A Bugatti T46 Petit Royale sportosabb
testvéreként született meg a T50 és T50 T modell, melyek még ritkábbak. Csak 65
példány épült és még kevesebb maradt fenn.
A
T46 inkább túraautó volt, ennek sportosabb kivitele volt a T50 modell. Alapvető
különbség mutatkozott meg a tengelytávban, ez esetben 3.099 mm-re csökkentve.
Továbbá, hogy a sport verzióhoz, kissé fura módon, de kisebb soros 8 hengerest
kínáltak. A furat 86, a löket 107 mm-re változott, mely 4.972 cm3-es
motort eredményezett. Hengerenként két szelep volt, azonban iker
vezérműtengely, melynek köszönhetően a teljesítmény valóban sportos 225 LE-re
emelkedett.
A
T50-nek is volt túra változata, melyet a Touring szóból fakadóan, egyszerűen
csak T50 T-ként jelöltek. Ez megkapta az 5 literes motort, de „csak” 200 LE-s
teljesítménnyel. A motort inkább a nyomatékre hangolták. A tengelytáv azonban,
mint a T46 esetében, itt is 3.505 mm volt. A T50 és T50 T nem lett tucat autó,
összesen csak 65 példány épült 1930-1934 között. Az elsőt 1930-ban szállították
ki, 1931-ben 26-ot, 1932-ben tízet, 1933-ban 25-öt, végül 1934-ben még két
autót adtak el.
 |
| Ettore Bugatti kedvelte a régi hintókra emlékeztető úgynevezett Fiacre stílust, ahogy ez az 1930-as Bugatti T50 Coupé is épült, #50112 |
 |
| 1931-ben szintén Fiacre Coupé-ként készült el a Bugatti egyik leghűségesebb vásárlójának, Lord Cholmondeley-nek az autója. Az évek során több Bugattit is birtokolt |
 |
| 1931-ben De Vizcaya szabadalma alapján a francia Million-Guiet cég építette Bugatti T50, #50113-as alvázra ezt a Coach Coupé-t |
 |
| Szintén De Vizcaya féle Million-Guiet ruhában gurul ez az 1931-es #50117 számú Bugatti T50-es autó a 2014-es kaliforniai Pebble Beach Concours d'Elegance túráján |
 |
| 1931-ben épült angol Abbott karosszériával az #50126 alvázon |
 |
| A cseh Sodomka cég építette ezt az 1931-es Bugatti T50 Roadster-t az #50128-as alvázon, mely ma is létezik |
 |
| Bugatti kedvenc karosszériaépítője a közeli Colmar-ban működött, ahol ezt a T50-es cabriót felöltöztették az #50139-es alvázon. 2003 Pebble Beach Concours d'Elegance |
 |
| 1931 Bugatti T50 Vanvooren Cabriolet #50140 |
 |
| 1932 Bugatti T50 Landau Coupé, az eredeti dizájnt Jean Bugatti tervezte, az autó rekonstrukció, #50155R |
 |
| 1932 Bugatti T50 Landau Coupé #50176, a kép a Bugatti gyár udvarán készült, Mulhouse-ban. A karosszéria szintén Jean Bugatti kezét dicséri |
A T46 és a T50 alapjára is épült néhány szép álomautó. A Profilée Coupé-t Jean Bugatti tervezte meg. Az "S" vonalban hullámzó, lendületes első-hátsó sárhányókkal, áramvonalas karosszériával maradandót alkotott, ismét megcsillogtatva tehetségét. Ezekből csak pár darab készült. A Proflilée Coupé két változatban létezett: lépcsős hátú Semi Profliée, illetve csapott hátú Superprofilée kivitelben.
 |
| 1931 Bugatti T50 T Semi Profilée Coupé, a Bugatti pilóta Jean-Pierre Wimille autója |
 |
| 1932-ben T46 (#46546) Semi Profilée Coupé-kén látta meg a napvilágot, majd hamarosan megkapta a T50 T motorját. Egy időben a kaliforniai Blackhawk Mueum része volt, ma a holland Louwman Collection tagja |
 |
| 1931 Bugatti T50 T Semi Profilée Coupé #50157, 2014 Chantilly Arts & Elegance |
 |
| 1933 Bugatti T50 T Million-Guiet Cabriolet #50160, második karosszériáját 1936-ban kapta, Mulhouse, Musée National de l'Automobile |
 |
| 1932-es Bugatti T50 T Coupé #50146, melyet másodjára Jacques Saoutchik műhelye karosszált 1952-ben |
 |
| #50146-os autó talán az utolsóként elkészült T50 T Bugatti |
Napjainkra kb. 60 példány maradt fenn a Bugatti T46-ból, és ebből sajnos még kevesebb viseli az eredeti karosszériáját. A Bugatti T50-ből kb. 20 autó élte túl a II. világháborút és az azt követő évtizedeket. Mára mindegyik fenn maradt autó féltett, megbecsült kincs, valóságos műalkotás.
A Semi és Super Profilée olyan nagy hatással volt, hogy mára
talán több replika létezik belőle, mint amennyi eredetileg épült…
Forrás, képek: bugattipage.com,
bugattirevue.com, supercars.net, ultimatecarpage.com, wikipedia
Megjegyzések
Megjegyzés küldése