A Bugatti T46 egy igaz Grand Routier volt,
melyet úgy is emlegettek, mint „Petit Royale”. Nem véletlen hívták így, hiszen
ennek is soros 8 hengeres motorja volt, mint a T41 Royale-nak.
A T46 azzal a nem titkolt szándékkal
született meg, hogy a T41 Royale luxusát elérhetőbbé tegyék. Soros 8 hengeres
motorja miatt kapta a petit, az az a kis Royale elnevezést. A motor 5.359 cm3-es
volt, melynek furata 81, lökete 130 mm volt. A Royale motorjának hengere is 130 mm löketű volt. Hengerenként három szelep
biztosította az égést, melyet egy felül elhelyezett vezérműtengely működtetett.
Az alumínium öntött kerekek és annak hűtőlamellái szintén a Royale-lal mutattak
hasonlóságot. Egyes autókra még a Rembrandt Bugatti által tervezett elefánt hűtődísz szobrocska is felkerült.
 |
A párizsi Henri Labourdette is épített pár elegáns
karosszériát: 1930 Bugatti T46 Labourdette Berline #46165
|
 |
1930 Bugatti T46 Labourdette Fiacre Cabriolet #46358
|
 |
1930 Bugatti T46 Labourdette Victoria Cabriolet #46407
|
 |
1930 Bugatti T46 Labourdette Torpedo
|
 |
| Bugatti T46 Binder Trnsformable Cabriolet |
A T46 nagy autó volt, a gördülőképes
alváz 1.134 kg-t nyomott, a tengelytáv 3.505 mm volt. A három fokozatú
sebességváltó a hátsó merev, meghajtott tengelyhez csatlakozott. A modell
Ettore Bugatti kedvence volt. A Royale pazarló luxusához képest a T46 sokkal
mérsékeltebb volt, így az eladásokban határozottan jobban szerepelt.
A T46 gördülőképes alvázként volt
kapható, de egyedi kérésre gyári karosszériával is rendelhető volt, melyet a
Carrosserie Bugatti épített meg. Az T46 alvázára gall földön a legjobb
karosszéria építők alkottak szebbnél szebb felépítményeket. Köztük volt Henri
Labourdette párizsi műhelye, akinél legalább 4-5 autó készült, Henri Binder, De
Villars, Figoni, Weymann, Gaston Grümmer, Vanvooren, és a Million-Guiet, csak
hogy a legjelentősebbeket említsem. A Bugatti gyár Mulhouse-ban működött, innen
nem messze volt Colmar, ahol a házi szabóságnak számító Gangloff műhely
tevékenykedett. Az évek alatt szoros, és jól működő kapcsolat fejlődött ki
közöttük, melynek sok szép autó lett az eredménye. A külföldiek közül kiemelkedő
a prágai Uhlik, a holland Veth & Zoon, a belga Albert d'Ieteren &
Fréres műhelye, a svájci Hermann Graber, de Németországban is készült pár
remekbe szabott T46-os. Ilyen volt a berlini Josef Neuss, a szintén berlini
Erdmann & Rossi és a müncheni Ludwig Weinberger. Utóbbi Dr. Fuchs-nak rövid
időn belül két cabriolet karosszériát is készített. Előbb egy T46 Petit
Royale-t, majd a #41121-es alváz számú Bugatti T41 Royale alapjára. Dr.
Fuchs-nak volt bőven pénze a márkahűségre a nagy gazdasági világválság
sötét napjaiban is...Az angolok kedvelték a Bugattikat, a szigetországban James Young, Arthur Mulliner, Lancefield és a főként Rolls-Royce-okat karosszáló Freestone & Webb készített pár felépítményt.
 |
1930 Bugatti T46 Gaston Grümmer Faux Cabriolet #46405,
Párizs, Parc des Princes Concours d'Elegance. Mademoiselle Kira Sklarova az Elegancia
Kupát szerezte meg autójával. Az autó elejénél kalappal a hóna alatt áll büszkén
Gaston Grümmer
|
 |
Több mint 80 évvel később a #46405 teljes pompájában a
2013-as Pebble Beach-en
|
 |
1930 Bugatti T46 De Villars Cabriolet #46360, 2003 Pebble Beach Concours d'Elegance
|
 |
1930 Bugatti T46 Figoni Cabriolet #46331
|
 |
1930 Bugatti T46 Figoni Cabriolet Berline #46167
|
 |
1931 Bugatti T46 Million-Guiet Coach Coupé #46504
|
 |
1931 Bugatti T46 Million-Guiet Berline #46523, Mulhouse,
Musée National de l'Automobile. De Vizcaya lincensze alapján épített a
Million-Guiet pár hasonló avantgarde, doboz szerű felépítményt
|
 |
1930 Bugatti T46 S Vanvooren Cabriolet #46355
|
 |
1933 Bugatti T46 Saoutchik Berline #46570, ez a karosszéria
eredetileg a Bucciali TAV 12-höz tartozott, amit már visszakapott. A Bucciali-t
restaurálták, a Bugatti alváz sajnos eltűnt
|
 |
Ezt a ritka, kompresszoros T46 S-t #46585, melyből csak 18 db épült, a Lyon-i Belliter & Cartier cég építette 1932-ben. Ehhez az autóhoz még elefánt hűtőszobor is dukált
|
 |
1932 Bugatti T46 Gangloff Limousine #46549
|
 |
1929 Bugatti T46 Uhlik Coupé #46136, második karosszériáját
1934-ben kapta a prágai műhelytől, napjainkban Semi Profilée karosszériát visel
|
 |
1931 Bugatti T46 Uhlik Coupé #46409, Lobkowitz lengyel
herceg különös autója
|
 |
1930 Bugatti T46 S Cabriolet, #46161. A svájci Hermann Graber műhelye építette
|
 |
1931 Bugatti T46 S Reinboldt & Christie Cabriolet Berline
#46525. A svájci cég Basel-ben működött. Erre még a Rembrandt Bugatti féle
elefánt hűtőszobor is felkerült
|
 |
1930 Bugatti T46 Cabriolet, a karosszériát a berlini Josef
Neuss alkotta
|
 |
A hat Royel-ból egyetlen egy sem került királyi udvarba, azonban ez az
1932-es Bugatti T46 Petit Royale #46540, Erdmann & Rossi ruhában
Gustav Adolf svéd herceg autója volt, aki később XVI. Gustav királyként
lépett trónra. Sajnos egy karambol miatt 1940-ben kiselejtezték
|
 |
1931 Bugatti T46 Weinberger Cabriolet, Dr. Fuchs autója és
lánya, Lola 1933-ban. 1932 májusában szállították le Dr. Fuchs-nak a #41121
alvázszámú T41 Royale Weinberger Cabriolet-t. Volt elég pénze a márkahűséghez
|
 |
1930 Bugatti T46 Veth & Zoon Faux Cabriolet #46293
|
 |
#46293, Petit Royale-hoz méltó enteriőr, aligátorbőrrel.
2011-ben Párizsban a Grand Palais-ban tartott aukciót a Bonhams, melyen 632.500
EUR-ért kelt el
|
 |
| Angol szalon köntösben: 1932 Bugatti T46 Freestone &
Webb Berline #46533. 2008-ban a Pebble Beach-en a Gooding & Co. tartott
aukciót, melyen 440.000 $-ért kelt el |
1930-ban
mutatták be a T46 S modellt, melyben az S betű az angol supercharged
(kompresszor) szóra utal. Az alap T46 teljesítménye kb. 140 LE volt, míg a
kompresszorral felszerelt autók elérték a 160 LE-t. A Bugatti T46 sem volt kifejezetten
olcsó autó, brit lista ára 975 Font volt, mely csak a gürdülőképes alvázat
jelentette. Az S csomag extra lóerőiért pedig extra pénzt kértek el, ezért ez a
legritkább változat, melyből csak 18 db épült. A T46-ból összesen 467 db
készült, egyes példányait csak 1936-ban sikerült értékesíteni.
 |
Jean Bugatti legszebb alkotásai: 1932 Bugatti T46 S Landau
Cabriolet #46582, Párizsi Autószalon, Grand Palais
|
 |
1931 Bugatti T46 Semi Profilée Coupé #46480
|
 |
1932 Bugatti T46 Superprofilée Coupé #46581, Párizsi
Autószalon, Grand Palais
|
 |
1930 Bugatti T46 Landau Coupé #46371
|
 |
1929 Bugatti T46 Semi Profilée Coupé #46136, eredetileg Uhlik Coupé volt, replika karosszériával
|
 |
1930 Bugatti T46 Superprofilé Coupé #46208, eredetileg gyári berline
volt, a replika karosszériát Ausztráliában építették. 2013-ban a Villa
d'Este Concorso d'Eleganzán tartott RM aukción 672.000 EUR-ért kelt el
|
 |
Az '50-es években csupasz alvázként pihent Roland Bugatti garázsában a #46491-es autó. Ashton Keynes építette ezt a replika karosszériát
|
 |
| 1931 Bugatti T46 Superprofilée Coupé #46482, 2009 Mulhouse, Bugatti
Centenárium. Eredetileg ez a karosszéria egy Bugatti T50 T-n volt,
1963-ban került a Schlumpf Collection-ba. |
Forrás, képek: bugattipage.com, bugattirevue.com, supercars.net, wikipedia, RM-Sotheby's
Megjegyzések
Megjegyzés küldése