16 cilinderes automobilok I - 1930-1940 Cadillac V16 története II
Amerika a lehetőségek és az álmok földje. Hol másutt készülhetett volna a világon elsőként sorozatban gyártott V16-os motor személyautóba, ha nem az USA-ban? A Cadillac Sixteen több mint 90 éve sokkolta az autóipart.
![]() |
| 1938-as Cadillac V16 emblémája |
Noha a Cadillac Sixteen eladásai már az első két évben elérték a csúcsot, majd a következő években épphogy csak csordogáltak, ennek ellenére 1938-ra egy teljesen új V16-os konstrukciót mutattak be. Az új V16-os motor, és a Sixteen modell gyártásban tartása szembe ment minden gazdasági elveken alapuló termelési érvvel.
1937 volt a Cadillac V12-es
modelljének utolsó éve, tehát a palettán a V8-as is megfelelt volna. De a
Cadillac célja, hogy ne az örök második helyre kárhoztasson, hanem még mindig a
„három P” gyártó (Packard, Peerless, Pierce-Arrow) legyőzése és a luxusautók
piacának uralása volt. Ebből 1938-ra csak egyetlen konkurens, a Packard volt
talpon.
Ez önmagában is elegendő ok volt ahhoz, hogy egy új V16-ost fejlesszenek ki, noha a Cadillac minden egyes Sixteen autón pénzt veszített. Mindez nem számított, a GM támogatásával a presztízs fontosabb volt ennél.
1938-1940 Cadillac V16 második generáció
A Sixteen második generációja meglepő módon egy 135 fokos szöget bezáró V16-os motort kapott. A tervekért Ernest W. Seaholm volt felelős, aki az új erőforrásról az 1937. november 12-én megjelent Automotive Industries folyóiratban számolt be a „The evolution of the Cadillac Sixteen engine” (A Cadillac Sixteen motorjának fejlődése) című publikációjában.
A szokatlanul széles V-motor,
sokkal alacsonyabb kialakítást tett lehetővé, mely jól illeszkedett az egyre
alacsonyabb karosszériájú autók stílusához. Az új motor 6 hüvelykkel (15 cm)
rövidebb, 13 hüvelykkel (33 cm) alacsonyabb és 113 kg-mal könnyebb volt
elődjénél. Az első V16-oshoz képest ez egy kisebb, 431 köb hüvelykes (7.063 cm3)
L-hengerfejű motor volt, oldalt elhelyezett szelepekkel. Mégis valamelyest
nagyobb, 185 LE-s maximális teljesítménnyel bírt, amit 3.600-as fordulaton
adott le. A Cadillac mérnökei semmit sem bíztak a véletlenre, az új erőforrást
duplán bebiztosították: technikai újítás volt a két karburátor, a két
benzinpumpa, a két vízpumpa és a két gyújtáselosztó. Mindebből egy-egy volt
hengersoronként, így akár elviekben a Cadillac egy hengersorral is működőképes
volt. A motor főtengelyét kilenc helyen csapágyazták a valóban sima, halk és
kulturált járás érdekében. A motor csendes működését elősegítették a
hidraulikus szelepemelők, melyet abban a korban ritkaságszámba menő külső
olajszűrő védett a precizitás érdekében. A motor erejét Seaholm három
fokozatú Sinchro Mesh névezetű
sebességváltója továbbította a hátsó tengelyre. Ezáltal szükségtelenné vált a
dupla kuplungolás.
Az alváz tengelytávja 141.25
hüvelyk (359 cm) volt. A költségcsökkentés érdekében a korábbi gyakorlathoz
hasonlóan, megint csak faramuci módon az új Sixteen is a kisebb, olcsóbb V8-as
Cadillac Model 75 karosszériáját viselte, csupán a díszítőelemek különböztek. A
műszerfal is megegyezett a V8-as modellével. Az új V16-os sorozatot Model 90
néven forgalmazták, melyhez 12 különböző karosszéria változat volt elérhető. A
második generáció karosszériái alapvetően nem változtak az egyes modellévekben,
csupán néhány dizájn elem, mint például a hátsó lámpák, vagy a V16-os embléma
elhelyezése. A Cadillac V16 második generácóját 1937 októberében a New York-i
Autószalonon mutatták be.
Csupán néhány gördülőképes alváz jutott külsős karosszériaépítő cégekhez. Ilyen volt a francia Franay, vagy a Derham a Pennsylvania állambeli Rosemont-ból.
1938-ban négy Cadillac épült különleges specifikáció szerint. Franklin D. Roosevelt amerikai elnököt négy alkalommal választották meg. Második elnöki ciklusát töltötte, amikor a Fehér Ház két egyforma Cadillac V16-os nyitott felvonulási autót rendelt meg az elnök szolgálatára. A két autó egy speciálisan nyújtott, 165 hüvelykes (419 cm) tengelytávú alvázra épült. A karosszériát természetesen most is a Fleetwood jegyezte 9006 dizájn számmal. Az elnöki limousine-okat speciális felszereltséggel látták el, mint az első ülés mögötti válaszfalba épített fegyverarzenál rekesze, a rádiótelefon, krómozott kapaszkodók a karosszérián és a hátsó lökhárítónál kialakított fellépők a testőrök számára. Ezen felül szirénát, lámpákat, zászlótartó rudakat is kapott. A két kocsi a Queen Mary és a Queen Elizabeth nevet viselték, melyek egyenként 3.5 tonnát nyomtak. Az autók három, Roosevelt, Truman és Eisenhower elnököket szolgálták ki, melyeket a Cadillac adott bérbe az Egyesült Államok kormányának. A Fehér Ház járműflottájának részeként a mindenkori elnök szállítása, vagy a Titkos Szolgálat ügynökeinek kísérő autói voltak egészen 1956-os nyugdíjazásukig. Ekkor privát kézbe kerültek, mindkét történelmi autó ma is létezik.
![]() |
| 1938 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Presidental Convertible Limousine #5270075, dizájn 9006. A Queen Mary-t 2012-ben egy akción 269.500 $-ért árverezték el |
A gyári katalógusban nem szereplő, egyedi Imperial Sedan karoszéris autó készült a GM leköszönt elnökének, Alfred P. Sloan-nek. A 148 hüvelykes (376 cm) tengelytávú alvázon épült autót elválasztófallal a sofőrülés mögött készítették el. Erről azonban nem áll rendelkezésre bővebb információ.
Egy másik autó, egy csapotthátú
négy ajtós szedán a GM új elnökének, a dán származású William S. „Big Bill”
Knudsen-nek (1879-1948) készült 9002 dizájn számmal, szintén a 148 hüvelykes
alvázon, ugyancsak egyetlen példányban. Mindkét autót a Fleetwood karosszálta. Ezt
a kocsit 1939. április 30-án megnyitott New York-ban tarott Világvásáron mutatták be, mely egy
utolsó előtti kísérlet volt, hogy felhívják a figyelmet a V16-os Cadillac-re. Az új
Sixteen azonban már a hattyúdal volt, 1938-ban csak 308 autót sikerült eladni,
még a ’30-as évek elejei mérsékelt sikert sem tudták visszahozni.
![]() |
| 1938 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Coupé #5270296. A dizájn 9057 B-ből 11 készült '38-ban. 2010 Villa d'Este Concorso d'Eleganza |
![]() |
| 1938 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Convertible #5270136. A két üléses 9067 dizájn számú autóból 10 db épült '38-ban, összesen csak 19 példány. 2018-ben ez az kocsi 189.750 $-ért kelt el |
1939-ben csak két gördülőképes alváz került külsős karosszériaépítő céghez. Mindkét autó a Derham műhelyében készült el, mint Town Car. Ebből az egyik Mrs. H. B. Du Pont-nak épült. Ebben az évben az eladások siralmas 134 darabbal zárultak.
![]() |
| 1939 Cadillac V16 Model 90 Derham Town Car, Mrs. Davis Haas autója |
![]() |
| 1939 Cadillac V16 Model 90 Derham Town Car, Mrs H. B. Du Pont autója |
Az 1940-es modellek gyártása pedig már 1939 decemberében befejeződött 50 darabbal. Az 1940-es modellévben a legdrágább Cadillac a V16 Model 90 Fleetwood Town Car volt, 7.175 $-os árával, ez 2022-es árfolyamon közel 151.000 $-nak felel meg. Ebben az utolsó modellévben a 1939 október végéig nyitva tartó New York-i Világvásáron bemutattak még egy Sixteen-t, egy impozáns, hét üléses Imperial Limousine-t.
![]() |
| 1940 Cadillac V16 Model 90 Derham Coupé #5320042, egyetlen példányban épült, 2013-ban egy aukción 156.750 $-ért kelt el |
![]() |
| 1940 Cadillac V16 Model 90 Derham Town Car #5320038, eredetileg Fleetwood Town Car karosszériás volt, melyet a Deraham módosított. 2008 Pebble Beach Concours d'Elegance |
![]() |
| A fenti 9033 dizájn számú Imperial Limousine art déco utastere, a válaszfalból további két ülést lehetett kihajtani |
Időközben kitört a II. világháború, és a vészterhes időkben egy V16-os motorral szerelt autó indokolatlan pazarlást jelentett volna. Ezért a Sixteen gyártását befejezték, másrészt 1939 volt a nagy múltú Packard Twelve értékesítésének utolsó éve. A ’40-es évektől a V8-as lett a sztenderd. A Cadillac a személyautók előállítását 1942-ben a háborús erőfeszítések érdekében felfüggesztette.
1930 és 1940
között mindössze 4.076 darab Cadillac Sixteen épült, melynek a nagyobbik része,
3.251 db már 1931-ig elkészült. A második generációból csak 492 autó hagyta el a gyárat. A
számokból is jól látható, hogy nem volt kereslet a fényűző, sok hengeres
modellekre, ennek ellenére a már említett okokból kitartottak mellette.
1930-as piacra dobásakor a Cadillac sokkolta az autóipart a V16-os motorjával. A Marmon 1931-ben mutatta be a saját V16-os motorú autóját, míg két gyártó, a Cord és a Peerless csak kísérletezett vele, de a gyártásig nem jutottak el. Ezekről bővebben az alábbi linkeken olvashatsz:
16 CILINDERES AUTOMOBILOK II - 1931-1933 MARMON V16 TÖRTÉNETE
16 CILINDERES AUTOMOBILOK III - 1932 PEERLESS V16 MURPHY PROTOTYPE LIMOUSINE
16 CILINDERES AUTOMOBILOK IV - 1932 CORD E-1 LAGRANDE PROTOTYPE LIMOUSINE
1940-re lezárult az autóiparban egy dicső korszak, amikor egy gyártó megengedhette magának a dőzsölő V16-os luxusautók gyártását. Természetesen a sok hengeres versenyt a Packard kezdte el 1915-ben a Twin Six-szel, majd a Twelve-vel, mint nagy nimbusszal rendelkező márka. A Cadillac V16-os autójára sokan rosszallóan tekintettek mivel, hirtelen, talán fennhéjázó módon lépett be a luxusautók piacára, hiszen addig csak jó minőségű autókat kínált. Ezért egyesek a feltörekvő újgazdagok járművének titulálták.
Azonban az 1930-as évek
végére minden megváltozott. Sok autógyártó, főként független márkák tűntek el a
süllyesztőben a nagy gazdasági világválság hatására. Talán a Cadillac-re is ez
a sors várt volna, ha független lett volna és nincs a GM védőhálója. Ugyan
minden egyes legyártott V16-os kocsi veszteséges volt, de a Cadillac szerényebb
V8-as autói ezt kompenzálták. A fő ellenlábas, a Packard épp csak végig
evickélte a ’40-es és ’50-es éveket, majd megszűnt. A II. világháború után
egyértelműen a Cadillac vette át a vezető szerepet a luxusautók piacán, a
Cadillac lett az etalon, a vágyott autó. Ennek kialakulásához nagymértékben
hozzájárult a Cadillac Sixteen és Harley J. Earl Art & Color részlege.
2003-ban a Cadillac bemutatott egy V16-os motorral megáldott koncepcióautót, melyet egyszerűen csak Sixteen névvel illetett. A Show Car, bemutatóautó méltó emléket állított a világ első sorozatban gyártott V16-os motorú autójának.
Forrás,
képek:


















Megjegyzések
Megjegyzés küldése