Ma a legtöbb embernek a Mistral név hallatán a Maserati sportkocsija jut eszébe. Évtizedekkel korábban egy francia cég Mistral néven mutatott be egy futurisztikus autót.
A Mistral
névre hallgató autót az 1933-as Párizsi Nemzetközi Autószalonon mutatták be.
Igen áramvonalas karosszériáját Pierre Mauboussin tervezte, aki egy francia
pilóta és repülőgép tervező volt. 1932-ben megalapította saját cégét az Avions
Mauboussin-t és bevezette a Corsair-t. Ez egy könnyű gyakorló-túra monoplán volt,
amelyet egy léghűtéses Salmson (szintén francia autógyár) 9 hengeres
csillagmotor hajtott. Mauboussin új repülőgépe felkeltette a figyelmet és a
Chenard & Walcker autógyárnál javasolt egy áramvonalas Aigle 8 luxusautó
tervezetet. A ’30-as években sok repüléssel foglalkozó szakember fordult az
autóipar felé, hogy azokat áramvonalasabbakká tegyék. Az aerodinamika egyre
nagyobb teret hódított az autók formatervezésében.
 |
Szuper áramvonalas orr, integrált fényszórók
|
 |
1933 Chenard & Walcker Aigle 8 Mistral Concept Coupé, Párizsi Autószalon, Grand Palais
|
 |
Art Déco műszerfal alá Jaeger
|
 |
| Mintha egy repülőgép hátsó vezérsíkja lenne |
Az Aigle 8 a 80 lóerős V8-as motorjával és hátsó kerék meghajtásával
a kor tipikus felső kategóriás autója volt. A Chenard
& Walcker gyárat 1900-ban alapították Asniéres-sur-Seine-ben, mely mellesleg 1923-ban megnyerte az első 24 órás versenyt LeMans-ban. A márkának volt már pár szokatlan formatervük az 1920-as években a „Tank” versenyautók kapcsán.
Így nem volt csoda, hogy a cégvezetés egyetértett Mauboussin-nal való
együttműködésben. Ennek eredményeképpen született meg a Mistral Coupé, melyet bevettek
az 1934-es katalógusukba 75.000 Frankos áron. Az autó alapja a már említett
Aigle 8 volt (Type U12 20 CV), ami meglehetősen nehéz volt, 1800 kg-ot nyomott
és sokat is fogyasztott: 14-16 liter/100 km. Legnagyobb sebessége 160 Km/h
volt.
 |
| Az 1934-es katalógusba is bekerült, de feltételezhető, hogy csak egyetlen példány épült |
A Mistral szenzációsan nézett ki, bár a kor ízlésének meglehetősen futurisztikus alkotás volt, mely érezhetően magán viselte a repülőgépek hangulatát. Azonban a sorozatgyártás soha nem kezdődött el, így az 1934-es katalógus csupán egy ügyes PR fogássá lett. A prototípus további sorsa ismeretlen, valószínűleg megsemmisült.Forrás, képek: dieselpunks.org, chenard-et-walcker.blogspot.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése