16 cilinderes automobilok III - 1932 Peerless V16 Murphy Prototype Limousine

A Cadillac és a Marmon V16-osa után a nagy presztízsű Peerless megkésve igyekezett behozni a hátrányt a sok cilinderes autók terén, de ez már túl késő volt. Bánatukat sörbe fojtották…

A Peerless egy amerikai autómárka volt, melyet Ohio állambeli Cleveland-ben alapítottak 1900-ban. A Peerless Motor Company kezdetben a francia De Dion autókat gyártotta lincensz alapján. Hamarosan azonban a Packard-dal és a Pierce-Arrow-val együtt említették, mint prémium márkát. A márka elnevezése is a luxust sugallta, a Peerless jelentése páratlan, utolérhetetlen.

A Cadillac 1914-ben robbant be elsőként a sorozatban gyártott V8-as motorral, melyet egy évre rá már a Peerless is alkalmazott, a piacon kapható legnagyobb lökettérfogattal.

A ’20-as években konzervatív autókat gyártottak, kiemelkedő minőségben, ennek megfelelő áron. Az új luxusautók vásárlóit vonzotta a LaSalle, a Packard, illetve a Studebaker President Eight modellje. A nagy gazdasági világválság megnehezítette a Peerless helyzetét is, csak szűk körű réteg engedhette meg magának autóikat és az erős konkurencia csak csökkentette a potenciális vásárlóik számát.

A Peerless V16-os motorral hajtott kísérleti modellje a társaság elnökének, James Bohannon kezdeményezésére született meg, abban a reményben, hogy lendületet adjon a döcögő értékesítésnek. Korábban Bohannon a Marmon mérnöke volt, így értékes tapasztalatokkal rendelkezett a V16-ost illetően. A Cadillac 1930 eleje óta kínált V16-os autót, melyhez 1931 tavaszán csatlakozott a Marmon. A többi nagy presztízsű gyártó, mint a Packard és a Pierce-Arrow megmaradt a szerényebb V12-es megoldásnál. A Ford prémium márkája, a Lincoln szintén a V12-es blokkot küldte a piacra 1931-ben a sok cilinderes küzdelemben.

A Peerless V16-os hajtóműve 464.6 köb hüvelyk volt (7.613 cm3), mely 175 LE-s teljesítményre volt képes. A motor mellett valódi érdekessége volt a hagyományos fa keretre felkalapált acél lemezek helyett, hogy a karosszéria alumíniumból készült. Ezt az eljárást az ALCOA cég fejlesztette ki, mely merőben innovatív volt abban az időben, és bizonyára meglehetősen költséges is. Az Audi az A8 modellel 1994-ben mutatta be a teljesen alumíniumból épült térvázas karosszériáját, mely az első sorozatban gyártott ilyen autó volt a világon.

A karosszéria munkálatokkal a kaliforniai Pasadénában működő Walter M. Murphy karosszéria műhelyét bízták meg. A projekt fő dizájnere az akkor 22 éves Franklin Hershey volt. Az eredmény egy négyajtós, öt üléses limousine, jellegzetes Murphy stílusban, az ajtók a tetővonalig nyúltak fel, ezzel könnyítve a ki és beszállást. Az elegáns karosszéria a 145 hüvelykes (368 cm) alvázra került fel. Más karosszéria dizájn is elkészült, például coupé, roadster és convertible, így Bohannon választhatott.



1932 Peerless V16 Prototype Limousine, a fenti képek a kaliforniai Walter M. Murphy pasadenai műhelyénél készültek

Murphy-hez négy alvázat küldtek el karosszálásra. Ebből kettő autónak volt az ALCOA által fejlesztett alumínium karosszéria váza, egynek volt V12-es motorja, míg hármat a V16-os motorral láttak el. Azonban több forrás is állítja, hogy csak egyetlen V16-os motor épült. Az igazságot felfedni ennyi idő elmúltával lehetetlen.

Sajnos a Muphy-nél a munkálatokat leállították még mielőtt a coupé verzió elkészült volna. Az akkori gazdasági helyzet miatt a Peerless társaság úgy döntött, hogy a luxusautó bemutatásának nem kedveznek a körülmények. 1932-ben a márka befejezte az autógyártást és a jövőben a sokkal jövedelmezőbb sörfőzés mellett határoztak. Bohannon eladta a Peerless üzemét a Carling Brewing Co. sörfőző cégnek. Micsoda fordulat... Az Államokban a szesztilalmi törvényt több mint tíz év után 1932-ben vonták vissza.






Az egyetlen példányban fenn maradt Peerless a 2008-as Pebble Beach Concours d'Elegance-on volt látható 

A Crawford Auto-Aviation Museum-ban

Ez az előremutató autó volt az utolsó, melyet a Peerless alkotott. Az elkészült Murphy Limousine-t a gyár Cleveland-i központjába küldték és a régi Peerless gyártócsarnokban tárolták a II. világháború végéig. Szerencsére ez az alumínium karosszériás autó, ha csak egyetlen példányban is, de fenn maradt az útókornak. Később a Crawford Auto-Aviation Museum vásárolta meg. A nagy nyilvánosság 2008-ban a kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance-on láthatta.

Forrás: conceptcarz.com, curbsideclassic.com, coachbuild.com, supercars.net, ultimatecarpage.com, flickr.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések