A GM álomautója - 1933 Cadillac V16 Model 452 C Fleetwood Aerodynamic Coupé

A Cadillac Aerodynamic Coupé, különösen egy V16-os motorral az álmok netovábbja lehetett. Az álomautók első generációjának egyik képviselője 1933-ban érkezett meg, melyet aztán limitált példányszámban gyártottak.

A Cadillac a V16-os motorral hajtott csúcsmodelljét 1930-tól gyártotta. A Cadillac V16-ról már esett szó, melyről az alábbi linkeken olvashatsz:

16 CILINDERES AUTOMOBILOK I - 1930-1940 CADILLAC V16 TÖRTÉNETE I

16 CILINDERES AUTOMOBILOK I - 1930-1940 CADILLAC V16 TÖRTÉNETE II

A nagy gazdasági világválság elmélyülése miatt az eladások a ’30-as évek elejére rohamosan romlottak. A Cadillac V16-ból az első két évben, 1930-ban és 1931-ben összesen 3.251 darabot gyártottak, de 1932-ben az eladások 296 példányra zuhantak vissza. Ezért a GM az 1933-as Világvásár kiállításra valami nagy dobással készült, hogy felrázza az embereket, és az eladási mutatókat.

Ennek eredményeképpen született meg az Aerodynamic Coupé, mely a Cadillac V16 Model 452 C alapjára épült. Az újdonságot először a GM pavilonjában az 1933-as Chicago-ban tartott World’s Fair (Világvásár) „Century of Progress” kiállításon mutatták be. A Fleetwood által karosszált Aerodynamic Coupé-t az autó show-ra készítették egyetlen példányban abból a célból, hogy felkeltse az érdeklődést a GM a Cadillac V16-os modellje iránt. Ezen túlmenően pedig bemutatta a GM stílusának közeljövőbeli irányát. Az eredeti Aerodynamic Coupé merész eltérés volt az akkori Cadillac kínálattól. A karosszériát a GM Art & Colour részlege élén álló legendás Harley J. Earl (1893-1969) tervezte, akinek ez volt az első nyilvánosan bemutatott dream car-ja (álomautó). Earl már megcsillogtatta tehetségét a „Cadillac kistestvér”, a LaSalle 1927-es bevezetésekor. A V16-os Cadillac motor hosszúra nyújtott motorháztetőt indokolt, a V-alakú szélvédő 1933-ban erősen döntöttnek számított. A ’30-as évekre egyre fontosabbá vált az aerodinamika, a légellenállás csökkentése, mely alapjaiban határozta meg az Aerodynamic Coupé formavilágát, ezzel pedig a Cadillac az élen járt. Az álomautó 149 hüvelykes (378.5 cm) tengelytávú alvázon épült meg.

1933-ban újdonság volt a döntött V-alakú szélvédő és a "szoknyás" sárhányó


Tökéletes arányok, lendületes fastback forma, integrált rendszámtábla

Tervezési állapotban a '33-as kiállítási autó

Art & Colour csapata dolgos munka közben az 1:1 méretarányú agyagmodellen

Harley J. Earl
Az úgynevezett fastback (sebeshátú, csapotthátú) karosszéria kialakítás addig szokatlan volt, ugyanakkor nagyon áramvonalas és praktikus. Ugyanis a hátsó osztott szélvédő alatt még csomagtér ajtóval is rendelkezett. Gyakori volt, hogy a csomagokat csak a hátsó üléssor előre döntésével lehetett behelyezni. Újítás volt, hogy a pótkeréknek a csomagtartóban alakítottak ki helyet, miközben a kor szokása szerint azt a motorsátor két oldalán, vagy a karosszéria hátfalán, kívül helyezték el. További újdonság volt még a csomagtérajtóba süllyesztett rendszámtábla tartó és az egy fém elemből készült tető. Akkor még megfelelő présszerszám híján nem tudták a teljes tető elemet fémből gyártani, hanem középen feszített, impregnált bőrt használtak. A könnycsepp alakú sárhányók hamarosan amerikai stílusdivattá váltak és minden gyártó alkalmazta. Az Aerodynamic hűtőrácsa megegyezett a ’33-as V16-os modellekével, a lökhárítója a későbbi ’34-es modellévben köszönt vissza. Az oldalsó ablakokat krómszegély keretezte. A mérnökök arra is figyeltek, hogy a kipufogócsövek stílusosak, szépek legyenek. A kipufogórendszert pedig úgy hangolták, hogy a V16-os hangja a legmegfelelőbb, legélvezetesebb legyen. A karosszéria hosszú, sima vonalai az erő és a sebesség benyomását keltette a szemlélőben. Az attraktív, lendületes külsejű Aerodynamic Coupé pedig csak úgy vonzotta a látogatók tekintetét.

Az 1933-as Chicago-i Világvásár Cadillac látványosságáról az 1933 októberi Country Life Magazine is beszámolt

Az autó jó fogadtatása arra ösztönözte a GM-et, hogy az Aerodynamic Coupé-t betegye a gyári Cadillac-hez rendelhető Fleetwood karosszériák katalógusába. A Világvásár 1933 novemberéig tartott nyitva, és mire a kiállítás bezárta kapuit, az első „sorozatgyártású” Aerodynamic Coupé gazdára talált. Az első példányt Bill Knusden szerezte meg, aki 1937-től volt a GM elnöke. Mire a vásár 1934 májusában újra nyitott, addigra általában az Aerodynamic Coupé-t csak egy egyedi Fleetwood karosszéria kivitelnek tekintették, nem pedig egy álomautónak.

Noha a GM tisztában volt a súlyos gazdasági recesszióval, optimistán 400 autó eladását tervezte. Az Aerodynamic Coupé vonzerejét különféle motorválasztékkal igyekeztek növelni. A V8-as és V12-es változatok a 146 hüvelykes (371 cm) tengelytávú alvázon gördültek, mely alig volt rövidebb, mint a bemutató autó. Míg a V16-os kivitel megkapta a Cadillac létező leggrandiózusabb, 154 hüvelykes (391 cm) tengelytávú alvázát. Ennek alapára csillagászati 8.000 $ volt.

Az Aerodynamic Coupé messze a várakozásokon alul teljesített, a különbözően motorizált modellekből együttesen csak 20 példány készült el 1934 és 1937 között. A nagy gazdasági világ válság hatására kisebb csoda, hogy a borsos áru autókból egyáltalán húszat el tudtak adni, miközben autó márkák tűntek el a süllyesztőben.

1934 Cadillac V8 Model 355 D Fleetwood Aerodynamic Coupé, korabeli fotó a gyári katalógushoz

1934 Cadillac V16 Model 452 D Fleetwood Aerodynamic Coupé #5100034, dizájn 5799. Ebben az első "sorozatgyártású" évben csak öt autót építettek, ez volt a harmadik. 2007-ben ezt a kocsit a Gooding & Co. aukciós cég 616.000 $-ért adta el

1934 Cadillac V16 Model 452 D Fleetwood Aerodynamic Coupé #5100060, dizájn 5799, karosszéria szám 5. Fellelési állapotban került egy ausztrál gyűjtőhöz 2010-ben

1935 Cadillac V12 Model 370 D Fleetwood Aerodynamic Coupé

1936 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Aerodynamic Coupé #5110209, dizájn 5799, 2020 Amelia Island Concours d'Elegance

1937 Cadillac V16 Model 90 Fleetwood Aerodynamic Coupé #5130339, dizájn 5799. 1937 volt a limitált gyártású Coupé utolsó éve, ebben az évben csak 49 db V16-os Cadillac talált gazdára, köztük ez az Aerodynamic Coupé. Napjainkban ez a kocsi a kaliforniai Nethercutt Collection része

A GM első koncepcióautójának eredménye, hogy ez volt a korszak egyik legbefolyásosabb autója, mely hatással volt a későbbi autók stílusára és reklámozására is. Az 1934-től gyártott Aerodynamic Coupé volt a GM első autója, mégha csak korlátozott darabszámban is, mely az általunk ma koncepcióautónak nevezett autókon alapult. Akkoriban inkább bemutatóautóknak hívták ezeket a járműveket, mellyel az autógyártó megkísérelt promóciós célokra egy egyedi autót alkotni. A jelentős Aerodynamic Coupé egyben megszilárdította Harley Earl és csapata szerepét is a GM hierarchiájában. Az Art & Colour részleg fontos lépést tett afelé, hogy a II. világháború után a Cadillac lépett a Packard helyére, mint kiemelkedő amerikai luxusautó gyártó.

Az összesen 20 példányból csak 8 Aerodynamic Coupé készült a 154 hüvelykes (391 cm) tengelytávval bíró V16-os alvázra. Ami azt illeti ez a nyújtott, a Cadillac által használt leghosszabb, majd négy méteres tengelytáv hatalmas, impozáns megjelenésű autót eredményezett egy két ajtós Coupé-hoz képest. A maradék autó a kisebb V8-as és V12-es motorú alváz alapjára épült meg. 1934-ben öt Aerodynamic Coupé-t adtak el, mely sokban nem különbözött a ’33-as kiállítási változattól. Az Aerodynamic hűtőrácsa természetesen igazodott egyes modellévek szerinti Cadillac arculathoz. Az 1934-től kínált autókon elhagyták az oldalsó ablakok krómszegélyét, illetve a süllyesztett rendszámtáblát. Az a bal hátsó lámpa fölé került. 1937-ben a Cadillac csupán 49 db V16-os autót tudott értékesíteni, köztük abban az évben az egyetlen és egyben utolsó Aerodynamic Coupé-t. Napjainkra mindössze öt Aerodynamic Coupé létezik még, különféle évjáratokból. Sajnos az eredeti '33-as kiállítási darab nem maradt fenn.

Forrás, képek: newcadillacdatabase.org, oldcarsweekly.com, conceptcarz.com, barchetta.co, carstylecritic.blogspot.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések