Du
Pont által fejlesztett Duco nevezetű festékkel fényezték, mely első ilyen anyag
volt a piacon. Az alvázat is festették, mely azt jelentette, hogy az alvázat a
sárvédő színére fényezték, nem pedig normál feketére.
![]() |
| Magyarországon sem volt ismeretlen a Du Pont fényezés, Budapesten a Balkán Lloyd Rt. forgalmazta. Reklám az 1927. október 16-án megjelent Automobil Motorsport lapból |
![]() |
| A #G903 autó pazar motortere, alumínium szelepfedéllel, valójában az erőforrás oldalt szelepelt volt |
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Merrimac Phaeton #G801, Woodlite fényszórókkal és francia Lalique kristályüveg hűtődísz szoborral készült el az elsőként gyártott Model G |
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Merrimac Club Coupé, az az autó az 1929-es Philadelphiában rendezett autószalonon volt kiállítva |
A Model G nem volt éppen olcsó jármű, alapára 4.360 $-tól indult. Az 1929-es katalógus legdrágábbja 6.125 $-t kóstált. Ezért a pénzért a vásárló kiváló minőséget és magas felszereltségű autót kapott. A sztenderd műszerfalat hat műszer alkotta: amerikai Waltham időóra, Du Pont logóval ellátott amper, üzemanyagszint, vízhőmérséklet és olajszint mérő és egy Waltham sebességmérő, napi- és össztáv jelzővel. A Du Pont-nak nem volt az Államok szerte kiterjedt kereskedő hálózata, csak Philadelphia, Baltimore, New York és Los Angeles nagyvárosokban nyitott bemutatótermet. Az északi területen kiemelkedő volt A. J. Miranda, akinek az elegáns New York-i Park Avenue-n volt Du Pont bemutatóterme. A napfényes kaliforniai Los Angeles-ben működött E. A. Van Trump Jr. szalonja az előkelő Wilshire Boulevard-on, mely közel volt Beverly Hills-hez és a mozisztároktól hemzsegő Hollywood-hoz egyaránt. A négy kereskedőn túl a Du Pont autókkal az amerikai felső tízezer célközönsége olyan magazinok lapjain találkozhatott, mint a The Spur, Country Life, The Sportsman, melyek mind kiváló helyet biztosítottak a Du Pont fél oldalas hirdetései számára.
West Coast Package
„A nyugati parti
csomag”-ot E. A. Van Trump Jr. alkotta meg, mely a gyári kiviteltől eltérő
felszereltségű Du Pont autókat takart. Az úgynevezett West Coast Package
krómozott drótküllős kerekeket, a hűtőt védő kőfelverődés elleni rácsot,
szárnyas hűtő figurát, és az egytónusú fényezést (krém panellel az ajtón)
tartalmazott. A sztenderd autókon fekete sárhányók voltak és festett küllős
kerekek.
Sztárok autói
A Du Pont autókat olyan ismert személyiségek
vásárolták, mint Mary Pickford kanadai származású színésznő, aki második
férjének Douglas Fairbanks hollywoodi sztárnak
egy két üléses Speedster-t adott születésnapi ajándékként. A meglepetés autót,
a pár Beverly Hills-ben lévő Pickfair nevezetű birtokán mutatták be az
ünnepeltnek, mely az elsőként gyártott Speedster volt. Jack Dempsey nehézsúlyú boksz világbajnok szerette a fényűző életvitelt,
melyhez drága autók párosultak. Garázsában három McFarlan, Lincoln L, Kissel,
Chrysler Imperial és persze Du Pont is megfordult az évek során. További Du
Pont tulajdonosok voltak még Will Rogers színész, humorista, vagy Charles
"Buddy" Rogers színész (aki Mary Pickford harmadik férje), és Charles
Brickford karakterszínész. Brickford egy Model G Waterouse Club Sedan-t és egy
Speedster-t is hajtott. Harry Green hollywoodi komikus, bűvész egy Model G Club
Sedan-nal autózott. Nick Lucas jazz zenész ugyancsak birtokolt egy Du Pont
autót.
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Merrimac Speedster #G829, Douglas Fairbanks hollywoodi sztár ezt a sportkocsit feleségétől, Mary Pickford-tól kapta születésnapi ajándékként. |
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Merrimac Convertible Sedan, Charles "Buddy" Rogers színész autójával, melyet 1929-ben a New York-i Autószalonon mutattak be |
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Merrimac Club Sedan #G846, ennek az autónak az első tulajdonosa a hollywoodi komikus és bűvész, Harry Green volt. Kb. 25 Club Sedan épült, napjainkra csak kettő létezik |
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Waterhouse Convertible #G937, Nick Lucas jazz zenész autója volt |
Du Pont és a LeMans 24 órás verseny
Alfredo J. Miranda, aki a Du
Pont New York-i kereskedője volt, kedvelte az autóversenyeket. Az ő kérésére
építettek a Model G alapjára egy két üléses Mercer Speedster-hez hasonló
versenyautót, mellyel a LeMans 24 órás, embert és gépet egyaránt próbára tevő
versenyen kívánt indulni. E. Paul Du Pont-t lelkes sportólóként nemigen kellett
meggyőzni. Így hát beneveztek a rangos maratonra, ahol
a megbízhatóság és az állóképesség volt a fő szempont. A fő rivális
természetesen az amerikai Stutz volt. Európai versenyen utoljára 1921-ben nyert
amerikai márkájú autó, ez a Duesenberg volt a Francia GP-n.
A klasszikus tartóssági versenyen azonban csak négy
üléses kocsik indulhattak, így a nevezést visszautasították. Ezért Du Pont
sietve épített két autót, ami megfelelt a szabályoknak. A négy üléses gépet
George Briggs Weaver tervezte 125 hüvelyk (317.5 cm) tengelytávval, és a
Merrymac Body Company épített meg. Néhány módosítástól eltekintve, úgy, mint a
Rudge-Whitworth kerekek, Dunlop gumik és a Champion gyújtógyertya kivételével
egy normál, gyári kivitelű Du Pont volt. Hosszas előkészítés és tesztelés után
a #2-es rajtszámú autóval E. Paul Du Pont fiatal barátja és a Du Pont brókercég
egyik partnere Charles Moran Jr. és Alfredo J. Miranda állt rajthoz. Az autót
amerikai versenyszínre, fehérre fényezték. A futamot 1929. június 15-16-án
rendezték meg. A start után három órával a #2-es rajtszámú autó 72 mérföld/órás
(116 km/h) átlagsebességgel minden amerikai márkájú indulót megelőzve a 8.
helyen haladt. Azonban a 20. körben a LeMans szabályok által megkövetelt
homokzsák ballaszt elmozdult hátul a padlólemezen, áttörve a burkolatot, és az
beszorult a kardántengelynél. Ennek következtében elgörbült kardántengely,
emiatt pedig tönkre ment a sebességváltó és kiállni kényszerültek a
küzdelemből.
![]() |
| 1929 Du Pont Model G Merrimac LeMans Sport Phaeton #G916. Ez volt a #3-as rajtszámú autó, mely el sem tudott indulni. Napjainkban a Simeone Museum-ban található |
Eredetileg a Du Pont még egy versenyen, júliusban a Dublin-ban rendezett első Ír GP-n is részt vett volna. De a meghibásodott autót nem tudták ilyen rövid idő alatt megjavítani és visszaszállították Amerikába, New York-ba. A szerviz után normál közúti autónak átépítve került Lex Du Pont-hoz, míg végül eladták, majd az autónak nyoma veszett, valószínleg megsemmisült. Sajnos a II. világháború erőfeszítései alatt sok autót beadtak a hazát szolgálva, hogy az autó fém részeiből hadifelszerelést készítsenek.
A #3-as rajtszámú autó Sidney Cotton őrnagy és
Millicent Cozzon ausztrál pilótákkal el sem tudott startolni. Cotton volt a Du
Pont ausztrál disztribútora, de sérülése miatt a második autót visszavonták. A
versenyt a riválisnak számító Stutz az előkelő ötödik helyen fejezte be. A
#3-as rajtszámú autót Philadelphiában adták el, majd a Du Pont család
visszaszerezte. Egy ideig a Swigart Museum-ban volt, napjainkban a Simeone
Museum-ban található.
A Du Pont LeMans-i törekvései sajnos kudarcba fulladtak,
pedig akár nagy siker is lehetett volna. Különösen, mivel az addigi amerikai
márkák, mint a Stutz és a Chrysler nem amerikai pilótákkal versenyeztették
autóikkal. Ellenben a Du Pont a #2-es rajtszámú autóval színtiszta amerikai
volt.
A Speedster születése
A Du Pont Model G
legáhítottabb változata a két üléses Speedster volt, mely tulajdonképpen a
LeMans verseny és A. J. Miranda New York-i Du Pont kereskedő hatására született
meg. A Speedster-ből a források szerint 11 autó épült a 125 hüvelykes (317.5
cm) tengelytávú alvázon, 1929 júniusától fogva egészen 1931-ig. A Speedster ára
borsos, 5.335 $ volt. Az újdonságot 1929 decemberében a New York-i Autószalonon
állították ki.
A Speedster-ek közül legalább három autó épült „boattail”
(csónakfarok) hátsóval, és a karosszériába rejtett pótkerékkel. További három
Speedster autó épült „tapered tail” (kúpos) hátsóval és a hagyományos, hátulra
szerelt pótkerékkel. Ezek az autók általában felhajtható anyós üléssel is
rendelkeztek. A Speedster-ek többsége teljesen alumínium karosszériával készült
a Merrimac műhelyében, Massachusetts államban. A Speedster jellegzetes, egy
darabból álló, lendületes sárhányót és küszöböt kapott, amely úgy tűnt, mintha
lebegne az autó oldalán. A Speedster-ek alját részlegesen beburkolták.
Minden Speedster-t Woodlite, macskaszem szerű fényszórókkal szállítottak és gazdagon felszerelt műszerfallal. A szintén alumíniumból készült műszerfal a sztenderd műszerezettségen felül még egy Steward fordulatszám mérővel egészült ki. Több Speedster-en volt egy ágyú hűtődísz figura, mely a Du ont család kapcsolatát szimbolizálta a puskaporral. Napjainkban mindössze négy ismert Speedster létezik még.
A négy üléses Du Pont LeMans autóból
készült utcai változat, melyet négy üléses Speedster-két is említenek. Ezeket a
kocsikat szintén Woodlite fényszórókkal, az alu műszerfalat hét mérőórával
szereltek fel. Az utcai LeMans Sport Phaeton karosszériáját is a Merrimac
készítette 15-13 példányban, a 125 hüvelykes tengelytávú alvázon (317.5 cm).
Különbség az eredeti versenykivitelhez képest, hogy az utcai változatnak nem
volt a pilóta felöl ajtó, csak az utas oldalán. A LeMans Sport Phaeton-ból napjainkra
három autó maradt fenn.
Mindkét karosszéria változat esetében a
motor maximális teljesítménye 140 LE volt, melyet 3.600 fordulat/percnél adott
le. A gyártó mindkét kivitelnél garantálta a 100 mérföld/órás (160 km/h)
sebességet.
Du Pont és az Indy 500
Az előző évi LeMans után 1930-ban az Indy 500
mérföldes versenyt célozta meg a Du Pont manufaktúra. Az 1930-as szabályzat
lehetővé tette az 1.5 litertől 6 literig terjedő hengerűrtartalmú autók
indulását. A szabályok módosítása több személyautókat gyártó márka érdeklődését
is felkeltette. A Du Pont versenyautójának alapja a Model G Speedster volt,
melyet ugyan az a 8 hengeres Continantal motor hajtott, mint a közúti
változatot, annyi különbséggel, hogy speciális vezérműtengellyel, nagyobb
szívócsonkkal és egy erősebb Stromberg karburátorral látták el. Az SG1 névre
keresztelt versenyautóval a már LeMans-ban indult Charles Moran Jr. és
szerelője, George Reed a 19. helyre kvalifikálták magukat. Sajnos egy a pályára
került olajszennyeződés miatt a 22. körben három autó balesetét okozta. A Du
Pont megpördült, de szerencsére komolyabb személyi sérülés nem történt. Az SG1
visszakerült a Wilmington-i gyárba,
ahol megjavították, majd utcai használatra megfelelően módosították. A kocsi
fényszórót, pótkereket és kürtöt is kapott. Ezt követően New York-ba a Du Pont
bemutatótermébe küldték, ahol Allen Carter a gyár szervizfőnöke napi használatú
autóként vezette. Az Indy Speedster nagyrészt a Du Pont család tulajdonában
maradt. A 2015-ös Pebble Beach Concours-on Holman trófeát szerzett és
napjainkban aktívan részt vesz a VSCCA versenyein.
![]() |
| 1930 Du Pont SG1 Speedster, Indianapolis, Indy 500 mérföldes verseny. A volánnál Charles Moran Jr. és szerelője George Reed, sajnos egy baleset miatt a 22. körben kiestek a versenyből |
![]() |
| A fenti Du Pont SG1 Speedster a 2015-ös Pebble Beach Concours d'Elegance túráján |
Az utolsó Du Pont
A Massachusetts állambeli Springfield-ben lévő Indian
Motorcycle Company-t 1930-ban vásárolta fel E. Paul Du Pont, melynek elnöki
posztját ez évtől egészen 1950-ig töltötte be.
A Model G-t az ABC szerint a Model H
követte, melyet már az Indian motorkerékpár fent említett
üzemében gyártottak. A két autó között tulajdonképpen nincs nagy lényegi
különbség. Az utód motorja megegyezett a Model G-ével (321.9 köb hüvelyk),
azzal a különbséggel, hogy az erőforrást alapból 140 LE-re hangolták. A
gazdasági világválság nehézkes anyagi helyzete miatt a motor mellett az alázat
is házon kívülről szerezték be. Az alvázat a nagy múltú Stearns-Knight cégtől
vették, mely a Knight-rendszerű, úgynevezett hüvely-szelepes motorjairól volt
ismert. A Du Pont Model H-hoz a Stearns-Knight alváz tengelytávját 145
hüvelykre (368 cm) hosszabbították meg.
![]() |
| Egy-két elegáns autó is készült, mint ez a Floyd-Derham tervezte és Merrimac által megépített Model G Convertible Sedan 1930-ból. Von Romberg báró autója |
![]() |
| Reklám a Country Life 1930 januári számában, Du Pont Model G Waterhouse Town Car, 1929 decemberében a New York-i Autószalonon mutatták be |
![]() |
| Egyetlen példányban épült ez az 1930-as Du Pont Model G Merrimac Town Car. 1958-ban a Pebble Beach Concours d'Elegance-on a Best of Show díjat nyerte el, ma a kaliforniai Nethercutt Collection tagja |
Sajnos a nagy gazdasági világválság gyorsan tönkretette a luxusautó gyártókat. Ennek egyik első áldozata a Du Pont volt, a manufakturális üzem 1932 januárjában zárta be kapuit. 1931-ben mindössze három autót tudtak eladni, ez mind az új H típus volt, melyből nem is készült több. 1933 februárjában csődgondnokot neveztek ki a cég felszámolásának felügyeletére.
A különböző források különböző darabszámokat
említenek, azonban általánosan elfogadott a Kimes & Clark által jegyzett
Standard Catalog of American Cars 1805-1942 című könyve, mely 537 példányt
említ, mint összes gyártott Du Pont autót.
Az 1919 és 1932 között létezett Du Pont márkát mára
szinte elfelejtették. 2015 augusztusában a kaliforniai Pebble Beach-en hét szép
példány volt látható. Kb. 30 autó maradt fenn, számos túlélő ma is a Du Pont
család tulajdonában van. A márkáról első ízben Stan Smith publikált könyvet,
2010-ben The eight cylinder Du Pont 1928-1932 címmel.
![]() |
| 1931 Du Pont Model H Merrimac Dual Cowl Phaeton #H1002, csak három Model H épült, ez a középső és egyetlen létező példány |
![]() |
| A fenti autó a 2015-ös Pebble Beach Concours d'Elegance-on |
A motorizációért lelkesedő E. Paul Du Pont az Antique Automobile Club of America (AACA) korai tagja volt. 1950-ben, 63 éves korában hunyt el Wilmington-ban. Halála után felesége létrehozta a Delawer-i Egyetemen az Alapítvány a Bűncselekmény, Bűnözés és Helyesbítés Tanulmányozására szervezetet, melynek működése a büntető igazságszolgáltatási program megalkotásához vezetett. E. Paul Du Pont-ot 2004-ben vettek fel a Motorcycle Hall of Fame (Motorkerékár Hírességek Csarnoka) soraiba.
A Du Pont vegyipari cég ma is működik, mely a
közelmúltban óriási, 670 millió $-os kártérítést fizetett ki a rákot okozó
teflon alkalmazása miatt. A kártérítést megelőző pert a Sötét vizeken című
2019-es film dolgozta fel.
Forrás, képek: theoldmotor.com, ultimatecarpage.com, supercars.net, disaffectedmusings.com, conceptcarz.com, digital.hagley.org, epa. oszk.hu




































Megjegyzések
Megjegyzés küldése